Jump to content

Mustang gt 2018


Evald

Recommended Posts

29 minuter sedan, Junkers said:

BilMånsson men betänk att det väl numera är 10 liter olja i motorn och verkstäderna brukar väl ta över 250:- litern för den så det är knappast orimligt och faktiskt billigt jämfört med tex Toyota eller Volvo.

🙂  ja billigt så men mycket pengar för en service, men det händer inte så ofta 1 gång om året i mitt fall. Blir det billigare om man har Fordkort eller något sådant ? 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej någon med tips om var man billigt och bra kan laga repor i vinylen  alltså nederdelen på innerdörren  och har även lyckats få en repa i skinnet  armstöd / mittkonnsoll  runt Älmhult eller en bit att köra ?    Tack 🙂 

Har läst  en del mindre rolig läsning här på forumet och jag beklagar verkligen den personen som drabbats,  och därför har jag funderat lite på vilken handlare som ni har bra erfarenhet av som säljer Mustang om vi inte väljer Halmstad ?  Tycker det är lite synd att Hässleholm inte  säljer, för det har för mig bara varit väldigt bra erfarenheter  där. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ok color  gloade bilen idag och den är som ny  på de ställena.    Men tänkte på en annan sak om ni andra med har det  på min passagerarstol  är lädret spänt och bra som det var när det var nytt. Men på förarstolen har det blivit lite mjukt så det blir sittavtryck  något man ska bry sig om ?  🙂 

Link to comment
Share on other sites

Lite småveck kan man ana på min förarstol efter ca 1200 mil, så tittar man noga så syns det att den är använd. Eftersom det inte alltid sitter någon I passagerarstolen så är den förstås finare än förarstolen. Se upp med kläder som har dragkedjor I baken eller andra vassa föremål som kan göra revor I lädret.

Jag såg något här eller på något annat Mustang forum att någon hade haft problem med läder som inte höll måttet så stolen fick bytas. Men problemen verkade komma ganska snabbt.

Läder soffor och stolar (möbler) brukar efter en tid få liknande tecken på att de är använda. Skumet som sittmöbler brukar vara stoppade sätter sig efter ett tag och läder sträcker sig. Kolla med de som har BMW och Merca om deras stolar håller sig bättre.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Prime Mover said:

Lite småveck kan man ana på min förarstol efter ca 1200 mil, så tittar man noga så syns det att den är använd. Eftersom det inte alltid sitter någon I passagerarstolen så är den förstås finare än förarstolen. Se upp med kläder som har dragkedjor I baken eller andra vassa föremål som kan göra revor I lädret.

Jag såg något här eller på något annat Mustang forum att någon hade haft problem med läder som inte höll måttet så stolen fick bytas. Men problemen verkade komma ganska snabbt.

Läder soffor och stolar (möbler) brukar efter en tid få liknande tecken på att de är använda. Skumet som sittmöbler brukar vara stoppade sätter sig efter ett tag och läder sträcker sig. Kolla med de som har BMW och Merca om deras stolar håller sig bättre.

Är det något man ska kolla med ford när jag ska serva bilen om  2 veckor ?   om det är normalt eller ska gå på garantie ? 

Link to comment
Share on other sites

Det skadar väl inte att ta upp det med dom vid servicetillfället. De kommer troligen att säga att det ser normalt ut även om det inte riktigt ser normalt ut. Ser det riktigt illa ut så reagerar de förhoppningsvis och gör ett garantiärende.

Ett av de bästa sätten att få koll på vad som är normalt och hur det brukar se ut på en Mustang är att besöka CMC´s Mustangträffar. Med lite tur så finns det någon eller några med samma årsmodell som du vill titta på och ägarna är oftast experter på sin "pärla". På stora Mustangträffar som exempelvis Flygvapenmuseums Motorentusiast träffar I Linköping när det är  Mustang tema, som då samlar upp mot 150 Mustanger så kan man gå runt och ofta hitta massor av de årsmodeller man är ute efter. 2018 började bli vanlig I somras. 2018 är identisk med 2015 - 2017 I det mesta utom front, bakände och motor.

Link to comment
Share on other sites

Snart dax att plocka ut den orange ögonstenen från "vinterförvaring" 18°C

Har kört cirka 370mil, är det någon mening att byta oljan redan nu?
Ingen hård körning på något sätt, tanken från början var att byta olja efter 1år, men efter 370mil - känns lite väl onödigt på en volym om 10liter....
Hur hade ni gjort?

Min tanke är att köra 250-350mil till annars innan oljebyte vilket kan innebära oljebyte innan avställning säsong 2019...
Synpunkter?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Prime Mover said:

Det skadar väl inte att ta upp det med dom vid servicetillfället. De kommer troligen att säga att det ser normalt ut även om det inte riktigt ser normalt ut. Ser det riktigt illa ut så reagerar de förhoppningsvis och gör ett garantiärende.

Ett av de bästa sätten att få koll på vad som är normalt och hur det brukar se ut på en Mustang är att besöka CMC´s Mustangträffar. Med lite tur så finns det någon eller några med samma årsmodell som du vill titta på och ägarna är oftast experter på sin "pärla". På stora Mustangträffar som exempelvis Flygvapenmuseums Motorentusiast träffar I Linköping när det är  Mustang tema, som då samlar upp mot 150 Mustanger så kan man gå runt och ofta hitta massor av de årsmodeller man är ute efter. 2018 började bli vanlig I somras. 2018 är identisk med 2015 - 2017 I det mesta utom front, bakände och motor.

Ja tack för svar, får göra det, när är den närmsta träffen i   sommar ? 

Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, kanske mustang said:

Ja tack för svar, får göra det, när är den närmsta träffen i   sommar ? 

Se högst upp på sidan och välj kalender. Se sedan om något länsförbund I din närhet har någon träff.

Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, Duckster said:

Snart dax att plocka ut den orange ögonstenen från "vinterförvaring" 18°C

Har kört cirka 370mil, är det någon mening att byta oljan redan nu?
Ingen hård körning på något sätt, tanken från början var att byta olja efter 1år, men efter 370mil - känns lite väl onödigt på en volym om 10liter....
Hur hade ni gjort?

Min tanke är att köra 250-350mil till annars innan oljebyte vilket kan innebära oljebyte innan avställning säsong 2019...
Synpunkter? 

Förr så gjorde man ett tidigt oljebyte efter några hundra mil för att få bort små partiklar I oljan från den nya motorns råytor, om man var pedant. Idag med bättre tillverkningsprecision och bättre oljefilter och oljor så är det kanske inte nödvändigt. Oljan "slits" genom att den oxiderar och att den tar upp partiklar och bränslerester från förbränningen samt partiklar som slits loss från motorns komponenter. Vid lugn körning slits oljan mindre för att den går kallare och vid hårdkörning med extremt varm olja så oxiderar den fort. Det är bra att byta oljan innan bilen står avställd ett tag så partiklar lösta I oljan inte sedimenterar I motorn. Men 370 mil är inte mycket.

På jetmotorer så tar man kontinueligt oljeprover som skickas till lab som analyserar vilken typ av partiklar som finns och att mängden och typ av partiklar är normalt. Hittar man lagermetall I partiklarna så brukar jetmotorn åka in på verkstad omedelbart. Man kan ta olje prover på sin bil och skicka till lab som gör motoroljeanalyser, men det brukar kosta en slant. Från oljeprovet kan man bedöma när det är dags för oljebyte. Är det någon som kollat hur partikelhalten och oxidation förändras I en ny bilmotor under de första tusen milen (biltillverkarna har förstås gjort det)?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Prime Mover said:

Förr så gjorde man ett tidigt oljebyte efter några hundra mil för att få bort små partiklar I oljan från den nya motorns råytor, om man var pedant. Idag med bättre tillverkningsprecision och bättre oljefilter och oljor så är det kanske inte nödvändigt. Oljan "slits" genom att den oxiderar och att den tar upp partiklar och bränslerester från förbränningen samt partiklar som slits loss från motorns komponenter. Vid lugn körning slits oljan mindre för att den går kallare och vid hårdkörning med extremt varm olja så oxiderar den fort. Det är bra att byta oljan innan bilen står avställd ett tag så partiklar lösta I oljan inte sedimenterar I motorn. Men 370 mil är inte mycket.

På jetmotorer så tar man kontinueligt oljeprover som skickas till lab som analyserar vilken typ av partiklar som finns och att mängden och typ av partiklar är normalt. Hittar man lagermetall I partiklarna så brukar jetmotorn åka in på verkstad omedelbart. Man kan ta olje prover på sin bil och skicka till lab som gör motoroljeanalyser, men det brukar kosta en slant. Från oljeprovet kan man bedöma när det är dags för oljebyte. Är det någon som kollat hur partikelhalten och oxidation förändras I en ny bilmotor under de första tusen milen (biltillverkarna har förstås gjort det)?

För den nyfikne finns enkla  metoder som funkar bra. På min MC racemotor hällde jag alltid ut oljan i ett ljust tråg och analyserade okulärt i soljuset eller med stark lampa som effektivt avslöjar olika metaller från lager, bussningar och annat som inte ska vara där, magnetpluggen tvättas försiktigt i lösningsmedel och grovsilen inspekteras.  Underlättar såklart med frekventa oljebyten så att oljan aldrig hinner bli svart.  Samma olja till växellådan som kan ge ifrån sig spån. Men man lärde sig vad som var normalt och Ibland klippte man även upp oljefiltret och inspekterade pappret men oftast syns det tydligt på oljan om det är nåt skumt på g.

 

 

 

   

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Mustangmike said:

För den nyfikne finns enkla  metoder som funkar bra. På min MC racemotor hällde jag alltid ut oljan i ett ljust tråg och analyserade okulärt i soljuset eller med stark lampa som effektivt avslöjar olika metaller från lager, bussningar och annat som inte ska vara där, magnetpluggen tvättas försiktigt i lösningsmedel och grovsilen inspekteras.  Underlättar såklart med frekventa oljebyten så att oljan aldrig hinner bli svart.  Samma olja till växellådan som kan ge ifrån sig spån. Men man lärde sig vad som var normalt och Ibland klippte man även upp oljefiltret och inspekterade pappret men oftast syns det tydligt på oljan om det är nåt skumt på g. 

 

 

 

   

Hur mycket såg du I tråget och hur utvecklade det sig med tiden när motorn gick OK (kanske svårt att förklara). När något "skumt" hände hur tydligt blev det, var det värre än när du byte oljan när motorn gått som den skulle?

Har du kollat något på din Mustang och brukar du se något?
Blir det extra metall partiklar de första milen så är frågan om det syns.

Jag antar att de 2018 GT motorer som repat cylindrarna borde gå att se på oljan.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-03-21 at 13:59, Duckster said:

Snart dax att plocka ut den orange ögonstenen från "vinterförvaring" 18°C

Har kört cirka 370mil, är det någon mening att byta oljan redan nu?
Ingen hård körning på något sätt, tanken från början var att byta olja efter 1år, men efter 370mil - känns lite väl onödigt på en volym om 10liter....
Hur hade ni gjort?

Min tanke är att köra 250-350mil till annars innan oljebyte vilket kan innebära oljebyte innan avställning säsong 2019...
Synpunkter?

Har precis samma tanke som dig. Min gick ca 300 mil förra året efter att  plockat ut den ny på BilMånsson. Fick dock till mig att jag måste serva minst 1 gång om året  för att den 5 åriga garantin skall gälla. Och det måste ske innan bilen är ett år annars blir det tjurigt. Min plockades ut 4 maj 2018 så jag måste serva senast 3 maj för att den förlängda garantin skall gälla. Utan detta krav hade jag själv bytt olja och filter och kört vidare.

Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, Junkers said:

Ett tips, ta det lugn med kantsten och PP4 fälgar, de är dyra.

Anmälde det som vagnskada så får vi se, fälgarna kostar 8573:- per styck.

FD8DDC27-2148-445D-9A8B-E364708E5610.jpeg

Den fixar fälg fixarna i Helsingborg lätt kommer inte att synas

Link to comment
Share on other sites

Ska testa försäkringen först annars får det bli det.

Självrisken är 6875:- men jag har en tilläggsförsäkring som sänker den till 2000:- och det kan vara ok om jag får en ny fälg.

Vet ju inte om däcket mår 100 ok heller än.

Tack för tipset, återkommer med hur det går.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte men det är väl troligt att det är första registreringsdatumet i trafik.

Sedan har jag svårt att tro att några dagar hit eller dit spelar ngn roll förutom för assistansen då möjligen.

Link to comment
Share on other sites

35 minuter sedan, Junkers said:

Vet inte men det är väl troligt att det är första registreringsdatumet i trafik.

Sedan har jag svårt att tro att några dagar hit eller dit spelar ngn roll förutom för assistansen då möjligen.

Ja första bruktagande  i Sverige  2018-04-19  och ska  göra service på den första gången nu 3 april efter 800 mil   blir det nog  🙂 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-03-22 at 14:15, Prime Mover said:

Hur mycket såg du I tråget och hur utvecklade det sig med tiden när motorn gick OK (kanske svårt att förklara). När något "skumt" hände hur tydligt blev det, var det värre än när du byte oljan när motorn gått som den skulle?

Har du kollat något på din Mustang och brukar du se något?
Blir det extra metall partiklar de första milen så är frågan om det syns.

Jag antar att de 2018 GT motorer som repat cylindrarna borde gå att se på oljan.

 

Förutsatt att man byter i tid då oljan är ljus ser man väldigt mycket. Det ska ju i princip inte vara annat än olja och sot rester. Nu var det mc motorer på motsvarande 800hk om det varit en 5l motor som dessutom kördes hårt på bana och även växellådan gick i samma olja så där kunde man hitta olika typer av metallföremål och partiklar som var bra indikationer innan ett dyrare totalhaveri. Allt från aluminium spån som inte var magnetiskt, till glimmande gulmetaller från lagerbanor eller bussningar, kromsläpp från vippor eller stål från växellådan och ibland delar av brustna hjälpfjädrar m. m. På en modern mustangmotor bör det nog inte finnas något annat än olja med sotrester (det som gör den svart) och svag svag gråfärgning. En repad cylinder borde ge spår av stål från lopp och ringar men det är mycke olja och stort tråg så det kan sedimenteras in på botten i fickor eller fastnar i filtret men borde ge ökat blowby, oljeförbrukning och snabbare nedsmutsning och förbrukning av oljan. Kikat på min Mustangs olja såklart men inte sett annat än normal missfärgning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...