Jump to content

Safety Recall Airbag. Utökat antal berörda bilar !!


Joachim

Recommended Posts

Skulle vara intressant och veta hur dom gör gallringen för vilka som skall fixas när man får följande svar från Ford Sverige när man kontaktar dom om detta.

Hej Mikael,

Tack för ditt mail!

Normalt sett så servar och reparerar vi inte direktimporterade bilar från USA och har inte heller tekniska specifikationer eller reservdelar till dessa då de inte tillhör den europeiska marknaden.

Undantagsfall för detta är de tillfällena då Ford USA går ut till oss med information om att specifika exporterade bilar berörs av viss säkerhetskampanjer.

Utifrån de registrerade listade chassinummer skickas det ut brev om kampanjen till berörda bilägare.Dessa berörda bilar har vi möjlighet att ta emot och åtgärda med support från Ford USA.

Enligt våra uppgifter så berörs inte din bil av en världomspännande kampanj i dagsläget men kan komma att göra det framöver. I så fall så kommer du informeras via brev.

Så snart din bil registreras som berörd hos Ford Europa kan vi hjälpa dig till dess rekommenderar vi att du vänder dig till säljaren/importören.

Med vänliga hälsningar,

Monica Eliasson

Kundservice

Ford Motor Company AB

Box 6046, 400 60 Göteborg (Besöksadress: Torpavallsgatan 9)

Telefon: 031-707 10 10

E-mail: fordkund@ford.com

www.ford.se

Mysko.... verkar som dubbla budskap eller nåt men jag "tjötade" lite på dem så det kunde bli lite fart på det hela. Denna kampanj gäller alla bilar som har defekta airbagar, inte fåtal här och där i landet. Kampanjen är dessutom inte tidsbegränsat, har jag förstått.

Link to comment
Share on other sites

Hej Fick samma svar jag också.

ställde frågan om registrering hos Ford så fick jag detta svar

Hej igen Daniel,

Det är alltså Ford USA som måste aktivera kampanjen gällande din bil hos Ford Europa, det vill säga aktivera den som världsomspännande.

En av anledningar till att detta inte skett kan vara att nya kommande kampanjer väntas vara på väg - i så fall så kommer du informeras via brev.

Med vänliga hälsningar,

Monica Eliasson

Link to comment
Share on other sites

Den där Monica igen... Lyd mitt råd och byt kontakt hos Ford. Jag har haft mailkontakt ett bra tag med Therese Olsen. Tack vare henne har det hela gått bra. Fick nytt mail från henne igår och frågade om min bil har fått airbagen utbytt. Trevligt att hon frågade men samtidigt konstigt att lokala verkstaden har inte underrättat Ford GBG än.

Nu återstår att se om återkallelsen försvinner på webbsidan ford owner där man skriver in VIN-nummer.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick nytt mail från Therese idag. Citat:

Hej Robin,

Härligt att höra att allt gick bra. Det finns i dagsläget ingen privatimporterade Ford Mustang som berörs av en aktiv kampanj världsomspännande. Det kan därför med stor sannorlikhet komma ytterligare kampanjer som berör samtliga bilar oavsett land de befinner sig i. Den kampanjen kan därför även komma att beröra redan åtgärdade bilar. Aktiva kampanjer som svenskregistrerade bilar berörs av blir ägaren kontaktad om via brev.

Eftersom bilen är åtgärdad och allt gått bra så avslutar jag det ärendet som jag öppnat hos oss.

Tveka inte att återkoppla om du skulle ha fler frågor eller funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Therese Olsen

Link to comment
Share on other sites

Jag fick nytt mail från Therese idag. Citat:

Hej Robin,

Härligt att höra att allt gick bra. Det finns i dagsläget ingen privatimporterade Ford Mustang som berörs av en aktiv kampanj världsomspännande. Det kan därför med stor sannorlikhet komma ytterligare kampanjer som berör samtliga bilar oavsett land de befinner sig i. Den kampanjen kan därför även komma att beröra redan åtgärdade bilar. Aktiva kampanjer som svenskregistrerade bilar berörs av blir ägaren kontaktad om via brev.

Eftersom bilen är åtgärdad och allt gått bra så avslutar jag det ärendet som jag öppnat hos oss.

Tveka inte att återkoppla om du skulle ha fler frågor eller funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Therese Olsen

Du skulle inte kunna kolla med Therese varför din bil blev åtgärdad, den är väl också privatimporterad som alla andra?

/Mikael

Link to comment
Share on other sites

Fick detta idag då jag kontaktade ford! Liksom kokar i mig!

Hej Mattias,

Tack för ditt mail!

Normalt sett så servar och reparerar vi inte direktimporterade bilar från USA och har inte heller tekniska specifikationer eller reservdelar till dessa då de inte tillhör den europeiska marknaden.

Undantagsfall för detta är de tillfällena då Ford USA går ut till oss med information om att specifika exporterade bilar berörs av viss säkerhetskampanjer.

Utifrån de registrerade listade chassinummer skickas det ut brev om kampanjen till berörda bilägare.Dessa berörda bilar har vi möjlighet att ta emot och åtgärda med support från Ford USA.

Eventuella kampanjer i USA är inte alltid gällande under samma period i Europa men om det skulle ändra sig kommer och

om din bil är berörd kommer du informeras via brevkallelse på svenska från Ford Europa, men till dess rekommenderar vi att du vänder dig till säljaren/importören.

Med vänliga hälsningar,

Monica Eliasson

Kundservice

Ford Motor Company AB

Box 6046, 400 60 Göteborg (Besöksadress: Torpavallsgatan 9)

Telefon: 031-707 10 10

E-mail: fordkund@ford.com

www.ford.se

Svart Mustang GT 2007

Link to comment
Share on other sites

Fick nytt idag!

Hej igen,

Ja du har helt rätt Mathias!

Ford USA har tagit på sig ansvaret och har därför en kampanj på airbagen nu - i USA.

Det rullar väldigt många Mustanger världen över men när tillverkarna kallar in på kampanjer så sker det inte alltid samtidigt världen över.

Bilarnas chassinummer är ju bilens identitet som talar om för tillverkaren var och när bilen byggdes - vilket underlättar när dom söker efter vilka specifika utrustningsdelar som finns i respektive bil.

Därför blir också bilarna kallade per automatik när det är dags för kampanj eftersom den som exporterar bilen från USA är ansvarig för att bilen registreras in rätt, i respektive land, och också ansvarar för bilens kampanjer.

Får tillverkaren in alla uppgifter på att bilen inte längre finns kvar i ursprungslandet är det inga problem att hitta den.

"Normalt sett så servar och reparerar vi inte direktimporterade bilar från USA och har inte heller tekniska specifikationer eller reservdelar till dessa då de inte tillhör den europeiska marknaden."

Betyder alltså att vi inte vanligtvis arbetar med direktimporterade bilar eftersom Ford Sverige tillhör den Europiska marknaden men

"Undantagsfall för detta är de tillfällena då Ford USA går ut till oss med information om att specifika exporterade bilar berörs av viss säkerhetskampanjer."

Ni som är Mustangägare med en aktuell kampanj kommer bli kallade när det är er tur att få airbagen utbytt – kallelsen kommer per brev på svenska från oss på Ford Motor Company

En del av er blir inte kallade alls för det kan vara så att kampanjen utfördes innan bilen exporterades, en del av er har redan fått airbagen åtgärdad och en del har fått en kallelse –

( varken jag eller Therese har mandat att påverka detta så ni behöver inte tänka på vem av oss ni kontaktar – vi har helt och hållet samma arbetsuppgifter, men jag har varit den som snabbast råkat svara på just repektive mail )

– Är ni ändå oroliga över att inte ni blir kallade så kontakta importören för att säkerhetställa att bilen är rätt registrerad i sin införsel.

Det finns inga säkerhetskampanjer där kostnader tillfaller er som Mustangägare men dock finns det lite olika återbetalningsätt då Ford använder sig av fristående verkstäder/återförsäljare.

När det är aktuellt för åtgärd tar ni med er kalllelse till närmaste Fordauktoriserade verkstad som i sin tur kontaktar oss, men allt det kommer ni få information om i ert kallelsebrev.

Vänligen

Monica Eliasson

Kundservice

Ford Motor Company AB

Box 6046, 400 60 Göteborg (Besöksadress: Torpavallsgatan 9)

Telefon: 031-707 10 10

E-mail: fordkund@ford.com

www.ford.se

Registered Office Göteborg, Sweden

Registration No. 556023-0053

-----Original Message-----

From: Mathias Karlsson [mailto:mastmk507@hotmail.com]

Sent: den 23 september 2015 22:28

To: Fordkund, Sverige (.)

Subject: Re: Airbag frågor

Är inte nöjd med det svaret! Ford har tagit på sig ansvaret för att fel installerat fel komponenter i dessa bilar! Ni löser problemet säkert.. Och ni får betalt av ford i USA!! Då de har tagit på sig ansvaret att dessa skall bytas ut. Min bil är berörd så som många andra, flertalet bilar har blivit lagade via er innan så det du säger är lögn! Denna kampanj som denna recall berör är inte tid eller vart i en bilen befinner sig i världen , den skall fixad enligt ford i USA! Ni kan och vet hur man gör och ni får betalt?? Tror du någon vänder sig till ford Sverige med reservdelar samt service efter ni drar på detta så??? Det finns en annan i er organisation som get klar tecken på alla med recall så dom fixas ! Är medlem i mustang klubben och det är nu ett flertal i forumet som fått åtgärdat och många just nu som diskuterar detta! Kolla in classicmustangklubben forum airbag recall, ganska hett ämne!! Jobbar ni för ford eller? Eller har jag skickat till Volvo? Jag får er reklam i lådan så ni skall nog till höra ford[emoji35]

Kommer vidare befordra detta mail konversation till ford i USA !

> 23 sep. 2015 kl. 16:50 skrev Fordkund, Sverige (.) <fordkund@ford.com>:

>

> Hej Mattias,

> Tack för ditt mail!

>

> Normalt sett så servar och reparerar vi inte direktimporterade bilar från USA och har inte heller tekniska specifikationer eller reservdelar till dessa då de inte tillhör den europeiska marknaden.

> Undantagsfall för detta är de tillfällena då Ford USA går ut till oss med information om att specifika exporterade bilar berörs av viss säkerhetskampanjer.

> Utifrån de registrerade listade chassinummer skickas det ut brev om kampanjen till berörda bilägare.Dessa berörda bilar har vi möjlighet att ta emot och åtgärda med support från Ford USA.

> Eventuella kampanjer i USA är inte alltid gällande under samma period

> i Europa men om det skulle ändra sig kommer och om din bil är berörd kommer du informeras via brevkallelse på svenska från Ford Europa, men till dess rekommenderar vi att du vänder dig till säljaren/importören.

>

> Med vänliga hälsningar,

>

> Monica Eliasson

>

> Kundservice

> Ford Motor Company AB

> Box 6046, 400 60 Göteborg (Besöksadress: Torpavallsgatan 9)

> Telefon: 031-707 10 10

> E-mail: fordkund@ford.com

> www.ford.se

>

> Registered Office Göteborg, Sweden

> Registration No. 556023-0053

>

>

>

>

>

>

>

>

> From: Mathias Karlsson [mailto:mastmk507@hotmail.com]

> Sent: den 23 september 2015 07:24

> To: Fordkund, Sverige (.)

> Subject: Airbag frågor

>

> Hej! Jag undrar om den pågående airbag kampanjen som berör Ford mustang! Min bil berörs av denna kampanj men ej blivit kontaktad! Några från min mustang klubb har blivit kontaktade och fått deras airbags felande del utbytt utan kostnad! Känner att detta är farligt att köra runt med detta och vill ha detta åtgärdat! Har kontaktat Ford i USA och det säger att det är självklart att min bil skall fixas. Men skulle vänta på kampanj från Sverige!

> Mitt registreringsnummer är DFS908

> Mathias Vangenmo

> Skickeröd gläntan

> 45795 Grebbestad

>

> Detta är ett av meddelande av Ford i USA i början innan det var en kampanj här i Sverige !

> Men tänker inte betala och masa med detta utan skall vara med i kampanjen med utbytt från Sverige nu när andra fått sina bytt!

>

Svart Mustang GT 2007

Link to comment
Share on other sites

Du skulle inte kunna kolla med Therese varför din bil blev åtgärdad, den är väl också privatimporterad som alla andra?

/Mikael

Som jag har skrivit tidigare i tråden, tjötade jag på Ford. Jag sa till på skarpen att de ska ta sitt ansvar innan en olycka inträffar där jag får metallsplitter i ansiktet som en handgranat med allvarliga skador som följd.

Bilen är importerad av en firma som tar in Mustanger bla.

Link to comment
Share on other sites

Som jag har skrivit tidigare i tråden, tjötade jag på Ford. Jag sa till på skarpen att de ska ta sitt ansvar innan en olycka inträffar där jag får metallsplitter i ansiktet som en handgranat med allvarliga skador som följd.

Bilen är importerad av en firma som tar in Mustanger bla.

Fick du en kallelse med brev från Ford Sverige som Monica skriver i inlägget från Mattias78 att man skall få, eller fick du bara ett svar på mobilsvaret att din bil skulle åtgärdas?

Link to comment
Share on other sites

Allt är luddigt vilken bil som gäller i Sverige ! Det ända är väll att ringa importören! Och om du vill veta om din bil berör safety recall kan man se på ford.com och sedan kan man med lite sökande hitta ett ställe där man skriver in sitt vin nummer som finns vid vindrutan, sen ser man om bil är berörd!

Svart Mustang GT 2007

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fick detta idag! Lika slappa och ta ett ansvar för sitt märke! Fattar inte dom får betalt och att de inte har verktyg och kunskap låter som ett skämt!! Snart dax för media att styra detta!

Hej Mathias,

Det var ett tag sedan vi hördes av, men jag ville bara informera dig då vi tidigare har en lång mailtråd angående detta med airbagrecallen för Mustang.

Då det visade sig cirkulera många frågor och oro bland Mustangägare angående airbagsrecallen så eskalerat vi ärendet uppåt i ledningen,

och har nu fått samma besked som vi tidigare meddelat, beslutet som gäller för Mustang Airbagrecall enligt högre instans Ford Motor Company Sverige:

Ford Motor Company AB började importen av Ford Mustang under 2015.

Bilar som har importerats via fristående återförsäljare eller privatpersoner ingår inte i Ford Sveriges ansvarsområde.

Vi har varken resurser, reservdelar eller teknisk kompetens för att hantera dessa bilar på samma nivå som vårt officiella modellprogram.

Servicekampanjen på Ford Mustang har än så länge endast påbörjats i Nordamerika.

Då antalet omfattade bilar är stort och omfatter många bilmärken tar det tid att åtgärda alla bilar.

Vi kan i dagsläget inte svara på i fall denna kampanjen kommer att omfatta bilar i Europa och när detta i så fall sker.

För frågor kring servicekampanjen hänvisar vi till importören av bilen.

Jag bifogar även direktiven för kampanjen som den ser ut emellan Ford Sverige och Ford USA.

Med vänliga hälsningar,

Monica Eliasson

Svart Mustang GT 2007

Link to comment
Share on other sites

Jag har väntat lite för att se hur detta ärende fortskrider men kollade upp mitt VIN nummer och det visade sig att jag har 2 st s k recall ärende.

Ett från 25 februari 2008 och nu detta senaste 18 december 2014.

Är det mer än jag som har båda dessa?

Min är en GT -07.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...