Jump to content

Featured Replies

comment_150051

Hej,

Har regbesiktning på torsdag morgon för min 2012 GT. Idag när jag skulle starta bilen så går den inte igång.

Bilen har inte varit körd sedan Januari pga väderlek och jag gissar att batteriet är urladdat. Försökte med startkablar men inget händer. Den slår lite och sen stendöd. Lampor, instrumentpanel osv lyser upp men dör ganska snabbt.

Tar tacksamt emot förslag på felsök.

Edit: en viktig detalj är att den röda bilen med lås på instrumentpanel (stöldskyddet) blinkar när jag försöker starta.

Ändrade %s av %s (%s)

comment_150100
On 3/22/2016 at 20:18, Daniel L said:

Batteriet!
Ladda på det så kommer den starta.

Första gången jag skulle starta efter vintervilan då fick jag ont i magen.
Det pangade och smattrade från hela bilen. Men det var bara batteriet som tur va :)

Det hände mig också nu men tur jag läst detta precis innan. :) Ekade där nere i garaget. Men antagligen batteritorsk då. Hade det ju inkopplat sedan Oktober vilket kanske inte var det bästa.

Men är det någon idé att föröska starta med startkablar eller bör man ladda upp det helt först? Den står i flerbilsgarage just nu och lite taskigt till så hade vart gott att bara få igång den och köra hem den. 

  • Author
comment_150105

För mig gjorde startkablar inte ett jota. Lika bra att investera i en laddare så slipper du återupprepa detta kommande år. Lät den stå över natten.

Tyvärr klagade besiktningsmannen både på det ena och det andra. Firman hade tydligen varit på kurs dagen innan och fått nya riktlinjer...

comment_150116

Förra vintern gjorde jag som så att jag satte till laddaren en gång i månaden och lät den stå på i 2 dagar.

På våren var batteriet helt dött och fick bytas. Nu denna vinter köpte jag en Ctec laddare. Satte på den i november och har inte rört den förrän i helgen. Startade som en klocka direkt. :)

  • Author
comment_150178
On 3/24/2016 at 10:26 PM, Wallentin said:

Ha underhållsladdaren på hela nästa vinterförvaring. Så kommer batteriet inte ta skada heller :) Inte bra om batteriet laddas ur helt och står så ett tag.

Tråkigt med nedslag, Vad var det de klagade på?

De röda ljusen bak på sidan, tydligen fick man inte ha dem längre. Var ingen stor grej att fixa men sura pengar att behöva besiktiga om.

  • Author
comment_150217
8 hours ago, GT06 said:

Hur skall lamporna vara beskaffade för att besiktningspersonerna ska bli nöjda ?

Vitt glas, vit eller färgad lampa, eller något annat ?

 

GT06

Problemet var inte att det fanns en lampa utan att det lös rött. Behöver ingen lampa alls men har du en får den inte vara röd.

Jag har inte hittat något på forumet som indikerar att andra haft detta problemet på sin besiktning, kanske bara hade oflyt?

Jag är mest nöjd att mina Flowmasters gick igenom :)

comment_150219

Tyvärr eller förträffligt  är alltid en reg besiktning en engångsföretelse.

Man måste vara kreativ.

Fråga om man måste ha någon indikering där? Om inte, bara ta bort dem och tejpa igen hålen.

Vanlig besiktning brukar man aldrig fråga om såna struntsaker.

comment_150220

Jag har fått nerslag på att de bakre positionsljusen lös rött åt sidan. Detta var på en vanlig besiktning. Innan jag fick det hade det gått bra några gånger. Detta var någonstans mellan åren 2008-2012.

Jag tog ur lampan, och så var det löst. Bara att stoppa tillbaka igen efteråt.

Det fick inte lysa rött åt sidorna sa besiktningsmannen.

// Danne

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...