magnusp_76 August 23, 2017 Report August 23, 2017 Nån som har några förslag eller lösningar på det här problemet utan att lyfta toppen? Se bild ett stift av i toppen ett helt men hylsan med gängor lossnat från tändstiftet. Citera
Per Berglund August 23, 2017 Report August 23, 2017 Klassiskt på Ford motorer. Du kan köpa ett speciellt verktyg med vilket du kan dra ur de trasiga hylsorna Jag följer denna killen på YouTube som är grymt duktig på nyare Ford motorer Citera
monkeyman August 24, 2017 Report August 24, 2017 kolla denna tråden, Mats har verktyg som du kanske får låna om du kollar? Slipper du köpa ett. Citera
datmbn August 24, 2017 Report August 24, 2017 Japp jag har verktyget du får gärna låna det !! Men du bor väl lite långt bort för att komma och hämta det Citera
magnusp_76 August 24, 2017 Author Report August 24, 2017 tack.. men bestälde ett från ebay i dag så det löser nog sig.. Citera
datmbn August 24, 2017 Report August 24, 2017 Jag beställde också från ebay, fast jag gjorde det innan bytet (jag använder ju bilen dagligen i arbetet, så jag har inte råd med några längre stillestånd) så just derför klarade sig mina stift. Två var nära att gå sönder, man kunde känna hur porslinet brast, men dom kom ut som en enhet. Vilka stift var det som satt fast på din bil? På min var det stift 1 och 7 som var svårast Med vänlig hälsning Mats Citera
datmbn August 24, 2017 Report August 24, 2017 Intressant, då var det ju samma stift som var svåra på båda våra motorer. Undra om det alltid är så och vad det i så fall beror på? Citera
Per Berglund August 24, 2017 Report August 24, 2017 Det är samma problem med alla cylindrar! Problemet är att toleransen mellan hylsan på stiftet och till hålet i toppen är för trångt. I utrymmet så byggs kol upp från förbränningen och sakta men säkert så "cemeteras" tändstiftshylsan fast i toppen. Ford har väll inte haft möjlighet testa då ordentligt då problemet byggs upp över lång tid. Personligen tycker jag det är självklart att trånga toleranser i skitigt utrymme ställer till problem Tricket att få bort stiften är att sakta bara lossa stiftet kanske max 1/4 varv och inte mer. Därefter spraya ett rengöringsmedel typ förgasarrengöring eller 5/56 ovanpå stiftet...Sen låter man allt stå till dagen efter. Under tiden har medlet krupit förbi gängorna och förhoppningsvis löst upp kolet lite så stiftet går att skruva av helt. Nya stift ska man helst bestrycka hylsan med lite antigängpasta.....Har sett att det finns nya stift med en beläggning men vet inte vilka Citera
magnusp_76 August 24, 2017 Author Report August 24, 2017 gjort presis så.. och har legat med 5/56 i flera dagar. Citera
Per Berglund August 24, 2017 Report August 24, 2017 2 timmar sedan, magnusp_76 said: gjort presis så.. och har legat med 5/56 i flera dagar. Som sagt "förhoppningsvis" funkar det. Ser på din bild att stiften har skapligt tjockt med beläggning så det funkar väll bara till en viss gräns Såg nu att "FordTechMakulco" hade ytterligare ett bättre filmklipp till om tändstift Beskriver där att det finns ett nytt stift i "one pice" utförande istället för de gamla som är 3-delade. https://www.summitracing.com/int/parts/mof-sp515 Han kör även ett brutalt tips att mutterdragare funkar för dra loss......Kan tänka mig det är bra då man "shockar" materialet med slagpulser Citera
Wallentin August 24, 2017 Report August 24, 2017 Jag stoppade i one-piece stift i min när jag bytte. Känns lite tryggare iaf :) 1 Citera
Wallace August 24, 2017 Report August 24, 2017 Omega 636 krypolja kan jag rekommendera för detta. 5-56 och liknande framstår som "oljepasta" i jämförelse. 1 Citera
datmbn August 25, 2017 Report August 25, 2017 Jag känner mig tveksam till nyttan av penetrerande olja för att få loss stiften. Jag tror att oljan penetrerar och sugs upp av oxid/kolresterna som därvid sväller och får stiftet att sitta ännu hårdare. Om man skall använda någon "olja" så måste det vara något som faktiskt löser resterna och omvandlar dem från fast till flytande. På två av stiften testade jag med förgasarrengöring samt rostlösnigsolja och jag kunde inte märka att de skulle lossa lättare, möjligen gick det något lättare på slutet alldeles innan stiftet var utskruvat. Däremot att använda "muttermoppe" för att lossa stiften tror jag är en utmärkt ide´. Ett av mina stift var skadat så att man inte fick på hylsan när man skulle lossa det, utan jag var tvungen att slå dit hylsan för att få grepp, och det stiftet lossade faktiskt ganska lätt. Som ni ser på bilden var mina stift väldigt dåliga och har troligen suttit i väldigt länge. (där ser man hur mycket värt det är när sälgaren säger att bilen är nyservad) Citera
Wallace August 25, 2017 Report August 25, 2017 (redigerad) 1 timme sedan, datmbn said: Jag känner mig tveksam till nyttan av penetrerande olja för att få loss stiften. Jag tror att oljan penetrerar och sugs upp av oxid/kolresterna som därvid sväller och får stiftet att sitta ännu hårdare. Om man skall använda någon "olja" så måste det vara något som faktiskt löser resterna och omvandlar dem från fast till flytande. På två av stiften testade jag med förgasarrengöring samt rostlösnigsolja och jag kunde inte märka att de skulle lossa lättare, möjligen gick det något lättare på slutet alldeles innan stiftet var utskruvat. Däremot att använda "muttermoppe" för att lossa stiften tror jag är en utmärkt ide´. Ett av mina stift var skadat så att man inte fick på hylsan när man skulle lossa det, utan jag var tvungen att slå dit hylsan för att få grepp, och det stiftet lossade faktiskt ganska lätt. Som ni ser på bilden var mina stift väldigt dåliga och har troligen suttit i väldigt länge. (där ser man hur mycket värt det är när sälgaren säger att bilen är nyservad) I agree to dissagree, jag hade lätt knäckt stiften utan högkvalitativ krypolja. Löste definitivt upp sotet, men så var ju mina originalstiften med över 10.000 mil. Givetvis anpassad mängd olja.... Ändrade %s av %s (%s) Citera
datmbn August 25, 2017 Report August 25, 2017 Som sagt så tror jag att en vätska som faktiskt löser avlagringen kan fungera, men de flesta "rostoljor" gör nog inte det. Om du skulle "knäckt" stiften utan olja kan du ju faktiskt inte veta, det är ju omöjligt att prova flera metoder på samma stift. Det vi vet är ju att trådskaparen som använde 5.56 "knäkte stift 1 och 7 samt att jag som inte använde olja också hade svårigheter med stift 1 och 7 men fick ut dem hela. mvh Mats Citera
Wallace August 25, 2017 Report August 25, 2017 (redigerad) Ok, jag tar min process från början. Börja med Momentnyckel, ställ nyckeln enligt rekommendation. Lossa lite.....det säger skrik, momentnyckel löser inte ut! På med olja, låt det marinera. Lossa lite igen med moment nyckeln, går bra tills det säger skrik, på med olja. Låt marinera, körde försiktigt lossade drog åt lite, lossade nu med momentnyckel hela vägen utan skrik. Vill påstå att krypolja haft något med det hela att göra...och momentnyckel i steg. Om jag gått på hårdare när det började gå trögt och lät så pass illa som det gjorde så skulle jag sannolikt knäckt stiften. Kanske inte alla dock. Ändrade %s av %s (%s) Citera
datmbn September 21, 2017 Report September 21, 2017 Hur har det gått ? Har du fått ditt verktyg ? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.