Jump to content

Bränsleinsprutning


NackaBosse

Recommended Posts

3 timmar sedan, Wirzen said:

Är bara en månad gammal i mustangvärlden... men 2 ports förgasare och gatbruk. 

Då du säger att du är ny i denna värld så skulle jag rekommendera dig att först se över motorns skick.
Om den är utsliten så spelar det ingen roll vad du skruvar på för bränslesystem.

Har du en original 2-port 302-motor så är ett insprutningssystem lite bortkastade pengar.
Vi pratar minst 30.000kr på en säkerligen trött motor eller hur mår motorn?

Känner du dig osäker över lag att skruva så undvik insprutning helt i första läget!
Gör det enkelt i början!

Ett Edelbrock "kitt" har du i handen för runt 8-10.000kr och du skruvar på det på ett par timmar.
Enkelt och funkar kanon! 

https://www.summitracing.com/int/parts/edl-2031/overview/make/ford

 

Link to comment
Share on other sites

Har inte hunnit kolla så mkt på motorn än men den går fint, luktar och ryker inte.. har dock stått ett antal år i Arizona. Tänker istället för att byta/ renovera förgasaren och sen blir man ju lite sugen när du Per gör så fin reklam😉

Kollade ebay och det ser ut som att man kan ha ett fitech för 10'-15' 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Wirzen said:

Har inte hunnit kolla så mkt på motorn än men den går fint, luktar och ryker inte.. har dock stått ett antal år i Arizona. Tänker istället för att byta/ renovera förgasaren och sen blir man ju lite sugen när du Per gör så fin reklam😉

Kollade ebay och det ser ut som att man kan ha ett fitech för 10'-15' 

Det räcker inte med själva insprutningsenheten utan du måste bygga ett högtrycks bränslesystem som börjar på ca 8000kr minst
Ett nytt 4-port insug behövs utöver det men behövs oavsett sprut eller förgasare

Nackdelen med att köpa Fitech från Ebay är att du inte får garanti.......Med Fitech eller annat sprut så är risken hög att någon komponent går sönder/defekt.
Du får heller ingen support i Sverige .

Köper du av Brillko (Stefan Gustafsson) så får du både garanti och grym support...Han kan det mesta om detta
Knappt dyrare av honom dessutom...Han har även Holley sprut som är lika bra

Trots en hel del egen erfarenhet så tog jag hjälp av honom med små problem jag hade vid uppstart...Men nu går den kanon!

Dessutom att köra FiTech utan att koppla ihop den med tändsystemet är ganska värdelöst...Då blir den bara en dum elektrisk förgasare.
Min styr tändningen och då får man fulländad kontroll.

Därför var mitt råd att börja med förgasare

Men sprut är fantastiskt bra trots hög kostnad.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, stefan_borgen said:

hej har ett fint edelbrock performer part nummer 2121 till 289-302 om det är intressant.

                           Med vänlig hälsning stefan

 

Skickat meddelande till dig 

Link to comment
Share on other sites

Beslutet är taget. Vill ha fitech efi! Bilen är i toppskick och motorn har jämn kompression och bra cylinderbalans. Mycket är bytt. Naturligtvis vill jag ha det bästa med även styrning av tändningen för bästa resultat. Kostnad kan vi bortse ifrån. Man kan ju inte ta med sig sina pengar i graven. Vem kan ta emot min musse under vintern för att fixa detta? Helst i Stockholmstrakten. Förslag tack.

 

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, NackaBosse said:

Beslutet är taget. Vill ha fitech efi! Bilen är i toppskick och motorn har jämn kompression och bra cylinderbalans. Mycket är bytt. Naturligtvis vill jag ha det bästa med även styrning av tändningen för bästa resultat. Kostnad kan vi bortse ifrån. Man kan ju inte ta med sig sina pengar i graven. Vem kan ta emot min musse under vintern för att fixa detta? Helst i Stockholmstrakten. Förslag tack.

 

Hör med Stefan Gustafsson som säljer detta. Bor ju i Haninge.
Gissar att han mest säljer men han om något kan både "supporta" eller ge tips om vem som kan hjälpa dig.

 

Link to comment
Share on other sites

Tack Per, jag kontaktar honom i morgon. Har mekat mycket bil i unga dar, men nu närmar man sig 70-strecket och är inte så sugen på det längre. Nu vill man att den gamla mussen skall starta lätt och gå som en modern bil utan problem. Vill bara åka och njuta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter lite konversation med Stefan på Brillko blir det den här, vilken han tyckte var mest driftssäker och bästa alternativ:

Han hjälper även till med installationen i vår så den blir klar till nästa säsong. Dyrt? Ja. Men allt är ju en prioriteringsfråga.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...