Jump to content

Mustang gt 2018


Evald

Recommended Posts

3 hours ago, Duckster said:

Ruggig tråd, vinterdäck och plötsligt slår känslorna över en.
Det är dax att ställa undan bilen inför vintern, täcke på!

Wtf, sommaren är kort!
Hinner nog med ett antal mil till....

 

Drygt 300mil iaf på nästan en hel "säsong"

Åja... känns väl inte som någon panik ännu :). Jag har nog tänkt att köra oktober ut och kanske t.o.m november. 

Fått ihop snart 777 mil och tack vare bankörningen så är min oljekvalitet nere på 14%, så lär ju bli en service också innan den får parkeras i garaget. 

Link to comment
Share on other sites

Hallå!

Efter en resa till Norge och en till Alperna (Schweiz och Frankrike) har jag lyckats passera 1000 mil sedan maj i år med min nya GT Cab Automat.

Mycket roligt att köra serpentinvägar och fantastiskt vackert landskap på alla ställena. Kan varmt rekommenderas! Lyckades även -  trots sambons stora tveksamhet -  lätt och snabbt  komma upp i drygt 250 knyck på Autobahn.

Jag har några funderingar kring automatlådans beteende, som jag tycker är lite störande. För det första växlar den med lågt gaspådrag ned väldigt sent från 10:an i uppförsbackar. Varvtalet går ända ned till under 1500 och det känns som om motorn verkligen kämpar innan den hoppar till 9 osv.

Dessutom hackar den vid låga gaspådrag mellan 6:an och 7:an - någon form av tvekan, skulle man kunna säga.

Någon som upplever något liknande?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att den håller 10:an för länge, det blir vibrationer.

Sedan är det en växling i normalläge vid fullgas runt 130-140 som inte är så snygg, i andra körlägen blir det inte samma ryck där.

Men det verkar finnas nya mjukvaror så får väl se om det kan fixas på första servicen.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-13 at 11:42, spedese said:

Hallå!

Efter en resa till Norge och en till Alperna (Schweiz och Frankrike) har jag lyckats passera 1000 mil sedan maj i år med min nya GT Cab Automat.

Mycket roligt att köra serpentinvägar och fantastiskt vackert landskap på alla ställena. Kan varmt rekommenderas! Lyckades även -  trots sambons stora tveksamhet -  lätt och snabbt  komma upp i drygt 250 knyck på Autobahn.

Jag har några funderingar kring automatlådans beteende, som jag tycker är lite störande. För det första växlar den med lågt gaspådrag ned väldigt sent från 10:an i uppförsbackar. Varvtalet går ända ned till under 1500 och det känns som om motorn verkligen kämpar innan den hoppar till 9 osv.

Dessutom hackar den vid låga gaspådrag mellan 6:an och 7:an - någon form av tvekan, skulle man kunna säga.

Någon som upplever något liknande?

 

 

Har precis samma upplevelse som du. Kör man lugnt och i en uppförsbacke ligger 10:an kvar tills hela bilen skakar innan den växlar ner. Kan även tycka att växellådan växlar väldigt hårt både vid upp och nedväxlingar  i vissa situationer, Frugan har vid flera tillfällen frågat vad jag håller på med i tron att vi har en manuell låda och att jag inte kan växla mjukt. Är väl i princip det ända jag stör mig på med bilen. Automaten växlar väldigt osnyggt i lägre hastigheter eller ”svenssonkörning”. Upplever inte samma problem om man kör lite mer aktivt.

Link to comment
Share on other sites

Roligt - höll jag på att säga - att någon har samma upplevelser som jag, men så är det naturligtvis inte.

Tilläggas kan att lådan växlar särskilt hårt då bilen är kall.

Jag har dåligt koll på det tekniska, men "kanske Mustang" i tråden tidigare påstod att denna tråkiga egenskap hos automaten skulle kunna botas genom en ny mjukvara / uppdatering. Stämmer det och har någon varit i kontakt med Ford angående problemet?

Link to comment
Share on other sites

mm, jag har börjat lära mig växla den manuella bättre.
Men frågan är om man inte skall byta hjälpfjädern på kopplingen till en mjukare från Steeda till våren... blir lite konstig effekt ibland med hjälpfjädern

Några mods som ni rekommenderar?
Skall fixa huvdämpare till nästa säsong, den där pinnen är ju bara för mycket 80-tal (musiken var bäst då ifs)
Steeda fjäder till koppling

Hade gärna bytt till en short shifter men förmodar att garantin ryker om man då inte väljer Ford Performance Parts, det är väl någon som fick sin levererad med den i forumet?
Nöjd med den? Testat mot standard / känsla?

Ha en fin helg!

 

Ps Vem mötte jag i Knäred för ett par veckor sedan? Röd metallic cab som flashade en orange fury fastback Ds

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

33 minuter sedan, Duckster said:

mm, jag har börjat lära mig växla den manuella bättre.
Men frågan är om man inte skall byta hjälpfjädern på kopplingen till en mjukare från Steeda till våren... blir lite konstig effekt ibland med hjälpfjädern

Några mods som ni rekommenderar?
Skall fixa huvdämpare till nästa säsong, den där pinnen är ju bara för mycket 80-tal (musiken var bäst då ifs)
Steeda fjäder till koppling

Hade gärna bytt till en short shifter men förmodar att garantin ryker om man då inte väljer Ford Performance Parts, det är väl någon som fick sin levererad med den i forumet?
Nöjd med den? Testat mot standard / känsla?

Ha en fin helg!

 

Ps Vem mötte jag i Knäred för ett par veckor sedan? Röd metallic cab som flashade en orange fury fastback Ds

 

Jag tror garantin ryker även med FP. I US brukar FP ta över garantin på delen som byts ut men jag tror det inte detsamma gäller i Sverige.

Kolla då även Steeda, MGW och Barton vad gäller länkaget. Bäst känsla är nog om du fäster i lådan. Av de videon jag sett på exv MGW så verkar den helt grymt tight.

Om du är sugen på huvdämpare, hojta till jag har ett par liggandes.

 

Vad gäller fjädern så monterar många bort fjädern istället för att byta ut den.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-13 at 20:35, Junkers said:

Håller med om att den håller 10:an för länge, det blir vibrationer.

Sedan är det en växling i normalläge vid fullgas runt 130-140 som inte är så snygg, i andra körlägen blir det inte samma ryck där.

Men det verkar finnas nya mjukvaror så får väl se om det kan fixas på första servicen.

 

On 2018-09-19 at 23:02, Jordshultamossen said:

Har precis samma upplevelse som du. Kör man lugnt och i en uppförsbacke ligger 10:an kvar tills hela bilen skakar innan den växlar ner. Kan även tycka att växellådan växlar väldigt hårt både vid upp och nedväxlingar  i vissa situationer, Frugan har vid flera tillfällen frågat vad jag håller på med i tron att vi har en manuell låda och att jag inte kan växla mjukt. Är väl i princip det ända jag stör mig på med bilen. Automaten växlar väldigt osnyggt i lägre hastigheter eller ”svenssonkörning”. Upplever inte samma problem om man kör lite mer aktivt.

 

On 2018-09-20 at 12:24, spedese said:

Roligt - höll jag på att säga - att någon har samma upplevelser som jag, men så är det naturligtvis inte.

Tilläggas kan att lådan växlar särskilt hårt då bilen är kall.

Jag har dåligt koll på det tekniska, men "kanske Mustang" i tråden tidigare påstod att denna tråkiga egenskap hos automaten skulle kunna botas genom en ny mjukvara / uppdatering. Stämmer det och har någon varit i kontakt med Ford angående problemet?

 

Lösningen är enkel

1: Gasa mer

2: Ha lådan i S läget

3: Kör på S+ eller track

4: Gasa mer

Ändrade %s av %s (%s)
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Min 10 växlade automat betedde sig lite underligt, åkte in till Ford, de blåste om datorn och den blev bättre. Inte 100 men tillräckligt för att inte irritera vid daglig körning. När tex Sport ligger i är den mycket roligare. 

 

Gällande manuell låda. Ta inte bara bort fjädern. Den har även en uppgift att "sträcka" upp och finns den inte kvar finns tydligen risk för oljud/kopplingsras. Köp Steeda fjädern, finns att köpa från England. Billigare och snabbare leverans. 

 

Att byta växelspak skulle nog inte påverka garantin MEN det är inte något att chansa med då tydligen det är förekommande fall då en skift gaffel kan gå av. 

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, Duckster said:

...

Några mods som ni rekommenderar?
...

Hej!

Har själv en GT 2016, så den är ju inte 100% lika, men de topp-fyra mods jag har gjort är följande:

1) Hålla bakvagnen på plats och slippa wheel-hops vid acceleration. Gör stor skillnad! - BMRs Cradle lockout kit CB005.  
     https://www.bmrsuspension.com/?page=products&productid=1543

2) Mycket bättre väghållning, lägre / stabilare, och sänkt, framåtlutad stance (sänker 1,2" fram och 0,5" bak). BMRs sänkfjäderkit SP080. 
     https://www.bmrsuspension.com/?page=products&productid=1561

3) Byte till GT350R / GT350-ratt. Så att man njuter av att hålla i sin skönhet... 😉
     https://www.levittownfordparts.com/ford-mustang-steering-wheel-upgrade-gt350r-p-4185.html
     Provkörde 2018 GT häromdagen och läderkänslan i ratten är förbättrad jfrt med 2016s "läder från en plastko". Men inget går upp mot alcantara...

4) Avgasljud: Denna punkt är inte lika akut för er med 2018, men 2015-17 hade ju bedrövligt tråkigt avgasljud som standard.
    Jag kör Borlas S-Type axle-back med Steedas H-pipa för lite mer muller än rasp (men mullret har ni ju redan som standard 2018).

 

Om man vill köra lite hårdare både rakt fram och i kurvor utan att bilen kränger/reser sig/niger, är de två första modden verkligen att rekommendera.
Sänkfjädrar gör ju bilen lite stötigare, men det känns skönt att sitta lägre och stadigare. Men allt är ju tycke och smak 😉

Link to comment
Share on other sites

Som svar till RRS550 vill jag säga att jag inte är humorbefriad, men tycker faktiskt inte att det här är något att skämta om.

Av en bil som kostar över en halv miljon  kronor anser jag att det är självklart att man ska kunna kräva att den ska fungera felfritt i ALLA växellägen och lika självklart även vid normal körning. Problemet tycks ju inte vara helt obekant av inläggen att döma och ska  enligt min uppfattning betraktas som  en  felaktighet, som ska åtgärdas på garantin.

 

Link to comment
Share on other sites

Har kollat med min Fordverkstad, de hade inte hört något om någon uppdatering eller liknande, men de skulle  kolla om det fanns uppdateringar till min bil, kolla olje nivå och om det är vibrationer från kardanen fick tid om en månad, vore bra om man kan få växellådan lite smidigare 🙂

 

Hur kollar man procent på oljan, som en del  visat tidigare i tråden ?  Har det kommit några nya tillbehör till 2018 funderar lite på en vinge spoiler den som  är orginal på något paket i USa men som blev slutsåld ?

Link to comment
Share on other sites

51 minuter sedan, spedese said:

Som svar till RRS550 vill jag säga att jag inte är humorbefriad, men tycker faktiskt inte att det här är något att skämta om.

Av en bil som kostar över en halv miljon  kronor anser jag att det är självklart att man ska kunna kräva att den ska fungera felfritt i ALLA växellägen och lika självklart även vid normal körning. Problemet tycks ju inte vara helt obekant av inläggen att döma och ska  enligt min uppfattning betraktas som  en  felaktighet, som ska åtgärdas på garantin.

 

Jag har mer problem med min än du kan ana.

Att den inte växlar ner tillräckligt snabbt ifrån 10 när man inte ger tillräckligt med gas är ju inget fel på lådan i sig. Lådan är inte bättre än så i alla fall i D-läget och normalläget.

Link to comment
Share on other sites

On 9/21/2018 at 2:06 PM, Duckster said:

Hade gärna bytt till en short shifter men förmodar att garantin ryker om man då inte väljer Ford Performance Parts, det är väl någon som fick sin levererad med den i forumet?
Nöjd med den? Testat mot standard / känsla?

Jag fick upplands motor att montera FP shortshiftern innan leverans och känslan kan jag inte klaga på, är riktigt tajt MEN har inte provat en original heller... eller någon annan shortshiftertillverkare. Jag förutsätter att garantin gäller... men inte dubbelkollat :/. Å andra sidan vad kan gå sönder på en spak, fel på t.ex. koppling eller låda kan de ju inte gärna härleda till en spak de själva säljer??

Men min stora invändning är dock att jag får upp obehagligt mycket transmissionsljud, framförallt vid "fiskörning" , gasar man på överröstar avgasljudet. Så det är antingen vrida upp stereon eller gasa hårt  som gäller, ingen av nödlösningarna har jag något jättestort problem med :). Men lite tråkigt att behöva förklara sig för passagerare i en bil för dryga halvmiljonen 😕 

Frågat om de kunde skicka ner originalspaken för att testa med men den kunde de inte hitta + haft den inne hos lokala Ford säljaren och allt såg rätt ut med ljuddämpningsmattor och montering :(. 

Förutom fjädern till kopplingspedalen och ovanstående missljud så har jag bara ett udda "problem". På väg till jobbet är det 80km/h väg och brukar ställa farthållaren på 90km/h, sedan innan en skarp vänsterkurva är tillåtna hastigheten sänkt till 70 km/h men jag brukar köra på i 90km/h MEN farthållaren sänker då automatiskt farten neråt 82-83km/h innan man är genom kurvan!!! På hemvägen när samma kurva tas åt höger håller den farten som den ska! Udda säger jag!?!?!? 😄 😄

Joo passformen av bakre stötfångare på vänstersidan är lite sisådär men de får det justera på första servicen som är hög tid att boka in! 

Link to comment
Share on other sites

+80 hk med enbart programvara på 2018 GT.

Svårt att tro men företaget har mycket gott rykte och har hållt på länge.

Snygga fälgar också...

http://www.tickford.com.au/my18-400kw/

 

Det verkar som företaget har ett finger med i spelet om racing med Mustang i Australian Supercar 2019 dessutom, de har flera racing team.

http://www.tickford.com.au/portfolio/mustang-supercar-confirmed-2019/

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Då har man tömt spolarvätskebehållaren och fyllt i nytt som ska tåla vintern också.

Kollade oljan också och den behövde tre dl till så förbrukningen är 6 dl på 900 mil.

Jag såg även att kylarvätskan låg strax under min så det blir att köpa sånt också, ngn som vet vad det ska vara?

Angående automatlådan så håller jag med om den växlar helt fantastiskt i sportläget vi mer aktiv körning!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, Junkers said:

+80 hk med enbart programvara på 2018 GT.

Svårt att tro men företaget har mycket gott rykte och har hållt på länge.

Snygga fälgar också...

http://www.tickford.com.au/my18-400kw/

 

Det verkar som företaget har ett finger med i spelet om racing med Mustang i Australian Supercar 2019 dessutom, de har flera racing team.

http://www.tickford.com.au/portfolio/mustang-supercar-confirmed-2019/

Jag frågade för någon dag sedan om de kunde göra en remote tune, men de kunde inte göra det för tillfället.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-23 at 08:11, kroegarn said:

Jag fick upplands motor att montera FP shortshiftern innan leverans och känslan kan jag inte klaga på, är riktigt tajt MEN har inte provat en original heller... eller någon annan shortshiftertillverkare. Jag förutsätter att garantin gäller... men inte dubbelkollat :/. Å andra sidan vad kan gå sönder på en spak, fel på t.ex. koppling eller låda kan de ju inte gärna härleda till en spak de själva säljer??

Men min stora invändning är dock att jag får upp obehagligt mycket transmissionsljud, framförallt vid "fiskörning" , gasar man på överröstar avgasljudet. Så det är antingen vrida upp stereon eller gasa hårt  som gäller, ingen av nödlösningarna har jag något jättestort problem med :). Men lite tråkigt att behöva förklara sig för passagerare i en bil för dryga halvmiljonen 😕 

Frågat om de kunde skicka ner originalspaken för att testa med men den kunde de inte hitta + haft den inne hos lokala Ford säljaren och allt såg rätt ut med ljuddämpningsmattor och montering :(. 

Förutom fjädern till kopplingspedalen och ovanstående missljud så har jag bara ett udda "problem". På väg till jobbet är det 80km/h väg och brukar ställa farthållaren på 90km/h, sedan innan en skarp vänsterkurva är tillåtna hastigheten sänkt till 70 km/h men jag brukar köra på i 90km/h MEN farthållaren sänker då automatiskt farten neråt 82-83km/h innan man är genom kurvan!!! På hemvägen när samma kurva tas åt höger håller den farten som den ska! Udda säger jag!?!?!? 😄 😄

Joo passformen av bakre stötfångare på vänstersidan är lite sisådär men de får det justera på första servicen som är hög tid att boka in! 

Har även jag upplevt farthållaren minska farten i just en kurva, vet inte om den ser något som vi inte ser, men förmodligen.
Lätt irriterande när man har bakomvarande trafik.

Har också att jag kan höra en del transmissionsljud, nödlösningarna funkar som du säger utmärkt!

Jag har haft lite svårt att bli kompis med lådan och haft en del "grind" 2-3, 3-4, men detta verkar nu efter drygt 300mil ha avtagit, Ford kallar ju det normalt, inkörning dubbelkoppling/låda...
Nåja rätt överraskande i början då man tror att man är usel på att växla. Men som sagt nu händer det väldigt sällan och nu har jag ju ändå börjat sträcka ut bilen i varvtalsregistret...

Frost idag så tankarna om avställning kom på igen....

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om någon är sugen på P51-fälgarna som jag har på min så är de till salu.

Skall beställa nya smidda fälgar.

20x10 ET35 fram, 20x11 ET50 bak behövs inga navringar eller spacers. De är anpassade för Mustang

 

Priset är väldigt förmånligt

1020382-01.jpeg

 

1020371-01.jpeg

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, RRS550 said:

Om någon är sugen på P51-fälgarna som jag har på min så är de till salu.

Skall beställa nya smidda fälgar.

20x10 ET35 fram, 20x11 ET50 bak behövs inga navringar eller spacers. De är anpassade för Mustang

 

Priset är väldigt förmånligt

1020382-01.jpeg

 

1020371-01.jpeg

 

Blir det project 6GR fälgar nu då?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...