Jump to content

Recommended Posts

Är det någon mer som fått sänkt skatt på bilen som jag på min  Shelby GT500 2013 ? Jag råkade  gå på transportstyrelsen sida och nu stod det utsläpp CO2 326 G/KM  5090 kr mot utsläpp  CO2 440 G/KM 7400 kr som det stod innan. Jag har alltid tyckt skatten varit skitdyr och jag har bara hittat Bugatti Veyron som har haft högre skatt än jag. Så detta var välkommet.

• Like 1

Efter ha läst inläggen, kollade jag upp min bil. Den hade skatt på 3900 kr ca och nu är siffran 3198 kr. Så lågt har skatten inte varit förut men hoppas inte de höjer igen.

Kollade igen och på min står där årsskatt: 3352:-.

Debitering vid påställning  ( inkl avgifter ) 558:-.

Totalsumman blir då 3910:- jag skall betala eller har jag bara otur nu när jag tänker?

2 timmar sedan, Tobbe1977 said:

Kollade igen och på min står där årsskatt: 3352:-.

Debitering vid påställning  ( inkl avgifter ) 558:-.

Totalsumman blir då 3910:- jag skall betala eller har jag bara otur nu när jag tänker?

Nej du har fel  årskatten är 3352:- + avpå ställningsavgift.      ställer du på nu betalar du inte hela årsavgiften.. det står vilken månad då skatten räknas ifrån..

Ingen aning faktiskt. Bilen är importerad från Tyskland våren 2015. Kan det ha betydelse att den är importerad därifrån och inte från USA?

Kolla på biluppgifter.se och se hur mycker avgaser dem räknat på att den släpper ut. Kan ju ha blivit fel där, och då borde väl skatten öka?

Min GT 2012 ligger på 253 g/km enligt trafikverket.

Skatten ligger på 3484kr efter årets sänkning. 

Kollar man Fordonsuppgifterna hos Transportstyrelsen så står det koldioxidutsläpp 305 g/km. Hur är det med ni andra som har 05-09 och V8. Hur mycket har ni i utsläpp?

(redigerad)
8 minuter sedan, svlu said:

Kollar man Fordonsuppgifterna hos Transportstyrelsen så står det koldioxidutsläpp 305 g/km. Hur är det med ni andra som har 05-09 och V8. Hur mycket har ni i utsläpp?

T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 238 G/KM.

(Bullitt -08  232kW  Årsskatt 3154kr)

Ändrade %s av %s (%s)

På min bil står det inga uppgifter om mängd i utsläpp. Endast motoreffekt dvs 224 kw. Det kan hända Transportstyrelsen får uppgifterna om utsläpp vid nästa besiktning.

2841kr på min GT -05

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Samma på min 96a : 2841kr var även det sist jag spara uppgiften 2015.04.05 :2841kr

Rena lotteriet vad man får i skatt.

Såg en Viper förra året som hade fantasi låg skatt.

Hej

Troligen kan jag och mitt ärende ligga bakom detta positiva besked för dig..LL

Det hela började med att jag för min 2007 Shelby Gt 500 drev ett ärende om felaktig fordonsskatt. Har lite bakgrundsutbildning inom förbränningsteknik- Transportstyrelsens beräkningsmodell var helt felaktigt konstruerad för bilar som ej mätts enligt EU norm. Missgynnade bilar med större cylindervolym på ett grovt sätt. Insåg att enda sättet att få till något var att överklaga "min" bils beräkning via enskilt överklagande. Transportsstyrelsen var helt kallsinniga till att ändra felaktig beräkning. Svaret var i stort sett " beräkning slår åt bägge håll -totalt blir det rätt sett på gruppen bilar som saknar mätning..."?? Fel för den enskilde samt även totalt var mitt svar..

Räknade och gjorde jämförelser mellan olika bilar som både mätts enligt EU norm samt USA norm.. Resultatet efter överklagande till SKATTEVERKET OBS,, var att min skatt sänktes. Detta delgav jag BIRF för att kunna använda som prejudikat. Följden blev att ca 60-70 GT 500 samt även några Gt fick lägre skatt med mitt beslut som grund.

På ren svenska var det ett j...a jobb- tog en hel del fritid..

Förhoppningsvis har Transportstyrelsen nu flera år senare vaknat och gjort förändringar i beräkningsmodell. Eller så har någon genom att jag hjälpt Birf drivit ett enskilt överklagande just för en likvärdig bil  som din och att de därför har ändrat... fått kalla fötter..

Har även hjälpt en kille med Dodge... fick skattesänkning så jag tror att ett antal moparbilar har fått sänkt skatt med denna som prejudikat..

Lite bakgrund som kan vara bra att känna till.. Är helt övertygad om att många här betalar för mycket i skatt detsamma gäller t.ex också moparbilar (gillar dem också...LL)

Förslag: Lägg upp en tråd med mustangvarianter och årsmodeller där vi som finns här kan lägga in våra co2 värden- använd de lägsta för varje typ och årsmodell som prejudikat..

därefter överklaga..

• Like 2

Jag håller just nu på med en diskussion med Transportstyrelsen via mail. Jag tog en -08 likadan som jag har och som står hos en bilhandlare (ville inte använda någon privatpersons bil som exempel). Kollade upp värdet för den bilen som var  243 g/km jämfört med 305 g/km för min bil. Sedan skickade jag ett mail till transportstyrelsen med båda bilarnas chassinummer samt en förklaring på hur man tyder chassinumret så att dom verkligen skulle kunna se att det är 2 likadana bilar. Så nu får vi se om dom slingrar sig ur frågan varför det skiljer mellan fordonen. Känns som ett lotteri vilket värde man får.

(redigerad)

305 g låter väldigt tilltaget, det kan inte stämma med verkligheten. Är ju samma motor som vi andra har :) Frågan är hur de har fått fram de siffrorna :)

Ändrade %s av %s (%s)