Jump to content

Recommended Posts

(redigerad)

Köp en ny. Troligen har du fel årsmodell. Lådor före 1970=njeeeeeee

Eller vill du lägga ca 30-40 loppor köp 4R70W

Föresten turbin är samma problem....Du behöver lägga ca 5-7000kr för klara 400Hk

Ändrade %s av %s (%s)

En C6 är bra för tunga fordon men tar inte effekt bra den heller.

Kräver mycket mods den med för 400Hk så det blir nästan lika dyrt.

Bilen kommer däremot upplevas tröttare eftersom C6 växlar långsamt och som sagt tar nästan +25Hk mer än C4 i drift.

Sen blir det mer kringarbete med korta kardanaxel och nya växellådsfästen.

Man avundas Chevrolet här på växellåds valen! Så mycket enklare och bättre lådor än Ford! :(

Förutom 4R70W som är en guldlåda men svider tungt i plånboken med ännu mer delar som behövs! :crazy:

Pratade med en kille om detta som renovera och bygga om lådor.

Svaret var detta. Beror mera på i vilket skick lådan är och hur stora spel den har i paketen.

Slitna lameller = Mycket spel = mycket slir vid växling = Ännu slitnare lameller.

Dålig pump = Dåligt tryck och flöde = sakta påläggning av paket och band = slirande lameller och band = Ännu slitnare lameller och band osv.............

Håller själv på att bygga en kompressormatad 351W. Hamnar mellan 450-500hk. Kommer att ha min C4 låda bakom från -65 :)

(redigerad)

Ja det var ett svar jag inte håller med om riktigt.

Så han menar att Ford avsiktligt gjorde fel spel och satte ditt defekta pumpar?

Nej fel svar!

Dimensionerna för C4 är helt enkelt för små för krafterna.

Även om tryck och spel är exakt rätt så måste vridmomentet tas om hand mekaniskt på varje enskild komponent.

Något som är dimensionerat för 200hk blir problematiskt för 400hk

Har ett färskt exempel här jag har på bänken i detta nu.

Främre planetväxel har en gräns på ganska exakt max 400hk

Planeterna i denna har nämligen inga rullager i axiel riktning utan endast glidlagring.

Det som händer när kraften dubblas är glidlagerrytan tappar sin funktion och det brinner ihop av friktionen....Full roller är det som gäller eller byta till kraftigare planet

Så här ser en skuren planetväxel ut där brännmärkena talar sitt språk

För +400hk har du bara 2 val

1) Byt ut till mera kött invärtes

2) Gasa mindre

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)
kör själv en 351 w med procharger ,ger drygt 590 på driven sitter en c6 med manuellt ventilhus och lite mer lameller inga konstigheter i övrigt.Har fungerat hittills tur? stefan g

Precis då har du gjort rejäl modifikation då du bytt hela ventilhuset och satt i fler lameller som bär kraften.

Nu gällde tråden C4 där komponenterna är veka i sig som jag tog ett exempel på

C6 är köttigare så det behövs inte mycket mer än ventilhus som ändrar hela växel chemat oljetryck och fler lameller för sprida kraften.

Här en bild jag tog på senaste C6 vs C4 dimensioner....C4 ser fånig ut!

Inget snack om vilket som har mest järn! Men mycket järn är långsamt.

post-2532-144839521015_thumb.jpg

Men som sagt gå från C4 till C6 kräver rätt mycket totalt ombyggnad under bilen

Har skruvat en del C6 och det är mycket modifiering på den ändå för att få den trygg

Det räcker inte med bara lameller och ventilpaket

Ändrade %s av %s (%s)
Pratade med Daniels Bilservice ute på Ekerö, Dom ville ha 10-15000 kr för att preppa C4 lådan

Rimlig nivå men som sagt du måste veta exakt vad som ingår. Turbin kan knappast ingå.

Gör de bara en enkel renovering med ett shiftkit så är det bara 2000kr i material.

Arbete är knapp 1 dag

Isåfall är det en bra affär för dom!

Men ack så tråkigt, så jäkla kul att vispa runt med spaken och inget slir :)

Andrew vågar inte avslöja hur många manuella lådor han avverkat samt hur många 100.000 han lagt ner!

Vad kosta senaste köpet Andrew? 80.000kr för du ville spara soppa pengar på landsvägen..... Vem är soft och invalid här egentligen?? :D:D

Skämt och sido det är kul det med på ett annat sätt.

Nja. Några manuella har jag aldrig skottat men väl flera automatlådor när jag lekte rakt fram. Sen kom jag på att man kan svänga med Mustanger och då monterade jag en Viperlåda ganska skottsäker men satan så stor och tung, numera åker jag TKO600 med kevlar koppling funkar bra och är hållbart.

Ska man förstå det som att trots dyr+bra behövs preppning?

Pierre

Det fina med 4R70W är att hårdvaran i lådan är grymt stark!

Knappt något jämfört med C4 behövs göra och 4R70W är väldigt effektiv.

Lite lameller så är det klart

Har rötter från FMX som också hade perfekta dimensioner på "köttet".

Det dyra är att du behöver en elektronikbox och en bra turbin samt lite annan mekanisk anpassning som kardan och fästen.

En beg 4R70W är också rätt dyr...Ett objekt runt 7000kr. Helst nyare än 1997 och måste vara från en V6

4R70W har en snabb 1a också så Andrew får stå där med sin Kevlar koppling! ;)

Jag har C6 nu, men det känns som att "ny TCI-C6-låda" blir aktuell om den brakar.

Direkt-fit, under 550hk, ingen 1/4-körning, gör att man isf står över 4R70W-lådan med dess kostnad.

Tack för info iaf.

Pierre

Jag har C6 nu, men det känns som att "ny TCI-C6-låda" blir aktuell om den brakar.

Direkt-fit, under 550hk, ingen 1/4-körning, gör att man isf står över 4R70W-lådan med dess kostnad.

Tack för info iaf.

Pierre

Byte till 4R70W är nästan bara för överväxelns skull så håll dig till C6an om du är nöjd med det!

Köp definitivt inte en TCI låda utan händer något med din C6 så är det mycket bättre plöja ner riktiga prylar i din egen C6.

Skickas från min iPad via Tapatalk

Jag kör C4'a med en 700hk+ bigblock. Har krävts en hel del att få det att fungera. Fick riva lådan efter varje tävlingshelg innan jag fick tag på rätt grejjer! Körde med en transbrake från Performance Automatic som va störsa boven i dramat, brände lameller på löpande band. Fick tag på rätt firma i Usa som bygger lådorna(C4) till Fords nya Cobra Jet bilar, sedan dess har jag servat lådan vartannat år. Otroligt "snabb" låda, finns inget som slår den enligt mej! Sevot, ventilpaket, axlar, nållagrad planet, trummor med specialstål och lameller är väl de stora bitarna som modifierats. Har även elektronisk neutral som jag slår i genom en switch när jag går över mål! Körde för övrigt en Coan C6'a i början, funkade sådär, tror jag kapade en halv sekund på e.t när jag böt till C4'a med en ny ATI converter!

//M

Jag kör en C4 Super Comp från PA på gatan. Manuellt ventilhus vilket gör körningen kul (enligt mig). Den växlar otäckt snabbt, så hårt att det kan störa normalt folk. Tror det landade på ca 40.000 men det är nog vad man ska lägga ut om man vill att det ska hålla. Effekten i motorn är 524HP/757NM

----

Sen kan man diskutera monteringen/QA på PAs lådor. Fick ta min låda till lokal expertis för genomgång. Det är inget fel på detaljerna, bara monteringen.... en annan historia

Ja super viktigt med rätt prylar! ....Jag har helt tappat förtroendet på PA prylar nu!

Har ett rätt nytt ventilpaket från dom som verkar krångla

Öppnade det och upptäckte mest original innehåll. Någon borrning och allmänt dåligt preparerat!! :(

Inte undra på ventiler kärvar när det ser ut så här!

post-2532-144839521882_thumb.jpg

post-2532-144839521894_thumb.jpg