Jump to content

Viktproblem


smen68

Recommended Posts

Hej det är smen här igen,jag var inne och regbesiktigade min 68 fb igår och det gick sådär,det största problemet var att bilen är för tung enligt Besiktas databas,han sa att jag måste banta bilen 60 kg annars blir den bara reggad med max 2 passagerare.Det är en S kodad alltså 390 BB 68 fastback med automat och servostyrning.Det lustiga är att det sitter en 351C i nu och jag tror inte den kan vara tyngre än en 390.

Är det någon som vet vikten på en 68 fb med BB och automatlåda,det måste vara nåt fel med Besiktas viktgränser.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är det så att bilarna blir tyngre med åren.

Fler färglager, underredsmassa, stereo, ljuddämpning mm.

Då gäller det vad du hitta för att tillfälligt banta bilen.

Ett någorlunda lätt bantningsprogram

Ta ut matta i skuff och inne i bilen.

Sätta i lättare stolar.

Litet batteri.

Plocka ur högtalare, stereo.

lätta fälgar.

Men det bästa tricket är ändå att visa full eller nästintill full bränsle nivå men du har endast några liter bensin i tanken.

Ta reda på vad för motstånd det ska vara för full (eller nästintill). Koppla det till mätaren istället för till tanken.

Jag använde mig av detta tricket fast omvänt vid hemtagning av bil från USA.

Hade full tank men visade endast 1/8 tank (vilket man får ha vid transport.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej Tbird,jag lyckades banta ner bilen dom ca 60 kg som fattades för att få ha 3 passagerare men det var på grammet,jag plockade bort tractionbars och lite annat skit som jag inte vill ha kvar det är en enhjuling så tractionbars behövs inte,körde med lättare fälgar och körde in med `full`tank.

Göran

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...