Jump to content

Mustang med på svarta listan


Mustangmike

Recommended Posts

Årsmodell 2012, 2015 och 2017 är med på listan" Bilar att undvika" Skulle va intressat att veta vilka fel och brister som resulterat i detta.

2012 och 2017 är ju dessutom bilar där barnsjukdommarna borde varit åtgärdade efter modellbyten och uppdateringarna kan man tycka.

Nu påverkar detta knappast oss frälsta som inte bryr oss så mycket om lite blajfel, går oftast att fixa och man köper ju faktiskt en "Mustang", so what :-)

 

 

https://www.consumerreports.org/used-cars/used-cars-to-avoid-buying/

Link to comment
Share on other sites

Tror gen 6 drog till sig många nya FörstaMustangköpare som kanske kommer från andra bilar, kanske kommer med fel förväntningar och fokuserar på skitsaker istf å njuta av Mustngen :-)

2015 var det väl lite broblems med vibrationer i kardaner, projektorlampor i backspeglar m.m. Ny modell med lite småbuggar är inte ovanligt och vad jag vet har det inte varit några stora major issues. Tänker på Toyota bromsar, WV kamkedjor m.m.som är riktigt jobbiga saker. För att inte nämn Dieselgate :-)

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

50 minuter sedan, Almgren said:

Jag har en 2015 och inga vibrationsproblem. Är även förstagångsköpare så jag förväntar mig vibrationsfri bil:-)

Ja det är  väldigt bra att du har sluppit de problemen, Fast om det är ett väldigt vanligt problem och det  är strul med att fixa kanske jag inte har mer otur när jag väljer bil.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det är jättevanligt, men tillräckligt trist för dom som råkat för det och det blev en del skriverier på forum här och overthere. Kan ju lätt bli en hel jäkla struts av lite ejderdun i såna här fall 😎 Corvette kanske har lite statistik?

 

Link to comment
Share on other sites

Vibrationsproblemen existerar och det är lite märkvärdigt att Ford inte löste problemet redan när det uppstod på 2015 bilar. Det är egentligen två vibrationsproblem som samverkar. Obalanser I den tvådelade kardanen och resonans mot flexdisken vid ca 1500 rpm på motorn (V8) med 6:e växeln i (finns tråd på forumet om detta).

Ford central borde ha skickat ut en bättre och tydlig fungerande bulletin/instruktion för att hjälpa verkstäderna att analysera och åtgärda problemet på drabbade bilar.

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Prime Mover said:

Vibrationsproblemen existerar och det är lite märkvärdigt att Ford inte löste problemet redan när det uppstod på 2015 bilar. Det är egentligen två vibrationsproblem som samverkar. Obalanser I den tvådelade kardanen och resonans mot flexdisken vid ca 1500 rpm på motorn (V8) med 6:e växeln i (finns tråd på forumet om detta).

Ford central borde ha skickat ut en bättre och tydlig fungerande bulletin/instruktion för att hjälpa verkstäderna att analysera och åtgärda problemet på drabbade bilar.

Gick det på garantin ? så man kunde lösa det smidigt ?  var det på automat med ?  Blevdet löst med 2016  och framåt ?  Tack.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det går på garantin men verkstäderna har problem med att åtgärda problemet. Det ska egentligen inte vara så svårt att åtgärda bara man felsöker systematiskt på rätt sätt. Vibrationerna existerar både med automat och manuell. Blev inte löst 2016 och frammåt, men antalet påverkade fordon minskade något.

Link to comment
Share on other sites

Är det något som kommer vid ett visst antal mil eller finns det där från början ? hur vanligt är det en på 10 bilar  eller 1 på 100 eller mer ovanligt ?  Finns det någon manuall som man kan ge till verkstaden så de söker rätt och vi alla sparar tid och pengar om jag skulle ha otur att komma över en sådan bil ? 

Link to comment
Share on other sites

29 minuter sedan, kanske mustang said:

Är det något som kommer vid ett visst antal mil eller finns det där från början ? hur vanligt är det en på 10 bilar  eller 1 på 100 eller mer ovanligt ?  Finns det någon manuall som man kan ge till verkstaden så de söker rätt och vi alla sparar tid och pengar om jag skulle ha otur att komma över en sådan bil ? 

Om det är ett garantiärende så ska ford-verkstan lösa det kostnadsfritt. Sen kan man nog inte lägga sig i för mycket hur de ska lösa det. De får oftast instruktioner internt från avdelningar/verkstäder som kan. Känns som att det är en risk man får ta om man vill ha en nyare mustang. Alla årsmodeller och egentligen alla bilar har någon dålig konstruktion eller vanligt problem som dyker upp :) 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Prime Mover said:

Ja, det går på garantin men verkstäderna har problem med att åtgärda problemet. Det ska egentligen inte vara så svårt att åtgärda bara man felsöker systematiskt på rätt sätt. Vibrationerna existerar både med automat och manuell. Blev inte löst 2016 och frammåt, men antalet påverkade fordon minskade något.

Är det något som kommer vid ett visst antal mil eller finns det där från början ? hur vanligt är det en på 10 bilar  eller 1 på 100 eller mer ovanligt ?  Finns det någon manuall som man kan ge till verkstaden så de söker rätt och vi alla sparar tid och pengar om jag skulle ha otur att komma över en sådan bil ? 

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Wallentin said:

Om det är ett garantiärende så ska ford-verkstan lösa det kostnadsfritt. Sen kan man nog inte lägga sig i för mycket hur de ska lösa det. De får oftast instruktioner internt från avdelningar/verkstäder som kan. Känns som att det är en risk man får ta om man vill ha en nyare mustang. Alla årsmodeller och egentligen alla bilar har någon dålig konstruktion eller vanligt problem som dyker upp :) 

Ja   man får försöka   göra vad man kan för att ta reda på vad och hur man löser det eller om man ska välja en annan bil.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...