Jump to content

Varning !


Jonasm

Recommended Posts

Vill bara säga att se upp om ni beställer eller köper parts av Amerikanska bildelar i Eda.

Köpte ett oljetråg av dom. Han jag pratade med sa att de skulle vara i mycket gott skick.

MEN när jag får hem de så är de små bynglor på de, lite gravrost och skitigt invändigt.

Jaja tänkte ja de är inte så farligt. Så jag slipar ner de och hittar mer gravrost och bynglor som "nån" har spaklat över.

Plus en reva som nästan gått igenom tråget. Sen är tråget skitigt inv så de är omöjligt att se vilket skick de var i.

Jag ringer till dom idag och säger vad ja hittat. Och får till svar.

Att dom kan INTE ta tillbaka de, nu när jag har slipat och rengjort de. Pga att lagen säger de. Plus att dom tror att man skickar tebax ett annat. Men sån koll har man väl på vad man säljer.

Skulle de vara jag som sålde parts. Och kunden inte var nöjd. Så skulle ja komma fram till nått med kunden iaf.

För i slutänden så är de mitt ryckte som säljare som skadas. Och de går fort i dagens IT värd.

Har även andra kompisar som säger att dom är ena "skojare"

Link to comment
Share on other sites

Tror att det finns en tråd om honom här på forumet redan.

Han är väl svartlistad i hela landet efter vad jag hört.

Synd att du inte hörde dig för lite innan du bestämde dig för att ha med honom att göra.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Kom bara ihåg att skriva om företaget och inte skriva om ev privatpersoner.

Andra bra ställen att skriva av sig på är:

Rejta.se och flashback.org.

Dessa indexeras på Google och kommer störa ev bedragare då ev kunder googlar. Några små tips bara.

Här måste vi dock hålla oss till de lagar som finns. Alltså inte hänga ut privatpersoner med namn, adresser osv.

För mig personligen fick ni gärna göra det(hänga ut skojare), men PUL säger annat.

Nu har inte det skett här, men jag påminner er lite i förskott så att säga.

På Flashback kan ni skriva vad ni vill där är det vilda västern :)

//D

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Kom bara ihåg att skriva om företaget och inte skriva om ev privatpersoner.

Andra bra ställen att skriva av sig på är:

Rejta.se och flashback.org.

Dessa indexeras på Google och kommer störa ev bedragare då ev kunder googlar. Några små tips bara.

Här måste vi dock hålla oss till de lagar som finns. Alltså inte hänga ut privatpersoner med namn, adresser osv.

För mig personligen fick ni gärna göra det(hänga ut skojare), men PUL säger annat.

Nu har inte det skett här, men jag påminner er lite i förskott så att säga.

På Flashback kan ni skriva vad ni vill där är det vilda västern :)

//D

Jo jag vet de. Tänkte utesluta företaget. Men då tappar jag innerbörden med de hela.

Tack för tipset. Ska se om de är fler som har synpunkter där. Så ja kan mata elden med mera ved.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta vart i lag texten eller lag boken stor det att man inte får namn ge en person som man bevisligen blivit lurad av?

det stycket vill jag se!

De står inte i lagboka. Men forumets polysy (svårt ord de där) säger de. Bara för att de ska vara en god ton här.

Link to comment
Share on other sites

fick ett mail från edna..?söker stänkskydd till mustang 1971 -73.....dom hade ett ...så jag skrev att dom kunde skicka förar sidan?...men jag har ej fått nå svar?...sen så hade dom ett antal skrotade 71-73 ht modeller?..vad fan ska man tro?

Link to comment
Share on other sites

Datainspektionen svarar såhär

Hej Daniel,

Jag kan se att du redan varit inne på vår webbplats och läst om personuppgiftslagen. Jag vill ändå passa på att tipsa om följande länkar:

1. http://www.datainspektionen.se/om-oss/uppdrag-och-mal/internet/

2. http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/

Att publicera uppgifter om att en annan person t.ex. är en ”bedragare” skulle kunna, beroende på själva publiceringen och sammanhanget, vara en kränkande behandling enligt personuppgiftslagen. Man får göra en bedömning från fall till fall. Det kan tom vara så att det är straffbart enligt reglerna för förtal.

Skillnaden med att utpeka ett företag jämfört med en privatperson är att för det senare så gäller inte personuppgiftslagen och Datainspektionen kan därför inte ha några synpunkter på en sådan publicering. Om du namnger kontaktpersonen på företaget så är det i sig en behandling av personuppgifter som måste följa bestämmelserna i personuppgiftslagen.

Vänlig hälsning

Jonas Agnvall

Datainspektionen

Det vill säga att om man nämner ett namn på en kontaktperson så är det personuppgifter, och då måste dessa följa PUL.

Link to comment
Share on other sites

Datainspektionen svarar såhär

Det vill säga att om man nämner ett namn på en kontaktperson så är det personuppgifter, och då måste dessa följa PUL.

Japp och alt jag kan finna på dessa sidor säger att man får göra det! inget som direkt säger att man inte får det i detta fallet i alla fall.

O jag kan inte finna att om man typ blivit lurad av en person (företag) att man inte skulle få skriva namnet på den personen som man tycker att man blivit illa berör av? typ tycker att Kalle på Ödna blblblbl, kan jag inte alls se som kränkande på något vis i någon sidan eller stycke enligt PuL?

detta hitta

I vissa situationer kan kränkande uppgifter publiceras med stöd av undantaget för journalistiska ändamål. Det här gäller inte bara etablerade medier utan även privatpersoner som vill informera, utöva kritik och väcka debatt i samhällsfrågor av betydelse för allmänheten.

Link to comment
Share on other sites

Nu har stakaren hotat med att polisanmäla mig. Pga av inlägget här på forumet. Och ja sa. Varsågod :)

Ja kan lova dig att kommer inte komma långt i den stämningen, för jag har kollat upp detta och skulle man nämna en person i namn o företag på Internet, o säga att du tycker att denna har gjort fel, enligt ditt tycke, så går det inte under förtal som vissa tycks tro. Ett förtal måste vara på hit eller ren o skär lugn.

Då kommer det under förtal.

Allt annat är bara ruffel o båg snack, pratat med en advokat som jobbar mycket med detta i dag.

Link to comment
Share on other sites

Nu har stakaren ringt till min mor och beklagat sig för henne. Han hadde kollat upp henne och sätt att mor min var ungefär i samma ålder som han.

Han tyckte nämligen att hon skulle prata förstånd med mig.

Men där kammade han noll. Mor tyckte, att de där var nått som hon inte har med att göra. Utan sa att de här får du ta med Jonas.

No är de för jäkligt att han skall höra av sig till mor. Hon är iaf 70 år.

Link to comment
Share on other sites

jag fick mina grejer av edna..å det motsvara det jag ville..Däremot så passade inte en del som jag beställde........Men OBS det är mitt fel å ingen annans.

var en chansning å få en del å passa min musse.!!! tyckte han skötte sig bra å köper gärna mer av honom om det skulle va nått som saknas framöver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...