Jump to content

Recommended Posts

Subframe connectors gör stor skillnad, när du väl har hoppat ner i kaninhålet ska du se att det finns mycket roligt man kan tillverka/köpa/montera som gör karossen stadigare.

Ford and Ferrari!

Jag är rätt svag för bilar från sextiotalet och som hade en avvikande färg på taket, vilket inte var helt ovanligt.

Från Upplands bilfärg fick jag nu en proburk men en i mitt tycke ruskigt snygg grå metallic, Ferraris Grigio Ferro. Den kommer att bli bra på taket och passa alldeles utmärkt till Silver Frost.

Tankarna kring en avvikande färg på taket har tagit många turer, svart tak, vinyltak, Silver Frost som är bilens färg. Men för några år sedan såg jag en Galaxie i silver med gråmetallic tak, en lyckad kombination tycker jag. Så nu är det bestämt. Ska bara testa att Grigio Ferro ser rätt ut.

IMG_20231205_145858088~2.jpg

5-1-03.jpeg

IMG_20211030_114951071.jpg

10 minuter sedan, JanneJ said:

Subframe connectors gör stor skillnad, när du väl har hoppat ner i kaninhålet ska du se att det finns mycket roligt man kan tillverka/köpa/montera som gör karossen stadigare.

Jo jag tänkte att det här vore en bra grej och göra bilen ännu mer rolig att köra. Så resan ner i kaninhålet pågår😉.

  • 2 weeks later...

Då påbörjar jag bytet av bakaxel denna vecka före jul. Tänkte att jag mjukstartar med att bara ta bort stötdämparna. Annars ligger alla prylar som behövs i garaget och väntar på montering.
 

Ni som brukar göra sådant här får gärna dela med er tips. Gärna kring lyftpunkter (visar bilden en okej placering av pallbockar?) och i vilken ordning det kan vara klokast att plocka bort nuvarande axel och montering av den nya.

IMG_3067.jpeg

(redigerad)

Lyftpunkterna är bra, så gör jag också.

Jag brukar sätta en garagedomkraft under diffen och lossa de bakre fjäderfästena till bladfjädern, sedan är det bara att hissa ner antingen till golvet eller till några stadiga klossar. Sedan lossar man bakaxelns u-krampor och låter den glida neråt/bakåt eller ligga kvar på domkraften så man kan dra ut den. Enkelt och säkert.

Ändrade %s av %s (%s)
16 minuter sedan, JanneJ said:

Lyftpunkterna är bra, så gör jag också.

Jag brukar sätta en garagedomkraft under diffen och lossa de bakre fjäderfästena till bladfjädern, sedan är det bara att hissa ner antingen till golvet eller till några stadiga klossar. Sedan lossar man bakaxelns u-krampor och låter den glida neråt/bakåt eller ligga kvar på domkraften så man kan dra ut den. Enkelt och säkert.

Perfekt! 

  • 4 months later...

Bakaxelbyte äntligen påbörjat!
 

Nu ska den breda axeln från 67 - 68 ur. Drivaxlar urtagna och de har tajta lager och ser fina ut. Nästa steg blir att lossa kardan och bromsledning och sänka ner och lyfta bort axeln. Nya axeln är ju en 65-66 axel och den är ju en tum kortare på varje sida jämfört med den som sitter där nu, vilket syns på drivaxlarna. Ett alternativ har ju varit att att korta den och sätta dit nya lagerbanor och köpa nya drivaxlar, men så blev det inte. Så strax blir också den gamla axeln till salu, komplett med bromsar.

Fjäderbladen ska också få lite omvårdnad med ny färg och sen kan jag sätta dit den nya renoverade 8-tums axeln med Konidämpare och en uppsättning gamla 14 tums American racing monteras, 6x14 fram och 7x14 bak. Ska bara hitta lämpliga däck.

IMG_3403.jpeg

IMG_3525.jpeg

IMG_3526.jpeg

IMG_3527.jpeg

1 hour ago, JanneJ said:

Passa på att bygga ett panhardstag när du ändå har axeln nere, du kommer inte att ångra dig!

Har funderat på det. Det kan också bli i samband med subframe tas hem. Närmast efter axelbytet så är det framvagnen som får hissar nya länkarmar, camberjustering och justerbara casterstag, om jag hinner. Har ju fallbacklösning med Delrinbussningarna.

Skitväder idag, inga grader och snö, men något måste jag ända göra. Så det blev att sätta dit nya bromsrör och fästet för dubbla avgasrör. Passform på rören var väl sådär, men nu sitter de på plats.

Egentligen hade jag kunnat vara lite lat för stunden och återanvänt de gamla bromsarna. Då hade bytet av axel gått lättare och jag hade  sluppit lufta bromsarna. Men bromsslangen från axel till bromsrör fästa i karossen är ju säkert lika gammal som axeln och risken att den snart kommer att fungera som backventil kan vara stor, så det var inget realistiskt alternativ.

så jag får fortsätta i veckan.

IMG_3528.jpeg

6 minuter sedan, JanneJ said:

Det är så mycket lättare att göra fästet på axeln när det inte sitter på bilen:

Bakaxel-7.thumb.jpg.97ddb4b6289b18e1e026033a21d87e0a.jpg

Snyggt!

Sådär, äntligen ur. Lite pillande, och hu vad tunga prylar. Så nu blir det lite färg på bladfjädrarna och fjäderfästena. Men nya hänken måste till, så jag får väl skicka en beställning till VP. Hoppas kunna påbörja montering av ny axel i helgen. Den ska bara fraktas ut till Mustanggaraget.

IMG_20240422_181848456.jpg

Jag har provat olika kombinationer med bussningar till bladfjädern, den jag har just nu fungerar absolut bäst och det är poly i den stora främre öglan och helt vanliga gummibussningar i den bakre schackeln.

Den främre delen av bladfjädern ( från öglan till axeln ) är nästan att betrakta som en länkarm, där finns det många blad som är klampade med varandra, där passar poly bra för då blir det stabilt. Den bakre delen ( från axeln till schackeln ) är den delen där vi har den mesta fjädringsrörelsen, där passar det bra med gummi så vi får en mjuk rörelse utan tendens till bindningar.

Vid krängning får man en vridande kraft på bladfjädrarna och då vill man ha ett visst mått av elasticitet för att undvika låsningar.

1 timme sedan, JanneJ said:

Jag har provat olika kombinationer med bussningar till bladfjädern, den jag har just nu fungerar absolut bäst och det är poly i den stora främre öglan och helt vanliga gummibussningar i den bakre schackeln.

Den främre delen av bladfjädern ( från öglan till axeln ) är nästan att betrakta som en länkarm, där finns det många blad som är klampade med varandra, där passar poly bra för då blir det stabilt. Den bakre delen ( från axeln till schackeln ) är den delen där vi har den mesta fjädringsrörelsen, där passar det bra med gummi så vi får en mjuk rörelse utan tendens till bindningar.

Vid krängning får man en vridande kraft på bladfjädrarna och då vill man ha ett visst mått av elasticitet för att undvika låsningar.

Ibland börjar jag nästan tro på tankeöverföring! Har suttit ikväll och funderat på om jag ska beställa poly- eller gummibussningar eller del-a-lum till bakvagnen och hur jag ska göra.  Och ditt resonemang låter mycket klokt. Det blir också många tusenlappar billigare än t ex del-a-lumbussningar från Opentracker. 

Sen blir det väl en match att få ut den där tjocka gummibussningen antar jag.

 

Tack Janne för tipset.

5 timmar sedan, Tungelsta HT-67 said:

https://www.summitracing.com/parts/clv-6411/make/ford/model/mustang/year/1966

Lite många pengar men kanske kan snickras ihop i garaget .

 

clv-2101_le_xl.jpg

Ja, det blir en hel säck med stålars innan de vore hemma i garaget. Så det blir poly och gummi i kombination. Fjäderbladen, 4 1/2 mid-eye, har funkat bra hittills så jag ångar på meddem. Men närmast på inköpslistan är subframe connectors och panhardstag.

Det blev en paus från bakaxeln och liten tripp från Uppsala till Sundsvall. Så nu är har jag en komplett uppsättning med 6x14 fram och 7x14 bak. Tror jag ängnar morgondagen till lite fälgtvätt, polering och lackering av fälgar. Vi får se om det blir denna uppsättning eller om det blir mina 6x15 som åker på, men det visar sig när bakaxeln är på plats.

IMG_20240424_130635377_HDR.jpg

Ibland är det rätt okej att se färg torka. Första färglagret lagt. Förarbete per fälg ca 2 timmar, lackering 30 sekunder. Nu får det torka en stund.

 

IMG_20240427_155714671.jpg

  • Like 2

Blev rätt nöjd. Fälgarna ser fräscha ut. POR15 cast iron grey är en snygg kulör. Så nu är bara att sätta dit nya axeln, lufta bromsar och köpa däck.

IMG_3534.jpeg

  • 3 weeks later...

Bakaxelbytet har tagit tid och inneburit lite mer jobb än förväntat. Men så är det. Har även letat hjulmuttrar och rätt brickor, och det fanns på Gotrading och Hansen racing.

Bytte knutkors när axeln ändå var urplockad. Sen har jag haft problem att hitta rätt brickor till främre fästet på bladfjädern. I Sverige säljs bult och mutter utan bricka, i USA oftast komplett med bricka. AMK har visserligen, men har en minimiorder på $30. Men det ordnade sig ändå. Och avluftningen är också fixad. Ett hyggligt tungt arbete, allt väger bly, men det funkar att göra det själv.

Datte konidämparna på ett "half turn" bak och tre "half turns" fram, dvs i mitten. Kanske är det för mycket, men det får vara ett utgångsvärde och det är inte så bökigt att justera om.

Men nu sitter äntligen 66:axeln på plats! Passade på att byta en bränsleslang som sett sina sämsta dagar.

Fick lite panikångest när jag skulle skruva dit axeln på bladfjädrarna. Det finns tydligen två olika höjder på centrumbulten på fjäderbladen. Lyckligtvis har jag den långa på mina, så det lirar med 66:axeln. Kanske något att vara vaksam på.

Det som återstår är koppla bromsledning, fästa knutkorset, i med drivaxlar och trummor, på med Koni och lufta bromsarna. Sen kan vi provstarta och kolla hur det funkar medan den står på pallbockar. Men det blir inga Tinnermanmuttrar på trummorna 😉 då det blir Torq Thrust som monteras.

IMG_20240511_162349311_HDR.jpg

IMG_20240515_181652075.jpg

IMG_20240515_121304458.jpg

IMG_20240512_141050517.jpg

IMG_20240512_131449457_HDR.jpg

Snyggt jobbat!

Jag hade ställt de bakre dämparna betydligt hårdare, det är väldigt mycket ofjädrad massa som de behöver ta hand om, runt 75% hade jag börjat med.

22 minuter sedan, JanneJ said:

Snyggt jobbat!

Jag hade ställt de bakre dämparna betydligt hårdare, det är väldigt mycket ofjädrad massa som de behöver ta hand om, runt 75% hade jag börjat med.

Kanske ska ställa dem i mittenläge också?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...