Jump to content

Däck för bästa grepp?


Recommended Posts

Behöver lite hjälp med däck, Har idag Hankook ventus st 275/40 r20 på min 69a. Det greppar för dåligt och jag undrar om det är värt att byta till Michelin pilot super sport. Någon med erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det stora problemet ni har är inget gummi på däcken.

20 tum fälgar med "tejp remsor" funkar aldrig, om det ska greppa.

OK, ser snyggt ut.

I första frågan måste ni tala om vad ni har för hästkrats antal på bakhjulen, då är det litet lättare att hjälpa er.

Musse 1969, först och främst skulle jag sälja dessa 20" och köpa 15-17" fälgar.

Då finns det massor av bra däck som har fäste, även i kalla sverige.

Link to comment
Share on other sites

Håller med T-Bird och har själv samma problem.

Köpte tidigare nya Nitto 555 275/40-17" men de var inte något särskilt märkbart bättre.

Michelin tror jag inte ett dugg på!

Däremot skulle titta på M/T- Street SS.
Mickey Thomson satsar enbart på grepp och mjuka gummiblandningar även till stora fälgar.

Okej det blir lite kortare livstid men samtidigt kör man ändå så lite / säsong så det kvittar

Ring Skanstull däck som har dessa i sitt sortiment! Eller så kan de åtminstone mer om saken än jag och andra! :)

Link to comment
Share on other sites

Däck som kan rekomenderas, men då ska man ha en del gummi på höjden.

För bakdäck Nitto NT05R, mycket mjukare än Nitto NT555R.

Har kört på dem i ett antal säsonger, mönsterdjup nya ca 4.5-5.0 mm (=motorcykel däck) och slits fort, men bra grepp.

I USA förordar många Toyo Proxes R888, tyvärr ingen erfarenhet av dessa.

Mickey Thompson har också fått mycket bra kritik som Per skriver.

Bottom line. Mer gummi på höjden desto bättre.  Bra grepp = däcken tar slut fort

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med. Mera gummi, mindre fälg. Hankook Ventus Prime är väl inte ett dåligt däck för normalbruk. Har bättre väggrepp o. -känsla med Hankook 225/50/16 än det var med Goodyear F1 i storlek 235/45/17, och då kändes Goodyear t.o.m. mjukare. Det finns givetvis mycket bättre däck för grepp raktfram, men som universaldäck är Ventus ganska hyfsat bra, åtminstone i storlek 16".

Link to comment
Share on other sites

Greppet har inget med fälgstorleken att göra men problemet är att det spenderas J***vligt mycket pengar på utseendet men snålas med att dom flesta köper lågprisdäck, fundera även på Varför dragfolk värmer däcken innan start så kanske det går upp ett litet ljus för någon iallafall.

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, dahliners said:

Greppet har inget med fälgstorleken att göra men problemet är att det spenderas J***vligt mycket pengar på utseendet men snålas med att dom flesta köper lågprisdäck, fundera även på Varför dragfolk värmer däcken innan start så kanske det går upp ett litet ljus för någon iallafall.

Det har absolut massor att göra med fälgstorleken.
Liten fälg= högre profil på däck
Högre profil = mer flexibilitet i däcket och en större anligningsyta mot asfalten

Varför tror du man i F1 och dragracing kör med små fälgar? ;)

Värma däck får gummit att smälta = klister


 

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, dahliners said:

Greppet har inget med fälgstorleken att göra

Jaså, alltid lär man sej nåt nytt, men tillåt mej ändå meddela avvikande åsikt till detta spörsmål.

Ändrade %s av %s (%s)
Korrektur
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, dahliners said:

Greppet har inget med fälgstorleken att göra

Jaså, alltid lär man sej nåt nytt, men tillåt mej ändå meddela avvikande åsikt till detta spörsmål.

Håller med dig till 100%.Då vet man inte.

Link to comment
Share on other sites

Det är uppenbarligen så att högre profil ger mer elasticitet och större anliggningsyta och därmed bättre grepp. Det många med mig lurats av är att alla prestanda och sportbilar gått mot lägre profiler. Det är inte bara mode.

Anledningen är att bilarna blivit tyngre i takt med prestanda har höjts. Och våra krav på kontroll och känsla.

 För att kunna ta upp sidokrafterna och få precision och kontroll/säkerhet vid sväng/kurva/undanmanöver måste profilhöjden minskas för att inte däcket ska ge vika med dålig feedback och flex som resultat. Däcken har dessutom blivit bredare för mer grepp framför allt i sidled. För bästa grepp vid acceleration rakt fram är det dock fördel med högre och mjukare sidoväggar. 

Link to comment
Share on other sites

Förstår ingetJag har 285/35 18.michelin pilot sport,visst det släpper lite på ettan o tvåan.Men man känner verkligen hur bilen suger tag i asfalten,o skickar på så in i.Men det hänger ju inte bara på däcken,mycket annat spelar ju in .

Link to comment
Share on other sites

Förlåt, jag tror de flesta av oss pratar om prestanda vad man kan få ut av däck.

Ett bra förhållande mellan fälg storlek och valt däck.

Rakt fram (dragracing) och runt runt (bankörning) har olika krav av däck.

Men det funkar inte med tejp remsor till däck som ser snygga ut och man tror att de ska ha bra prestanda.

Link to comment
Share on other sites

Jag har varken kört bana lr dragracing med denna bil.Men hade en dodge ram med MT 15*12,5 däck  bättade jättebra.Körde ifrån bilar på strippen med dubbla antal hk.Men d va ju riskokare med remmar till däck.

Link to comment
Share on other sites

Redan lufttrycket i däcket spelar en större roll än man tror. Jag är ganska säker på att inte alla kör med optimalt tryck, utan man pumpar upp sina "tejpremsor" (kul benämning, jag brukar kalla dom för fälgskydd) alldeles för mycket.

Om ni genast vill ha lite bättre grepp raktfram, lossa på främre krängningshämmaren då ni gasar på strippen.

Att bygga in bra väggrepp för att köra runt-runt  är inte alls detsamma som ett chassi för dragrace, så det blir en kompromiss för gatan, som alltid.

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...