Jump to content

Automatlåde renovering


Recommended Posts

Hej Fredrik tack för tipset,det kan säkert vara värt att köra en bit och det är nog värt att lägga några timmar på att ringa och höra sig för med olika firmor och jag tror att priset varierar en hel del så jag vill gärna ha fler tips.

Göran

Link to comment
Share on other sites

Du har också denna killen ifrån Grästorp. Morgan heter han men kallas "Pinnochio". Renoverade min FMX låda där, med perfekt resultat. Han tillhör den gamla generationen och är en liten egendomlig herre men finns ingen som är bättre på automatlådor än honom i regionen. Har många bekanta som har fått sina lådor renoverade, förstärka och nybyggda där.

http://www.vintagemechanic.com/index.php

Link to comment
Share on other sites

Hej buddah,jag har lämnat in lådan till en kille i Skövde som verkar bra och han hade ett vettigt pris 5000 plus ev delar.Jag har fått priser på 10000 eller som värst 12500 plus delar.Det första tipset jag fick RPM racing hade ca 3 månader väntetid men annars vettigt pris.

Jag rapporterar senare hur det gick med renoveringen.

Link to comment
Share on other sites

De som uppger ett fast pris är luriga tycker jag för det kan man ju inte göra.

Som "Smen68" skriver så är 5000kr plus eventuella delar en mer riktig uppgift.

5000kr i arbete är väll ca 1 arbetsdag vilket är rimligt

Byter man varenda slitdel som finns i hela lådan vilket inkluderar alla packningar, tätringar, bussningar, axiallager, radiallager, Spragglager, 2st band, alla lameller,återfjädringsbricka för lameller, bakre servo, modulator så kan man lägga på ca 3-4000kr för en C4....Mer för FMX och C6

Ovanpå detta kan ju faktiskt någon detalj vara trasig och vanligt är oljepump 1500kr, Planetväxel 1500kr.

För 10.000kr ska man alltså ha en fabriksny låda i princip.

Ett bra tips när man lämnar in en låda är att få se alla delar de bytt ut! Om man får hjälp identifiera delarna! :)

I de flesta fall skulle en kund inte märka om man bara gjorde det nödvändigaste vilket är lameller och band för 1500kr och sen ta 10.000kr betalt!

Sådant slarv skulle inte visa sig först efter ett par 1000mil vilket är lång tid på klassiker!

Ska man dessutom göra riktigt rätt så ska turbinen också renoveras vilket är ca 2-3000kr.....Det är ju där som det avgörs om effekten går till asfalten!

Link to comment
Share on other sites

Jo som du säger så behöver man se allt som bytts. De fick jag med i en påse och det var mycket lager, tätningar, fjädrar, modulatorn lameller mm.

Kan inget om lådor men fick en bra förklaring vad som gjordes och byttes

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Byta lameller och arbete några 1000-lappar

Byta till manuell T5 är vanligt och rätt enkelt fast ganska kostsamt

Vill du bibehålla automat är det efterföljaren till AOD som är AOD-E

E står för elektroniskt styrd så det behövs en kontrollmodul som finns att köpa.

Förutom elektroniken så är lådan väsentligt bättre byggd just på överväxeln och lite annat smått och gott

4R70W är absolut bästa lådan men rätt mycket dyrare att få klar

Läs mer här

http://www.becontrols.com/aode.htm

Link to comment
Share on other sites

Mjaa, håller inte med att AOD är gjord av glas.

Defenetivt är det mycket viktigt att TV-kabeln är rätt justerad.

Dra upp oljestickan ur automaten och kolla färgen och lukten på oljan. Den ska vara röd och inte lukta bränt.

För över 20 år sedan installerade jag ett shiftkit på min AOD som då satt i min -88 T-bird.

På något sätt lyckades jag bryta loss TV-kabeln från gasspjället. Slirning som följd.

Shit oljan luktade illa och jag felsökte, bytte grejer (helt andra på rekomendationer).

Hittade TV-kabeln hade lossnat, då hade jag även bytt oljan igen.

Den lådan lever än idag...

Först efter original motorn, sedan efter original motorn renoverad och uppdaterad efter Mustang, sedan efter 347 och sist efter att min son hade den i en T-bird -88 med ATI supercharger.

Baumann engineering har det bästa shiftkit för AOD, har provat en del shiftkit genom åren och baumann är det bästa.

Anledningen av att den nu ligger är att jag bytte till en T56 och sonen bytte till en Freddie Brown AOD http://www.fbperformance.com/Ford-Transmissions/

Det sämsta med AOD är overdriven, ska aldrig användas vid fullgas.

För AOD-E och fortsatt med 4R70W så breddade man overdrive bandet med 0.5 tum.

I shiftkittet som jag hade i så blockerades overdriven vid hårt gaspådrag.

Sedan finns det andra bitar som är starkare i 4R70W.

Nu är det fina att Ford gjorde inte om allt.

Fortfarande kan man bygga en AOD med de starkare grejerna från en 4R70W (efter 1998).

Manuell T5 är i ganska lika i hållbarhet som en AOD.

Vanligtvis måste man renovera den efdter 2-5 år om man kör hårt eller trimmat.

Link to comment
Share on other sites

Bör också tillägga att jag hade en -89 Bronco (den har AOD) som jag först satt i Baumann engineering shiftkit.

Sedan monterade jag en Paxton kompressor som laddar ca. 7psi (0.5bar), inga problem.

Tror också den lådan lever fortfarande.

Den var rolig att köra förbi svensson bilar vid rödlysen, ska tilläggas att det då hängde en 1500kg husvagn bakom Broncon.

Link to comment
Share on other sites

Den ska "bara" tryckas in i plastfästet som sitter på gasspjället.

Det vita/gul aktiga på den tidigare bilden.

Är det förstört eller fattas så vet jag att det kan vara problem att få tag på.

I värsta fall så kanske jag har ett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...