Jump to content

Kontigt ljud från motorn


NackaBosse

Recommended Posts

Upptäckte i går att jag har ett nytt konstigt ljud från motorn. Ett svagt gnisslande, vinande, visslande ljud från framkanten på motorn. Kollade drivremmarna till generator och styrservo och de är ganska hårt spända så de kan inte slira.

Kan det vara vattenpumpen?

Tempmätaren går upp väldigt högt, men inte så motorn kokar.

Körde Malmköping t.o.r. förra lördagen utan problem, men med tempmätaren oroväckande nära "det röda", men aldrig högre. Kommer till Hågelby på Nationaldagen så då kan ni höra på motorn och ge förslag på vad det kan vara.

Link to comment
Share on other sites

Var ute och åkte idag utan missljud. Kom hem, stannade motorn och började putsa upp henne inför Hågelby i morgon. Startade och skulle köra in i garaget. Då var missljudet tillbaka!! Gnissel, rassel m.m. Får höra vad "expertisen" säger i morgon, men jag misstänker starkt vattenpumpen. Kollade med VP-Autoparts. Produktnr: D0OZ-8501 för 550 kr inkl moms. Hansen Racing nr GTS43044 för 1.035 kr inkl moms. Dubbelt så dyrt, dubbelt så bra, eller????

Link to comment
Share on other sites

Jag hade ett likadant missljud i min bil. Lät precis som att vattenpumpen var slut.

Köpte en ny sån.

Men jag bytte fläktrem först och då försvann ljudet!!

Den nya pumpen ligger kvar i kartongen. Detta var för ca ett år sedan och fortfarande inget missljud.

Med vänlig hälsning

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Lustigt att du säger det. Jag hade varit på Biltema och köpt remspray, som skall förhindra gnissel och slirning, men det var då ljudet återkom (???). Jag börjar med att byta remmen, så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Om du testat med "greppspray" så bör du göra ren remskivorna innan du hänger på ny rem, jag har testat med nån typ av sån spray och det blev ganska kletigt i remskivorna.

Ganska ofta kan remljud avhjälpas med rengöring, värt ett försök...

Link to comment
Share on other sites

Demonterade remmarna idag. Snurrade på vattenpumpen och den var mol tyst (???) Var sen hos Start & Generator i Sickla för att inhandla nya remmar. Till generatorn fick jag rätt rem, men till vattenpump och styrservo var den för kort. (1250). Åkte tillbaks för att byta men nästa längd de hade var 1350. För lång!! Det är inte mycket spel för att kunna justera remmen vid styrservon. Gjorde rent gamla remmen och remskivorna med bräkleen/quickclean och återmonterade för att åtminstone kunna åka under helgen i detta fina väder. Missljudet borta!!! Men jag skall noga byta den remmen i alla fall. Hittade faktiskt en på Biltemas hemsida (ja, jag vet vad en del tycker om Biltema, men en rem borde man väl kunna köpa i alla fall). 12,5 x 1275 skall jag pröva med i morgon. Håll tummarna! Skönt att det inte var vattenpumpen. Tack Lasse CMC 1263 för tipset om remmarna. Det besparde mig förmodligen ett antal kronor. Bifogar lite bilder på de gamla och nya remmarna.

post-5833-144839309184_thumb.jpg

post-5833-144839309275_thumb.jpg

post-5833-144839309396_thumb.jpg

post-5833-144839309504_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hittade faktiskt en på Biltemas hemsida (ja, jag vet vad en del tycker om Biltema, men en rem borde man väl kunna köpa i alla fall).

Nej!!!! Det är just såna här grejjer som har Biltemas avsaknad av kvallitet. Kosta

på några kronor till och få en rem som inte kommer att gnissla igen efter några

månader. Likadant med lampor, torkablad, och andra standardgrejjer. Dom är SKIT!!!

Lär dej Bosse! Biltemas grejjer är skit!!! Komprende?;);) Gå till Mekonomen i stället.

Och fråga mej inte varför jag vet!

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Jag lät göra ett komp-prov på mekonomen. Det visade åt helsike fel, visade det sig då jag senare gjorde en cylinderbalansmätning hos en riktig motorfirma. Har inte det minsta förtroende för Mekonomen. Men jag kan kolla. Skall ändå till Jula i Gustavsberg i morgon för lite andra grejor och de ligger på samma ställe.

Link to comment
Share on other sites

Nu var det ju inte Mekonomens verkstad vi diskuterade utan deras grejjer i butiken.

Och skillnad på kvaliteten på dom. Ehh.. vad är en "cylinderbalansmätning"?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte min nya fläktrem för ett år sedan på Mekonomen. Den var INTE bra. Slirade oberoende av hur mycket jag spände den. Köpte istället en på Biltema och den fungerade kanonbra och fungerar fortfarande efter över ett år. Så kan det också vara.

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Nu var det ju inte Mekonomens verkstad vi diskuterade utan deras grejjer i butiken.

Och skillnad på kvaliteten på dom. Ehh.. vad är en "cylinderbalansmätning"?

P-O

Lämnade bilen förra året till http://www.lundbladmotor.se/ efter att ha bytt insug, förgasare, och tändning. Ville få allt att lira på bästa sätt tillsammans. Det jag fick var jämnare gång, speciellt på tomgång, kvickare gasrespons, lättare kallsart, nästan helt utan choke m.m. Vidare mättes tändförställning, laddning, CO-halt och cylinderbalans vid olika varvtal på rullande landsväg. Såvitt jag förstår så talar cylinderbalansen om att det är jämt tryck i alla cylindrar, vilket firman förklarade med att det motsvarar ett konventionellt komp-prov.

Link to comment
Share on other sites

Fick inte Biltema bäst i test på sina torkar blad !!! Finns mycket delar på Biltema som inte är ett dugg sämre än andras då det är samma leverantörer men olika förpackningar.

Nej!!!! Det är just såna här grejjer som har Biltemas avsaknad av kvallitet. Kosta

på några kronor till och få en rem som inte kommer att gnissla igen efter några

månader. Likadant med lampor, torkablad, och andra standardgrejjer. Dom är SKIT!!!

Lär dej Bosse! Biltemas grejjer är skit!!! Komprende?;);) Gå till Mekonomen i stället.

Och fråga mej inte varför jag vet!

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Det blev en Biltema-rem av märket Optibelt Marathon. 1275 var något kort, men gick att kränga på. 1300 hade nog varit perfekt. Med nya remmar har jag nu inget konstigt ljud från motorn längre. Men det var inte lätt att spänna dem. Helst skulle man vilja kunna komma åt underifrån. Det är nog lättare att trycka generator och styrservo uppåt för att spänna remmarna än att stå böjd över flygeln och försöka dra dem uppåt samtidigt som låsbulten skall dras åt.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Hade samma problem på min-68.

Löste sig inte förrän jag köpte en originalrem hos P-G Larsson i Tibro

som har en bredd i "ryggen" på ca. 11mm

OK-mackens rem var ca. 10 och industriremmar 10 eller 12 mm vilket

gjorde att remmen bottnade eller ej gick ner i spåret ordentligt.

Mvh

Darne

Link to comment
Share on other sites

Angående kvalitet på Biltemas remmar.... det kanske är bättre med en ny rem från "Feltema" är en gammal risig som ger en massa konstiga ljud.

Om den endast håller en sommar så har man ju vintern på sig att skaffa kvalitetsremmar :D

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jag vill inte Biltema något ont, dom har massor som passar en motorfantast, det jag vill lägga in här egentligen är att det är jätte viktigt att fläktremen håller rätt kilform och bredd samt längd. Av egen erfarenhet så är det mycket viktigt att man har en gammal originalrem, just för att det är oftast endast originalremen som har rätt mått för ljudlös gång samt att man med en sådan rem inte behöver överspänna för att få funktion. Tänk på att axlar på tex generator, vattenpump mm inte skall ha för hårt spända drivremar på grund av risk för lagerskador.;)

Link to comment
Share on other sites

Alla nya remmar man köper idag är ju tandade på insidan, som enligt "expertisen" skall göra dem mer böjliga och följsamma, men de kan ju samtidigt inte helt bottna i remskivans spår. Enligt Haynes reparationshandbok skall spelet var c:a 13 mm om man trycker ned remmen på mitten. Jag har inte mätt, men mitt spel är nog aningen större, då det var svårt att spänna remmarna. Har än så länge bara startat upp och varvat lite, men inte kört något. Tyvärr är jag upptagen på annat håll på onsdag, så jag kan inte komma till Vega då.

Link to comment
Share on other sites

Fick inte Biltema bäst i test på sina torkar blad !!! Finns mycket delar på Biltema som inte är ett dugg sämre än andras då det är samma leverantörer men olika förpackningar.
Kollade testet och får be om ursäkt till Biltema. Det var många år sedan jag

köpte torkarblad av Biltema. Dom har tydligen förbättrat sej. Vilket är bra.

Men vad gäller lampor har vi ju det här testet: http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/050303.pdf

Så mycket är fortfarande SKRÄP hos Feltema!

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Jag måste hålla med P-O till 100%. Jag har pga. snålhet handlat på Biltema sedan moppeåldern ( och det är länge sedan)

och kan bara säga att nästan allt har jag fått slänga samma dag eller vecka för att sedan åka och köpa dyrare produkter. Att man aldrig lär sig. Jo man har lärt sig nu men snålheten bedrog visheten i över 30 år. Utav 200-300 produkter under alla år upplever jag att jag endast haft behållning av förvaringslådor till garaget, tumhylsor med 10 års garanti samt en "dunk" för oljeavtappning. Självklart får de lyckoträffar ibland men jag menar bara att det varit dyrt för mig att prova vilka dessa är. Hade kunnat köpa Snap-On och Hilti från början istället. Det sista jag köpte var när jag tydligen måste fått et återfall och behövde en dunk spolarvätska. Eftersom jag var i närheten och inte trodde att man kunde misslyckas med detta köpte jag en påse på 3 liter. Det gick knappt se genom rutan pga. att det såg ut som en vitaktig hinna och det berodde inte på insekter men jag fick tömma behållaren direkt samt ännu en gång åka till annan plats och köpa om samma produkt. Ja ja, detta är min erfarenhet í alla fall.

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag måste hålla med P-O till 100%. Jag har pga. snålhet handlat på Biltema sedan moppeåldern ( och det är länge sedan)

och kan bara säga att nästan allt har jag fått slänga samma dag eller vecka för att sedan åka och köpa dyrare produkter. Att man aldrig lär sig. Jo man har lärt sig nu men snålheten bedrog visheten i över 30 år. Utav 200-300 produkter under alla år upplever jag att jag endast haft behållning av förvaringslådor till garaget, tumhylsor med 10 års garanti samt en "dunk" för oljeavtappning. Självklart får de lyckoträffar ibland men jag menar bara att det varit dyrt för mig att prova vilka dessa är. Hade kunnat köpa Snap-On och Hilti från början istället. Det sista jag köpte var när jag tydligen måste fått et återfall och behövde en dunk spolarvätska. Eftersom jag var i närheten och inte trodde att man kunde misslyckas med detta köpte jag en påse på 3 liter. Det gick knappt se genom rutan pga. att det såg ut som en vitaktig hinna och det berodde inte på insekter men jag fick tömma behållaren direkt samt ännu en gång åka till annan plats och köpa om samma produkt. Ja ja, detta är min erfarenhet í alla fall.

Mvh. Mats

:clap:

Jag har berättat storyn förut, men jag skulle byta stötdämpare på dotterns

Audi A4 för ett par år sedan, som hon köpte på Feltema. Billiga förstås, men

SKIT. Efter två byten gav vi upp och köpte riktiga dämpare. Problemet var

att Biltemas dämpare skramlade. Hur nu en stötdämpare kan skramla??:confused:

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...