Jump to content

Recommended Posts

Jag vet inte om du läste mitt inlägg tidigare i tråden. Men det går aldrig att få ut 400hk med bara kamaxlar och en mappning. Runt 350hk är inte omöjligt. Kolla på t ex stangnet.com. Många som har mustang där och har gjort det ena och de andra :)

Här har du en mustang med en hel del modifieringar, spjällhus,toppar, udp´s, kammar osv.

Han fick ut 364hk på bakhjulen. Vilket blir runt 420hk i motorn. Vilket bevisar att det krävs en hel del för att komma upp i den effekten.

Ang bilen du kollar på så verkar den vettig, förutom effektsiffrorna som han verkar dra till med fritt. Finns inte en chans att ett spjällhus ger 50hk t ex, Bilen har väl drygt 330-340hk kanske med lite tur.

JLT insugskittet ger aldrig 30-40hk. runt 15-20hk max. Motorn får i sig mer luft, men måste mappas för att kompensera detta.

Kolla här tex:

Det är ju ändå en 10 år gammal bil, så räkna med skavanker. Vill du ha en felfri får du nästan köpa en ny eller en som inte gått så långt. Men det är som sagt inga nya bilar längre.

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Ja ursäkta! det har du rätt i att jag fick faktiskt svar på det innan :).

Men i helhet vad tycker du om bilen? skulle det kunna vara ett bra köp? är det något dåligt att han själv har bytt allting samt inga verkstadsservicar?

Nä, inte alls dåligt. Att serva en mustang är inte svårare än att serva en gammal Volvo...sen är det tillåtet att själv skriva in i serviceboken om byte av oljor och filter

CMC 5041

Säger som Tommy. Tycker inte heller det är negativt. Det är busenkla bilar att skruva med. Bara det är rätt olja och saker som har använts. Den verkar väl vettig. Men kolla ändå upp med carfax och se så allt är ok. Sen får man ju självklart provköra och se hur den går och känns att köra. Det kan se bra ut på kort, men i verkligheten kan det vara annorlunda

Ja exakt. Köp en carfax, är säkert värt pengarna. Du får koll på att km stämmer och om den varit krockad. Men en krockad bil är ju inte sämre om den är riktigt lagad. Det rullar många krockade bilar som är lagade på våra vägar. Dom bilar som är inlösta och som går att laga, dom lagar ju en del bilskrotar upp igen, dom andra blir reservdelar . Inget konstigt med det. Finns ju många seriösa bilplåtslagare

CMC 5041

Återigen tack så jättemycket för era svar, uppskattas :)

Vad skönt att höra! Jag har funderingar på att lämna in den på en bilprovning och göra en bilanalys där de kollar så att allting är i bra skick, låter det som en bra idé? samt en carfax såklart!

Återigen tack så jättemycket för era svar, uppskattas :)

Vad skönt att höra! Jag har funderingar på att lämna in den på en bilprovning och göra en bilanalys där de kollar så att allting är i bra skick, låter det som en bra idé? samt en carfax såklart!

Skall du göra en koll på bilbesiktningen så gå själv med och kolla. Personligen hade jag inte ödslat några pengar på det då deras jobb inte alltid är korrekt.

Känner du ingen verkstad eller duktig kille som kan skruva som du kan ha lite hjälp av?

Jag tänkte hänga med och kolla även om det kanske inte är till största nyttan!

Jag är inte så duktig på bilar och dess funktionalitet men jag vill lära mig det. Jag har 1 eller 2 som kan mecka, men jag kan ju inte heller använda dom till allt haha.

Sedan är ju den större önskan att köpa bilen och ändå ha den ett tag innan jag ens behöver tänka på att byta ut något.

Väldigt kluven nu. Är det värt en bildiagnos eller inte. 1500 kr typ.

Bilprovningens diagnos test är helt meningslöst , motormännen hade test centrum tidigare som gjorde ordentliga test av bilarna dock vet jag ej om de finns kvar ännu. ett såkallat M-test

Jag tänkte hänga med och kolla även om det kanske inte är till största nyttan!

Jag är inte så duktig på bilar och dess funktionalitet men jag vill lära mig det. Jag har 1 eller 2 som kan mecka, men jag kan ju inte heller använda dom till allt haha.

Sedan är ju den större önskan att köpa bilen och ändå ha den ett tag innan jag ens behöver tänka på att byta ut något.

Väldigt kluven nu. Är det värt en bildiagnos eller inte. 1500 kr typ.

Bilprovningens diagnos test är helt meningslöst , motormännen hade test centrum tidigare som gjorde ordentliga test av bilarna dock vet jag ej om de finns kvar ännu. ett såkallat M-test

Motormännens M-test finns tyvärr inte kvar längre. Tydligen var efterfrågan för låg.

Jag har själv nyligen köpt Mustang och skulle väl måhända läst sådana här trådar innan jag slog till;)

En sak jag funderat över är om det är lätt att manipulera mätarställningen på de här bilarna? Inte för att jag vill göra det själv, men något som är väldigt slående är hur pass lite många bilar tycks ha rullat. Visst är detta lite av sommarbil som rullar mest den snöfria årstiden, men man kan på goda grunder fråga sig varför en 8-9 år gammal bil bara rullat 1500 mil. Tycks dessutom vara rätt många som har extremt låga mätarställningen givet årsmodellen.

En annan sak som slagit mig är hur pass oförskämt bra andrahandsvärdet ändå är. De flesta svenssonbilar halverar sitt värde på 3 år. För en Mustang tycks det ta cirka 10 år. Vill minnas att en 05:a kostade fabriksny 339 tkr hos Exclusivecars för 10 år sen. Någon annan kanske kan bekräfta? Listpriset på en ny 2015 års modell med V8 och manuell låda ligger på 366 tkr hos Ford.se. Egentligen tycker jag det känns lite för mycket att betala 150-200 tkr för en Mustang från 2005-2009, men ändå är det precis vad jag gjort...

Jag tror helt enkelt att efterfrågan är större än tillgången på dessa bilar. Sen tycks jag inte vara helt ensam om att föredra den första generationens retromustang, framför den avrundade versionen som kom 2010 och den helt omarbetade 2015-modellen...

Sedan bilens barndom, har skatten beräknats på vikten. Detta gällde fram till och med 2005. Från och med 2006 beräknas skatten på koloxidutsläppen. Det innebär, att det kostar c:a 1500:- mer i skatt för en Mustang av senare modell än 2005. Märkligt med tanke på, att jag kör c:a 300 mil under sommaren och "Svensson" med sin Honda Civic c:a 3000 mil till och från jobbet. VEM av oss, släpper ut mest avgaser? USA-bilar som nått veteranstatus och saknar katalysator är skattebefriade? Tala om total brist på logik!!!!

Större kassako på nya bilar. Sen är det kultur med veteranbilar och kultur får kosta . Jag tror att om vi inte hade någon kultur så skulle livet bli mycket andefattigt. Men visst, dina åsikter är logiska utan konsekvensanalys

CMC 5041

Ang 4:an så har jag sett den, smällde fram, dåligt lagad, fifflade mätare, går som en orm på vägen, men ser bättre ut i verkligheten än på bild allt är ju som sagt en prisfråga, en sak till det går inte koppla ur antispinnen, det kan ju vara kul ibland[emoji3]

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jag håller med om det oförskämda andrahandsvärdet! Svårt att vilja betala priset när åldern ändå är 10år men jag antar värdet finns där för en om man så desperat vill ha en som jag är i mitt fall haha

4:an, körde jag carfax på och den är krockad, det stämmer.

den här:

https://www.blocket.se/skaraborg/mustang_gt__v8___endast_6900_mil_60643543.htm

är planen att jag ska hämta nu i helgen!

spindeleder o handbromsvajrar är bytta som tydligen ska vara ett vanlig fel på 2005-2009 mustangerna och bromsarna är fixade!

på vilka går det inte att koppla ur antispinnen på :)?

Jag håller med om det oförskämda andrahandsvärdet! Svårt att vilja betala priset när åldern ändå är 10år men jag antar värdet finns där för en om man så desperat vill ha en som jag är i mitt fall haha

4:an, körde jag carfax på och den är krockad, det stämmer.

den här:

https://www.blocket.se/skaraborg/mustang_gt__v8___endast_6900_mil_60643543.htm

är planen att jag ska hämta nu i helgen!

spindeleder o handbromsvajrar är bytta som tydligen ska vara ett vanlig fel på 2005-2009 mustangerna och bromsarna är fixade!

på vilka går det inte att koppla ur antispinnen på :)?

Kör en carfax och kolla upp den först bara :)

Alla går att koppla ur antispinnen på. Men iom att den var krockad så är det ngt fel som gör att det inte går. Antar jag att han menade :)

Vilket överpris ^^

Jo det håller jag med om. Men vad är överpris egentligen?

Men om man ser till att man skall köpa alla extra grejer så kostar det en del. Hade hellre lagt till 20 - 30 000:- för all den xtra utrustning än att köpa en helt original..

Jo det håller jag med om. Men vad är överpris egentligen?

Men om man ser till att man skall köpa alla extra grejer så kostar det en del. Hade hellre lagt till 20 - 30 000:- för all den xtra utrustning än att köpa en helt original..

Det är ju alldeles för mkt begärt, även om det är påkostad lite så får man aldrig tillbaka det tyvärr :/

Den röda inredningen gör den lite mer svårsåld med. Finns fler mustanger med mer godis till lägre pris, så det blir nog inte så lätt att få den såld.

Men jag förstår hur du tänker :)

Större kassako på nya bilar. Sen är det kultur med veteranbilar och kultur får kosta . Jag tror att om vi inte hade någon kultur så skulle livet bli mycket andefattigt. Men visst, dina åsikter är logiska utan konsekvensanalys

CMC 5041

Kanske lite magstarkt att kategorisera Mustang årsmodell 2005-2009 som veteranbil? :D

Största anledningen är väl att Ford från och med i år saluför Mustangen direkt via sitt återförsäljarnät i Sverige. Tidigare var man ju tvungen att antingen privatimportera eller köpa via ett företag som sköter jobbet. Ford har nog bättre möjligheter, stordriftsfördelar vid import osv vilket gör att de kan pressa priserna. Alldeles oavsett tycker jag att 2005-2009 är den snyggaste av retromustangen. Sen är väl de senare versionerna bättre rent tekniskt skulle jag tro :) Jag undrar om det relativt höga värdet för Mustangerna 2005-2009, samt 2010-2014 kommer hålla i sig när 2015-2016 börjar hitta ut på beg.marknaden. Jag är inte helt övertygad, men jag tror inte det kommer klappa igenom helt. Trots allt har vi ju väldigt snygga bilar :)

Jag håller med om det oförskämda andrahandsvärdet! Svårt att vilja betala priset när åldern ändå är 10år men jag antar värdet finns där för en om man så desperat vill ha en som jag är i mitt fall haha

4:an, körde jag carfax på och den är krockad, det stämmer.

den här:

https://www.blocket.se/skaraborg/mustang_gt__v8___endast_6900_mil_60643543.htm

är planen att jag ska hämta nu i helgen!

spindeleder o handbromsvajrar är bytta som tydligen ska vara ett vanlig fel på 2005-2009 mustangerna och bromsarna är fixade!

på vilka går det inte att koppla ur antispinnen på :)?

Inte för att jag vill sabba något, men tråden glider ju gärna in på reparerade och skadade bilar. Högerflygeln har uppenbart en annan kulör än resten av bilen. Framgår rätt tydligen på blocketbilden.

Fast personligen tycker jag inte att man fullständigt ska rata en bil som blivit omlackerad. Det finns ju fullt legitima skäl till omlackering, småskador, nyckelrepor, ärgad huv osv. Trist om alla omlackade mustanger ska få stämpel som "importlik". Skulle ändå tro att merparten av alla omlackade bilar inte varit totalsmällda och inlösta av försäkringsbolagen...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...