Jump to content

Recommended Posts

Har äntligen fått i hotrod kammar i mustangen, första uppstart idag! Gissa om jag var nervös innan man vred om nyckeln, men den smällde igång direkt!

Har läst gamla trådar om besiktning med kammarna och förstått man ska backa tändningen 10 grader och ställa upp tomgången något. Frågan är ska man backa overall timing 10 grader eller 0-2000 rpm räcker det? Ni som redan gjort detta några gånger vad brukar ni göra?

Besiktade imorse med perfekta värden! Satte ner "global spark" -12 grader, höjde tomgång till 920 rpm. Gick lite halvdassigt jämfört med den "riktiga" tunen, men det blev blankt papper i allafall!

Jag fick inte igenom min, trots ovanstående åtgärder och höjde även tomgång till 1200rpm. Kanske är mina kattar dåliga. Provade även 30-40% etanol. Lambda och HC låg för högt. Satte i originalkammarna och fick för högt Co istället. Åkter en extra uppvärmningsrunda och när jag kom tillbaka var bägge Co på 0,0!

Kan det bli så låga värden eller hade dom tröttnat på mig?

😃

24 minuter sedan, Mustangmike said:

Jag fick inte igenom min, trots ovanstående åtgärder och höjde även tomgång till 1200rpm. Kanske är mina kattar dåliga. Provade även 30-40% etanol. Lambda och HC låg för högt. Satte i originalkammarna och fick för högt Co istället. Åkter en extra uppvärmningsrunda och när jag kom tillbaka var bägge Co på 0,0!

Kan det bli så låga värden eller hade dom tröttnat på mig?

😃

Varmkörde du ordentligt innan när du besiktigade med hotrod-kammarna? :)

Jodå, fick köra vända så jag kunde gasa lite och dom var snälla och värmde och försökte verkligen. Var dock bara fem grader ute men det var inte mycket mer sista gången heller efter jag satt i original.

Har dubbla uppsättningar drev så nu går kambytet p ca 2 timmar😊

Ok, det var ju lite skumt :) För mycket etanol ger motsatt effekt för avgasvärdena med. Då får motorn fetta på med mer bränsle för att blandningen blir för mager, 30-40% är rätt mycket. Smidigt att ha dubbla uppsättningar drev, blir dyrt om man måste byta kambultarna varje gång annars :)

Jag fick lära mig det där med etanolen, kanske var den som orsakade höga co e kambytet. Hade under 10 liter och  slog i full tank 95oktan innan sista besiktningen där jag fick 0,0 bägge CO.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...