Jump to content

Kolfiberkardan - bästa jag gjort!


FastMagnus

Recommended Posts

Monterade kardan i kolfiber idag, min bil har aldrig vibrerat men jösses vilken skillnad det blev och vad bilen drar iväg ett helt annat stick. en av absolut dom bästa uppgraderingar man kan göra kolfiber eller aluminum 

Link to comment
Share on other sites

Jag var inne med min bil på Ford då jag har en del vibrationer i min. Men var inget fel på kardanen utan enligt teknikern var det däcken som var ojämna efter vinterförvaringen. Och enligt Ford kunde det ta flera månader för dessa ojämnheter o försvinna. Så de släppte ut lite luft i däcken så den inte skulle vibrera så mycket.

Är det bara jag som tycker att detta låter lite långsökt??

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Tobbe1977 said:

Jag var inne med min bil på Ford då jag har en del vibrationer i min. Men var inget fel på kardanen utan enligt teknikern var det däcken som var ojämna efter vinterförvaringen. Och enligt Ford kunde det ta flera månader för dessa ojämnheter o försvinna. Så de släppte ut lite luft i däcken så den inte skulle vibrera så mycket.

Är det bara jag som tycker att detta låter lite långsökt??

jag vet inte vad du har för däck; Men det tog ca 5 mil så var mina däck runda och fina igen. man kan släppa ur luft ur däcken och köra lite extra försiktigt så slår man sönder eventuell stå sula sen pumpar man upp igen, är vibration kvar så har du nog kardan problem 

Link to comment
Share on other sites

13 minuter sedan, FastMagnus said:

jag vet inte vad du har för däck; Men det tog ca 5 mil så var mina däck runda och fina igen. man kan släppa ur luft ur däcken och köra lite extra försiktigt så slår man sönder eventuell stå sula sen pumpar man upp igen, är vibration kvar så har du nog kardan problem 

Jag har original däcken på 19" på min -16. Tror att det är Pirelli där sitter på.

Förra hösten körde jag 30 mil i sträck och 30 mil dagen efter, och det var fortfarande vibrationer. Så tycker det är konstigt att teknikern säger att det kan ta månader. Men jag väntar snart in ett par helt nya hjul. Skall bli intressant och se vad som händer då?

De kan ju omöjligt säga att de är platta då ju, men då lär de väl hitta på någon annan ursäkt.. 

Och om det nu var något fel på kardanen var det rätt tydligt o se, och det var där absolut inte på min, enligt teknikern.. 

Link to comment
Share on other sites

Är nybliven Mustang ägare men kört diverse Porsche som vinterförvarats. Brukade pumpa upp däcken till ca 3 kg inför vintern. De blir naturligtvis lite platta efter en hel vinter men jag har aldrig varit med om att det tagit mer en max några mil för att få dem runda. De däck jag haft har varit Michelin pilot sport samt cup 2. Tror inte det beror på däcken, om de inte är skadade av annan orsak.

Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, Tobbe1977 said:

Jag har original däcken på 19" på min -16. Tror att det är Pirelli där sitter på.

Förra hösten körde jag 30 mil i sträck och 30 mil dagen efter, och det var fortfarande vibrationer. Så tycker det är konstigt att teknikern säger att det kan ta månader. Men jag väntar snart in ett par helt nya hjul. Skall bli intressant och se vad som händer då?

De kan ju omöjligt säga att de är platta då ju, men då lär de väl hitta på någon annan ursäkt.. 

Och om det nu var något fel på kardanen var det rätt tydligt o se, och det var där absolut inte på min, enligt teknikern.. 

Det är nog faktiskt inte helt omöjligt att det beror på däcken. Är ju uppbyggt av "ståltrådar" i grunden och de blir säkert lite platta efter några månader. VIssa däck kanske rättar till sig lätt, andra inte. Spelar nog roll vilka däck man har, lufttryck osv. Själv ställer jag alltid bilen på andra däck över vintern som jag inte är rädd om.


Ang kardanen så kan det ju vara en anledning med, kan ju vara dåligt balanserad eller helt enkelt dålig konstruktion. Sen att teknikern inte ser några problem när han kikar på den är ju en sak. Sätter man den i en balanseringsmaskin så får man reda på hur illa det är, men de vill de såklart inte göra 😄

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-11 at 22:58, FastMagnus said:

jag vet inte vad du har för däck; Men det tog ca 5 mil så var mina däck runda och fina igen. man kan släppa ur luft ur däcken och köra lite extra försiktigt så slår man sönder eventuell stå sula sen pumpar man upp igen, är vibration kvar så har du nog kardan problem 

Ok. Det skall jag ta och testa. Tycker bara att det är konstigt att de släpper ut luft i däcken för att undvika vibrationerna. Var under 2 bar, gick svajigt över hela vägen så jag fick pumpa upp trycket igen. Då jag snart får nya hjul så skall det bli intressant och se hur bilen uppför sig efter det. Men den här exakt de symptom som det snackats om när det gäller kardanen.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-12 at 19:47, Wallentin said:

Det är nog faktiskt inte helt omöjligt att det beror på däcken. Är ju uppbyggt av "ståltrådar" i grunden och de blir säkert lite platta efter några månader. VIssa däck kanske rättar till sig lätt, andra inte. Spelar nog roll vilka däck man har, lufttryck osv. Själv ställer jag alltid bilen på andra däck över vintern som jag inte är rädd om.


Ang kardanen så kan det ju vara en anledning med, kan ju vara dåligt balanserad eller helt enkelt dålig konstruktion. Sen att teknikern inte ser några problem när han kikar på den är ju en sak. Sätter man den i en balanseringsmaskin så får man reda på hur illa det är, men de vill de såklart inte göra 😄

Jag hade tyvärr inga andra hjul än dessa att ha på över vintern. Men jag pumpade upp de lite då och då, plus att jag körde ut från garaget ngr gånger.

Det som gör mig mest irriterad är att verkstads ansvarige kommer o säger att teknikern inte känner några vibrationer mer än de från hjulen. Hur märker man skillnad på det frågade jag? Det är stor skillnad och vi har haft bilen uppe på lyften och där är absolut inga problem med kardanen. 

Jag trodde att man kunde se detta men uppenbarligen kan man inte det. Varför säger då den ansvariga verkstadschefen detta?

Han visste mycket väl att där fanns problem med mustangen för han sade att man var tvungen att balansera om den, men i mitt fall var där som sagt inget fel.

Tilläggas att denna verkstad är Ford, men inte någon Mustang store..

Link to comment
Share on other sites

40 minuter sedan, Tobbe1977 said:

Ok. Det skall jag ta och testa. Tycker bara att det är konstigt att de släpper ut luft i däcken för att undvika vibrationerna. Var under 2 bar, gick svajigt över hela vägen så jag fick pumpa upp trycket igen. Då jag snart får nya hjul så skall det bli intressant och se hur bilen uppför sig efter det. Men den här exakt de symptom som det snackats om när det gäller kardanen.

Läs igen! Man "slår sönder" ev ståsula på det sättet ja bilen blir vinglig med fel tryck men man behöver inte provocera bilen just då. En del däck kan tyvärr vara körda ändå. Men jag anser att det är värt ett försök iallafall 

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, FastMagnus said:

Läs igen! Man "slår sönder" ev ståsula på det sättet ja bilen blir vinglig med fel tryck men man behöver inte provocera bilen just då. En del däck kan tyvärr vara körda ändå. Men jag anser att det är värt ett försök iallafall 

Jo jag förstod. Men deras syfte var ju inte att bli av med ståsulan när de sänkte lufttrycket. 

Men jag skall absolut testa det och ta en lugn runda..

Link to comment
Share on other sites

Det finns en tråd om drivlinevibrationer en bit bak I forumet.

De är väldigt lätt att ta reda på om vibrationerna kommer från kardanaxeln eller om de är däcken.

Gör så här på  en 2015 - 2017 GT:

Kör I ca 70km/h och läg I sjätte växeln (manuell) eller med automat så ska lådan ligga på högsta växeln. Öka sedan hastigheten till 90km/h och känn om det uppstår några vibrationer. Runt 80km/h när motorn varvar ca 1500rpm uppstår tydliga vibrationer från kardanen på de bilar som har problem och frekvensen är tydligt högre än om de skulle komma från hjulen.

Vid ca 80km/h så har vibrationer från kardanaxeln ca 40hz och från hjulen ca 11hz. Utväxlingen I slutväxeln på Euro bilar är 3,55 så kardanaxeln snurrar alltid 3,55 gånger fortare än hjulen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Tobbe1977 said:

Jag hade tyvärr inga andra hjul än dessa att ha på över vintern. Men jag pumpade upp de lite då och då, plus att jag körde ut från garaget ngr gånger.

Det som gör mig mest irriterad är att verkstads ansvarige kommer o säger att teknikern inte känner några vibrationer mer än de från hjulen. Hur märker man skillnad på det frågade jag? Det är stor skillnad och vi har haft bilen uppe på lyften och där är absolut inga problem med kardanen. 

Jag trodde att man kunde se detta men uppenbarligen kan man inte det. Varför säger då den ansvariga verkstadschefen detta?

Han visste mycket väl att där fanns problem med mustangen för han sade att man var tvungen att balansera om den, men i mitt fall var där som sagt inget fel.

Tilläggas att denna verkstad är Ford, men inte någon Mustang store..

Tråkigt att de inte är så serviceminded, tyvärr är det så med vissa när det gäller garantiärenden. Då ska det läggas så lite tid som möjligt på det. De menar kanske att stödlager osv ser helt ut, att kardanen sitter fast som den ska och inte kan vibrera pga det. Sen om det är obalans i kardanen i grund och botten så kvittar det om allt annat är ok, det kommer ändå vibrera. Så rent okulärt ser det väl ok ut då.  Det är vad jag tror 🙂 Men ett byte eller en balansering är inget de vill ta på garantin då?

Link to comment
Share on other sites

D

3 timmar sedan, kanske mustang said:

Vad är normala vibrationer och  när är det tid att kontakta Ford ?  

Den är inte lätt, alla upplever sånt så olika. Jag skulle nog rekommendera att du får prova en likvärdig bil som den ägaren anser vara ok så du får ngt att referera emot

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-11 at 22:11, FastMagnus said:

Monterade kardan i kolfiber idag, min bil har aldrig vibrerat men jösses vilken skillnad det blev och vad bilen drar iväg ett helt annat stick. en av absolut dom bästa uppgraderingar man kan göra kolfiber eller aluminum 

Var hittar man en sådan å vad kostar det.

 

Mvh Marcus

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
7 minuter sedan, FastMagnus said:

D

Den är inte lätt, alla upplever sånt så olika. Jag skulle nog rekommendera att du får prova en likvärdig bil som den ägaren anser vara ok så du får ngt att referera emot

 Tack. Har en 2018  kanske  är det  har inte aktuellt då ? Är det något problem om  de kommer från kardan  som säkerhet eller  förstör det något om det inte åtgärdas, eller är det mer för komforten  att det är störande med vibrationer ?   Får prata med Ford om  det är  något allvarligt, de enda jag ve med en Mustang 2018 🙂

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Vibrationer ger sämre komfort och det blir högre ljudnivå I kupén men det sliter även mer på lager och bussningar så de behöver bytas I förtid. Är vibrationerna tillräckligt kraftiga så kan delarna I bilens struktur utmattas så att de spricker och går sönder. Vibrationer stjäl effekt då en del av motorns kraft I onödan går till att skaka delar I drivlinan.

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, Prime Mover said:

Vibrationer ger sämre komfort och det blir högre ljudnivå I kupén men det sliter även mer på lager och bussningar så de behöver bytas I förtid. Är vibrationerna tillräckligt kraftiga så kan delarna I bilens struktur utmattas så att de spricker och går sönder. Vibrationer stjäl effekt då en del av motorns kraft I onödan går till att skaka delar I drivlinan.

Finns det här även på 2018 ?  Tack 

Link to comment
Share on other sites

Om inte Ford har konstruerat om kardanen eller kvalitetssäkrat kardantillverkningen så borde kardanvibrationerna kunna dyka upp även på 2018.

Är reservdelsnumret på komplett kardan samma på 2015 - 2017 och 2018 så finns definitivt risken.

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Marcus F said:

Var hittar man en sådan å vad kostar det.

 

Mvh Marcus

Jag köpte en QA1 min amerikanske vän sa att dom är bäst ansåg han, men det är helt galet vilken skillnad på bilen nu, bästa uppgraderingen jag gjort tror jag Hahahha 

Link to comment
Share on other sites

  • Daniel Linde changed the title to Kolfiberkardan - bästa jag gjort!
12 timmar sedan, FastMagnus said:

Jag köpte en QA1 min amerikanske vän sa att dom är bäst ansåg han, men det är helt galet vilken skillnad på bilen nu, bästa uppgraderingen jag gjort tror jag Hahahha 

Var hittar jag dom å pris.

Link to comment
Share on other sites

En kolfiber eller aluminium kardan gör bilen en aning snabbare eftersom den är lättare men någon dramatisk skillnad är det inte, troligtvis runt 0,1 Sekund 0-100 km/h I bästa fall.

Att kardanen är lättare gör att bilen accar snabbare précis som vilken annan vikt på fordonet ger. Men kardanen roterar och med 3,55 I slutväxelutväxling så är grovt räknat perferihastigheten på kardanen ungefär halva hastigheten som bilen färdas I. Det skulle göra att varje kilo kardan man sparer skulle ungefär vara värt 1,5 kilo som man sparar på något annat som finns I bilen.

Att se till att inte ha full tank när man gasar är billigare än  att köpa en lätt kardan. Aluminium kardan sparer ca 5 kg och en kolfiber ca 10 kg vilket motsvaras av ca 9,4 respective 18,8 liter bensin.

En eftermarknadskardan saknar normalt flexplattan som originalkardanen har och borde ge en stummare känsla.

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Prime Mover said:

En kolfiber eller aluminium kardan gör bilen en aning snabbare eftersom den är lättare men någon dramatisk skillnad är det inte, troligtvis runt 0,1 Sekund 0-100 km/h I bästa fall.

Att kardanen är lättare gör att bilen accar snabbare précis som vilken annan vikt på fordonet ger. Men kardanen roterar och med 3,55 I slutväxelutväxling så är grovt räknat perferihastigheten på kardanen ungefär halva hastigheten som bilen färdas I. Det skulle göra att varje kilo kardan man sparer skulle ungefär vara värt 1,5 kilo som man sparar på något annat som finns I bilen.

Att se till att inte ha full tank när man gasar är billigare än  att köpa en lätt kardan. Aluminium kardan sparer ca 5 kg och en kolfiber ca 10 kg vilket motsvaras av ca 9,4 respective 18,8 liter bensin.

En eftermarknadskardan saknar normalt flexplattan som originalkardanen har och borde ge en stummare känsla.

Min bil har orginal 3:73 i bakvagnen 😉, sen är ju det inga vibrationer alls 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...