Jump to content

Sänkning


Happy

Recommended Posts

Har renoverat fronten i sommar med dämpare fjädrar etc.

Från backen och upp till skärmkanten fram har jag 69cm nu med

dessa fjädrar. Hur högt är era som sänkt och har 17" fälgar med 225/45.??

Om jag nu ska kapa ett varv på fjädern.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att det är utväxling 1:2 på fjädern då den står mitt på övre bärarmen. Kortar du fjädern 3 cm sjunker bilen 6 cm. Mitt råd är att börja med max 1/3 varv, det är väldigt lätt att det blir för mycket.

Sänker du för mycket kommer styrarmen i ett ogynnsamt läge med bumpsteer som följd. Ha som riktlinje att den undre bärarmen ska vara parallell med marken, då brukar det bli bra.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Janne helt och fullt. Har sänkta fjädrar fram på min plus att den är shelby sänkt en och halv tum med negative wedge kit ända har jag fått kapa ett kvarts varv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nån som har erfarenhet att ytterligare kapa 1" sänkningsfjädrar 620lbs? Finns det risk att att fjädringen blir för styv? Jag skulle behöva få ner fronten ytterligare ca 2-3 cm.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med 1tum sänkta 620lbs fjädrar, 1 tums "Shelbysänkning", röda Koni, 245/45-17, lite lättad bil (66 ht).

Ganska stötigt men go vägkänsla :cool:

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

620lbs 1'' fabriksänkta fjädrar kör jag med, kapade ytterligare 1/4 varv och tycker de är perfekt hårdhet.

Bilen får inget svaj utan blir styv och känns modern

Har även 1'' Shelbysänkning och men den gör egentligen bara 6mm effektiv ytterligare sänkning.

Lägre än dessa fjädrar är bara problem eftersom bilen blir så låg att den kommer slå i det mesta när det gäller farthinder och liknande.

Tidigare har jag haft 720lbs och det var hemska att köra på. Blev alldeles för hårt för gatbruk.

Det tar hårt på Mustangens klena fjädertorn så förstärkningar är bra att göra

Förresten tyngden på bilen avgör ju väldigt mycket.

Jag har mycket aluminium på motorn, lätt C4 låda och batteriet i skuffen.

Det gör ju mycket på fjäderhöjden!

Kan tänka mig att man inte ska kapa alls där man har mycket vikt fram. BigBlock exempelvis!

post-2532-144839487999_thumb.jpg

post-2532-144839488007_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips! Jag prövade att kapa fjädrarna 1,5 cm på höjden igår, vilket motsvarade ca 1/3 varv. Det blev rätt bra, och jag märkte då ingen skillnad i körkänsla.

Sänker jag mer så får jag bygga om garageinfarten. ;)

I övrigt har jag 1" 620lbs fjädrar(nu då sänkta ytterligare 1,5cm), shelbysänkning och gas-a-just dämpare. Motorn är original 289a med 4ports aluminiuminsug.

Annars så blev bilen helt annorlunda att köra då jag bytte från 235/45-17 framme till 225/60-14! :o

post-5567-144839488032_thumb.jpg

post-5567-14483948804_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...