Jump to content

Recommended Posts

Finns mycket skräp här och ger mest problem än fördelar.

Värmeproblem är största boven. Markfrigången, missljud samt ständiga läckage är andra irriterande moment.

Ställer motfråga varför du vill ha headers?

Ska du ändå ha headers så titta på Tri-Y, FPA eller varför inte Fords egna gjutna HiPo grenrör!

http://www.fordpowertrain.com/289302triy.htm

Är motorn trimmad för gatbruk så är full längds Headers överkurs.

Ett par Shorties räcker väldigt långt

Exempelvis dessa

http://www.summitracing.com/int/parts/hed-88408/overview/year/1967/make/ford/model/mustang

Dessa har låg värmeutveckling och riktig anslutning till resten av avgassystemet.

Tätt och tyst!!!

Skickas från min iPad via Tapatalk

Oj det var jag som inte såg du frågat i 2005-2010 kategorin! :)

Gick mest på ditt användarnamn.

Har liten erfarenhet dessa mussar men shorty headers är om du inte ska köra dragrace bra val.

Gärna de såkallade "tuned" headers som exempelvis BBK gör......optimala på en bil som är elektroniskt styrd......kräver inte någon avancerad omprogramering.

Värmeproblemen är mindre på dessa bilar så det duger med obehandlade fast jag skulle ändå valt keramiska.

Skickas från min iPad via Tapatalk

Inga problem Per. :-).

Tror det är dem BBK grenrören jag kollat på. Det är de enda som ser ut att vara vettiga iallafall. med hyffsat lika längder på rören. Annars får man väl börja skissa på ett par egna.

Hade varit intressant om det är någon här som testat något liknande. Med och utan kompressor.

Mvh Patrik

Hej,

Jag hade JBA fullängdsheaders med keramisk behandling på min GT 2005.

Som jag förstått det så ska man välja långa om man skall byta headers.

De korta ger för för lite när man endå är där och petar.

Det är trångt! Speciellt med långa.

Med JBA prylarna blir headersen det som ligger närmast marken. Men kör man normalt är det inga problem.

Eftersom man flyttar de främre syresensorerna behöver man mappa om bilen. Med tex SCT Xcalibrator.

Gör man inte det får man felkod på "Slow response" på sensorerna och "Check Engine" lyser.

I mitt fall stängdes även de bakre sensorerna av och togs bort. Man gör så enligt amerikanarna.

De bakre sensorerna behövs normalt inte, dom kontrollerar endast att katalysatorerna gör det dom ska.

Hur mycket detta ger kan jag inte svara på, prylarna satt på när jag köpte bilen.

Kvittot skvallrade dock om att enbart headersen kostade drygt 12 000:- 2006 från Summit. Dvs aldrig något jag hade gjort själv.

Med reservation på ev fel :)

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Kooks Headers har vi sålt ett gäng av och de har alltid passat som handen i handsken.

BBK går oftast bra men ibland lämnar passformen lite att önska, från smack på plats till vad har dom gjort nu...

JBA helt ok

  • 8 months later...

Hejsan

Jag är nyfiken på, när ni sätter i långa headers så behöver man ju en kortare x-pipa och hur går det med cattarna? Har sett att det finns race cattar men vad säger besiktningen??

Hejsan

Jag är nyfiken på, när ni sätter i långa headers så behöver man ju en kortare x-pipa och hur går det med cattarna? Har sett att det finns race cattar men vad säger besiktningen??

Kör du bbk headers med kort x-pipa och deras katalysatorer så är det inga bekymmer

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...