Jump to content

Mustang GT 2015 små uppdateringar.


Carpimp

Recommended Posts

Ja varför ska man vara som alla andra? 😊 Snygg stil på din bil.

Vi lär säkerligen springa på varann på nån bilträff i sommar. Alltid kul att prata med Mustangfolk.

 

igår så fick bilen en mellanservice igen, samt så byttes original sladderskräpet till växellänkaget ut mot Blowfish Racings dito. Det blev skillnad kan jag säga. Växlingarna känns betydligt stadigare nu.

 

IMG_1710.JPG

IMG_1715.JPG

IMG_1718.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har man bokad tid för mappning av bilen. Så den 20/6 så sitter Kooks headers med racekattar monterat så blir det mappning och bromsning.

 

Sen är det ett lite udda race som kommer att köras nästa månad. Det kommer att läggas upp film på det när det är klart.

 

 

IMG_1885.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mappningen gick kort sagt åt helvete.

Firman som i början verkade så seriös visade sig vara mindre seriös än jag trott.

Dom ville ha all info om bilen, så dom skickade ett långt frågeformulär jag fick fylla i. Detta var enligt dom så att dom skulle ha all info om bilen så att allt skulle gå lättare när bilen skulle mappas.

Men när väl bilen skulle mappas så hade dom dubbelbokat dagen, så hela förmiddagen fick jag vänta på att dom skulle mappa klart en amazon. Sen när dom väl tar in min bil och börjar justera så säger dom att min bil var extremt svår att mappa (undrar varför inte jag fått höra det tidigare då dom haft all info i över en månad innan dess).

Så resultatet efter headers, racekattar, avgassystem och luftfilterkit blev inte en enda hästkraft, och jag tappade 40 nm.

Samt så tände bilen motorlampan efter bara några mil. Fel värde efter katalysatorer var felkoden.

Så jag beställde en nGauge från Lund Racing. Efter det så går bilen mycket bra. Bromsning kommer framöver.

 

Men dagens tips är att undvika PBZ som nu inte ens vill svara på mail ifrån mig när jag berättade om lysande motorlampan o s v. För trots allt så var jag tvungen att betala 6000:- för deras misslyckande.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var tråkigt med mappningen, trist med oseriösa företag som utger sig för att vara kunniga. Har läst att just s550 serien skall vara svåra att mappa. Bra att det ordna sig med Lund Racing, har också varit i kontakt med Lund Racing och ett annat företag som heter Livernois Motorsport båda verksamma i USA. Fick gott intryck av båda företagen.

Lycka till

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Många i USA kan göra mappning via e-mail.

De har kunskap hur dessa bilar ska mappas, tror knappast att det finns någon firma i lilla svedala som vet hur man gör.

Det finns många många fallgropar, verkar som PBZ har fallit i en del av dem.

Kolla med ordförande Anreas Nordvall som kommit i kontakt med en i USA som verkligen kan mappa 2015+ på distans via N-gauge.

Link to comment
Share on other sites

Hej! 

Tråkigt att höra om det första mappningsförsöket...

Mer spännande att höra om det andra. Är du fortfarande nöjd?

Har hört att det tidigare inte alltid funkat med tunes från USA för EU-modeller, men det verkar ju funka nu.

Fick du i beställningen uppge VIN, modifieringar (som luftfilter, avgassystem, etc) samt din "körstil"?  

Och skaffade du en sån däringa enhet så man kan återställa/ladda in trim på nytt?

Många frågor, 😄

/Lasse

Ps. Gratulerar till nya "uniformen" på bilen, det blev lite annat än dina tidigare stripes-planer... Riktigt tufft blev det i alla fall! 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
(redigerad)

Jag kan ju säga att jag är supernöjd med nGaugen från Lund Racing. Jag monterade den, men hade otur att efter redan ett par veckor så började den krångla i skärmen. Den trodde hela tiden att jag tryckte på ett visst ställe. Så då var ju egentligen hela enheten låst då den hela tiden trodde att jag höll fingret på ett visst ställe.

Men jag mailade Lund Racing (mitt i natten i USA-tid) och får svar av Jon Lund himself efter typ 30 minuter. Han beklagade att jag råkat ut för problem och berättade att en tekniker skulle återkomma under deras normala öppettider. 6 timmar senare får jag ett mail av en tekniker som bara har några enkla frågor gällande firmware och lite sånt. Dagen efter så återkopplade dom igen med två alternativ, om jag var händig så kunde dom skicka en ny skärm direkt så kunde jag byta själv, dom bifogade bilder på hur detta gick till och det var väldigt lätt. Annars kunde jag skicka in den så skulle dom givetvis laga den och skicka tillbaka den så fort dom kunde, men jag skulle ju bli av med den i några dagar i såna fall. Så jag valde att byta skärmen själv.

Samt så hade dom ställt tillslagstempen lite väl lågt för kylfläkten i första mappen, så han korrigerade detta på en gång när jag påtalade det. Så Lund Racing har en helt otroligt bra kundsupport och är enormt trevliga och kunniga i all kontakt man har med dom. Så om ni funderar på att köpa nåt så kan jag varmt rekommendera en nGauge från Lund Racing.

Man får fylla i ett litet formulär angående modifieringar, samt numret på boxen i bilen och lite allmän info, sen sätter dom ihop en mapp som är vettig. Och det blev minst sagt skillnad. Jag har ännu inte bromsat bilen än, men det kommer nog snart. Då får man mappen på mail, så med i paketet med mätaren så finns ett micro SD-kort. Så lägger man in mappen där så kan man snabbt och enkelt lägga in den i bilen sen, går riktigt fort. Samt så kan man spela in en logg på sd kortet också. Så det är en grymt bra mätare tycker jag.

Gällande det här med USA tuners som inte funkar i Sverige hörde jag också mycket om, just därför valde jag att kasta 6000:- i sjön på en mappning i Sverige först. Men jag ringde och talade med Lund Racing innan jag beställde, och berättade om PBZ:s misslyckande, poängterade att jag bodde i Sverige och hade en Svensksåld bil. Men det var inga som helst problem sa han, han hade koll på bensinen i Sverige och det var inga bekymmer. Och bilen går ju perfekt, så han verkar onekligen ha koll på det också.

 

Det har väl inte hänt så mycket med bilen på sista tiden, man har jobbat alldeles för mycket och haft alldeles för lite fritid för att göra nåt roligt. Men jag tröttnade på längdslipade aluminiumlisterna i bilen, så jag folierade dom också i samma färg som bilen för att få ett genomgående tema. Samt så kommer det bli nån sorts dekor på stora listen framför passageraren. Troligtvis med flygtema även det.

IMG_2376.thumb.JPG.d1fafa8b7a7b9dfa198ce6b2b6fa3c40.JPG

IMG_2363.JPG

IMG_2361.JPG

IMG_2362.JPG

IMG_2364.JPG

Jag är väldigt glad att jag hade köpt en mycket bra plastfilm, för den var otroligt följsam och snäll att montera.

IMG_2367.JPG

IMG_2393.JPG

IMG_2394.JPG

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varit till Dahlbäck Racing och bromsat bilen. Så nu har jag faktiskt fått lite mer effekt ifrån förra årets originalsiffror. Med mina modifieringar så har jag 415hk och 532nm på naven.  Men den stora skillnaden efter de modifieringar jag har gjort är att vridmomentet kommer igång tidigare, så håller det i sig längre. Så bilen går riktigt bra. Nu har jag i alla fall svart på vitt vad min bil har för effekt. Så ska det väl göras lite förändringar över vintern, sen blir det en vända i bromsbänken igen.

 

Mustang on dyno.mp4

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu har det gått ett tag igen, men här kommer en liten uppdatering med vad som har hänt.

Då jag inte blev klok på vilka fälgar jag skulle ha på bilen så slutade med att jag behöll original, dock så flyttade jag fram bakfälgarna och köpte ett par till bakfälgar och breddade till 10,5" breda. Så nu rullar bilen med 275 breda framdäck och 305 breda bakdäck. Det blev väldigt bra, nu i vinter så ska fälgarna få sig en ny färg också. Skullman Enterprise breddade fälgarna, och dom gjorde det riktigt bra. En kompis som är svetsare fick kontrollera dom, samt så fick däckfirman noga kontrollera fälgarna innan däck monterades. Men det var verkligen superfint gjort.

Sen har jag varit ner till Gotland Ring med STACC och kört en helg på bana. Tanken var att utvärdera bilen vad som behövdes göras snarast. Men det roliga var att bilen gick fruktansvärt bra på bana. Först så kommer jag att montera en riktig oljekylare över vintern. Det var typ 10 grader varmt när jag körde bana, ändå så kröp oljetempen uppåt. Men då var det bara att ta ett kylvarv i lugn och ro och sen ställa den i depån och vänta ett tag så den blev kallare igen. Men annars så behöver jag bara få ner stolen några centimeter till och montera fyrpunktsbälte i den så man sitter fast riktigt. För nu så fick jag lägga mer energi på att försöka sitta still än att köra bil, men den fungerade superbra på bana. Med de bredare däcken så styrde den in helt utan protest, man kunde gå på gasen tidigt ut ur kurvorna utan att tappa fästet. Så till våren är tanken att köra på gotland ring igen, och då ska jag sitta still så jag kan koncentrera mig på att köra. Då får man se om jag når nån annan gräns på nåt som behöver bytas, då får jag titta på det då.

Såhär såg det ut när bilen kördes på bana, och pratglada kompisar hade man med sig i bilen också. :-)

 

 

 

 

IMG_2785.JPG

IMG_2784.JPG

IMG_2774.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Nja, första dagen var det blött på banan hela tiden. Andra dagen så var det torrt men kallt, körde 1,40,87 med vanliga gatdäck och med passagerare. Och som man kan se på filmen så var det inte direkt full attack (kan bromsa senare och ta kurvorna i högre fart). Med hjälmen på, sätet max nerjusterat så hade jag fortfarande hjälmen i taket, så jag fick luta bak ryggstödet och skjuta fram stolen. Så man satt minst sagt konstigt, och försök hålla sig kvar i stolen blev en kamp.

Så det ska ordnas över vintern, sen blir det ny vända på banan och då ska det förhoppningsvis gå fortare.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Detta är nog troligen den sista uppdateringen i denna tråden då jag nu ställer in bilen hos Bilförsäljning Dalarna AB.

Mustangen kommer att säljas, en ny ford är redan beställd. Men denna gången ingen Mustang. Det blev en Focus RS då jag känner att jag vill ha en rolig bil som är mer praktisk att använda året runt.

Dock så är det absolut inte omöjligt att jag återkommer i en annan Mustang framöver, för jag har tyckt att både bilen och gemenskapen mellan Mustangfolk är riktigt kul.

 

MVH Morgan.

IMG_2821.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vilken chock, Carpimp!

Tror dock du kommer gilla din Focus RS, känner ett par bröder som har en och den rejsas det
ordentligt med ..

Vi kanske ses ändå framöver, du lär väl känna igen min bil när den dyker upp i Sverige i sommar!

Tjingeling!

 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Carpimp said:

Detta är nog troligen den sista uppdateringen i denna tråden då jag nu ställer in bilen hos Bilförsäljning Dalarna AB.

Mustangen kommer att säljas, en ny ford är redan beställd. Men denna gången ingen Mustang. Det blev en Focus RS då jag känner att jag vill ha en rolig bil som är mer praktisk att använda året runt.

Dock så är det absolut inte omöjligt att jag återkommer i en annan Mustang framöver, för jag har tyckt att både bilen och gemenskapen mellan Mustangfolk är riktigt kul.

 

MVH Morgan.

IMG_2821.JPG

Stod i valet och kvalet att köpa en Fikus RS som vinterbil, men det blev  en Ojdi RS3 istället då jag är för lat att växla själv... he he

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja nog kommer man att åka på bilträffar även nästa sommar. :-)

 

Audi RS3 är en riktigt trevlig bil, AMG A45 likaså. Men jag valde Focusen för att den är manuell, samt att den har en överstyrd fyrhjulsdrift. Plus att jag verkligen gillar skalstolarna.

 

Mustangen är nu inställd hos Bilförsäljningen i Dalarna AB, dom är duktiga på att sälja roliga bilar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...