Norwall November 27, 2016 Report November 27, 2016 Hej! Äger själv en 2015 fastback v8 manuell. Måste säga att jag är väldigt nöjd med bemötande från min lokala handlare, i mitt fall Brandt bil, men mer missnöjd med bemötande från Ford Sverige. Jag har haft några små problem med min bil och konstaterar att så länge verkstaden inte behöver kontakt med Ford centralt löses problem snabbt och smidigt. Så fort Ford Sverige blandas in blir det pannkaka av allt. Det verkar som att Ford centralt inte är intresserade av nöjda kunder eller att lösa problem. Är det någon annan som känner samma sak? Mvh Andreas Citera
Wallentin November 28, 2016 Report November 28, 2016 Tråkigt att höra :( Vad har du haft problem med som de inte ha velat lösa? Citera
laxkungen November 29, 2016 Report November 29, 2016 Har också haft problem med vår lokala återförsäljare av Mustang i Umeå där sonen har blivit nekad att pröva nya mustangen. Så nu blir det inget mustang köp där. Citera
Gtttggg November 29, 2016 Report November 29, 2016 6 hours ago, laxkungen said: Har också haft problem med vår lokala återförsäljare av Mustang i Umeå där sonen har blivit nekad att pröva nya mustangen. Så nu blir det inget mustang köp där. Det finns andra återförsäljare att gå till och prova nya Mustangen. Innan jag hade köpt min bil, blev jag tillfrågad vid två olika tillfällen av lokala återförsäljaren om jag ville provköra Mustangen utan att jag hade själv bett om provtur. 1 Citera
laxkungen December 2, 2016 Report December 2, 2016 On 2016-11-29 at 17:56, Robban1 said: Det finns andra återförsäljare att gå till och prova nya Mustangen. Innan jag hade köpt min bil, blev jag tillfrågad vid två olika tillfällen av lokala återförsäljaren om jag ville provköra Mustangen utan att jag hade själv bett om provtur. Precis som du Robban var jag och tittade på den nya mustangen hos vår lokala återförsäljare Umeå och där blev ja erbjuden att få testa den. Vid det tillfället hade jag inte tid utan sa att jag skulle återkomma. Då jag kom hem så bad jag min son åka ner och pröva bilen för att få fler i familjen på min sida vid ett eventuellt köp. Döm om min förvåning när han kommer hem och säger att dom vägrar låta honom testa bilen då dom inte ser honom som en kund!!! Efter det bemötandet och inställningen så kommer inte vi att serva våra fyra mustanger eller göra några andra affärer med denna handlare i framtiden. Det finns fler som är mer intresserade... 2 Citera
Gtttggg December 2, 2016 Report December 2, 2016 7 hours ago, laxkungen said: Precis som du Robban var jag och tittade på den nya mustangen hos vår lokala återförsäljare Umeå och där blev ja erbjuden att få testa den. Vid det tillfället hade jag inte tid utan sa att jag skulle återkomma. Då jag kom hem så bad jag min son åka ner och pröva bilen för att få fler i familjen på min sida vid ett eventuellt köp. Döm om min förvåning när han kommer hem och säger att dom vägrar låta honom testa bilen då dom inte ser honom som en kund!!! Efter det bemötandet och inställningen så kommer inte vi att serva våra fyra mustanger eller göra några andra affärer med denna handlare i framtiden. Det finns fler som är mer intresserade... Vill denna återförsäljare inte sälja alls eller är rädd att din son är "testpilot"? Jag har ofta hört talas om att vissa återförsäljare vill inte sälja bil till nån som är för ung eller ger intrycket att inte ha råd men det var längesen. Tydligen finns det såna människor inom det yrket i nuet och sånt bemötande kallar jag fördomar. Ska tillägga att jag provkörde vid båda tillfällena jag blev tillfrågad samt ytterligare två tillfällen åkte jag med som passagerare. Ville låta en kompis till mig och min bror provköra mustangen. Citera
Daniel Linde December 2, 2016 Report December 2, 2016 10 timmar sedan, laxkungen said: Precis som du Robban var jag och tittade på den nya mustangen hos vår lokala återförsäljare Umeå och där blev ja erbjuden att få testa den. Vid det tillfället hade jag inte tid utan sa att jag skulle återkomma. Då jag kom hem så bad jag min son åka ner och pröva bilen för att få fler i familjen på min sida vid ett eventuellt köp. Döm om min förvåning när han kommer hem och säger att dom vägrar låta honom testa bilen då dom inte ser honom som en kund!!! Efter det bemötandet och inställningen så kommer inte vi att serva våra fyra mustanger eller göra några andra affärer med denna handlare i framtiden. Det finns fler som är mer intresserade... Har själv råkat ut för detta. Men då ville jag prova en Volvo S60R. Pengarna fanns och jag var riktigt het på den där. Men icke, Volvo sa blankt nej. När farsan senare var dit och blev erbjuden att prova, så berätta han att hans son varit hit etc.. Då erbjöd dom direkt att jag skulle komma dit för att prova den. Jag är grymt långsint, så någon Volvo blev det absolut inte. Glad är jag för det, köpte mussen då istället. :) Usch! 3 Citera
spedese December 4, 2016 Report December 4, 2016 Hej! Som Wallentin här ovan i tråden, är jag också lite intresserad av att få ta del av vilka problem Du haft och som Ford Sverige stökar med? Det finns ju två sidor av denna problematik. 1 Citera
Norwall December 5, 2016 Author Report December 5, 2016 Mitt problem är att bilen tappar effekt. Inte bara lite utan ett stort, mycket kännbart tapp. Den klarar inte av att leverera enligt vad Ford säger i prestanda. Bästa 0-100 enligt inbyggda datorn blir 5,7 sekunder... Använder jag bilens hjälpmedel blir bästa tiden 6,8... Jag har känt det, min familj har känt av det, verkmästaren och försäljare har märkt det. Ändå hävdar Ford Sverige att bilen inte har några fel eftersom den inte sätter några felkoder. Nu är den "frisk" eftersom högre chef, som inte vill/vågar prata med mig, anser detta och har avslutat ärendet. Jag tycker att det är otroligt sorgligt eftersom att jag verkligen älskar bilen! Men den har sämre prestanda än min Fiesta ST och det är inte ok. Men som sagt, min återförsäljare gör allt för att försöka lösa det men motarbetas av Ford Sverige... Citera
Corvette December 6, 2016 Report December 6, 2016 12 timmar sedan, Norwall said: Mitt problem är att bilen tappar effekt. Inte bara lite utan ett stort, mycket kännbart tapp. Den klarar inte av att leverera enligt vad Ford säger i prestanda. Bästa 0-100 enligt inbyggda datorn blir 5,7 sekunder... Använder jag bilens hjälpmedel blir bästa tiden 6,8... Jag har känt det, min familj har känt av det, verkmästaren och försäljare har märkt det. Ändå hävdar Ford Sverige att bilen inte har några fel eftersom den inte sätter några felkoder. Nu är den "frisk" eftersom högre chef, som inte vill/vågar prata med mig, anser detta och har avslutat ärendet. Jag tycker att det är otroligt sorgligt eftersom att jag verkligen älskar bilen! Men den har sämre prestanda än min Fiesta ST och det är inte ok. Men som sagt, min återförsäljare gör allt för att försöka lösa det men motarbetas av Ford Sverige... men om den tappar så markant måste de ju kunna logga detta under körning med IDS'en (ford datorn) hos din åf sen kan de ju gå med detta till Ford och fråga vad som försiggår Citera
Norwall December 10, 2016 Author Report December 10, 2016 Har kört med en datalogg i bilen ungefär en månad... Bilen går som den ska hela tiden. Dagen efter att vi plockade ur den gör den precis samma sak. Sätter inga felkoder, inga lampor, finns ingenting!! Det senaste budet är att det finns någon "buller" beräkning i original mappen som drar ner effekt vid vissa premisser. Men det går inte att göra något åt eftersom att man då ändrar typgodkännandet. Jag får självklart själv skaffa en ny mappning men då gäller kanske inte garantier.... Citera
Foose December 12, 2016 Report December 12, 2016 Gick bilen bra med dataloggen inkopplad och dåligt när du kopplade ur den? Det är lite oklart vad du menar. Det borde utesluta ett hårdvarufel, exempelvis def/överkänslig knacksensor. Har de provat att uppdatera mjukvaran i din bil? Det borde ju ha kommit någon ny version och om inte kan de läsa om originalfilen, det är väl bara att koppla upp sig på verkstaden och prova? Har du dokumenterat de tillfällen då du lämnat in bilen? Har du fått någon bekräftelse på att den inte går som den ska av säljaren/verkmästaren, dvs. ett skriftligt medgivande/intygande? Om du har gjort en formell skriftlig reklamation har bilfirman 3 försök på sig att åtgärda felet innan du kan begära hävning av köpet, du kan begära hävning direkt men allmänna reklamationsnämnden brukar ge firman 3 försök att fixa felet, du ska absolut inte försöka fixa det själv. Om sedan inte firman går med på detta får du ta det vidare till ARN och faller sedan deras beslut till din fördel kommer firman att följa detta, de är anslutna till MRF och har förbundit sig till att följa ARN:s beslut. Citera
Junkers December 12, 2016 Report December 12, 2016 Häva köpet kostar en del,på en bil. Standarden är att nyttjandeavdraget är 0,5% per månad + 0,5% per 100 mil, dvs efter 1 år och 1000 mil så blir avdraget 11% av nypriset. Man har dock rätt att få ränta på köpsumman men med dagens räntor blir det i stort sett ingenting. Citera
Wallentin December 12, 2016 Report December 12, 2016 (redigerad) Konstigt att bilen betér sig så. Väldigt trist att de inte tar tag i det. Är det så oavsett om det är 25+ ute eller om det bara är runt 5+? Vad tankar du den med? 95 eller 98? :) Ändrade %s av %s (%s) Citera
Norwall December 23, 2016 Author Report December 23, 2016 Kör 95. Körde 98 under några månader då det skulle märkas skillnad.... Blev bara dyrare med samma problem. Bilen gick bra hela tiden som dataloggen satt inkopplad. Dagen efter de monterat ur den gick bilen dåligt igen. Vill inte häva köpet, har lagt ner för mycket tid och pengar och dessutom kan man inte köpa en DIB längre... Citera
Wallentin December 25, 2016 Report December 25, 2016 Sjukt trist, de borde ju kunna lösa det. Men iom att de är ovilliga så är det ju inte lätt. En lösning kan vara att du köper en tune eller får bilen mappad. Ska ju inte behövas lösas på det viset, men det kan vara en lösning. Annars är det väl bara att tjata, men det orkar man ju inte hur länge som helst Citera
Tbird December 26, 2016 Report December 26, 2016 Dataloggen som var inkopplad, vad är det för utrustning. Mer specifikt var satt den, i ODBII utaget eller mellan kabelstam och dator eller annat ställe? Varför jag frågar är att jag kanske kan ha en ide om jag förstår vad det är för typ av datalogg. Citera
Norwall January 5, 2017 Author Report January 5, 2017 On 2016-12-26 at 02:21, Tbird said: Dataloggen som var inkopplad, vad är det för utrustning. Mer specifikt var satt den, i ODBII utaget eller mellan kabelstam och dator eller annat ställe? Varför jag frågar är att jag kanske kan ha en ide om jag förstår vad det är för typ av datalogg. Det var en stor låda inkopplad i OBDII uttaget. Teknikern fick tydligen välja x antal parametrar att logga, fick information från USA, eftersom att skulle man logga allt skulle de inte kunna läsa all information. Citera
Tbird January 6, 2017 Report January 6, 2017 Då faller min teori. Har mätt med många typer av utrustning genom tiderna i industrin. Dessa utrustningar allt från gamla hederliga Brush 2-kanal skrivare till sofistikerade 1500-kanals data loggar. Dessa typer kopplas in direkt på signalen som ska mätas och därmed ger en extra last då det är ca: 2 Mohm mellan signal och nollan. Har varit med vid ett flertal tillfällen då allt fungerar bra då utrustningen var inkopplad, i dessa fall kopplade jag bort mätpunkter tills jag kunde identifera vilken kanal som "mådde bra" med utrustningen inkopplad. Lösningen var då att sätta dit ett motstånd med samma värde som på mätutrustningen på den signalen ner till nollan. ODB uttaget har endast en buss förbindelse till bidatorn och därför faller min teori. Men i vilket fall som hellst tycker jag att du ska testa att sätta i en OBD läsare och se vad som händer. Det kan vara så att läsaren ger en belastning/impedans som bilen mår bra av. Citera
mrv8 January 20, 2017 Report January 20, 2017 Just detta med varierande effekt tycker jag att jag känt i flera olika nya bilar. Verkar finnas mycket som påverkar effekten. Speciellt om man kört lugnt länge så känns det som effekten ställts ner för att åter vakna om man står på en stund. Tror som nämts i tråden att vill man ha bort detta får man chippa. 0-100 tider brukar vara ganska svårt att sätta samma som fabriken uppger tycker jag i alla fall. Ofta vill inte jag växla så brutalt som skulle krävas men även automat kan vara svårt att nå satta tider. Men som alltid kanske andra har andra erfarenheter. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.