Jump to content

Ford Mustang GT 2007, uppstart efter 2 månader vila


Eric

Recommended Posts

Hej,

Jag har en Mustang som stått i garage i ca 2 månader nu, med batteriet avtlagt.

Tänkte idag (5/1-14) starta upp den och låta stå och njuta litegrann.

Den var dock stendöd, den verkade ha ström då elhissar, stereo, centrallås, larm och elhissar funkade fint, men startmotorn gick inte ens runt när jag vred på nyckeln, det klickade som bara under instrumentbrädan (relän?)

Någon som har nått förslag på vad det kan vara? I nuläget har jag bara satt batteriet på laddning och tänkte försöka igen imorgon, men då bilen verkade ha ström så känns det som om det är något annat?

Ser fram emot svar :)

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma problem med vår 07:a och då var det batteriet som behövde laddas på nytt. Bilen drar normalt lite tjuvström så när du ställer av bilen under en längre tid så ta ur eller koppla bort batteriet. :)

Det finns en länk om om tjuvström på min 07:a.

Link to comment
Share on other sites

Batteriet har helt enkelt laddat ur sig, kanske det inte är helt ok om det laddar ur sig när det inte är inkopplat.

Hej,

Jag har en Mustang som stått i garage i ca 2 månader nu, med batteriet avtlagt.

Tänkte idag (5/1-14) starta upp den och låta stå och njuta litegrann.

Den var dock stendöd, den verkade ha ström då elhissar, stereo, centrallås, larm och elhissar funkade fint, men startmotorn gick inte ens runt när jag vred på nyckeln, det klickade som bara under instrumentbrädan (relän?)

Någon som har nått förslag på vad det kan vara? I nuläget har jag bara satt batteriet på laddning och tänkte försöka igen imorgon, men då bilen verkade ha ström så känns det som om det är något annat?

Ser fram emot svar :)

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Original batterierna från Usa är inte så hög kvalité på, sen av någon konstig anledning om ett batteri står på betong så brukar dom ladda ur.

Köp en riktig Cetek laddare och ha på under vinterförvaring finns ett litet kabelkit som medföljer så att du kan fixa till det snyggt och enkelt :)

Link to comment
Share on other sites

Original batterierna från Usa är inte så hög kvalité på, sen av någon konstig anledning om ett batteri står på betong så brukar dom ladda ur.

Köp en riktig Cetek laddare och ha på under vinterförvaring finns ett litet kabelkit som medföljer så att du kan fixa till det snyggt och enkelt :)

Det är en myt att batterier laddas ur om dom står på betong!!!:!::!::!:

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-skadas-bilbatteriet-av-cementgolv-32385

http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20120926/farligt-med-bilbatteri-pa-betonggolv/http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=209027

http://www.zatzy.com/off-topic/300892-varfoer-foervara-bilbatteri-pa-betonggolv.html

Hjälp till att få ett stopp på denna myt!! Länka vidare!

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Min blev entusiastbil när den lämnade USA. Det kommer den att förbli också. I alla fall så länge jag äger den. Corvetten hade jag i tio år, den här har jag en känsla av att det blir längre. Mycket längre :)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Jag ber om ursäkt för mitt skriveri här ovan, vi skall kanske först komma ihåg ämnets

grund, batteri och dess hållbarhet, Jag får nog förtydliga mitt uttal om entusiastbil

kontra klassiker.

Entusiastbil kan vara vilken som helst det är den som är entusiast som bestämmer,

klassiker är dok alltid en klassiker.

Men en sak är säker, här på CMCs forum är vi alla entusiaster, framförallt vi som äger

Fords Mustang, jag gillar mest klassikern, men åker gärna Mustang året om.

Åter igen så ber jag om ursäkt, hoppas det är ok.;)

Ändrade %s av %s (%s)
Klantigt skrivet, kan varit stötande
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!

Jag provade att ladda batteriet och vred på nyckeln - inget resultat. Jag provade då att låna ett helt nytt batteri av min far för att helt utesluta att det var batteriet - bilen var stendöd.

Den tickar fortfarande "under instrumentbrädan", och "SecuriLock"-lampan (en bil med ett hänglås på) blinkar även när tändningen är av. Kan datorn ha tappat minnet på något vis eller möjligtvis aktiverat SecuriLock? Jag har provat båda nycklarna.

Var och kröp under bilen med en spänningsprovare och noterade att jag inte har spänning till startmotorn, så det verkar inte vara startmotorn.

Den fungerade felfritt tills jag lyfte av batteriet. Till nästa vinter ska jag köpa en c-tec!

Link to comment
Share on other sites

under instrumentbrädan vid rattstången sitter en svart dosa på min GT 07.a som har en röd diodlampa som blinkar vid utlöst larm. Trycker jag på knappen på dosan återställer jag larmet och bilen kan startas. Står inget om den i instruktionsboken men har varit där från fabrik vad jag kan förstå. Löser jag ut larmet så tutar bilen en tid och tystnar, men måste trycka på knappen för att ta bort larmet. Går ej att starta med aktiverat larm.

Link to comment
Share on other sites

under instrumentbrädan vid rattstången sitter en svart dosa på min GT 07.a som har en röd diodlampa som blinkar vid utlöst larm. Trycker jag på knappen på dosan återställer jag larmet och bilen kan startas. Står inget om den i instruktionsboken men har varit där från fabrik vad jag kan förstå. Löser jag ut larmet så tutar bilen en tid och tystnar, men måste trycka på knappen för att ta bort larmet. Går ej att starta med aktiverat larm.

Skall genast kontrolleras, tack!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...