Jump to content

Recommended Posts

Hej jag har problem med att stänga av bilen, jag har bytt start solenoid samtidigt passade jag på att byta batterikablar å laddrelät. bilen startar kanon men kan tyvärr inte vrida nyckeln till off

någon som kan veta något var detta beror på

mustang 1966

Uppstod det här felet efter byte av startrelä? Isåfall kan du ha råkat kopplat fel så att tändspolen får 12 volt hela tiden. Spolen borde bli riktigt varm isåfall. Du skriver att du inte kan vrida nyckeln till off. Kan du ta ut nyckeln ur låset? Det kan vara en kortslutning i tändningslåset.

Citera

Hade samma problem med att nyckeln inte gick att vrida till off och ta ut. Efter lite lirkande lyckades jag. Lite silikonspray i hålet för tändningsnyckeln löste mitt problem. Om motorn fortfarande går efter att nyckeln vridits till off, är startreläet felkopplat, eller så har det hängt sig.

Hej tack för snabbt svar :0). Nyckeln kan jag ta ut ur låset å motorn går fortfarande. felet kom efter att jag bytt start relät, det konstiga är att jag har kopplat en sida åt gången så som det satt från början på startrelät. Ska kolla en gång till på kopplingen till tändspolen!. Det konstiga är att jag byte även ladd relät i med att den inte laddar men samma fel är kvar ??

tack

Enklaste sättet att kontrollera start reläet är att när motorn fortfarande går, då nyckeln är urtagen. Dra loss den bakre lilla kabeln på start reläet (märkt I ).

Stannar då motorn så är reläet defekt . Inte ovanligt att man orsakar det felet själv då man monterar batteri kablarna. Man måste hålla emot bultarna när man drar muttrarna, så bultarna inte roterar.

//  Thomas

• 2 weeks later...

hej igen. nu har det hänt igen bilen gick inte stänga av med nyckeln. rev ut instrumentpanelen å kikade å kolla de hittade glas säkringen 15A sönder. kan det ha med det att göra eller vad har den för användning tack

Hej det är original tändsystem på bilen. det med radion så är det en eftermarknads radio men den har funkat innan med förra ägaren samt 3 veckor då jag köpte den :0)

har köpt nytt laddrelä ny tändspole som ska sättas ditt samt ett nytt start relä även en ny bakre kolv till tändningen samt den främre. satt i garaget precis nu men får inte in tändnings låset i kolven den bara fjädrar tillbaka???

• 6 months later...

Hade själv problem med detta och fick tips på att på bilar som gått i norra USA monterades 2 st matningar till tändspolen så jag tog bort den ena och allt funkade. Vet inte om strömmen gick runt på nåt vis.

Hade själv problem med detta och fick tips på att på bilar som gått i norra USA monterades 2 st matningar till tändspolen så jag tog bort den ena och allt funkade. Vet inte om strömmen gick runt på nåt vis.

Tändspolen får matning från två håll under start. Dels från tändningslåset och dels från startrelä. När startmotorn dras runt matas tändspolen med 12 volt från startrelä och under normal gång från tändningslås med en resistor tråd som sänker spänningen till normal driftspänning för tändspolen. Är det kortis i startrelä på den lilla utgången till tändspolen kommer bilen att gå trots att nyckeln vrids till off.