Jump to content

Fläktkåpa på 68?


Rudhan

Recommended Posts

Jag har en 68'a med 289, med styrservo, utan AC, hade den fläktkåpa som standard? Anledningen att jag frågar är egentligen inte att jag har problem med värmen, utom när det är 25 grader ute och jag håller 120 på motorvägen, då stiger tempmätaren lite väl högt. Men när man kör fort kanske inte kåpa skulle göra så stor nytta ändå? Kanske snarare är min kylare som inte är helt på topp? Den har aldrig blivit varm vid stillsam körning.

Link to comment
Share on other sites

Är rätt säker på att alla Ford bilar med V8 ska ha fläktkåpa.

Kåpan gör stor nytta även i fart.

Den styr luften genom fläkten och över motorn på ett kontrollerat sätt.

Har du inte kåpan blir det turbulens och obestämt så även om man tror att luft trycks in så kan det bli sämre.

När du är stilla genererar inte heller motorn någon effekt och inte så mycket spillvärme heller.

Öka farten och kylaren måste jobba hårdare eftersom motorn genererar mer effekt.

Verkningsgraden på motorn är bara 30% av effekten så det blir mycket värme i hög fart

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Håller med Per B. Hade samma problem som Du tidigare. Satte dit fläktkåpa (finns hos VP-Autoparts) och 5-bladig fläkt samt bytte termostat till 92°C, det gjorde underverk och termostaten gör att motor arbetar vid rätt temperatur. Sätter Du dit fläktkåpa måste Du montera en kortare spacer mellan fläkt & vattenpump, baksidan på fläkten ska ligga c:a 1/2" utanför kåpan för bästa effekt. Har en fräsch 2-radig kylare och kortare spacer liggandes om Du är intresserad, hör av Dig.

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Har bilen ett fel i kylsystemet så som dålig kylare, pump eller avsaknad fläktkåpa så visar sig oftast värmeproblem i kö körning ja.

Motorn får ju ingen hjälp av fartvinden dessutom.

Många gillar tydligen att köa och har man inte koll på kylsystemet så är det klart att det blir ett vanligt problem

Oftast krävs det ändå att man köar rätt länge.

I landsvägsfart får motorn upp drifttemp på någon minut och kräver mer kylning vilken den får av vattenpumpens ökade pumpning och fläktens ökade sug.

Skulle vattenpumpen vara defekt visar sig värmeproblem blixtsnabbt i landsvägsfart.

Att kö köra utan fläktkåpa i 30 grader sommarvärme lär bli problem väldigt snabbt det med.

Inget system är bättre än sin svagaste länk.

Link to comment
Share on other sites

Vet ej tråden gällde 68

Har noterat att många tidiga inte har det.

Snabb googla lite och ser att man kan köpa OEM kåpor så alltså fanns det

http://store.sacramento-mustang.com/1964-1966-mustang-fan-shroud-oe-style-metal-p2618.aspx

En gissning är att beroende på DSO så kan det variera.

I Texas är behovet större än i Alaska

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...