Jump to content

Recommended Posts

Märkte någon dag efter att jag tvättat min 71:a convertible att det droppar vatten under bilen, snett bakom höger hjul och från sparklåda. Droppar lite fortfarande fast det är några dagar sedan jag tvättade. Vad tror ni det är som orsakar det?

Mvh Mattan

160616 282.jpg

3 timmar sedan, Per Berglund said:

Gamla Mustanger läcker alltid in eller ut! :)

Mycket enkelt att kolla....Kryp in i skuffen med en ficklampa och låt någon spola vatten....Ta ett parti i taget för att utesluta

Missade att skriva att det är snett bakom höger fram hjul.

Testa hälla lite vatten fram på rutan först och se vägen den tar....Avrinningen från framrutan ska gå ner på sidorna ungefär där du beskriver.

Stående vatten i trösklarna vill man inte ha!

Fortsätter det droppa skulle jag borra hål i tröskel så vatten kommer ut.
Troligen kan fabriks avrinningen nu vara igensatt av rost och smuts nu....Inte kul få tröskeln förvandlad till kex!

Nej det är inte roligt alls med vatten på ställen där man inte önskar. Får försöka se om det går att öppna avrinningen. Måste sitta igen på höger sida.

Tack för hjälpen!

Mvh Mattan

Så är det nog.  Mycket skräp samlas i luftintaget och låter man det går för långt sätts avrinningen igen och får man vatten på fötterna inne i bilen. Då är det detta som gäller:

För att förebygga detta rekommenderar jag att köpa ett skydd för luftintaget att sätta på vid risk för regn. Kommer inte ihåg var jag skaffade mitt men sök på VP Autoparts, CJ Pony Parts, Scott drake m.m.

• 2 years later...
On 2016-06-17 at 21:40, NackaBosse said:

Så är det nog.  Mycket skräp samlas i luftintaget och låter man det går för långt sätts avrinningen igen och får man vatten på fötterna inne i bilen. Då är det detta som gäller:

För att förebygga detta rekommenderar jag att köpa ett skydd för luftintaget att sätta på vid risk för regn. Kommer inte ihåg var jag skaffade mitt men sök på VP Autoparts, CJ Pony Parts, Scott drake m.m.

Just till det, luftintaget bakom huven har jag byggt en stopper, inte för vatten utan annat mugg.  jag har helt enkelt kapat till en plexiebit ca 80x17 cm med hörnen mot huven snedkapare.  Borrat hål i plexi två varje sida i höjd(ca) med någon av luftintagens hål(kommer inte ihåg dm) och där har jag bankat ned mjuka låsplugg, sådana med länsar, från IKEA,  Konstruktinen åker på då bilen står parkerad utomhus,  dvs inga löv eller annat som kan täppa till.  Man får komma ihåg att ta bort den bara då man åker, även om jag har glömt den ngt gånger och den tycks snaror sätta sig hårdare och inte lyfta av luftdraget

(redigerad)

Ja det där är jag också smärtsamt medveten om. Så här såg det ut på min bil för ett par veckor sedan  det är alltså panelen under den med gallren  då förstår man att det regnar rakt ner på golvet.

40C0EB51-0A02-44C5-B0CC-D83BA36C450F.jpeg

Nu är det åtgärdat och ser ut såhär. Gött att veta att det är ny fräsch plåt där. Nu kan jag tvätta bilen i framtiden.

6632B0C1-3D00-4239-A6CE-E2F128196651.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1