Jump to content

Bränsleinsprutning


NackaBosse

Recommended Posts

Har sökt lite i forumet om någon har installerat bränsleinsprutning på sin gammelmusse i stället för förgasare men inte hittat något. Fitech verkar ha ett bra konverteringskit till hyffsat pris. Finns någon återförsäljare i Sverige?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Citera

Per, köpte du grejorna av svensk återförsäljare eller var det USA-import? Kostnad? (ungefär). Det som oroar mig lite fästpunkten för lambdasonden i avgassystemet då jag inte är svetskunnig.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte allt av Stefan Gustafsson (Brillko) som är Svensk återförsäljare....Dessutom är han mycket kunnig i alla system och har varit till stor hjälp vid installation.

Fitech behöver du inte svetsa in Lambda sonden för det följer med en "klämmhistoria"..

Skärmavbild 2017-01-27 kl. 20.37.27.png

..Inget jag tror håller i längden så svetsning är att rekommendera.
Det är ju bara att åka iväg med avgasröret till närmaste svetskunnig....Du behöver dock köpa en svetsbar mutter

Förutom Fitech så är ju bränsleförsörjningen en annan historia.
Jag köpte Fitech Fuel Commander så funkar mycket bra men tar plats i motorutrymmet. MYCKET enkelt att installera är fördelen

Men om jag skulle göra om det så skulle jag köpa en ny In-tank som kostar nästan samma pengar men jobbigare installation
Då har du hela bränsle systemet inuti bensintanken som modern bil
http://www.tanksinc.com/index.cfm/page/ptype=product/product_id=489/category_id=135/mode=prod/prd489.htm

Men som sagt Fuel Commander är enklare att installera....Största jobbet är att du måste dra ett 6mm ventilationsrör till bensintanken....Annars är det typ 1 timme installation

En funderare till att göra är ur du ska göra med tändningen.
Med Fitech kan du köra tändningen helt separat och konventionellt och du måste som vanligt helt manuellt ställa tändningen.
Men det bästa är att Fitech även styr tändningen (Timing Control) men det betyder att du måste ha en elektronisk fördelare av något slag. Typ MSD
Det kan man som sagt ta i ett senare skede. Till en början kan du använda den som ren insprutare.
Blir inte lika smart och effektivt men ändå 100% bättre än en förgasare.
Modellen som även kan styra tändningen ser ut så här och heter Go EFI 4
Skärmavbild 2017-01-27 kl. 20.39.40.png

 

Är du helt 100% säker på att inte vilja styra tändningen alls så har ju Fitech en budget enhet som är billigare

Go Street EFI heter den och är dessutom begränsad till 400hp...Alltså en ren ersättning till en original bil
Ser nästan lika ut men har färre funktioner

Skärmavbild 2017-01-27 kl. 20.34.59.png

 

Hur som helst är det grymt skönt att bara peta på nyckeln och motorn startar klockrent varje gång oavsett väder.
Tog ur stiften nu i vinter och visar perfekt förbränning

20170127_211709.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oj, oj, här krävs en riktig funderare. Tack för ett mycket utförligt svar med fina bilder. Som du ser har jag kvar originalfördelaren med Pertronix Ignitor 1. Klart man skulle vilja ha MSD men då drar det iväg kostnadsmässigt. Vi får se........

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, RobbeStockholm said:

Per, det där ventilations röret till tanken. Jag har en avluftning dragen från tanken upp på torpedväggen, går den att använda ? eller måste man ta upp ett nytt hål i tanken ?

Den går perfekt!  
Är i princip enbart ångor som möjligen ska gå här.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja du har ju rätt bra plats i din bil så kanske vid torpeden.

Nått jag märkte är att den helst inte ska utsättas för värme.....Tror vid batteriet är bästa skyddet mot värme....Eller inuti skärmen men då måste man bygga skydd.

Den blev ändå väldigt varm när jag körde med elfläkt....Satte tillbaka min mekaniska fläkt och då blev den lagom varm....Faktiskt hela motorutrymmet går svalare med mekanisk fläkt.

Största nackdelen med elfläkt har jag nu upptäckt är förhöjd temp i motorutrymme.....Kör man inte "Cold Air Intake" går därmed även motorn sämre med högre temp i utrymmet.

Elfläkt+Cold Intake = Ett måste!!!!

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, RobbeStockholm said:

ok är det en såndär snorkel med KN filter på längst fram ? och sedan skärmat runt filtret ?

Finns många sätt göra dom på och det är ett sätt! :)

Man kan ju även utnyttja original luftburk.....Låt kreativiteten flöda!

mod017.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok coolt , så egentligen gäller det bara att få fram kalluft till burken på nått sett.  Man kanske kan köra en elfläkt som går på halvfart(motorrumstempstyrd) och sedan ökar när det behövs ? Kan ju  bli lite ballt om man drar in två snablar i en burk på nått sett :-)

 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, RobbeStockholm said:

Ok coolt , så egentligen gäller det bara att få fram kalluft till burken på nått sett.  Man kanske kan köra en elfläkt som går på halvfart(motorrumstempstyrd) och sedan ökar när det behövs ? Kan ju  bli lite ballt om man drar in två snablar i en burk på nått sett :-)

 

Yes!

Egentligen har ju du bästa bilen för friskluft!   Fanns ju redan original som "Ram Air"
Varför inte sikta på det!  Sen modifiera den lite så luften alltid kommer in via huven....Originalet tar nog enbart frisk luft vid gaspådrag
Förvisso dyrt att fixa huv och allt!   Annars som du säger 2st snablar in i burken...Så är det ju på bilden ovan!

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Nu måste vi hålla ordning på vad vi pratar om här. Insugen finns som enplans eller tvåplans. Enplans för racing med bästa effekt på höga varvtal, tvåplans för gatbruk och bra bottenvrid. Förgasarna finns som tvåports eller fyrports.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...