Snorre70 August 16, 2014 Report August 16, 2014 Behöver lite hjälp, med vad jag ska hitta på eller är vajrarna slut?Har problem att spänna handbromsen på min 68, alla är genom gånget!Men det går inte att spänna vajern mera? Men det finns handbroms så att den inte rullar fram eller bakåt när man lägger i driven eller backen. (Vist går det att spänna, men hjulen ska ju snurra hyfsat oxå)fattar inte varför trummor och backarna ser mycket bra ut! det finns inget som kärvar?Är det någon som vet hur bra den måste ta vid besiktning, räcker det att den tar någorlunda jämt eller vad gäller allt dom sa till mig vid besiktning att det ojämnt det står så på pappret oxå! Citera
NackaBosse August 16, 2014 Report August 16, 2014 Kanske självjusteringen av bromsbackarna bak inte fungerar? Jag justerade mina backar manuellt i våras och det gav resultat även på handbromsen. Citera
Snorre70 August 17, 2014 Author Report August 17, 2014 Kanske självjusteringen av bromsbackarna bak inte fungerar? Jag justerade mina backar manuellt i våras och det gav resultat även på handbromsen.Jo dom funkar skruvar åt dom så jag knappt får på trummorna! Efter detta spände jag wiren, men hjulen ska ju snurra oxå! jag kan skruva mera men då ligger dom ju på helatiden o hjulen snurrar inta med kraft ens??Men frågan är hur hårt dom ska ta! o dom tycks ta jämt i alla fall!!!! Citera
Snorre70 August 30, 2014 Author Report August 30, 2014 Nu har jag bytt wirrarna under bil 2 st från hjul till hjul! passformen kan man ju ifråga sätta länge! men vad kan man begära för nästan 1500 kr! tydligen inte mycket! O sedan har jag bytt backarna o slit delarna renoveringssats.Men jag tycker inte att handbromsen är bra! eller är det någon som vet hur bra dom ska vara, ska om besiktiga den på måndag! Så jag kan behöva lite råd, o få höra hur ni har det med era handbromsar!Som det är nu. Räcker detta eller!!Bromsarna tar, lägger jag i driven så står den stilla helt, den står kvar i backe.Men har jag driven i o gasar till så åker den fram! är detta ok tro?Det går att spänna mera men inte utan att fri rullen på bakdäcken blir drabbade!Va tror ni? annars vet e fan va jag ska hitta på! Parkerings bromsarna för 50 år sedan borde ju inte va lika bra som i dag eller har jag helt fel!!Mycket tacksam för svar m.m. Citera
pools August 31, 2014 Report August 31, 2014 Hej Snorre!Parkeringsbromsen på våra gamla bilar är nog inte bättre ån så. Jag får ibland anmärkning påbesiktningen om att jag borde gör nåt åt den. Ibland inte. Jag har inte gjort något för att förbättra.Det verkar som om besiktningsmännen tycker olika. Jag säger bara att jag aldrig använder den, jaghar ju automatlåda, och då ställer man den ju i parkläge. Därför kärvar den./P-O Citera
Tomas olsson August 31, 2014 Report August 31, 2014 Prova att trycka ner bromsen med foten hårt och lägg i handbromsen, men det kanske du redan gjort/gör. Citera
Snorre70 August 31, 2014 Author Report August 31, 2014 Prova att trycka ner bromsen med foten hårt och lägg i handbromsen, men det kanske du redan gjort/gör.Jo det har jag gjort, men det gäller att den som besiktar den gör det oxå!Jag får prova att ombesiktiga den i morgon så får vi se va dom har för synpunkter! o i så fall vad jag ska byta då? allt nytt utom trummorna!! Citera
Per Berglund September 1, 2014 Report September 1, 2014 Är allt nytt så betänk att trumbromsar kräver ofta lite inkörning innan banden sätter sig som de ska.Injustering av bromsarna är också viktigt och de flesta ställer de för löst.En tumregel är att du ska spänna banden så pass att när du försöker snurra på hjulet så ska det inte snurra mer än 1 varv.Det ska släpa rätt mycket i början alltså!Sliter snabbt in sig.Är trummorna aningen ovala är det kört också...Kan vara nytt fräscht material som behövs! Citera
Snorre70 September 1, 2014 Author Report September 1, 2014 Det gick bra! men som sagt va lite inkörning så blir det kanske bättre, men nu är den igenom i alla fall 1,0 och 1,1 hyfsat jämt i alla fall. men det kanske blir bättre med tiden. Allt nytt utom trummorna som sagt. Citera
Per Berglund September 1, 2014 Report September 1, 2014 10% är rätt normalt på trumbromsar...Bara tur att få exakta värdenBilprovningen tillåter 30% fel vilket egentligen känns galet med tanke på hur viktigt det är med bromsar. Citera
Rudhan September 1, 2014 Report September 1, 2014 Var det 1,0 och 1,1 på handbromsen? Det måste vara riktigt bra. I somras fick jag 1-nånting på ena, och nästan noll på andra. Den besiktningsmannens kommentar var att det räcker att ena sidan tar ordentligt, och antydan på andra. Så det blev godkänt. Färdbromsen måste däremot upp i ett visst absolutvärde och tillräckligt liten skillnad mellan sidorna. Citera
Snorre70 September 1, 2014 Author Report September 1, 2014 Var det 1,0 och 1,1 på handbromsen? Det måste vara riktigt bra. I somras fick jag 1-nånting på ena, och nästan noll på andra. Den besiktningsmannens kommentar var att det räcker att ena sidan tar ordentligt, och antydan på andra. Så det blev godkänt. Färdbromsen måste däremot upp i ett visst absolutvärde och tillräckligt liten skillnad mellan sidorna.Så va det för mig den förra gången, Men jag hade noll på en sida, men han sa att det va ok då den låste sig på den andra sidan, 2 ggr har jag haft så!Men båda spänn wirarna i trumman hade hoppat ur, så det va nog därför jag inte hade på någon sida! (troligen hade den gått igenom igen med bara att lyfta på dom igen) Men va fan nu är det nytt, o förhoppningsvis funkar detta i ett par år utan problem? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.