Jump to content

era avgassystem?

Recommended Posts

Oooojaaa! :)

Det var det jag menade med "fiskebåt" ljud tidigare! ;)

Utan utjämning så blir ljudet orent och motorn går faktiskt sämmre eftersom motorn stundtals får jobba i mottryck på olika sidor av cylinderraden.

Inga V8'or saknar utjämningsrör(H-pipa) orginal.

Utan H-pipa så blir det raggarstuk.

Ljuddämpare är bara volymkontrollen.

Därför jag personligen klankade ner på snikdämparna.

Men som sagt går dom att byta när tinnitus blir allt för påtagligt! ;)

Tackar för alla svaren! :) Och bra bilder Per B!

Kommer köra med mina simons, och ska försöka få till det med en H-pipa då :)

Farsan känner en som säkert kan svetsa det så man kommer undan lite billigt..

Ursäkta. :oops: inte riktigt klar tror jag...

Följdfråga; Denna "H-pipa" spelar det roll var den sitter (direkt efter headers eller en liten bit bakom) , måste den vara lika grov som resten av systemet?

Är 3" för grovt btw? Kanske måste ha mycket större ljuddämpare då? Vill ju att bilen ska höras, men inte att grannarna ska få slaget var gång jag startar den... :D

Tjena!

Tänkte bara lägga in ett meddelande om att jag ska göra lite annorlunda mot vad ni tänker. :shock:

Jag Fick tuppskinn då jag hörde "tyvärr en Nova" som bultat på dämparna direkt efter hedderserna och ut framför bakhjulet. Han hade cheva 350 och den lät som en bigblock.= grymt :evil:

Jag får återkomma med detta senare.

det kanske funkar eller inte. alla har ju sina ideer. :idea:

Mindre krökar mer krut. 8)

Och det är godkännt på besiktningen.

mvh Håkan 8)

Såg nu idag när jag och farsan planerade lite hur vi ska göra, att från headersena som är 3" så sitter en "tratt" eller vad man nu ska säga som blir 2" och som förra ägaren sedan förstorat till 2.5" igen.

Det skulle underlätta att bygga ett avgassystem i 2", då det är ont om plats, men hur skulle det påverka allt annat? ljudet? motorn? (prestandan?)

Hejsan.

När man nu har byggt färdigt avgassystemet av olackade rör.

Vad lackar man de med så att det håller?

Är det någon som har något tips. är ju lite tråkigt att åka omkring me rostiga rör. vill inte ha någon skitfärg som sitter fast så läng bilen är avstängd.

Mvh Anders

Jag byggde ett 2" system för ett par år sen och lackade med värmebeständig silverfärg som tål 600 grader det blev bra.Har nu ett färdigt 2"system från CJ som ska målas med samma färg och sen monteras.

Jorma

• 5 months later...

Asså, nu är jag tillbaka här igen. Det drar nu ihop sig för mitt avgasbygge. (inom tre veckor) Är faktiskt lite nervös för hur man skall fixa till det över bakaxeln.

Som jag planerat; Headers med 3" utgång, krympa till 2,5" montera H-rör, ljuddämpare precis innan bakaxeln, 2" efter ljuddämpare över axel, runt tanken och sedan nedåtvinklade ändrör som läggs så de ej syns bakifrån.

Ljuddämpare från ebersprächer av "se rakt igenom modell", borde väl stoppa lite ljud och att krympa till 2" det sista hjälper till?

Det rent praktiska jag klurar mest på är hur man ska hänga upp systemet? Var finns fästpunkter i golvet eller måste man göra egna? hur måsga ställen hänger man det på?

Gäst

Har tyvärr inga bilder men kan fota imorgon om det är bra väder så ser du hur vi har hängt upp systemet.

Ska du göra exakt likadant så innebär det att borra hål i bagageutrymmet, inget man vill göra direkt, men eftersom någon redan gjort det på min bil så använde vi dom hålen och det blev himla bra!

Bilder imorgon...

Ska ta bilder på mina dämpare... som Per B sa, att trimmade bilar kan göra att dämparna "ballonar" dvs blir nästan runda i formen av en baktändning!

Är precis vad mina har gjort såg jag nu. blev ju en rejäl smäll när bilen stannade för mig... de har nästan sprängts :twisted:

Vill se bilder. :)

Stog och klurade på hur man ska göra över bakaxeln idag. Var på Micro och "provbyggde" lite i affären. Svårt, kanske man ska bygga om en färdig kardankrök istället för att bygga av lösa böjar?

Såg på Pers bilder att det inte blir lika krökning på höger / vänster sida, eller blir det ? Bromsslangen gäller ju att missa med.

När jag väl står i garaget, 2 mil från närmaste affär och har kapat ner mitt gamla avgassystem så gäller det ju att få ihop det nya... :--

Gäst

Tyvärr hann jag inte med att fota något idag innan jobbet, men eftersom man numera är arbetslös ska jag nog finna tid ;)

Kan säga såhär att iom att min bil är sänkt så var det ingen idé att försöka köra färdiga böjar och bygga ihop, varje cm man kunde spara in behövdes.

Åkte iaf till Rogers Custom i göteborg och så böjde han till 2.5" rör för 500kr/st över bakaxeln. Då hade vi gjort en mall för var sida i kopparrör.

Tänk på att dom troligtvis inte är likadana på varje sida..

Var ett jävla arbete att få det bra.. Men bra blev det och till ett billigt pris.

Men 2,5" eller 2"? Jag vill inte har en bil som låter för jävla mycket utan det skall låta skönt men ändå så inte grannar gnäller över att den för mycket väsen när man åker till jobbet 05.15...

Ingen som kan lägga ut ljudfiler man kan få lyssna på? :--

Maila dem till mig så kan jag lägga dem på min server annars...

Simons dämparna kan du kasta direkt!

Skit!

Låter fan!

Kommer låta som en trimmad fiskebåt

Tack Per, då vet jag vad jag har för ljuddämpare också :?. Undrade just över det för ett tag sedan :--

Det finns alltid att göra och förbättra ...... Kan det möjligen låta bra i någons öron med headers, ingen H övergång och Simons ljuddämpare med 3" påsvetsad övergång till bakre rostfria avgasrör ?

Eller anser alla erfarna V8 freaks att det låtar fiskesnipa från Åstol med V8 i ? :?:(

Tycker själv att det är lite för dovt muller vid lägre varv. Skulle vilja komma åt det där lite mer gurglande ljudet.

Den här Camaron från -73 låter fräckt tycker jag :Dhttp://aftonbladet.se/ettor/webb/2322_normal.html Vad tycker ni är häftigt ljud men inte nödvändigtvis så tyst ? Här finns naturligtvis skilda uppfattningar :)

Kan det möjligen låta bra i någons öron med headers, ingen H övergång och Simons ljuddämpare med 3" påsvetsad övergång till bakre rostfria avgasrör ?

Jag kör med "raka rör" och ingen H-pipa (detta system satt på bilen när jag köpte den så det är inte mitt påhitt). Låter förjäkligt. Skall byta detta så fort jag får tillfälle..

Dessutom är det för snävt svetsat vilket gör att när man lägger i backen så tar höger rör i karossen. Har justerat detta nu eftersom avgaslimpan på denna sida hade spruckigt (är numera svetsad) pga brytningarna som uppstod.

/Fredde

Bytte från enkelt till dubbelt 2,5" med H-pipa i vintras, inköpt från Hansen.

Lite mek att få till det ordentligt då det är d...--t tajt, har dragit bromslangen till sidan måste bygga om detta (någon som gjort det tidigare?).

Målade med värmesbeständig aluminiumfärg innan montering, har nu i efterhand satt på kromade slutrör. Det låter lagom V8.

Bytte från enkelt till dubbelt 2,5" med H-pipa i vintras, inköpt från Hansen.

Lite mek att få till det ordentligt då det är d...--t tajt, har dragit bromslangen till sidan måste bygga om detta (någon som gjort det tidigare?).

Målade med värmesbeständig aluminiumfärg innan montering, har nu i efterhand satt på kromade slutrör. Det låter lagom V8.

Vad för dämpare? Mina är som sagt av modellen man kan se rakt igenom, hoppas de skall bromsa lite ljud... :roll:

• 5 weeks later...

Har köpt ett 2,5" från hansen racing...

Vad är bäst? att skruva ihop allt eller att svetsa det mesta?

Vet att motorn kan vrida av rören om man svetsar det så det blir styvt.

behöver man lacka det med värmebeständig färg eller det håller för rost ändå?

Har köpt ett 2,5" från hansen racing...

Jag köpte också färdigbockade 2,5" från Hansen i tron om att det bara skulle vara att smacka dit. Men icke...avgassnubben fick bocka som fan vid böjarna över bakaxeln. Det är ju frågan vad man betalar för...färdigbockat som man ändå måste bocka om :roll:

Jag beställde också en färdigbockad sats från Hansen racing 1 och 3/4" till en av de bilar jag hade för några år sen. Kan bara konstatera att det var en katastrofbockning. ......

Inga skugga över Hansen R för de var mycket tillmötesgående och skickade extra delar som bonus så att jag kunde kapa upp det färdigbockade och bygga om. Det blev en hel del jobb så man kan lika gärna köpa lösdelar och bygga själv direkt.

Rolands Mustang Parts har däremot färdiga system som är bra. Då blir det originalsystem.