Jump to content

Recommended Posts

Har ca ett kvarts varv "glapp" i ratten. Såg att det går att justera, dock kanske detta är lite mycket att justera bort? Styrningen blir väl trögare med då?

Om man byter den, kostar en ny skjortan så man helst köper en beg istället? Vad ligger priserna på?

Bilen saknar servo kanske skall sägas med...

Hej.

Har du prövat att lossa och dra åt juster skruven på ovansidan

av snäckan. :roll:

Jag har haft samma på en 65a som jag renoverat tidigare,

en sak är bra att veta när du skruvar på denna justering

dra inte åt för hårt då skadar du snäckan. :shock:

Ha bilen upplyft och dra åt lite i taget känn efter med att

vrida på ratten.

Snäckan är smord och fyld med fett, din Mustang kommer

från Texas varmt och tort om jag minns rätt, därför kan det

vara bra om du skruvar bort pluggen till påfyllningen på

ovansidan och fyller i en liten mängd motorolja i snäckan. 8)

Anledningen till att du skall göra detta är att oljan löser upp

en del av de fett som finns i snäckan. :shock:

Det är mycket vanligt att de fett som finns i snäckan torkat och

sitter fast i en stor klump som inte smörjer.

Fyll i olja med hjälp av en oljekanna som du förlänger pipen på

med en bit spolarslang. :?

Gör så här dra åt justerskruven efter att då lossat lås muttern,

släpp sedan ett halft varv känn på ratten fram och tillbaka med

bilen upphissad. :roll:

Du märker själv när det är för hårt ratten får inte bli trög,

Sätt ner bilen och prova en liten runda, kan hända att du får göra

detta ett par gånger. :roll:

Många kommer säkert att säga att du skall byta till nytt, och det är

klart att det är det bästa.

Det kan vara bra att kunna äta ibland också, man vill kanske köra

sin MUSTANG och tanka bensin i den ibland också. :wink:

Har du tur kan du kanske justera bort mkt av glappet,,men det är nog bara att inse att grejorna slits med tiden,,och inte justerar du motorns lager när de börjar glappa...

Kan också bara rekomendera Flamming River som gör guldgrerjor,,,Vi har 3 st på väg över atlanten just nu...men tyvärr är de redan bokade...annars liggger priset här i stan på 5-6.000:- tullat och klart

mvh

JAG KÖPTE EN STYRSNÄCKA TILL MIN 68A. PÅ JOHNS MUSTANG BET. 199 USD + O KR

I DEPOSITION 199:- X 10 HEMMA = 2000 SKR

MUSTANG UNLIMITED VILL HA 399 USD + 199 USD I DEP. AVGIFT

598 X 10 HEMMA = CA 6000:- SKILLNAD ELLER ???!!!

Köp allt här mycket bra priser !!!!!!

http://johnsmustang.com/Catalog/823/

STEERING GEAR BOX-REMANUFACTURED [3504]

One year warranty from the date of purchase- core deposit $75.00 Full refund on rebuildable core. Add Shipping: *$30.00 **$15.00

Year Part Number Part Description Price

65-66 HCC-AX MS-1 Shaft 16:1, Shelby and HiPo Only ea. $219.95

65-67* HCC-AT MS-1 Shaft 19:1 ea. $189.95

65-67* HCC-AW PS-1 Shaft 16:1 ea. $189.95

JAG KÖPTE EN STYRSNÄCKA TILL MIN 68A. PÅ JOHNS MUSTANG BET. 199 USD + O KR

I DEPOSITION 199:- X 10 HEMMA = 2000 SKR

MUSTANG UNLIMITED VILL HA 399 USD + 199 USD I DEP. AVGIFT

598 X 10 HEMMA = CA 6000:- SKILLNAD ELLER ???!!!

Köp allt här mycket bra priser !!!!!!

http://johnsmustang.com/Catalog/823/

STEERING GEAR BOX-REMANUFACTURED [3504]

One year warranty from the date of purchase- core deposit $75.00 Full refund on rebuildable core. Add Shipping: *$30.00 **$15.00

Year Part Number Part Description Price

65-66 HCC-AX MS-1 Shaft 16:1, Shelby and HiPo Only ea. $219.95

65-67* HCC-AT MS-1 Shaft 19:1 ea. $189.95

65-67* HCC-AW PS-1 Shaft 16:1 ea. $189.95

Mycket lovande! Får nog bli något sådant.

Ska iofs testa att justera som Lars skrev först....

  • 4 months later...

Nu tar vi detta igen... :?

Vi har testat att justera snäckan. Vi kunde dra åt justeringen så mö det gick utan att någon nämnvärt hände.

Detta innebär då att jag måste byta den antar jag. Finns dock inga pengar till att köpa ny snäcka just nu så jag måste försöka få bilen genom regbes med den gamla snäckan. :(

Fick dock tipset att trycka i rejält med fett i snäckan innan bes, detta skulle gör att den känns bättre ett tag i vart fall.

Glappet känns inte nämnvärt när man kör, men märks när man står still...

Jag tycker jag börjar bli tjatig men - titta på TEKNIK-sidan

Finns en länk till en kille som håller på med styrväxlar etc - ganska mycket data också.

Jag har spanat lite på tekniksidan men eftersom jag känner att min engelska inte fixar att hänga med i alla termer vill jag hellre ha ett personligt svar på mitt modersmål.. 8)

Skall i vart fall ta i lite olja i min snäcka och därefter fylla med fett. Det kan inte bli värre av det antar jag.

JAG KÖPTE EN STYRSNÄCKA TILL MIN 68A. PÅ JOHNS MUSTANG BET. 199 USD + O KR

I DEPOSITION 199:- X 10 HEMMA = 2000 SKR

MUSTANG UNLIMITED VILL HA 399 USD + 199 USD I DEP. AVGIFT

598 X 10 HEMMA = CA 6000:- SKILLNAD ELLER ???!!!

Köp allt här mycket bra priser !!!!!!

http://johnsmustang.com/Catalog/823/

STEERING GEAR BOX-REMANUFACTURED [3504]

One year warranty from the date of purchase- core deposit $75.00 Full refund on rebuildable core. Add Shipping: *$30.00 **$15.00

Year Part Number Part Description Price

65-66 HCC-AX MS-1 Shaft 16:1, Shelby and HiPo Only ea. $219.95

65-67* HCC-AT MS-1 Shaft 19:1 ea. $189.95

65-67* HCC-AW PS-1 Shaft 16:1 ea. $189.95

Sände ett mail till dem i förra veckan. Fortfarande inget svar. Så tydligen är de ej ett alternativ. Finns det fler ställen där man kan köpa en renoverad snäcka till hyffsat pris?

Både Summit & Mustangsunlimited tar $419.95 för sina NYA snäckor.

Prova med att byta hardyskivan den kan se bra ut, men e kass,

kostar ca 150:- på Hansen. Då upphörde problemet åtminstånde

på min 68:a Janne

Jag har den gamla modellen av snäcka. Den med "rattstången".

En ny kostar ju nästan $500!!! :cry:

Hur stor är skillnaden mellan 19:1 & 16:1?

Utbytes innebär att man först sänder in sin gamla och sedan får den nya skickad. Jag kopplade aldrig det innan. :shock:

Gäst

Vill passa på att fråga om Flaming Rivers nytillverkade styrsnäcka.

http://store.cal-mustang.com/cm_able/sh ... 19&CM_SA=0

3504E 1967-70, short shaft, 16:1 ratio, 1-1/8" sector. $475.80

Monterade en sådan i min mustang i höstas..

Ska det fortfarande vara ett glapp på kanske 1/8 varv, eller skall det vara helt "stumt"?

Finns det andra delar som hör till styrningen som man kan behöva byta för att få det bättre?

Tjena jag håller på och renoverar en 69 och beställde en styrsnäcka på USCAR.se har inte koll på exakta priset men den var inte dyr

Hej, det var en beg vad? Ska ringa dem i morgon... :)

  • 8 years later...

Jag kan bara justera ett kvarta varv åt båda hållen och sen är det stopp.

Lossar jag på locket så kan jag skruva mer men det går trögt.

Antar att det är gängpaj ...

Hej.

Lossa inte locket eller ta bort det, justerskruven i locket sitter fast i delen som justeras i snäckan.:)

Lossa muttern på justerskruven och håll den med en ringnyckel allt blocknyckel och skruva åt skruven med spårmejselurtag,

endast tills den stumnar, inte hårdare, lossa ett kvarts varv, klart;).

Snäckan skall också vara packad med fett, typen av fett skall vara av sådan typ att den klarar hårt tryck:?.

Nu ligger det en tillsynes tokfräsch styrsnäcka i mitt bagage, skall bytas imorgon om allt gåt som planerat. Några tips? :--

Det är ganska lätta att byta! så du behöver inge tips, Allt som kan bli problem är att den sitter som fan i pitman armen, så helt klart en pitman remover kortar ned jobbet med 30 min om du har en sådan, det hade tyvärr inte jag!

post-6810-144839333646_thumb.jpeg

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...