NackaBosse January 25, 2017 Report Share January 25, 2017 Har sökt lite i forumet om någon har installerat bränsleinsprutning på sin gammelmusse i stället för förgasare men inte hittat något. Fitech verkar ha ett bra konverteringskit till hyffsat pris. Finns någon återförsäljare i Sverige? 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS January 25, 2017 Report Share January 25, 2017 http://www.nitroz.se/NitrozAnnonsNY/viewad.aspx?adid=98044 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund January 25, 2017 Report Share January 25, 2017 Kolla min tråd här på forumet där jag bygger FiTech Har en hel del klipp på YouTube också Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse January 26, 2017 Author Report Share January 26, 2017 Intressant! Tackar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobbeStockholm January 26, 2017 Report Share January 26, 2017 En fråga bygger den lika högt som en Edelbrock förgasare ? Eller blir den högre ? Med vänlig hälsning R Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greven CMC 053 January 27, 2017 Report Share January 27, 2017 Samma höjd! Jag har installerat på en av min Mustanger, mkt nöjd... Rätt lätt men kräver lite jobb! //M Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse January 27, 2017 Author Report Share January 27, 2017 Citera Per, köpte du grejorna av svensk återförsäljare eller var det USA-import? Kostnad? (ungefär). Det som oroar mig lite fästpunkten för lambdasonden i avgassystemet då jag inte är svetskunnig. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
FastMagnus January 27, 2017 Report Share January 27, 2017 Jag har ett edelbrock inj med 8 separata injectorer många har tittat under huven och frågat vilken förgasare jag har. Jag gillar det för bilen är ögonblicklig nu har haft det sen 2010 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund January 27, 2017 Report Share January 27, 2017 Jag köpte allt av Stefan Gustafsson (Brillko) som är Svensk återförsäljare....Dessutom är han mycket kunnig i alla system och har varit till stor hjälp vid installation. Fitech behöver du inte svetsa in Lambda sonden för det följer med en "klämmhistoria".. ..Inget jag tror håller i längden så svetsning är att rekommendera. Det är ju bara att åka iväg med avgasröret till närmaste svetskunnig....Du behöver dock köpa en svetsbar mutter Förutom Fitech så är ju bränsleförsörjningen en annan historia. Jag köpte Fitech Fuel Commander så funkar mycket bra men tar plats i motorutrymmet. MYCKET enkelt att installera är fördelen Men om jag skulle göra om det så skulle jag köpa en ny In-tank som kostar nästan samma pengar men jobbigare installation Då har du hela bränsle systemet inuti bensintanken som modern bilhttp://www.tanksinc.com/index.cfm/page/ptype=product/product_id=489/category_id=135/mode=prod/prd489.htm Men som sagt Fuel Commander är enklare att installera....Största jobbet är att du måste dra ett 6mm ventilationsrör till bensintanken....Annars är det typ 1 timme installation En funderare till att göra är ur du ska göra med tändningen. Med Fitech kan du köra tändningen helt separat och konventionellt och du måste som vanligt helt manuellt ställa tändningen. Men det bästa är att Fitech även styr tändningen (Timing Control) men det betyder att du måste ha en elektronisk fördelare av något slag. Typ MSD Det kan man som sagt ta i ett senare skede. Till en början kan du använda den som ren insprutare. Blir inte lika smart och effektivt men ändå 100% bättre än en förgasare. Modellen som även kan styra tändningen ser ut så här och heter Go EFI 4 Är du helt 100% säker på att inte vilja styra tändningen alls så har ju Fitech en budget enhet som är billigare Go Street EFI heter den och är dessutom begränsad till 400hp...Alltså en ren ersättning till en original bil Ser nästan lika ut men har färre funktioner Hur som helst är det grymt skönt att bara peta på nyckeln och motorn startar klockrent varje gång oavsett väder. Tog ur stiften nu i vinter och visar perfekt förbränning 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse January 27, 2017 Author Report Share January 27, 2017 Oj, oj, här krävs en riktig funderare. Tack för ett mycket utförligt svar med fina bilder. Som du ser har jag kvar originalfördelaren med Pertronix Ignitor 1. Klart man skulle vilja ha MSD men då drar det iväg kostnadsmässigt. Vi får se........ Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund January 27, 2017 Report Share January 27, 2017 Som sagt du behöver inte styra fördelaren alls oavsett vilken du väljer. Ja det är dyrt oavsett....Det hamnar på minst 20.000kr totalt http://fitechefi.se/ På Facebook finns även en Fitech grupp som Stefan driver där du kan fråga.....Verkar vara massor som köper både Fitech och Holley Sniper i en rasande fart! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobbeStockholm January 28, 2017 Report Share January 28, 2017 Per, det där ventilations röret till tanken. Jag har en avluftning dragen från tanken upp på torpedväggen, går den att använda ? eller måste man ta upp ett nytt hål i tanken ? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund January 28, 2017 Report Share January 28, 2017 6 minuter sedan, RobbeStockholm said: Per, det där ventilations röret till tanken. Jag har en avluftning dragen från tanken upp på torpedväggen, går den att använda ? eller måste man ta upp ett nytt hål i tanken ? Den går perfekt! Är i princip enbart ångor som möjligen ska gå här. 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobbeStockholm January 29, 2017 Report Share January 29, 2017 Tackar, behållaren med alla klockor får den endast plats vid batteriet eller går den att klämma ner vid torpedväggen där vaccumburken sitter ? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund January 29, 2017 Report Share January 29, 2017 Ja du har ju rätt bra plats i din bil så kanske vid torpeden. Nått jag märkte är att den helst inte ska utsättas för värme.....Tror vid batteriet är bästa skyddet mot värme....Eller inuti skärmen men då måste man bygga skydd. Den blev ändå väldigt varm när jag körde med elfläkt....Satte tillbaka min mekaniska fläkt och då blev den lagom varm....Faktiskt hela motorutrymmet går svalare med mekanisk fläkt. Största nackdelen med elfläkt har jag nu upptäckt är förhöjd temp i motorutrymme.....Kör man inte "Cold Air Intake" går därmed även motorn sämre med högre temp i utrymmet. Elfläkt+Cold Intake = Ett måste!!!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobbeStockholm January 29, 2017 Report Share January 29, 2017 ok är det en såndär snorkel med KN filter på längst fram ? och sedan skärmat runt filtret ? 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund January 30, 2017 Report Share January 30, 2017 11 timmar sedan, RobbeStockholm said: ok är det en såndär snorkel med KN filter på längst fram ? och sedan skärmat runt filtret ? Finns många sätt göra dom på och det är ett sätt! :) Man kan ju även utnyttja original luftburk.....Låt kreativiteten flöda! 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobbeStockholm January 30, 2017 Report Share January 30, 2017 Ok coolt , så egentligen gäller det bara att få fram kalluft till burken på nått sett. Man kanske kan köra en elfläkt som går på halvfart(motorrumstempstyrd) och sedan ökar när det behövs ? Kan ju bli lite ballt om man drar in två snablar i en burk på nått sett :-) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund January 30, 2017 Report Share January 30, 2017 1 timme sedan, RobbeStockholm said: Ok coolt , så egentligen gäller det bara att få fram kalluft till burken på nått sett. Man kanske kan köra en elfläkt som går på halvfart(motorrumstempstyrd) och sedan ökar när det behövs ? Kan ju bli lite ballt om man drar in två snablar i en burk på nått sett :-) Yes! Egentligen har ju du bästa bilen för friskluft! Fanns ju redan original som "Ram Air" Varför inte sikta på det! Sen modifiera den lite så luften alltid kommer in via huven....Originalet tar nog enbart frisk luft vid gaspådrag Förvisso dyrt att fixa huv och allt! Annars som du säger 2st snablar in i burken...Så är det ju på bilden ovan! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobbeStockholm January 31, 2017 Report Share January 31, 2017 Behöver dock modifiera burken för att MSD fördelaren skall få plats :-) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wirzen November 3, 2017 Report Share November 3, 2017 Funkar Fitech till ett 2ports insug? Eller bara till 4 port? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobbeStockholm November 3, 2017 Report Share November 3, 2017 Jag tror man kan sätta en adapter så det funkar, men bäst funkar det nog med ett 4 ports insug Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wirzen November 3, 2017 Report Share November 3, 2017 Vad pratar vi för adapter? Alt vilket insug rekommenderas? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse November 4, 2017 Author Report Share November 4, 2017 Nu måste vi hålla ordning på vad vi pratar om här. Insugen finns som enplans eller tvåplans. Enplans för racing med bästa effekt på höga varvtal, tvåplans för gatbruk och bra bottenvrid. Förgasarna finns som tvåports eller fyrports. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wirzen November 4, 2017 Report Share November 4, 2017 Är bara en månad gammal i mustangvärlden... men 2 ports förgasare och gatbruk. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.