Jump to content

Recommended Posts

Förutom rost, bra motor å låda så finns det mycket att tänka på! Vilket skick är den i nu? Original utr, dokumentation, många tidigare ägare mm.

Ta kontakt med tidigare ägare! Det gjorde jag vilket fick mig att ändra mig snabbt!

Vad har du för mål med bilen? Är det få den i så bra original skick som möjligt eller bara få den fin...eller t.o.m. bara ha och åka i oavsett skick?

Det kan bli väldigt dyrt att börja renovera upp en Musse... Men som sagt det beror väl på vad man har för ekonomi och ambitioner!

Bara några ideér...har själv fått gått den hårda vägen och köpt en mutation till Mustang HT-67 med Volvokomponenter lite här och där! :shock:

Efter en massa kosing och arbete så är jag äntligen på rätt spår igen, dock insåg jag inte detta när jag köpte den. :?

Som ht67 säger så är det dyrt att renovera och Mustanger i allmänhet är oftast i dåligt skick.

Även jag gick den hårda skolan!

Bästa köp är en färdigrenoverad bil utan tvekan!

Visst alla enskilda komponenter till Mustang är billiga men många bäckar små blir som bekant ett helt hav. :)

Vad som är dåligt och bra på Mustang?

Tjaaa det mesta är ju ingen vidare kvalite' och tänk på att konstruktionen är 40-50år gammal så listan på vad som man ska se upp med är oändlig.

Som sagt leta upp en relativt renoverad Mustang utan rost.

Håll dig till V8 smallblock 289/302 eller om en 351W är inmonterad

Allt annat är mycket dyrare att hålla igång.

För just 68 finns väll inget särskillt för i princip alla 65-70 är samma i grunden.

En rostgrej som det inte finns reparationsplåt för är om plåten under luftintagsgallret är ruttet. Ett vanligt rostställe.

Men undvik all rost. Dom rostar lätt överallt tyvärr.

Jadu, kolla framförallt efter rost som förekommer på många ställen.

Golven brukar vara riktigt dålig men är inte så svårt att fixa.

Ett annat ställe är plåten i luftintaget mella ruta och huv. Inte den synliga plåten utan den på undersidan, svår att kolla och jobbig att fixa, går ev. att se om du dyker ner under instrumentbrädan med ficklampa.

Annars märker du det när det regnar och föttrna blir dyngsura.

Hjulhusen bak kan vara rätt dåliga m.m.

Kolla även så att alla instrument funkar.

Maskinellt en jämn tomgång och att ingen blårök när du släpper av gas i fart(ev. dåliga ventiltätningar). att aut. lådan växlar jämt och smidigt.

Sedan kan man gräva djupare kolla motornummer vxl låda och bakaxelns utväxling, bromsar. Allt som du bör kolla oavsett vilken bil du handlar. Att bilen överensstämmer med reg. beviset m.m.

Se bara till att du inte använder alla pengar till inköp av bil, du kommer garanterat få lägga ut flis på reservdelar om du inte handlar en totalrenoverad bil för över 150 000:-.

Det positiva med Mustanger är att du iprincip kan köpa en hel bil i butik och bära hem den i kassar för att sedan plocka ihop den i garaget.

Allt finns att köpa antingen här eller i USA.

Kan knappast finnas en lämpligare bil att köpa och renovera upp, personligen tycker jag inte det är så fasligt dyrt med reservdelar, visst kostar det, men vilken bil har billigare reservdelar?

Lycka till mvh Tommy.

Hej, Mustang vänner.

Köpte en 67a Ht för tretton år sedan, körde ett år, som den var, och blev förälskad i den. ( Pilsner bil ). Tanken var redan från början, att jag skulle renovera upp den, så i mitt fall handlade det om att köpa så billigt som möjligt, men kravet var att det gick att köra den, direkt och lagligt. Priset blev 19000:- Kr och jag körde ett år, innan jag strippade den, för den mycket stora renoveringen. Känner mig inte lurad på något vis, men att det skulle bli ett så masstigt projekt, hade jag inte i min livligaste fantasi, kunnat tänka mig. Men när man börjar gräva i dom problem som facktiskt uppstår, och man vill göra det bästa av situationen, blir man lätt insnöad, och en form av petant idiot, det inner bär mera kostnader och mera tid, än man från början hade tänkt sig. När man märker hur bra och fint det ena blev, hamnar man i fellan, där man blir tvungen att förbättra hela bilen. Inget ont i det, jag har haft roligt, och mycket intresant har det varit, hela vägen, men tid har det också tagit. Vill med det här varna för följderna, man kan bli en fullblods idiot, när det gäller Mustang. Om någon vill få mera information, ställer jag gärna upp på det.

Hej, Mustang vänner.

Köpte en 67a Ht för tretton år sedan, körde ett år, som den var, och blev förälskad i den. ( Pilsner bil ). Tanken var redan från början, att jag skulle renovera upp den, så i mitt fall handlade det om att köpa så billigt som möjligt, men kravet var att det gick att köra den, direkt och lagligt. Priset blev 19000:- Kr och jag körde ett år, innan jag strippade den, för den mycket stora renoveringen. Känner mig inte lurad på något vis, men att det skulle bli ett så masstigt projekt, hade jag inte i min livligaste fantasi, kunnat tänka mig. Men när man börjar gräva i dom problem som facktiskt uppstår, och man vill göra det bästa av situationen, blir man lätt insnöad, och en form av petant idiot, det inner bär mera kostnader och mera tid, än man från början hade tänkt sig. När man märker hur bra och fint det ena blev, hamnar man i fellan, där man blir tvungen att förbättra hela bilen. Inget ont i det, jag har haft roligt, och mycket intresant har det varit, hela vägen, men tid har det också tagit. Vill med det här varna för följderna, man kan bli en fullblods idiot, när det gäller Mustang. Om någon vill få mera information, ställer jag gärna upp på det.

MMM, sådant känns igen. Har en bil (ej Mustang) stående i MYCKET små delar redan som ska ihop. Så jag är rätt kränsen i mitt Mustang jagande. Körklar bil i fint org skick, 289 4V (gärna K), aut , röd eller svart. Tror mig funnit en sådan nu, dock på andra sidan Atlanten. Börjar jag skruva så blir det massa jobb... :roll:

Så jag är rätt kränsen i mitt Mustang jagande. Körklar bil i fint org skick, 289 4V (gärna K), aut , röd eller svart. Tror mig funnit en sådan nu, dock på andra sidan Atlanten

Skulle inte du ha en 68?

Så jag är rätt kränsen i mitt Mustang jagande. Körklar bil i fint org skick, 289 4V (gärna K), aut , röd eller svart. Tror mig funnit en sådan nu, dock på andra sidan Atlanten

Skulle inte du ha en 68?

Njao, skulle vara om jag ville åt 302 motorn, men -65 > 68 funkar... :roll:

Självklart HT oxå då!

Så jag är rätt kränsen i mitt Mustang jagande. Körklar bil i fint org skick, 289 4V (gärna K), aut , röd eller svart. Tror mig funnit en sådan nu, dock på andra sidan Atlanten

Skulle inte du ha en 68?

men -65 > 68 funkar... :

Ok, men K coden (289 Hi-Po/271hp) finns bara i 65-67 bilarna. Så att ingen drar dig vid näsan.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...