Jump to content

Recommended Posts

(redigerad)

Hej,

Har regbesiktning på torsdag morgon för min 2012 GT. Idag när jag skulle starta bilen så går den inte igång.

Bilen har inte varit körd sedan Januari pga väderlek och jag gissar att batteriet är urladdat. Försökte med startkablar men inget händer. Den slår lite och sen stendöd. Lampor, instrumentpanel osv lyser upp men dör ganska snabbt.

Tar tacksamt emot förslag på felsök.

Edit: en viktig detalj är att den röda bilen med lås på instrumentpanel (stöldskyddet) blinkar när jag försöker starta.

Ändrade %s av %s (%s)

Hej ta bort plus polen och prova att ladda batteriet och sedan sätt tillbaka plus polen annars byt batteriet mvh Hans

 

Ladda upp batteriet ordentligt eller kabla på ett friskt. Prova att låsa och låsa upp bilen och se vad som händer. Prova att starta sen.

Är den manuell? Då måste du hålla ner kopplingen men det vet du säkert då :)

Batteriet!
Ladda på det så kommer den starta.

Första gången jag skulle starta efter vintervilan då fick jag ont i magen.
Det pangade och smattrade från hela bilen. Men det var bara batteriet som tur va :)

  • Like 3
On 3/22/2016 at 20:18, Daniel L said:

Batteriet!
Ladda på det så kommer den starta.

Första gången jag skulle starta efter vintervilan då fick jag ont i magen.
Det pangade och smattrade från hela bilen. Men det var bara batteriet som tur va :)

Det hände mig också nu men tur jag läst detta precis innan. :) Ekade där nere i garaget. Men antagligen batteritorsk då. Hade det ju inkopplat sedan Oktober vilket kanske inte var det bästa.

Men är det någon idé att föröska starta med startkablar eller bör man ladda upp det helt först? Den står i flerbilsgarage just nu och lite taskigt till så hade vart gott att bara få igång den och köra hem den. 

För mig gjorde startkablar inte ett jota. Lika bra att investera i en laddare så slipper du återupprepa detta kommande år. Lät den stå över natten.

Tyvärr klagade besiktningsmannen både på det ena och det andra. Firman hade tydligen varit på kurs dagen innan och fått nya riktlinjer...

Ha underhållsladdaren på hela nästa vinterförvaring. Så kommer batteriet inte ta skada heller :) Inte bra om batteriet laddas ur helt och står så ett tag.

Tråkigt med nedslag, Vad var det de klagade på?

Förra vintern gjorde jag som så att jag satte till laddaren en gång i månaden och lät den stå på i 2 dagar.

På våren var batteriet helt dött och fick bytas. Nu denna vinter köpte jag en Ctec laddare. Satte på den i november och har inte rört den förrän i helgen. Startade som en klocka direkt. :)

  • Like 1
On 3/24/2016 at 10:26 PM, Wallentin said:

Ha underhållsladdaren på hela nästa vinterförvaring. Så kommer batteriet inte ta skada heller :) Inte bra om batteriet laddas ur helt och står så ett tag.

Tråkigt med nedslag, Vad var det de klagade på?

De röda ljusen bak på sidan, tydligen fick man inte ha dem längre. Var ingen stor grej att fixa men sura pengar att behöva besiktiga om.

Guest nho1

Menar du bakre positionsljusen?

Bytte precis ut dem till klara glas, men färgad lampa. Det är väl ok?

(redigerad)
13 hours ago, nho1 said:

Menar du bakre positionsljusen?

Bytte precis ut dem till klara glas, men färgad lampa. Det är väl ok?

Jag har rött glas vilket inte var tillåtet.

Mustang.png

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)

Hur skall lamporna vara beskaffade för att besiktningspersonerna ska bli nöjda ?

Vitt glas, vit eller färgad lampa, eller något annat ?

 

GT06

Ändrade %s av %s (%s)
Felstavat
8 hours ago, GT06 said:

Hur skall lamporna vara beskaffade för att besiktningspersonerna ska bli nöjda ?

Vitt glas, vit eller färgad lampa, eller något annat ?

 

GT06

Problemet var inte att det fanns en lampa utan att det lös rött. Behöver ingen lampa alls men har du en får den inte vara röd.

Jag har inte hittat något på forumet som indikerar att andra haft detta problemet på sin besiktning, kanske bara hade oflyt?

Jag är mest nöjd att mina Flowmasters gick igenom :)

Tyvärr eller förträffligt  är alltid en reg besiktning en engångsföretelse.

Man måste vara kreativ.

Fråga om man måste ha någon indikering där? Om inte, bara ta bort dem och tejpa igen hålen.

Vanlig besiktning brukar man aldrig fråga om såna struntsaker.

Jag har fått nerslag på att de bakre positionsljusen lös rött åt sidan. Detta var på en vanlig besiktning. Innan jag fick det hade det gått bra några gånger. Detta var någonstans mellan åren 2008-2012.

Jag tog ur lampan, och så var det löst. Bara att stoppa tillbaka igen efteråt.

Det fick inte lysa rött åt sidorna sa besiktningsmannen.

// Danne

Det finns ingen säkring för endast dessa lampor.

Enklast är att tejpa över hela sk..ten med svart eltejp vid besiktningen.

Nummer 2 är som Daniel L skriver.

Det finns lampor att köpa. Sido belysning får lysa vit eller gult om sido belysningen sitter IHOP med baklampan kan den vara röd. Man får ej heller ha röd reflex på sidan 

Sidomamporna ifram på min 2012 är små 5W5 lampor. Vet ej om det är samma på fler årmodeller, men det borde vara så :-) 

 

Philips 5W5 kostar 20kr för ett tvåpack på Jula. Ett exempel bara för er som undrar.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...