smen68 January 18, 2015 Report January 18, 2015 Är det någon som känner till någon bra och pålitlig firma som renoverar automater runt Göteborg. Citera
FreRoth January 19, 2015 Report January 19, 2015 Du har en riktigt bra kille vid Jönköping om du är villig att åka 15 mil. Rpm-Racing.se Citera
smen68 January 19, 2015 Author Report January 19, 2015 Hej Fredrik tack för tipset,det kan säkert vara värt att köra en bit och det är nog värt att lägga några timmar på att ringa och höra sig för med olika firmor och jag tror att priset varierar en hel del så jag vill gärna ha fler tips.Göran Citera
angry_buddha January 26, 2015 Report January 26, 2015 Du har också denna killen ifrån Grästorp. Morgan heter han men kallas "Pinnochio". Renoverade min FMX låda där, med perfekt resultat. Han tillhör den gamla generationen och är en liten egendomlig herre men finns ingen som är bättre på automatlådor än honom i regionen. Har många bekanta som har fått sina lådor renoverade, förstärka och nybyggda där. http://www.vintagemechanic.com/index.php Citera
smen68 January 26, 2015 Author Report January 26, 2015 Hej buddah,jag har lämnat in lådan till en kille i Skövde som verkar bra och han hade ett vettigt pris 5000 plus ev delar.Jag har fått priser på 10000 eller som värst 12500 plus delar.Det första tipset jag fick RPM racing hade ca 3 månader väntetid men annars vettigt pris.Jag rapporterar senare hur det gick med renoveringen. Citera
darne1 January 26, 2015 Report January 26, 2015 "Pinnochio" renoverade min C4 i vintras för 10.000 inkl.alla delar med perfekt resultatDarne Citera
Per Berglund January 27, 2015 Report January 27, 2015 De som uppger ett fast pris är luriga tycker jag för det kan man ju inte göra.Som "Smen68" skriver så är 5000kr plus eventuella delar en mer riktig uppgift.5000kr i arbete är väll ca 1 arbetsdag vilket är rimligtByter man varenda slitdel som finns i hela lådan vilket inkluderar alla packningar, tätringar, bussningar, axiallager, radiallager, Spragglager, 2st band, alla lameller,återfjädringsbricka för lameller, bakre servo, modulator så kan man lägga på ca 3-4000kr för en C4....Mer för FMX och C6Ovanpå detta kan ju faktiskt någon detalj vara trasig och vanligt är oljepump 1500kr, Planetväxel 1500kr.För 10.000kr ska man alltså ha en fabriksny låda i princip.Ett bra tips när man lämnar in en låda är att få se alla delar de bytt ut! Om man får hjälp identifiera delarna! I de flesta fall skulle en kund inte märka om man bara gjorde det nödvändigaste vilket är lameller och band för 1500kr och sen ta 10.000kr betalt!Sådant slarv skulle inte visa sig först efter ett par 1000mil vilket är lång tid på klassiker!Ska man dessutom göra riktigt rätt så ska turbinen också renoveras vilket är ca 2-3000kr.....Det är ju där som det avgörs om effekten går till asfalten! Citera
darne1 January 28, 2015 Report January 28, 2015 Jo som du säger så behöver man se allt som bytts. De fick jag med i en påse och det var mycket lager, tätningar, fjädrar, modulatorn lameller mm. Kan inget om lådor men fick en bra förklaring vad som gjordes och byttes Citera
Per Berglund January 28, 2015 Report January 28, 2015 Jo som du säger så behöver man se allt som bytts. De fick jag med i en påse och det var mycket lager, tätningar, fjädrar, modulatorn lameller mm. Kan inget om lådor men fick en bra förklaring vad som gjordes och byttesSeriöst! Citera
smen68 February 5, 2015 Author Report February 5, 2015 Hej ni som diskuterar automater,intressant att läsa och lärorikt,jag fick ett privat meddelande med en fråga om det var Transfix som jag lämnat min låda till och det är det,hoppas resultatet blir bättre denna gång. Göran Citera
Callahan May 3, 2015 Report May 3, 2015 Tror jag dödade min automat låda på crusingen i Tidaholm i kväll. Slirar på högsta växeln och vägrar växla ner.Ford Mustang GT 1992 Citera
Tbird May 3, 2015 Report May 3, 2015 Eftersom det är en 1992 så har du en AOD låda.Mustang GT sitter det en golvspak i.Det första som du bör kolla är om TV-cable (throttle valve cable) har lossat.Den sitter vid gasreglaget, se bild nedan. Citera
Callahan May 3, 2015 Report May 3, 2015 Tackar för tipset ska kolla det direkt!Inte så bra på automat lådor men kan den orsaka att det slirar också? Citera
Per Berglund May 3, 2015 Report May 3, 2015 Tyvärr är AOD Fords sämsta låda och man kan tro den är gjord av glas.Minsta lilla TV-Kabeln är feljusterad så bränner man den.Även om lådan är rätt justerad så tål den dessutom nästan inget trim alls.Förmodligen bör du räkna med en helrenovering Citera
Callahan May 3, 2015 Report May 3, 2015 Ok det var väl det jag befarade! Nu är frågan går det att få den tålig eller ska man byta ut den mot nått annat? Citera
Per Berglund May 3, 2015 Report May 3, 2015 Vill du trimma släng bort den!Har varit med plöja ner över 30.000kr i AOD men den håller inte iallafall.Har du original är den mycket billig att renovera.Funkar fint bara man sköter den och håller koll på TV-kabel justeringen. Citera
Callahan May 3, 2015 Report May 3, 2015 Var sugen på att byta kam och toppar men det lär väl dröja nu!Är väl manuell låda som gäller då. Hur billig är orginal att renovera? Citera
Per Berglund May 3, 2015 Report May 3, 2015 Byta lameller och arbete några 1000-lapparByta till manuell T5 är vanligt och rätt enkelt fast ganska kostsamtVill du bibehålla automat är det efterföljaren till AOD som är AOD-E E står för elektroniskt styrd så det behövs en kontrollmodul som finns att köpa.Förutom elektroniken så är lådan väsentligt bättre byggd just på överväxeln och lite annat smått och gott4R70W är absolut bästa lådan men rätt mycket dyrare att få klarLäs mer härhttp://www.becontrols.com/aode.htm Citera
Callahan May 3, 2015 Report May 3, 2015 Får ta en funderare på det här.Har ju beställt hem grejer för en 5 bults konvertering så detta var inte alls med i min plan.Men så går det väl när man har tung höger fot. Citera
Tbird May 3, 2015 Report May 3, 2015 Mjaa, håller inte med att AOD är gjord av glas.Defenetivt är det mycket viktigt att TV-kabeln är rätt justerad.Dra upp oljestickan ur automaten och kolla färgen och lukten på oljan. Den ska vara röd och inte lukta bränt.För över 20 år sedan installerade jag ett shiftkit på min AOD som då satt i min -88 T-bird.På något sätt lyckades jag bryta loss TV-kabeln från gasspjället. Slirning som följd.Shit oljan luktade illa och jag felsökte, bytte grejer (helt andra på rekomendationer).Hittade TV-kabeln hade lossnat, då hade jag även bytt oljan igen.Den lådan lever än idag...Först efter original motorn, sedan efter original motorn renoverad och uppdaterad efter Mustang, sedan efter 347 och sist efter att min son hade den i en T-bird -88 med ATI supercharger.Baumann engineering har det bästa shiftkit för AOD, har provat en del shiftkit genom åren och baumann är det bästa.Anledningen av att den nu ligger är att jag bytte till en T56 och sonen bytte till en Freddie Brown AOD http://www.fbperformance.com/Ford-Transmissions/Det sämsta med AOD är overdriven, ska aldrig användas vid fullgas.För AOD-E och fortsatt med 4R70W så breddade man overdrive bandet med 0.5 tum.I shiftkittet som jag hade i så blockerades overdriven vid hårt gaspådrag.Sedan finns det andra bitar som är starkare i 4R70W.Nu är det fina att Ford gjorde inte om allt.Fortfarande kan man bygga en AOD med de starkare grejerna från en 4R70W (efter 1998).Manuell T5 är i ganska lika i hållbarhet som en AOD.Vanligtvis måste man renovera den efdter 2-5 år om man kör hårt eller trimmat. Citera
Callahan May 3, 2015 Report May 3, 2015 Precis som du skrev Tbird så hade den lossat helt från sitt fäste!Nu ska man jaga tag i ett TV fäste då och hoppas att lådan klarat sig. Citera
Tbird May 3, 2015 Report May 3, 2015 Bör också tillägga att jag hade en -89 Bronco (den har AOD) som jag först satt i Baumann engineering shiftkit.Sedan monterade jag en Paxton kompressor som laddar ca. 7psi (0.5bar), inga problem.Tror också den lådan lever fortfarande.Den var rolig att köra förbi svensson bilar vid rödlysen, ska tilläggas att det då hängde en 1500kg husvagn bakom Broncon. Citera
Tbird May 3, 2015 Report May 3, 2015 Den ska "bara" tryckas in i plastfästet som sitter på gasspjället.Det vita/gul aktiga på den tidigare bilden.Är det förstört eller fattas så vet jag att det kan vara problem att få tag på.I värsta fall så kanske jag har ett. Citera
Callahan May 3, 2015 Report May 3, 2015 http://www.ebay.com/itm/1983-93-Mustang-Throttle-Valve-Pressure-Rod-Grommet-/231075039022?hash=item35cd25472e&vxp=mtrÄr det den? Citera
Callahan May 3, 2015 Report May 3, 2015 Jag drog iväg en best på den där pluppen hoppas det är rätt nu! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.