Jump to content

Headers 351C 4V


Anders

Recommended Posts

Hej,

jag funderar på att montera headers på min Mach 1 -70 med 351 Cleveland 4 V för att få litet mer drag/acc. Vad jag har förstått så ska ju Cleveland svara bra med headers!? Jag har lite idéer om vad jag vill ha men det vore kul med lite tips och erfarenheter från Er alla.

Vad rekommenderar ni? Långa tubes eller korta? Vilka märken/tillverkare är bra? Vad ska jag undvika för att inte misslyckas? Vilket avgassystem passer, utan att låta illa?

Hoppas på några tips :)

Anders:cool:

Link to comment
Share on other sites

Original 4V grenrör duger långt

Inte grenrören som är fel utan motorn i sig.....4V är slö och trött och kräver massage invärtes för att vakna.

Har kompisar som kör 4V original grenrör med stroker 351C-4V motor och den svarar suppersnabbt

Vill du ha drag kan du börja byta bakaxel utväxling istället....Vad har du nu?

Headers är bara jobbigt och för oväsen

Link to comment
Share on other sites

Får rätta mig själv.

Per har rätt, original motor då måste man veta var restriktionerna sitter.

En motor är en luft pump.

Vad som kommer in ska för hoppningsvis komma ut.

Varje motor kombination har någonstans en restriktion.

I många fall funkar varken stort luft filter eller stort avgas system, pga motorn är restriktionen av luftpumpen.

Har man original motor så funkar original grejerna bäst.

Men men för gamla amerikanare var alltid avgas systemet på den svaga sidan.

Kanska det räcker med 2 x 2 1/4 för att avgas system för att skrämma upp den med original avgas limpor.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Visst är det klurigt för att få en kombination som man vill ha. Jag vill dock säga att jag är mycket nöjd med min kärra men det vore kul som ett projekt att skrämma upp den lite.

Ok, motorn är original med tillägget en Edelbrock förgasare 600 och ett brytarlöst tändsystem. Bakom sitter det en renoverad FMX låda. Inga konstigheter alltså.

Link to comment
Share on other sites

Är du säker på att det är original?

Ford byggde 4V motorn med C6 låda och en unik turbin med högre stall

FMX är för 2V motorn och dess turbin matchar inte 4V och därmed upplevs den trött.

4V vill ha mera varvtal i starten speciellt.

Link to comment
Share on other sites

Japp. Så säker som jag kan bli. 4V med en 4 i hörnet på topparna. 1970 levererades det 351 cleveland med fmxlådor. Marti reporten som jag har stämmer med min bil. Bilen är tillverkad i maj 1970 för export.

Jag hade en 351C med C6 förut och det är som du skriver lite bättre "bottendrag" då.

Link to comment
Share on other sites

Japp. Så säker som jag kan bli. 4V med en 4 i hörnet på topparna. 1970 levererades det 351 cleveland med fmxlådor. Marti reporten som jag har stämmer med min bil. Bilen är tillverkad i maj 1970 för export.

Jag hade en 351C med C6 förut och det är som du skriver lite bättre "bottendrag" då.

Din bil kanske är lite UNIK, står det på Marty reporten hur många 351C 4v FMX låder som släpptes ut! (Brukar ju gå att läsa ut detta!)

Link to comment
Share on other sites

Haha

Nu började det bli humor! Unik bil som behöver stor renovering. Ca 10 000 tillverkade i denna konfigurationen. Och bilen är hel och frisk. Tänkte bara göra den "lite fräckare". Åter till min ursprungliga fråga. Headers eller inte? Långa eller korta tubes? Avgassystem? Tillverkare som är bra?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I min 72:a har jag provat många olika combo, original grenrör, billiga skräpheaders, Hedman longtube och till slut Hooker Super Comp.

Fick möjlighet att jämföra då grannverkstan har rullande landsväg, 25 hk mer med Hooker Super Comp än med original grenrör.

Så mitt svar blir att satsa på det bästa direkt, om du planerar att behålla bilen länge. Helst Ceramic coated också så håller de länge.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar. Det låter intressant och det stärker min övertygelse att headers ger ca 25-30 kusar till en Cleveland.

Min plan är att inledningsvis göra en lite uppgradering av insug, förgasare, tändning och avgas. Det är klart, motorn har några år på nacken, men den är pigg och frisk ännu. Vad har du valt för avgassystem bakom dina headers?

Link to comment
Share on other sites

Original 4V grenrör duger långt

Inte grenrören som är fel utan motorn i sig.....4V är slö och trött och kräver massage invärtes för att vakna.

Har kompisar som kör 4V original grenrör med stroker 351C-4V motor och den svarar suppersnabbt

Vill du ha drag kan du börja byta bakaxel utväxling istället....Vad har du nu?

Headers är bara jobbigt och för oväsen

Nu får du utveckla detta ! slö/trött

Har det funnits en motor med större insugskanaler (från fabrik då)

Vad tycker du krävs mer,vassare kam ,högre komp eller vad ?

Har vell 300 hk orginal.

Link to comment
Share on other sites

Nu får du utveckla detta ! slö/trött

Har det funnits en motor med större insugskanaler (från fabrik då)

Vad tycker du krävs mer,vassare kam ,högre komp eller vad ?

Har vell 300 hk orginal.

"Stora kanaler" innebär inte automatiskt att det blir mer effekt.

I en perfekt värld ska storleken på kanaler ändras utefter varvtalet/behovet på en motor med förgasare fast det går ju inte.

På låga varv när motorn kräver mindre luft vill man ha små kanaler så man dels får fart på förgasarblandningen men också en tryckskillnad så förgasning av bränslet blir bättre.

På just 351C-4V valde Ford att prioritera bort lågvarvsregistret utan designade allt utefter högt varvtal

Resultatet blir att motorn bara ger bra effekt i högt varv och på lågt varv kan den upplevas slö.

Kör man automatväxlad bil möter man upp detta med ett högre "stall" på momentomvandlaren...Faktisk så har 351C 4V helt unik momentomvandlare med högre stall än övriga motorer.

Minns ej uppgiften på varvtalet men fortfarande för låg tycker jag!

351C 4V blir riktigt vass med en omvandlare från 3000rpm och en matchande kamaxel.

Lägre varv är den slapp som sagt!

Tittar du på Bigblock 429/460 serien så har dessa motorer nästan samma storlek på kanaler men eftersom motorn är 25% större blir det perfekt här!

Gällande 4V topparna är ju det en historia för sig.

De finns i 2 varianter... Open chamber och Quench Chamber varvid den senare är för prestanda

Har du Open Chamber är det inte något att lägga krut på för att få effekt.

Trimmar man med dessa får man alla möjliga problem med spikning och låg kompression

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...