Jump to content

Boss 302 -70 med GT500 -07 motor


bossrules

Recommended Posts

Då man inte är som alla andra så valde jag en helt annan väg. Efter ett hjärnsläpp och en önskan om en bil som man kan prata i och väldigt lite efterforskning på det där internet så blev målet att ta drivlinan från en -07 GT500 och montera allt i min gamla -70:a. Ifall det finns intresse av detta idiotprojekt så kan jag lägga ut lite bilder osv =).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Låter ju skit skoj!

Med tanke på bad man spenderat på drivlinan själv och fortfarande varken kan prata i bilen eller köra över hundra på långvägen är en modern drivlina vettig.

Link to comment
Share on other sites

Varfør forstøra en orginal Boss 302? Finns vel många andre Mustanger å sette den nye motoren i ?! Om ni endå vil byta, kan jag overta den gamal motoren for en liten slant ;-)

mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Tänkte inte på att det är ett äkta BOSS chassi...Stämmer det?

Isåfall är det ekonomiskt korkat att kapa sönder bilen.

Bättre sälj bilen och skaffa en vanlig musse som kan huggas sönder.

Eller är bossen så dålig att det spelar ingen roll?

Link to comment
Share on other sites

Kan börja med att originaltåget hade redan gått då jag löpte bilen -97- Halvbåge var monterad, originalmotorn hade försvunnit för länge sedan, stolar utbytta osv. Förvisso så går allt att renovera till originalskick men kostnaden för att köpa en motor och allt annat som saknades skulle inte blivit billigt. Sen då jag inte har nått intresse av att sälja bilen så spelar det ingen roll för mig ifall värdet går upp eller ner då jag gjort detta. Sen är originalskicket totalt ointressant för mig men jag har den djupaste respekt för de som vill att det skall vara original och lägger ner blod svett och tårar på att renovera sina mustanger oavsett ifall det är bossar, shelbys osv. Så med det klargjort så hoppas jag att inte någon medlem kommer och ger mig betongpjucks och sänker mig i Nybroviken ;).

Det hela började med att att min trotjänare till clevland gav upp. Den hade levererat ca 470hp i många år och gett mig mycket glädje så det var med stor sorg jag ordnade ett nytt bojsänke. Efter att ha lidit helvetets alla kval i en kupé som höll en ljudnivå på alldeles för många db så ställdes siktet in på något modernt.

Av en händelse så låg det ute en motor och låda från en -07 GT500. Efter lite sökande på Internet så fann jag en kille som på heder och samvete lovade att det gick att sänka ner motorn utan att begå våldtäkt på innerskärmar m.m. Kan säga att det inte är sant- Clevland motorn var i princip kloss mot innerskärmarna och GT500 motorn var om jag minns rätt 15 cm bredare.

Så efter mycket ångest så var det bara att kapa bort det de gamla tornen och allt från den gamla framvagnen. Som grädde på moset så rök även kardantunnel och värmepaket.

Ska försöka lägga upp en bild på hur det ser ut med motorn på plats. Sen får vi se ifall det blir någon fortsättning på tråden. Det beror på hur många hotbrev jag får ;)

post-264-144839492635_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Låter ju skit skoj!

Med tanke på bad man spenderat på drivlinan själv och fortfarande varken kan prata i bilen eller köra över hundra på långvägen är en modern drivlina vettig.

Det är skitfränt med en vass "gammal" V8 men då jag suttit stum i bilen med öronproppar fulla örona sen -97 så var det inte roligt längre. Önskar dig lycka till med 408 bygget. Har också varit i dom planerna men nu blev det nå annat =).

Link to comment
Share on other sites

Kan börja med att originaltåget hade redan gått då jag löpte bilen -97- Halvbåge var monterad, originalmotorn hade försvunnit för länge sedan, stolar utbytta osv. Förvisso så går allt att renovera till originalskick men kostnaden för att köpa en motor och allt annat som saknades skulle inte blivit billigt. Sen då jag inte har nått intresse av att sälja bilen så spelar det ingen roll för mig ifall värdet går upp eller ner då jag gjort detta. Sen är originalskicket totalt ointressant för mig men jag har den djupaste respekt för de som vill att det skall vara original och lägger ner blod svett och tårar på att renovera sina mustanger oavsett ifall det är bossar, shelbys osv. Så med det klargjort så hoppas jag att inte någon medlem kommer och ger mig betongpjucks och sänker mig i Nybroviken ;).

Det hela började med att att min trotjänare till clevland gav upp. Den hade levererat ca 470hp i många år och gett mig mycket glädje så det var med stor sorg jag ordnade ett nytt bojsänke. Efter att ha lidit helvetets alla kval i en kupé som höll en ljudnivå på alldeles för många db så ställdes siktet in på något modernt.

Av en händelse så låg det ute en motor och låda från en -07 GT500. Efter lite sökande på Internet så fann jag en kille som på heder och samvete lovade att det gick att sänka ner motorn utan att begå våldtäkt på innerskärmar m.m. Kan säga att det inte är sant- Clevland motorn var i princip kloss mot innerskärmarna och GT500 motorn var om jag minns rätt 15 cm bredare.

Så efter mycket ångest så var det bara att kapa bort det de gamla tornen och allt från den gamla framvagnen. Som grädde på moset så rök även kardantunnel och värmepaket.

Ska försöka lägga upp en bild på hur det ser ut med motorn på plats. Sen får vi se ifall det blir någon fortsättning på tråden. Det beror på hur många hotbrev jag får ;)

Ahaa ja saknas de vitala delar som motor, drivlina så är det svårt motivera en renovering.

Framvagnen på BOSS är ju heller ingen skillnad emot BB bilarna heller.

Jo som sagt det är inget som går att spara av tornen så även om man kapat tornen så är det tajt.

Men måste du nu göra en regbesiktning som ombyggt fordon eller?

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som du har kommit rätt långt, klar att vi vill se bilder! Det är nog många som skulle kunna tänka sig att stoppa ner en ny motor i en gammal bil. Redogör gärna detaljerat för hur du gör. Kul:D

Link to comment
Share on other sites

Tufft, blev det en snabbare bil med modern motor? ( den gamla va ju stark den med vad jag förstod )

/Olle L

Bra fråga. Den gamla va ju hyfsat potent men hade som dåligt bottenvrid. Det känns att den här tar i betydligt tidigare så den borde blivit snabbare =)

Link to comment
Share on other sites

Ok, då fatter jag. Kan du legge ut lite bilder på dom biter du har kapat ur? Kan finnes visse biter jag behøver!

Mvh

johnb

Kan vi göra tvärtom? Du skickar en bild på det du behöver så kan jag kolla om min kompis har kvar det du behöver. Sålde de gamla prylarna eftersom jag inte hade någon användning av dom. Har han de grejer du behöver så går det säkert att lösa =)

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som du har kommit rätt långt, klar att vi vill se bilder! Det är nog många som skulle kunna tänka sig att stoppa ner en ny motor i en gammal bil. Redogör gärna detaljerat för hur du gör. Kul:D

Ja började med denna tråd lite bak och fram. Gick sjukt tungt i början så jag var osäker på ifall den någonsin skulle bli färdig och jag ville inte börja en tråd som bara skulle sluta i fiasko. Bilen är körbar sen förra veckan. Det är lite fix men jag ska försöka skriva i kronologisk ordning så det blir någon slags ordning =)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...