Jump to content

Förslag på förgasare 351CL 4V 1970


Mach1-70

Recommended Posts

Jag har en Mach1 1970 med en 351CL 4V motor och FMX låda ! Har haft bilen sedan 1994, och har dom senaste åren haft den stående i garaget pga tidsbrist( många barn + övriga projekt :)!

I höstas skulle jag flytta om bilen i garaget, och när jag varmkörde den upptäckte jag att förgasaren stod o droppade från accpumpsmembranet!

Jag beställde en renoveringssats från USA, men eftersom det varit rätt mkt tidigare strul med bla läckage/omjustering mm på förgasaren,

börjar jag överväga en ny förgasare istället! Kommer inte exakt ihåg vad den hade för beteckning, men det är en Holley 4 portare med vacumstyrt 2:a steg, och storleken är 750 !!!!

Har som sagt haft problem med att den läckt från flottörhusen tidigare, och att jag varit tvungen att justera flottörnivån + blandning hela tiden!

Hade tänkt att gå ifrån Holley och prova en Edelbrock förgasare istället. Hade en sån på en annan Mustang jag sålde för många år sedan,

och vad jag minns var att den funkade riktigt bra efter att den var "justerad"till bilen !

Det finns ju en massa förgasare i olika storlekar,med o utan elchoke osv osv! Men jag skulle uppskatta att få tips o erfarenhet från nån som har en liknande bil/motor om vad som fungerar bra !!

Mvh Thomas CMC 22

Link to comment
Share on other sites

Edelbrock superbra förgasare och krångelfri.

Kör själv en 426Hk 351a med Edlebrock 1407 (750) och skulle aldrig byta till någon annan förgasare annat än till insprutning

Sprut är det roliga och det mest osunda/manliga valet eftersom det är en ekonomisk katastrof.

Men jag skulle helt klart välja sprut om jag blundar för priset.

Holley är en klass för sig här!

https://www.holley.com/products/fuel_systems/fuel_injection/terminator_efi/

Men som sagt min klarsynte ängel på axeln köper ändå en klassisk Edelbrock förgasare! :)

Är inte din motor trimmad och du mest vill "köra" bilen så är en 750 lite stor...Gå för 600cfm isåfall!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Håller helt med om man inte väljer insprutning som för övrigt tar hobbyn till nya höjder så är en Edelbrock 1405 600cfm helt rätt.

600cfm ger bra körbarhet i hela registret på din motor medans en 750 ger högre varvmöjlighet men den kommer att bli vek i låga varv om du inte har rätt kam.

bytet från holley till Edelbrock kommer att göra att du kan glömma läckande accpump samt det evinnerliga justerandet av flottörer :)

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med om man inte väljer insprutning som för övrigt tar hobbyn till nya höjder så är en Edelbrock 1405 600cfm helt rätt.

600cfm ger bra körbarhet i hela registret på din motor medans en 750 ger högre varvmöjlighet men den kommer att bli vek i låga varv om du inte har rätt kam.

bytet från holley till Edelbrock kommer att göra att du kan glömma läckande accpump samt det evinnerliga justerandet av flottörer :)

En fråga bara. Varför detta evinnerliga justerande av flottörerna? Är det injusterat en gång så är det väl det.

Link to comment
Share on other sites

Om det vore så väl, Holley har en viss förmåga att ändra sig och en annan sak är att Acc pumps membranen har en förmåga att torka sönder och läka finns en till sak allt ligger i bensin hela tiden och det gör det struligt när man byter munstycken. Sen sist men inte minst en baktändning så om man har osis så har man en förstörd tillskottsventil och helt plötsligt så skickar den in 10ggr mer bränsle.....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

För att svara korrekt på frågan om storlek på förgasare måste man veta vilken kam som sitter i motorn.

Visst vill man söndagsåka från punkt a till b och få en bra bränsleekonomi så funkar en 600.

Original hade 351C-4v (closed Chambers) en 630cfm förgasare, medan 351C Boss hade en 750cfm och en annan kam (mekanisk) med högre lyft.

Så vill man utnyttja motorns potential och det sitter en värre kam än original, kan 750 vara precis rätt förgasare.

Link to comment
Share on other sites

Att utnyttja "Motorns potential" kan ju betyda olika saker.

Sätter man dit en för stor förgasare efter max effekten som du kanske utnyttjar 0.5% av totala körtiden så har du inte potentialen.

Det är absolut inte något söndagsåk i en 600cfm utan den kan tvärtom upplevas mycket piggare och och bättre än att man sätter dit en för stor förgasare.

Speciellt på en standardmotorn som T.S uppger där syften kanske inte är plattan i mattan hela dagen lång.

600cfm räcker lång på vältrimmat också.

Visst håller jag med när man drar det till sin ytterlighet så vill man krama ut mera men oftast en myt

Ford själva tog till i storlek på alla prestanda motorer. 302 BOSS hade upp till 780cfm medans Bigblock 429 BOSS hade 715cfm

Sen hade BOSS 351 en 715cfm förgasare där primärens borr ligger på 39mm storlek eftersom det är en spreadbore

Det betyder att i det mesta av körningen beter den sig nästan som en 600cfm iallfall!

Edelbrock 600 har 36.5mm borr.

När jag hade min 351a i bromsbänk mätte vi upp 750 Edelbrock förgasaren också.

Vid 6000rpm sög den aningen över 750cfm men så är motorn vältrimmad med kraftig rullkam och pumpar ut 426hk.

Med en lite större förgasare skulle den kanske gett lite fler pollar på toppvarv men det är helt ointressant då man förlorar i botten.

Över lag skulle alltså även den funka ypperligt med en 600cfm.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...