Jump to content

Recommended Posts

(redigerad)
Citera

 

Nya kardanaxeln kom idag, min gamla har hållit så nu gäller det bara att hitta tid att byta.

Undrar just om man skall "rostskydda" något eller om det räcker med aluminiumoxiden som naturligt bildas ?  

 

Ja en aluminium drivaxel är ju nästan ömtåligare än originalet.
Så gäller nästan att du måste besikta den med jämna mellanrum.
Slår det in en sten i den blir det en buckla direkt och därmed skrot
Varför tog du inte stål som är det bästa för gatbruk?

Jag skulle inte göra något alls utan låta den vara naturlig.
Dels är det svårt behandla aluminium med färg eller liknande....Lossnar/flagnar lätt och kryper det in vatten blir det värre
Som sagt viktigt besikta den ibland och då kan du ju torka av den och det finns säkert något skyddande vax eller nått att lägga på

Annars som du säger oxidskiktet är ju ett skydd i sig men det är fult

Jag skulle testa lite gamla produkter som paraffinolja och gnida in då och då
Eller kanske.....https://www.biltema.se/bat/batvard/skrovvard/rengoringsmedel/aluminiumolja-2000042033?gclid=Cj0KCQjwlN32BRCCARIsADZ-J4scBHofcxuZHcdsaFc2wL_dg-CWZz3MP5Ez8qbM2cNpSoY7uSzVMoAaAr72EALw_wcB

Ändrade %s av %s (%s)

Det blev samma pris (pris+frakt) för en original 2 delad och denna aluminiumaxel  Jag kollade även raka stålaxlar hittade bara Doorman lite billigare men många har haft problem med obalans i dem.

Jag tror inte det är något större problem med att det skulle studsa upp stenar eller andra objekt, axeln sitter ju ganska skyddad i kardantunneln ovanför avgassystemet, men allt kan ju hända.

Aluminiumoljan blir nog bra !  (konstigt att jag inte tänkte på den, har ju använt sådan på Båtar med gott resultat förut)

Det gäller ju att få en jämn oxidation utan punktoxidation så håller aluminium nästan hur länge som helst.

Apropå att måla aluminium så gjorde jag en pdf i ämnet för ett tag sedan 

måla aluminium.pdf

Jag håller inte med om att aluminumaxel skulle vara så hemskt ömtåliga. Jag köpte min "Driveshafshop" axel från skroten, oklart hur gammal men aluminumkvaliten är hög, stången typ strängpressad och flänsar i typ billet. Ärjar inte.  Skulle  gissa att lack bettar bra på den aluminiumen men rätt primer.  Nu kör jag inte året runt och bara enstaka tillfällen på lättsaltade vägar men ändå,  nyskick på den efter gissningsvis 5-7 år.   Dessutom lite ärj är ju mest av estetisk  natur så skiter man i att gör som jag ligga under bilen å stirra upp på mitt snygga rena underrede och fundera på nya lösningar kan man bortse från det.

Det får nog va rejäla bumlingar om den ska buckla den stången och den ska pricka rakt upp mellan avgasrören  så  sannolikheten är ... inget jag skulle va orolig för om du inte jobbar i vägbyggsvängen eller gruva och ofta kör skitfort på lös stenkross knytnävstort och uppåt 🙂 .

 

På Lincoln MKVIII  (1993 - 1998) var aluminium kardan från fabrik.

Har ett par sådana bilar och kardanerna är i mycket bra skick.

Troligtvis skulle en stål kardan se mycket sämre ut efter dessa år.

Alla gånger väljer jag en aluminium kardan före en i stål.

Ja denna kardan känns väldigt stabil med gods typ segelbåtsmast, och master tål ju oerhört mycket stryk och har lååång livslängd även i salt havsmiljö.

Som Mustangmicke skriver krävs nog rätt mycket för att buckla denna kardan 

Blir intressant att se om man kan märka någon prestandaskillnad.

Då var kardanen bytt !!

Märker man någon skillnad ? Jag tycker nog att det känns lite rappare men det är ytterst marginellt, om någon skulle bytt kardanen utan min vetskap skulle jag garanterat inte märkt något (utom att gnisslet och lagerljudet försvunnit)

Jag har ett ställe där jag i en uppförsbacke brukar mäta acceleration skall kolla om det blir någon mätbar skillnad.

 

kardan1.jpg

kardan2.jpg

kardan3.jpg

  • Like 1

Nu är jag lite miljöskadad av MC -och cykel- racing och lever med tredje gradens post wheight weenie som innebär järnallergi och svår överkänslighet mot gjutjärn, speciellt obearbetade ytor kan framkalla ångest. 

Men bara känslan att bli av med alla dom kilona, i en enda åtgärd, som dessutom roterar, och du ändå var tvungen att investera är ju  rena högvinsten🙂  

 

Helt klart en lyckad uppdatering, jag var ju ändå tvungen att köpa en ny kardan och denna blev ju i slutändan bara ca 800 kr dyrare än en original.

Att bli av med ca 10 kg roterande massa och ett stödlager som skäl effekt är ju aldrig fel. 

Nu har jag kört lite mer och kan konstatera att bilen börjar driva och går lite mjukare, samt är lite rappare i starten.

  • 2 months later...

Hejsan hur har det funkat nu att köra mustangen på vintern??

Rost?? fuktproblem? andra problem??

Detta då jag så gärna vill skaffa mustang men bara har en car port att ha bilen i om vintern...men tänker att kanske om man gör nån lackbehandling? och rostskydds behandling? mm att det ändå kan funka..

mvh micke

Det är ingen skillnad på en Mustang och en annan bil om man rostskyddar, typ tecktyl under och håller rent bilen så rostar den inte mer än någon annan bil.

Utöver det så är värmen bra och framkomligheten är bra jämfört med andra bakhjulsdrivna bilar.

Jag har inte haft några problem med att köra på vintern.

  • Like 1

Nu slipper ju min bil salt å värsta vintern och har nog levt så hela livet med tanke på hur den ser ut under, det blir bara några enstaka höst och vårturer där det är salt på vägarna men tycker att galvaniseringen verkar bra på karossen. Jag brukar avsluta med en schamponering undertill innan den åker in i garaget för vinterns projekt så det blir roligare att hålla på. 

Jag har absolut inget rostskydd och det finns inte tillstymmelse till ytrost på kaross. Det som kan vara ytrost på är bakaxel (innan jag målade upp min) och några enstaka andra detaljer som är råjärn som flänsen på utgående axel växellåda och sådant. Men visst har man sett bilar som gått vinter utan och då blir det mer angripet  och allmänt fulare även om det inte påverkar nämnvärt i praktiken annat än estetiskt. Jo kom på att jag har faktiskt lagt på ett tunnare lager tunn rostskydds spray i bakre hjulhusen mot grussprutet. Fram är det ju plast innerskärmar.

Hjälpte en polare att byta slutdämpare på hans 07a som var tectylad, fy fn, va kletigt och trist det blev plöttsligt 😮 . Fick sanera alla verktyg efteråt dessutom. 

 

  • Like 1
  • 2 weeks later...

Då var det dags igen oljebyte + filter  12000 mil 

Tömde också "oljefällan" och blev tacksam för att denna restolja slapp hamna i förbränning och katalysator.

20200824_182306.jpg

Dom gör nytta dom där. Min gamla org maskin med ca 15.000 mil lämnade en liknande skvätt på ett par hundra mil,  Den nya motorn har lämnat en halv tesked på dryga 250 mil. 

 

  • 2 months later...
  • 6 months later...

Jag har haft bilen (GT 2007) avställd över vintern och för att batteriet inte skall ladda ur har jag lyft av jordsladden på batteriet.
När jag skulle hämta bilen och kopplade in batteriet började tutan tjuta med en ihållande ton som inte slutade förrän jag 
startade bilen, men så fort man stänger av bilen börjar tutan igen och instrumenten blinkar som om larmet är på tutan ljuder dock med
en ihållande ton och ljuset lyser också med fast sken 
Allt verkar annars fungera man kan låsa låsa upp bilen både kupe och bagage. och det går alldeles utmärkt att köra 
jag provade också att resätta alarmet med den lilla knappen på röda lampan på styrstången.

Nåväl jag körde hem bilen och tänkte att jag får väl montera bort "eftermarknadslarmet" som tydligen är installerat.
Sagt och gjort letade reda på larmboxen genom att följa sladden som gick till "larmdioden" på styrstången och hittade larmet strax intill SJBboxen.
Alla sladdar från larmet gick in bakom SJB så den fick jag demontera, larmet var anslutet med "hängskarvar" och startsladden var avklipt och också ansluten med
hängskarvar såg ut som en riktig trasselhärva med ca 12 skarvar och massa tvinnad sladd.
Tog loss alla skarvar och lödde ihop startsladden samt isolerade med vulktape och återmonterade SJB.
Nu trodde jag att problemet var löst, men när jag anslöt batteriet tjöt tutan lika dant som förut.
Vad kan det då vara ?? 

 

IMG_20210424_191420_8.thumb.jpg.bd8ab94652a59373e3c863047c61450d.jpg

Tutan aktiveras genom att ett relä till tutan jordas antingen genom tutknappen på ratten eller genom larmfunktionen, båda går genom SJB så den blev nu starkt misstänkt.
Tog loss SJB och tog isär för att titta efter vatteninträngning men allt såg så bra ut (europakonverteringen av ljuset på min bil har tydligen gjorts genom att löda dit 
några små sladdar och skrapa av några kontakbanor på kretskortet ett riktigt snyggt jobb) kollade också alla sladdar och jordning bakom SJB men hittade inget fel.
Nu var det söndagkväll och besiktning på måndag morgon så jag tog bort tutreläet och tänkte att jag får väl kanske en anmärkning för en tuta som inte fungerar 
men resten skall ju gå igenom.
När besiktningsmannen startade bilen för att köra in den hackade den till och lät som den missade på flera cylindrar och gick riktigt dåligt 
(den hade missat ett par ggr på hemvägen också men det trodde jag berodde på nästan tom tank och gammal bensin, men efter tankning hade den gått bra)
nåväl bilen gick igenom förutom tuta ur funktion och urusla avgasvärden.

Ok hem och kolla felkoder och det var många, kamaxelgivare båda + vevaxelgivare + luftmassa + gasspjäll, ja det kan ju inte vara fel på alla dessa givare smatidigt
så vad har dom gemensamt Jordning ? Nej flera jordpunkter inblandade. Men alla sitter nära generatorn och en felande generator kan sprida felkoder det vet vi ju.
Ok så jag tog bort felkoderna och startade bilen och försökte mäta på generatorn men nu gick bilen självklart bra igen så det gick inte att hitta några fel
Tog en testrunda och kunde då upptäcka att generatorn gav spänningsspikar så nu blev den starkt misstänkt.
Kollade då alla anslutningar och sladdar samt jordningar till generatorn men kunde inte upptäka något fel, beställde då en ny generator, en till en 2010 som enligt
uppgift skall vara av bättre kvalitet (kostade också dubbelt)

När jag nu plockade ihop passade jag på att kolla om tutreläet fortfarande var felaktigt jordat men det verkade fungera som det skulle så jag satte tillbaka reläet och tutan var tyst 
och tutknappen fungerade så jag stängde motorhuven och då gick tutan igång igen, öppnade motorhuven och upptäkte att jag kunde stänga av tutan genom att lyfta i säkringsboxen 
Bra felet hittat någon överlednig i säkringsboxen.
Så nästa dag tog jag och plockade isär säkringsboxen, första delen går ju ganska lätt bara att ta av locket och lossa de 4 skruvarna i mitten på boxen så
lossar 4 stora kontaktstycken från botten och boxen kan lyftas upp kollade då alla kablar till och ifrån kontaktstyckena upptäkte inet fel förutom brända kontakter till 
högfart på kylfläkt (mer om det senare)
För att få isär den övre delen av säkringsboxen måste man ta ur alla säkringar och reläer (fota noga innan) samt med en tång kläma ihop plåthylsorna som sitter runt 
mittenskruvarna så att dessa går att ta bort. När man väl fått bort skruvarna kan man ta isär toppdelen av säkringsboxen i 3 delar.
Här såg det inte så vackert ut utan var aldeles fullt av "eldamm" som efter flera gnistbildningar/överslag men det var inte värre än att man ganska lätt kunde rengöra.
Jag tyckte också att jag såg en liten kardelstump från en kabel som ramlade ur när jag tog isär (är dock inte säker) 
Gjorde rent allt och monterade ihop toppdelen men innan jag monterade tillbaka allt måste ju den dåliga kontakten till kylfläkten fixas. Att fixa en bränd 
flatstiftskontakt är ju nästan omöjligt så jag gjorde en fullösning med att löda fast en 4 kvadrats kabel direkt på stiftet så nu blir det ingen varmgång där i alla fall.
Återmonterade säkringsbox och testade och nu verkar allt utom generator fungera som det skall.

IMG_20210427_185246_1.thumb.jpg.273d614c52b1097f0aac18320f2ddcbc.jpgIMG_20210427_185226_7.thumb.jpg.bcc0ef5a13459a8cfad417e02c7ba8cf.jpgIMG_20210427_185214_6.thumb.jpg.6cb71c2432c772e3a47213276263389b.jpgIMG_20210427_171415_2.thumb.jpg.eec90d8a00bbbcac2505be6ef267b513.jpg

 

Så kom då generatorn (även tändstift och spolar) och den gamla monterades bort och då såg jag att det hade droppat kylvatten från värmeslangen som går bakom
generatorn mellan topparna så den måste också fixas (sprucken plast) köpte en en 19mm slangkrök för att montera dit med slangklämmor dirkt på metallrören, för
att komma åt att göra det var man tvungen att ta bort insugsröret, sedan var det ju enkelt att ta bort den gammla slangen och sätta dit den nya (det sitter en 
reducering i denna slang som är bra att man flyttar med sig)

IMG_20210506_174444_3.thumb.jpg.0389e829eaa098cd7833e7425acb88ab.jpg

När insugsröret nu var borta så kunde jag se att skyddsplasten på kabelpiskan som går ner ovanpå växellådan var aldeles murken och hade börjat falla bort
så det resulterade ju i ytterligare någon timmes jobb med att sätta dit ny skyddsplast (fruktansvärt trångt) den nya skyddsplasten gör sitt jobb men är inte snyggt installerad 
(får väl ta loss hela och göra snyggt någon gång i framtiden)
Ok då var det bara att sätta tillbaka insuget och montera nya generatorn.
En generator från 2010 passar rent fysiskt på en bil från 2005-2009 men kontaktstycket är lite anorlunda placerat och + skruven är lite grövre så för att få det 
passa får man borra upp ringskon på +kabeln till 8mm och tvinna den 180 grader för att få rätt vinkel, man måste också ta loss kablarna som går till kontaktstycket från +kabeln
Med ny generator och ny stift samt spolar verkar bilen gå bra Passade också på att byta lamdsonderna då jag haft lite långsamma värden från dem tidigare.
 

IMG_20210504_191551_9.thumb.jpg.581f5b6e3bf1e951cbab6b0b070c42a1.jpg

 

Nu återstår bara ny besiktning skall bara vänta några dagar så att bilen hinner ställa in sig så avgasvärdena blir bra.
 

 

 

  • Like 1

Har inte ändrat mig, det var bara så att av olika anledningar fanns det plötsligt 3 bilar i vår ägo.

3 bilar på 2 personer och bara 2 platser på garageuppfarten blir ganska opraktiskt så en bil i taget får vila sig 

Sonen i USA skall snart flytta hem till sverige och kommer då att behöva en bil så då känns det onödigt att sälja.

Jag brukar säga att nu har vi en komplett vagnpark, en SUV (santa fe), en Limosin (citroen C6), och en sportvagn (Mustang)

 

Jag kommer att inom en inte alltför avlägsen framtid behöva byta katalysatorer på min bil 

så om det är någon som har några bra som blivit över kan jag vara intresserad 

Annars får man väl köpa ett par universal i rätt dimension och svetsa dit 

  • 1 month later...
On 2021-05-19 at 14:49, datmbn said:

Jag kommer att inom en inte alltför avlägsen framtid behöva byta katalysatorer på min bil 

så om det är någon som har några bra som blivit över kan jag vara intresserad 

Annars får man väl köpa ett par universal i rätt dimension och svetsa dit 

Är det pga dåliga avgasvärden eller annan orsak som du behöver byta? Misstänker att min ena katalysator är på väg att ge upp.

Nya finns hos rockauto i usa, men blir nog dyrt att få hem. Men då är det en komplett h-pipa 🙂

  • 1 month later...

japp dåliga värden (klasiska värden för en dålig katt, lite sämre på vänster sida )

Jag såg att det fanns på rock men frakten var ju ca 5000 så det blir ju lite dyrt 

Jag hoppas kunna hälsa på sonen i USA i höst och då kan man kanske man kan kapa mellanröret och bära med sig delarna i en stor resväska.

Annars blir det väl att köpa 2 universalkattar och svetsa in i befintligt rör

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Nu har bilen fått nya stötdämpare runt om (Monroe OE Spektrum)

Det blev en stor skillnad Mjukare mot små skavanker i vägen men mycket bättre dämpat för övrigt.

Vänster fram var värst, man kunde ganska obehindrat dra den upp och ner med handen samt att gastrycket var nästan borta

Bak var dämparna bara väldigt stumma och tråkiga, kändes nästan som om någon packning kärvade.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...