Jump to content

Vinterförvaring!!


Tobbe1977

Recommended Posts

Då har man för första gången i ens liv glidit färdigt denna sommaren med sin Mustang. Nu kommer vi tyvärr till det tråkiga att ställa av bilen och sköta den under vår tråkiga svenska vintern.

Har läst på en del och fått en del tips från er erfarna men vill ändå inte missa något så man står där med skägget i brevlådan till våren.

1. Några säger att man helt skall koppla bort batteriet och ladda upp det lite då o då medan andra säger att man skall ha det kopplat och ha en laddare kopplad till batteriet hela tiden ex en Ctek laddare?

2. Man skall aldrig starta den då det samlas kondens i avgassystemet vilket innebär snabbare genomrostning. Andra säger att det är ok att starta då o då, bara den blir riktigt varm?

3. Byte av olja och filter skall göras när man ställer av den och inte vänta till våren, stämmer detta?

4. Inte dra åt handbromsen då det finns risk att den sätter sig?

5. Sätt in någon typ av fuktboll i kupén och i bagageutrymmet så att lite av fukten samlas upp?

Ni kommer säkert tycka olika om flera av punkterna men det gör inget. Jag tar gärna emot era åsikter och är det något jag glömt får ni gärna komma med fler punkter.

Tacksam för era svar.

Link to comment
Share on other sites

1 koppla alltid bort minus Polen på batteriet när du laddar det finns risk att förstöra generatorn annars. Att ladda på batteriet en till två ggr under vintern är helt ok.

2 om du startar så kör motorn varm

3 byte av olja och filter innan avställning är helt rätt.

4 ok

5 ok

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kommentar till 2:

Varför starta bilen? Har aldrig förstått vitsen med det.

Kommentar till 3:

Koksavlagringar och andra föroreningar i "gammal" olja kan ligga och fräta under vintern. Kör motorn en stund efter oljebytet så fräsch olja får cirkulera i hela systemet.

Bäst är att palla upp bilen, så den inte står på hjulen. Tycker du det är för jobbigt, pumpa upp dem till 3 bar, eller rulla bilen lite då och då. Allt för att slippa tillplattade däck.

Link to comment
Share on other sites

1. Står bilen i kallgarage? Ta hem batteriet och ladda det en gång per månad med typ C-TEC laddare. Inget blir raderat på motorns mjukvara. Egeninställda radiokanaler försvinner dock och mätarställningen ändras till miles från KM.

2. Starta aldrig bilen. Det gör mer skada än nytta. Kondens i motorn och avgassystemet.

3. Oljebyte och filter gör man före avställning, ja.

4. Dra inte åt handbromsen. Den sätter sig som du skrev.

5. Fuktslukare i bilen för minska fukten samt avlägsna ev instängd lukt. Hushållspappersrulle alt tidningar funkar bra i bagaget. Gärna en fuktslukare i garaget också. Täck över bilen med kapell om du har någon. Finns på biltema. Ta ur mattor och bagagerumsmattan.

6. Låt gärna bilen stå med pallbockar och plocka av hjulen om du har polerade alu-fälgar. Risk för korrision vid långvarig luftfuktighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Fällor är ju skit att använda, då måste man ju ut o tömma dom med jämna mellanrum. Min bil kommer tyvärr stå ett antal mil hemifrån ! Har hört om någon manick man sätter i eluttaget i väggen som sänder ut ett ljud som inte möss tycker om, får testa det o även lägga ut enris.

Link to comment
Share on other sites

Fällor är ju skit att använda, då måste man ju ut o tömma dom med jämna mellanrum. Min bil kommer tyvärr stå ett antal mil hemifrån ! Har hört om någon manick man sätter i eluttaget i väggen som sänder ut ett ljud som inte möss tycker om, får testa det o även lägga ut enris.

Ska ringa tipsa Anticimex att de har haft fel utrustning under alla år och att enris är grejen!!!!

Har även hört att om man står på huvudet och balanserar ett löskokt ägg mellan tårna så får alla möss i närheten hjärtslag.

Link to comment
Share on other sites

Förra vintern lät jag batteriet va kvar.. bilen startade inte senare hehe. Så plocka bort den o ha den på laddning hemma. Byte av olja filter kardanolja..en stor service på bilen gjorde i juni/juli. Har ca 50% kvar innan jag ska.byta olja/filter igen(har en 2012 där det står när det ska bytas).

Startade min bil 3 gg, 1 gg va 50 dag o lät den gå 5-10 minuter..bromsade..testade belysningen o sånt sen stängde av. Däcken var det inget fel på heller.fastän den vart på 1 ställe i 4 månader typ. När jag har bilen.i garaget brukar jag dra över en såndär specialtäcke över bilen för säkethetsskull.. finns på biltema o köpa. Vet ej vad namnet är till det. Handbromsen drog jag aldrig in.

Behandla den väl bara :) sj byter jag olja/filter när jag ställer på bilen till våren/sommarn

Link to comment
Share on other sites

Hej det låter bra , men var köper du kardanolja , var byter du den , och hur köper du den per meter eller liter , har aldrig bytt i mina bilar har jag missat något här eller inte ??? Mvh Hans R

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jag kommer denna vinter att strunta i att koppla laddaren till batteriet.

Kommer istället varje fredag starta upp bilen och låta den bli varm. Är där inte salt på vägen kommer jag ut o ta en sväng.

Snackade med en kille häromdagen som själv kör äldre jänke bil och han hade experimenterat lite.

Han jobbar själv som bilmekaniker så han är ju inte grön på området.

Förr när han satte in sin för vintern så startade han inte den en ända gång förrän det var dax att ta den i trafik. Efter några års strul med bland annat kasst batteri och ojämna däck har han de sista åren haft en fast dag i veckan eller varannan vecka som han startar upp bilen på. Låter den stå ca 30 min och sedan köra den några meter så att däcken inte plattar till sig.

Jag kommer göra samma för att se hur det håller sig. Jag frågade honom hur det blir med kondens i olja och avgassystemet. Det är inget att oroa sig för såvida du bara får den riktigt varm varje gång den startas.

Ville bara dela med mig av detta, är säkert de som har invändningar på detta. :)

Link to comment
Share on other sites

Klart du får invändningar det är ju det som är roligt! :)

Helt klart ut och kör med bilen det är det enda som gäller!!!

Däremot helst ALDRIG stå på tomgång med "modern" motor! Inte ens 5minuter

Din "kille" har fel på detta med att stå i 30min det skadar enbart och det kanske gällde för 50år sedan och gamla motorer.

Numera har oljor fantastiska egenskaper och motorerna tillverkas med perfekta toleranser.

Dagens motorer är dessutom mycket effektiva och de tar tid få upp värmen.

När du startar motorn ska du direkt åka iväg utan att värma och anledningar till det är..

1) Mekaniken i motorn mår bäst av att jobba under tryck så alla glapp och lager jobbar som det ska.

Inte fladdra runt utan mottryck,

2) Att snabbt få upp ett oljetryck får du bara med att köra bilen och dagens olja har inga problem med det trots den är kall.

3) Du vet själv att en motor blir varm på ett par få minuter när du kör bilen....På tomgång och med dessutom med modern motor som har låg friktion är det svårt få upp värmen överhuvudtaget på tomgång.

Som sagt ut och kör eller rör inte bilen.

Jag kör ju "old school" gjutjärns maskiner men har sedan 20år anammat detta....Startar aldrig bilen under minst 5månader

På våren startar jag och kör iväg så fort det går...Funkar klockrent och aldrig sett skador på de motorer jag byggt om.

Däck teorin gäller ännu...Flytta bilen med jämna mellanrum eller lyft upp den

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Kan man inte pumpa till 3 kg

Helt klart och det funkar!

Köpte en Pick Up en gång och den hade stått 3månader i hamnen och alla däck var ovala och fick bytas (på typ 100st bilar)

Då berätta dom att det normala är att pumpa hårt på bilar som exempelvis går på export och ofta står

Link to comment
Share on other sites

Hej det låter bra , men var köper du kardanolja , var byter du den , och hur köper du den per meter eller liter , har aldrig bytt i mina bilar har jag missat något här eller inte ??? Mvh Hans R

Hej! Skrev att jag gjorde en "storservice" på bilen i somras..var uppe vid RT jonsson i Huskvarna och bad dem helt enkelt o byta det som behövs byta (olja+växellådsolja+filter+filter växellådan om jag minns rätt)..

Därefter frågade dem mig om jag vill byta kardanolja då den bör bytas efter x antal mil..men detta var inget måste enligt dem..iallfall så svarade jag ja och därmed bytte dem den med.

Gick strax vid 6000 kr. Även fixat ny nyckel och fått den kodad där för ungefär 5000 kr efter att ha haft orginalnyckeln i badshortsen och tja..badat hehe....ni kan räkna ut resten själva.

Apropå tändstiften...när ska dessa bytas? Hittar ingen vettig info..Kört strax över 7000mil med en GT 2012 5.0

MVH

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...