Rudhan October 19, 2014 Report October 19, 2014 Jag har en 68'a med 289, med styrservo, utan AC, hade den fläktkåpa som standard? Anledningen att jag frågar är egentligen inte att jag har problem med värmen, utom när det är 25 grader ute och jag håller 120 på motorvägen, då stiger tempmätaren lite väl högt. Men när man kör fort kanske inte kåpa skulle göra så stor nytta ändå? Kanske snarare är min kylare som inte är helt på topp? Den har aldrig blivit varm vid stillsam körning. Citera
Per Berglund October 20, 2014 Report October 20, 2014 Är rätt säker på att alla Ford bilar med V8 ska ha fläktkåpa.Kåpan gör stor nytta även i fart.Den styr luften genom fläkten och över motorn på ett kontrollerat sätt.Har du inte kåpan blir det turbulens och obestämt så även om man tror att luft trycks in så kan det bli sämre.När du är stilla genererar inte heller motorn någon effekt och inte så mycket spillvärme heller.Öka farten och kylaren måste jobba hårdare eftersom motorn genererar mer effekt.Verkningsgraden på motorn är bara 30% av effekten så det blir mycket värme i hög fart Citera
Rudhan October 21, 2014 Author Report October 21, 2014 Tack för ett bra svar Per! Låter rimligt, det får bli att köpa en kåpa vid tillfälle. Den skyddar ju dessutom fingrarna från fläkten, inte helt oviktigt. Citera
maberg October 22, 2014 Report October 22, 2014 Hej!Håller med Per B. Hade samma problem som Du tidigare. Satte dit fläktkåpa (finns hos VP-Autoparts) och 5-bladig fläkt samt bytte termostat till 92°C, det gjorde underverk och termostaten gör att motor arbetar vid rätt temperatur. Sätter Du dit fläktkåpa måste Du montera en kortare spacer mellan fläkt & vattenpump, baksidan på fläkten ska ligga c:a 1/2" utanför kåpan för bästa effekt. Har en fräsch 2-radig kylare och kortare spacer liggandes om Du är intresserad, hör av Dig.Mvh, Citera
darne1 October 22, 2014 Report October 22, 2014 Hej!Är det inte ovanligt med värmeproblem åt det hållet?Vanligtvis är det ju problem i lågfart-cruising mm.Darne Citera
Per Berglund October 25, 2014 Report October 25, 2014 Har bilen ett fel i kylsystemet så som dålig kylare, pump eller avsaknad fläktkåpa så visar sig oftast värmeproblem i kö körning ja.Motorn får ju ingen hjälp av fartvinden dessutom.Många gillar tydligen att köa och har man inte koll på kylsystemet så är det klart att det blir ett vanligt problemOftast krävs det ändå att man köar rätt länge.I landsvägsfart får motorn upp drifttemp på någon minut och kräver mer kylning vilken den får av vattenpumpens ökade pumpning och fläktens ökade sug.Skulle vattenpumpen vara defekt visar sig värmeproblem blixtsnabbt i landsvägsfart.Att kö köra utan fläktkåpa i 30 grader sommarvärme lär bli problem väldigt snabbt det med.Inget system är bättre än sin svagaste länk. Citera
MustangDriver October 25, 2014 Report October 25, 2014 Hmmmm....hade verkligen 65-66 fläktkåpamonterat från fabrik ? Citera
Per Berglund October 25, 2014 Report October 25, 2014 (redigerad) Vet ej tråden gällde 68Har noterat att många tidiga inte har det.Snabb googla lite och ser att man kan köpa OEM kåpor så alltså fanns dethttp://store.sacramento-mustang.com/1964-1966-mustang-fan-shroud-oe-style-metal-p2618.aspxEn gissning är att beroende på DSO så kan det variera.I Texas är behovet större än i Alaska Ändrade %s av %s (%s) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.