LYA August 7, 2017 Report August 7, 2017 Någon som vet var man hittar chassinumret, förutom det vid rutan? Blev inte godkänd av bilprovningen. Fick föreläggande om ny registreringsbesiktning då dom inte hittade numret som ska vara instansat någonstans. Bilen är en GT 2005 års modell. Dessutom blev det en tvåa på mitt Pypes avgassystem. Märkligt nog har den alltid gått igenom tidigare år. Men något mer Opusbesök blir det inte numer.... Citera
Ricksson August 7, 2017 Report August 7, 2017 Pypes är inga ljuddämpare....punkt du måste ha det! chassinumret brukar vara stansat i höger fjäderbens torn (framifrån set) Citera
Flat Rock August 7, 2017 Report August 7, 2017 Chassinumret kan även vara instansat i ett av de främre hjulhusen. Dessutom står det väl i dokumenten (från Transportstyrelsen) var chassinumret finns då det gjordes inför registreringsbesiktningen? Citera
LYA August 7, 2017 Author Report August 7, 2017 Varmt tack för Era råd. Kollade tilläggsbladet till reg. beviset. Där stod det att numret är placerat på vänster fjädertorn i motorrum. Men icke! Hittade inget. Fick dock en idé. Skruvade bort eftermonterat fjäderbenstag, och si! Då tittade det "satans" lilla chassinumret fram. :-) Nästa steg blir att montera ett par burkar bakom bakaxeln. Därefter reg. besiktning hos DEKRA. (Aldrig mer dryga Opus i Nynäshamn.) Sedan hem och byta tillbaks till mitt älskade Pypes. Märkligt att det varit godkänt tidigare år. Har t.o.m. fått beröm av såväl personal som den tidigare stationschefen för fin bil med härligt ljud... Men det verkade som att dom ville visa sin makt. Och man bör inte meddela ett för kunden nedslående besiktningsresultatet med ett leende. Har jobbat med försäljning på ledande befattningar i hela mitt yrkesliv. Vet att man kan förlora en kund på en sekund och att det kan ta flera år att få tillbaka kunden. Jag blev en s.k. sekund-kund. Tack för mig Opus. Mig slipper ni se för all framtid... Citera
LYA August 7, 2017 Author Report August 7, 2017 Det här innebär också att jag måste demontera fjäderbenstaget vid varje årlig besiktning. Annars åker man på en ny reg. besiktning. Verkar sjukt. Nå´n fler med samma problem??? M.v.h. LYA Citera
Wallentin August 8, 2017 Report August 8, 2017 18 timmar sedan, LYA said: Det här innebär också att jag måste demontera fjäderbenstaget vid varje årlig besiktning. Annars åker man på en ny reg. besiktning. Verkar sjukt. Nå´n fler med samma problem??? M.v.h. LYA Det har blivit hårdare krav på detta vid besiktning. Finns det inget chassinummer där det anges i regbeviset så blir det tyvärr regbes. Många med gamla jänkare som inte haft det instansat och fått reg bes. Det är ju dock rätt snabbt fixat att skruva bort staget inför besiktning, så är det lugnt sen :) Citera
LYA August 8, 2017 Author Report August 8, 2017 Ja suck. I och för sig inget större problem vid kommande bes. Men att utföra en ny reg. bes med en speciell ingenjör som bara ska avläsa ett antal synliga siffror till en kostnad på ca 8-900 kr verkar korkat. Men Sverige är unikt med sin mångfald av regler. Tror inte att man behöver krångla så här i Libyen eller Irak. :-) Citera
Mustangmike August 9, 2017 Report August 9, 2017 Har liknande erfarenhet från Opus (Täby) på min förrförrförraförra MC, En HD som bara lät mysigt. Gällande fjäderbenstaget borde besiktnings"typen" läst i registreringshandlingarna att det finns där. Du kan ju stansa dit ett extranummer som syns eller plocka bort det, Allt tar du med dig spärrskaft och 13 hyla och om "typen" inte litar på att det sitter där under plockar du bort staget på plats, går på en grislblink. Och oftast vid sådana manövrar brukar dom godkänner när du kommer med verktyget i handen. :-) 1 Citera
LYA November 4, 2017 Author Report November 4, 2017 On 2017-08-07 at 17:00, Ricksson said: Pypes är inga ljuddämpare....punkt du måste ha det! chassinumret brukar vara stansat i höger fjäderbens torn (framifrån set) Vad då punkt! Du kan hoppa med din punkt! Var till ett konkurrerande besiktningsföretag. Det här är väl inget att yvas för sa besiktningsmannen. Han släkte tvåan på en gång. Det här är en entusiastbil som rullar några månader var kommentaren. Citera
Peter Ekelund November 6, 2017 Report November 6, 2017 Körde förbi min närmsta besiktningsstation ett par dagar innan besiktningen och frågade ifall Pypesen var ok. Besiktningsmannen tyckte att de lät bra och sa att jag skulle komma in med dem som det var. Besiktigade två dagar senare utan problem. Väldigt subjektivt hur avgassystemen bedöms. Citera
Nellan November 6, 2017 Report November 6, 2017 Samma här fick låna verktyg på Opus Nynäshamn. Sedan va det OK... Citera
LYA November 14, 2017 Author Report November 14, 2017 On 2017-11-06 at 23:29, Nellan said: Samma här fick låna verktyg på Opus Nynäshamn. Sedan va det OK... Dom verkar ha lärt sig efter att jag sträckt upp deras regionchef. Dags för den trötta och kaxiga personalen att behandla oss bilägare som kunder... Citera
LYA November 14, 2017 Author Report November 14, 2017 On 2017-11-06 at 13:38, Peter Ekelund said: Körde förbi min närmsta besiktningsstation ett par dagar innan besiktningen och frågade ifall Pypesen var ok. Besiktningsmannen tyckte att de lät bra och sa att jag skulle komma in med dem som det var. Besiktigade två dagar senare utan problem. Väldigt subjektivt hur avgassystemen bedöms. Se där du... :-) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.