Jump to content

Kommer det säljas några nya mustanger efter 1 juli?


Anders_Mustang

Recommended Posts

Har bara läst lite flyktigt om det nya fordonsskattesystemet Bonus Malus, men aldrig satt mig in riktigt hur det kommer slå.

Höll på att sätta hjärtat i halsgropen när jag läst att Ford Mustang GT efter 1 juli kommer få en årlig fordonsskatt på 22.000/år.

Det är ju sinnessjukt! Måste väl betyda döden för nyregistreringarna, eller vad tror ni?

http://autohype.se/nya-ford-mustang-far-en-skattechock-sverige/

Enda hoppet är väl att de flesta inte kör med sina mustanger året runt, så effekten blir väl i realiteten något mindre, men ändå. Det blir ju skitdyrt

att ha en Mustang påställd!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja - visst är det intressant. Helt galet att beskatta bilar för att man äger dem (årsskatt) i stället för när man använder dem.

Höj priset på bensin med en krona istället så blir det rättvist, d.v.s. man skattar för det man kör. 

Link to comment
Share on other sites

De första tre åren blir det 24000:- extra för en bil som är påställd 6 månader per år, sett till inköpspriset på runt 500000:- är det 5% så jag tror inte det kommer att avgöra ett köp eller ej.

Efter de tre åren återgår ju skatten också till 4000:- per år.

Link to comment
Share on other sites

Tycker också det känns lite snett att straffa nya entusiastbilar på det här viset. Känns ju lite sinnessjukt att belasta bilar som ofta bara körs några hundra mil om året på sommaren med tiotusentals kronor i fordonsskatt.  Årsskattenivåer på över 20 tkr/år är ju mest förknippat med tunga lastbilar...

Är det utsläppen man vill komma åt kan jag hålla med om att det vore mer logiskt att beskatta bränslet mera, men det gör man ju också...

Det som delvis "räddar" situationen är väl då möjligen att bilar av den här typen bara är påställda halva året som Junkers säger.

Noterar också att det har varit en ruggig prisinflation på nya Mustang. Vill minnas att det gick att köpa en ny GT år 2015 med manuell låda för 366 tkr och automaten för strax under 400 tkr. Nu tycks priserna ha skuttat uppåt med sisådär 25%. Är väl kronförsvagningen som ställer till det. Riksbankens inflationsmål om 2% tycks inte gälla Mustangägare, oavsett vi pratar inköpspris eller skattekostnad. Kanske är det som ni säger, inte någon big deal för ny-mustangköpare, men jag tycker det är svettigt. Å andra sidan äger jag bara en gammal GT från 2006 och den klarar sig ju, ännu så länge....

Trist skulle jag tycka om det är färre nya Mustang som kommer ut på marknaden. Alla gillar ju inte elbilar och hör jag ordet diesel får jag närmast sura uppstötningar...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vad gäller skattereglerna så är det för att komma åt nybilar främst för företag, de vill tvinga bolag som kör med förmånsbilar, leasing etc att gå över till miljövänligare. Ganska tydligt då det är första tre åren den höga skatten är giltig.

Vad gäller inflation på priset. Så är det en del uppgraderingar om det är värt det eller inte är upp till var och en

Exempelvis variabla avgassystemet motsvarande eftermarknaden i Sverige lär gå på 15-20k bara där, du har lite mer säkerhetssystem nu(förstår fortfarande inte varför vi inte har BLIS), du har exv rattvärme, digitalt kluster, Michelin Pilot Sport 4S däcken bara dem i sig är guld värt om man skall hålla sig till standard. Du har dessutom 30hk mer nu med garantin bibehållen. Detta i basmodellen för 465k.

Link to comment
Share on other sites

Jo och då är det bara CO2 man mäter. På senare tid har väl alltfler fått upp ögonen för att dieselbilar och dieselavgaser inte är helt hälsosamt.

Jag undrar när samhällsdebatten kring bilar kommer underfund med att det kanske inte är helt bra att alla nybilar som säljs innehåller X-antal hundra kilo tungmetaller i sina batterier. Vad blir det för miljöpåverkan vid utvinning, produktion och destruktion under en livscykel. ?

http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/

http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/

Kanske är det tom så att det är vi som kör gamla Mustanger som borde bli subventionerade av nya Tesla-ägare? null

 

 

 

 

  

Link to comment
Share on other sites

För att visa vilken skit Bonus-Malus är så har jag utmanat alla mina kompisar som skaffat hybridbilar på vilken bil som är mest bränslesnål. Min Mustang GT 2017 har vunnit alla gånger. Om man jämför på årsbasis så drog min Mustang ca 100 - 600 liter mindre bränsle per år än hybridbilarna på de drygt 700 mil jag körde. Folk med hybridbil kör ju en massa mil per år och man håller ju inte igen på körningen för att bilen ju är så miljövänlig. Jag cyklar till jobbet så Mustangen är ju en cykelhybrid så därför straffas jag med mer än 4000:- skatt för att jag inte använder elmotor och trampar cykel istället. Skäms Miljöpartiet o S !

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag  väljer att se det på ett annat sätt, kanske lite offtopic men men. Tack vare Bonus -Malus  så prioriterades Sverige, så att vi skulle få våra 2018 så snabbt som möjligt, Vad jag har hört var vi först i Europa 🙂  Tack för det  🙂  De bilarna som kommer efter kanske man kan bara sommar köra de första 3 åren och ställa av resten av året för att få ner skatten lite.  

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Prime Mover said:

 Min Mustang GT 2017 har vunnit alla gånger. Om man jämför på årsbasis så drog min Mustang ca 100 - 600 liter mindre bränsle per år än hybridbilarna på de drygt 700 mil jag körde.

 

Ännu mer offtopic här...
Min far köpte en sprillans BMW Hybrid X5 40e nyligen och den skulle dra 0.3 L/mil....Den drar 0.9
En annan jag vet köpte en nya VOLVO XC90 laddhybrid som landande på 2L/mil i vissa stunder

Min 50år gamla Mustang är totalt den som släpper ut minst av allt även om man räknar in förbrukning på 50år.....Tillverka bilen är det som släpper ut mest
Jag borde få betalt av Miljöpartiet varje dag jag kör!!!

Link to comment
Share on other sites

En hybrid skall användas i sin rätta mijö och det är rejält mycket stadskörning
Batterikapaciteten är begränsad och på långväga körningar kan du endast förvänta dig att få liknande förbrukning som en dieselbil

Går absolut att köra sin hybrid enligt deklarerad förbrukning men då är det mycket korta sträckor och gynsamma laddförhållanden.
Det är fantastiskt att köra hybrid, tyst och avkopplande.... 

Så Mustang och en hybrid är varandras motpoler, det var en del av det som lockade mig....
V8:ans död är tyvärr inte överdriven,  nu har vi fått chansen att ta med en bit av arvet mot framtiden innan bonus malus.

😃

Link to comment
Share on other sites

Ford Mustang borde Svanenmärkas för bra miljöval. Även om tråden spårar ur lite så fångar reaktionerna den dimension som Mustang erbjuder som är mer än bara ett transportmedel. De är inte bara den som kör och de som åker med som bjuds på en upplevelse när en Mustang är ute och åker utan även de som man kör förbi känner glädje. Man märker det på alla tummen upp och glada kommentarer man möter. Så räknar man in alla som har glädje av turen och får en upplevelse så blir det lite som att köra en fullastad buss....

Det har inte våra politiker lyckats förstå ännu.

Link to comment
Share on other sites

Ja ! Bonus-Malus drabbar bara bilar som registrerats efter 1 juli. Registreringen kan ske redan mer än en månad innan bilen dyker upp på svensk mark. Så det kommer att dyka upp Bonus-Malusfria bilar ett tag efter 1 juli hos bilhandlarna. Handlarna har ju en massa extra lagerbilar de registrerat före 1 juli så det säljs nog en hel del Bonus-Malusfria bilar även efter 1 juli, men när de är slut så blir det nog en märkbar avkylning. Frågan är om handlarna höjer priserna på Bonus-Malusfria lagerbilar efter 1 juli för att få en mjukare övergång till de Bonus-Malus drabbade bilarna ?

Är det någon som vet när "point of no return" är/var, dvs. det sista datum när det inte går att konfigurera en ny Mustang och få den registrerad före 1 juli ?

Men kommer hybrid Mustangen med V8-Power 2020 som Ford nämnt så kanske världen inte är så nattsvart och deprimerande längre ?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör förutom Mustangen en Kia Optima laddhybrid och sist kom jag 148 mil innan tankning med snitt 0.30 så alla hybrider är inte kass. 

Jag klimatkompenserar alltså med en laddhybrid... 

IMG_20180428_140656.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, helt rätt det gäller att välja rätt fordon för uppgiften. Mustangen för den roliga körningen som ger upplevelser och andrabilen eller cykeln till vardagslunket när man bara ska till jobbet eller handla en vanlig dag, så enkelt och billigt det går. 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Ingen är väl glad över nya skatten (eller över miljökommunisterna i det stora hela) Men ser man krasst på det så handlar det om en prisökning på ca 50 000  kr på 3 år på en bil som redan är förhållandevis billig i inköp. Om ford skulle ha lagt samma peng på inköpspriset så tror jag inte att någon slutat köpa bilen för det. Nya skatten är rent skit rent ut sagt. Men å andra sidan så kan man dels ställa av bilen när den ej används. Samt att man får räkna detta som en höjning på totalpriset. Jämför detta med en motsvarande mustang där jag bor och arbetar stora delar av året (Bangkok, Thailand) ca 6 miljoner baht med dagens kurs ca 1,6 miljoner kronor.

Där kan man snacka om skatter. Så om man ser glaset som halvfullt istället för halvtomt så är nog läget inte lika nattsvart som man kan tycka emellanåt. Det kunde ha varit värre.

Självklart kommer mustangen leva vidare. Då mustang köps av entusiaster och inte av företag som räknar kronor och ören att spara på en större fordonsflotta.

Sen har nog MP och sossarna  retat upp stora delar av bilsverige med denna skatt och miljözoner. Och med ett förändrat parlamentariskt läge efter valet så kan mycket väl skatten och miljözonerna försvinna under nästa mandatperiod. Då politiker är dom värsta kappvändarna som finns.

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
5 timmar sedan, rottis said:

JAPP!! försening på försening

men den är påställd och garanterad gamla skatten

 

Det var bra att slippa den nya skatten. Tråkigt att bilen har inte levererats än.

Link to comment
Share on other sites

Vi bilentusiaster är diskriminerade eller är det hets mot folkgrupp ?

Om man "bränner" 1000 liter flygbränsle på en resa till Thailand så "straffas" du med bara 400:- men kör du en nyköpt Mustang idag 1000 mil straffas du med över 30.000:- I straffskatter. I en kul båt bränner man lätt 1000 liter på några timmar utan bonus malus.

Vi får göra Mustangklubben till en religiös sekt som tillber Mustangen så vi skyddas av religionfrihetslagarna.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Prime Mover said:

Vi bilentusiaster är diskriminerade eller är det hets mot folkgrupp ?

Om man "bränner" 1000 liter flygbränsle på en resa till Thailand så "straffas" du med bara 400:- men kör du en nyköpt Mustang idag 1000 mil straffas du med över 30.000:- I straffskatter. I en kul båt bränner man lätt 1000 liter på några timmar utan bonus malus.

Vi får göra Mustangklubben till en religiös sekt som tillber Mustangen så vi skyddas av religionfrihetslagarna.

Ja eller så låter vi inte en sådan  liten sak komma i vägen för vår lycka med Mustangen utan vi tänker istället på hur bra det är att vi kan njuta av en sådan här pärla på  Ok svenska vägarna.   Vi hittar vägar runt det här, kanske ställer av bilen halva året ?  De länder i Europa jag besökt är  bensinpriset ungefär det samma som i Sverige.  Själv är jag bara glad att jag hade möjlighet att förvärva en sådan underbar bil 🙂

Link to comment
Share on other sites

När vi talar vägar, någon med tips på fina vägar i Skåne, Småland och Blekinge, Halland
Då menar jag fin natur +  bra beläggning, hoppiga väggar med knölar har vi gott om här i Norra Skåne annars....

Link to comment
Share on other sites

Runt Hässleholm   körde jag på mindre  vägar med asfalt och fin natur  min gps ledde mig dit skulle, mot Danmark.  Utanför Växjö  var det med rätt fint när jag lämnade katten på pensionat där.  Vägen  till Halmstad  riktning från Älmhult var med fin, får köra lite försiktigt för i Halmstad och precis utanför var det fartkamror.  Kanske menar du mindre vägar  🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...