Ingemar Nilsson April 5, 2015 Report Share April 5, 2015 Funderar på att byta avgassytem på min Mustang cab 1965 för att få lite mer V8-muller. Önskar aningen mer muller, men inte för mycket så att det blir störande vid körning på motorväg. Vad rekommenderar ni med erfarenhet? Kan VP-autoparts system SB 64-70 Dubbelt 2" ( http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=C5ZZ-5246-KIT ) vara rätt?Är det möjligt att få mer muller ur en 289:a?Har någon prövat detta och kan delge mej resultatet? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
turbo57 April 6, 2015 Report Share April 6, 2015 Har kört med det systemet i 2 år nu och är mycket nöjd både med passform och ljudnivå/Leif Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingemar Nilsson April 8, 2015 Author Report Share April 8, 2015 Blev det aningen mer "muller" än med originalsystemet? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
turbo57 April 8, 2015 Report Share April 8, 2015 Kan tyvärr inte svara på det eftersom jag aldig hade kört bilen innan systemet monterades:confused:/Leif Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 April 9, 2015 Report Share April 9, 2015 ett sånt avgassystem borde funka hur bra som helst. Jag har inte ett från VP, men ett vanligt dubbelt med H-pipa och två platta dämpare före bakaxeln. Inte speciellt störande, men mullrar lite lagom. Om du sätter på headers kan det däremot "råma" lite när du gasar på... //Claes Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund April 9, 2015 Report Share April 9, 2015 Håller med det systemet kommer låta skönt och lagom.Just den med H-pipa ger det klassiska Ford V8 som jag tycker låter bäst...Gången blir lite råare än med X-pipaDe flesta tar i och köper för grova system med resultat att det låter som en raggarbil eller fiskebåt.Det tröttnar man på efter ca 45 sekunder och då sitter man där med hörselproppar istället.289an är ju inte heller en "muller" maskin så det är klart det är inte lika lätt få den att låta som en 428a.Mycket hänger ju dessutom på motorns karraktär så det är väldigt svårt veta i förväg.Men storlek har ju betydelse och ett 2.25'' system kan ge aningen djupare ton2.5'' är vanligare som trim system men för stort på en standardbetonad motor...Blir lätt bluddrigtTyp av ljuddämpare spelar givetvis stor roll också!!Men det system du länka till VP är ju så billigt så är du inte nöjd så är det bara byta senare.Tips sök på youtube där finns massor med folk som lägger ut ljud från olika typer av systemMustang 289 exhaust systemHär 2'' Här 2.25'' Här 2.5'' Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MustangDriver April 9, 2015 Report Share April 9, 2015 Originalsystemen från fabrik 65-66 , vilken tumstorlek hade dessa ? 2 tum? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingemar Nilsson April 26, 2015 Author Report Share April 26, 2015 Har nu fått hem ovannämnda avgassystem från VP Autoparts. Tyvärr följer det inte med några monteringsanvisningar. Jag kan väl själv räkna ut att U-klammrena används för att dra åt skarvarna och jag vet ungefär hör upphängningsdetaljerna skall sitta. Men det skulle ha kännts bättre att ha en monteringsanvisning då jag aldrig gjort ett sånt här jobb förut. Kan någon som läser detta hjälpa mig. Bifogar bilder av upphängningsdetaljerna.Bilden längst till vänster visa detaljerna, det finns två av vardera. Detaljen längst till vänster på denna bild tror jag skall användas för att hänga upp ljuddämparna i bakkant av bakre golvplåten. De tre andra detaljerna tror jag skall sammanfogas enl bilden till höger för att hänga upp utloppsrören från ljuddämparna i bakre delen av ramen. Men som sagt mer detaljerade anvisningar efterfrågas. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
turbo57 April 26, 2015 Report Share April 26, 2015 Syns kanske inte så bra på bilderna, fjädrande upphängningen sitter precis bakom dämparna, jag gjorde 2 fästen med 2 fastsvetsade bultar utan skalle och monterade inifrån , de andra sitter vid avslutsrören/Leif Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingemar Nilsson April 26, 2015 Author Report Share April 26, 2015 Tack Leif! Jag skall kolla om jag kan lösa det på samma sätt. Du har din bil/kaross vänd på sida. Är det med hjälp av s k "tip girl"? Väldigt praktisk och bekvämare än att krypa under bilen på liggbräda. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
turbo57 April 27, 2015 Report Share April 27, 2015 Nja, snarare en top girl hopsvetsad av gamla balkar jag hade liggande och med lager och nav till en gammal Opel, men arbetsställningen blir väldigt bra/Leif Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.