Jump to content

Bensinförbrukning ? 302 4v 1970


Recommended Posts

Hej.

Helt fantastiskt, jag har under en vecka i Rättvik kollat vad som går åt i bensin, kollade först förbrukning

till Rättvik och sedan hem. Musse går klockrent och svarar normalt och jämt.

Till Rättvik så räknade jag ut att förbrukningen låg på ca: 1.3 lit milen, hem från Rättvik då jag och

min fru var supernoga med km, så tog Mustangen ganska exakt 1.2 lit milen landsväg, jag kan bara

säga att det är bra inställt i motorrumet.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerar till fint inställd motor :-)

Samt trevlig att liga bakom dig i crusingarna = slippa bensindoften av felinställd V8 som man känner på allt för många V8 bilar på träffarna i crusing köerna.

Som jag brukar säga rätt inställda behöver en gammal Jänkare Inte vara så dyr att åka :-)

Samt man får en roligare bil att köra, där motorn mår bättre utan bensin utspäd olja och cylindertvättning samt sottning.

Ändå är det många som inte vill ställa in sina motorer ordentligt. Skumt?

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Min 390 vill ha 1,85 enligt tidigare koll. Nu när jag räknade ut hur mycket den dragit på 153

mil fram och tillbaka till Sälen, blev jag riktigt förvånad! 1,48! Och jag har inte räknat fel. Jag

måste kolla mera, typ hela säsongen eller nåt. Men det får bli nästa det.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Körde ca 210 mil på min tur från västkusten till mora, sälen sen västerås ,örebro, västkusten igen, sen upp till Norge (Halden) en sväng.

Snittade 1,25 och är väldigt nöjd med det resultatet. :D

Då pratar vi om en nyrenoverad 289'a som är lite borrad.

Rolf

Link to comment
Share on other sites

Min drog 1,4+ på hela resan. Edelbrock Performer tvåplansinsug i aluminium och Edelbrock fyrportsförgasare 500 CFM med originalbestyckning (vad nu detta är?). Hade den inlämnad hos http://lundbladmotor.se/ förra året just för att få allting inställt optimalt (Tändning, förgasare m.m.) Har däremot ingen aning om när motorn senast gicks igenom. Kan vara original från 1970.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerar till fint inställd motor :-)

Samt trevlig att liga bakom dig i crusingarna = slippa bensindoften av felinställd V8 som man känner på allt för många V8 bilar på träffarna i crusing köerna.

Som jag brukar säga rätt inställda behöver en gammal Jänkare Inte vara så dyr att åka :-)

Samt man får en roligare bil att köra, där motorn mår bättre utan bensin utspäd olja och cylindertvättning samt sottning.

Ändå är det många som inte vill ställa in sina motorer ordentligt. Skumt?

Med vänlig hälsning,

MrV8

Hej

Helt rätt:) Läs bara om dom med högt Co-värde, hur man lurar besiktningen med k-sprit?!? Vem lurar man?? Är d inte bättre som ovan nämner, lägg lite tid på å justera:). Mycke trevligare motor å bättre gång:))!!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Helt rätt:) Läs bara om dom med högt Co-värde, hur man lurar besiktningen med k-sprit?!? Vem lurar man?? Är d inte bättre som ovan nämner, lägg lite tid på å justera:). Mycke trevligare motor å bättre gång:))!!

Vad är ett bra CO värde? Hade 1,3 på senaste besiktningen (1 mån. Sen) frågade bad man fick ha o han sa 4,5 så 1,3 låter bra, är de det?

Link to comment
Share on other sites

Vad är ett bra CO värde? Hade 1,3 på senaste besiktningen (1 mån. Sen) frågade bad man fick ha o han sa 4,5 så 1,3 låter bra, är de det?

Ja på förgasar bil så är det kanon och ett lägre värde är inte så bra för motorn.

På moderna insprutningsbilar kan man ha helt andra värden och därför mycket lägre.

Du ska däremot vara glad att man i Sverige inte kollar HC värdet (oförbränd bensin)!

Ett HC värde på en nyare bil kan som exempel ligga på 50

När jag besiktade min bil så hade jag 3000 ... Ja TRETUSEN!

Mitt CO värde låg på 2.5

Tackarrrrrrrrrrrrrrrr

Link to comment
Share on other sites

Tack för det svaret Per, hade 1,0 förra året på besiktningen (utan några tillsatser) och besiktningskillen tyckte det var för lite så han tyckte jag skulle skruva upp lite när han mätte, så det hamnade på 2,0, han var alltså inte helt fel ute:confused:/Leif

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...