Jump to content

Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'


Speedwell67

Recommended Posts

Ford and Ferrari!

Jag är rätt svag för bilar från sextiotalet och som hade en avvikande färg på taket, vilket inte var helt ovanligt.

Från Upplands bilfärg fick jag nu en proburk men en i mitt tycke ruskigt snygg grå metallic, Ferraris Grigio Ferro. Den kommer att bli bra på taket och passa alldeles utmärkt till Silver Frost.

Tankarna kring en avvikande färg på taket har tagit många turer, svart tak, vinyltak, Silver Frost som är bilens färg. Men för några år sedan såg jag en Galaxie i silver med gråmetallic tak, en lyckad kombination tycker jag. Så nu är det bestämt. Ska bara testa att Grigio Ferro ser rätt ut.

IMG_20231205_145858088~2.jpg

5-1-03.jpeg

IMG_20211030_114951071.jpg

Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, JanneJ said:

Subframe connectors gör stor skillnad, när du väl har hoppat ner i kaninhålet ska du se att det finns mycket roligt man kan tillverka/köpa/montera som gör karossen stadigare.

Jo jag tänkte att det här vore en bra grej och göra bilen ännu mer rolig att köra. Så resan ner i kaninhålet pågår😉.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då påbörjar jag bytet av bakaxel denna vecka före jul. Tänkte att jag mjukstartar med att bara ta bort stötdämparna. Annars ligger alla prylar som behövs i garaget och väntar på montering.
 

Ni som brukar göra sådant här får gärna dela med er tips. Gärna kring lyftpunkter (visar bilden en okej placering av pallbockar?) och i vilken ordning det kan vara klokast att plocka bort nuvarande axel och montering av den nya.

IMG_3067.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Lyftpunkterna är bra, så gör jag också.

Jag brukar sätta en garagedomkraft under diffen och lossa de bakre fjäderfästena till bladfjädern, sedan är det bara att hissa ner antingen till golvet eller till några stadiga klossar. Sedan lossar man bakaxelns u-krampor och låter den glida neråt/bakåt eller ligga kvar på domkraften så man kan dra ut den. Enkelt och säkert.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

16 minuter sedan, JanneJ said:

Lyftpunkterna är bra, så gör jag också.

Jag brukar sätta en garagedomkraft under diffen och lossa de bakre fjäderfästena till bladfjädern, sedan är det bara att hissa ner antingen till golvet eller till några stadiga klossar. Sedan lossar man bakaxelns u-krampor och låter den glida neråt/bakåt eller ligga kvar på domkraften så man kan dra ut den. Enkelt och säkert.

Perfekt! 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Bakaxelbyte äntligen påbörjat!
 

Nu ska den breda axeln från 67 - 68 ur. Drivaxlar urtagna och de har tajta lager och ser fina ut. Nästa steg blir att lossa kardan och bromsledning och sänka ner och lyfta bort axeln. Nya axeln är ju en 65-66 axel och den är ju en tum kortare på varje sida jämfört med den som sitter där nu, vilket syns på drivaxlarna. Ett alternativ har ju varit att att korta den och sätta dit nya lagerbanor och köpa nya drivaxlar, men så blev det inte. Så strax blir också den gamla axeln till salu, komplett med bromsar.

Fjäderbladen ska också få lite omvårdnad med ny färg och sen kan jag sätta dit den nya renoverade 8-tums axeln med Konidämpare och en uppsättning gamla 14 tums American racing monteras, 6x14 fram och 7x14 bak. Ska bara hitta lämpliga däck.

IMG_3403.jpeg

IMG_3525.jpeg

IMG_3526.jpeg

IMG_3527.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, JanneJ said:

Passa på att bygga ett panhardstag när du ändå har axeln nere, du kommer inte att ångra dig!

Har funderat på det. Det kan också bli i samband med subframe tas hem. Närmast efter axelbytet så är det framvagnen som får hissar nya länkarmar, camberjustering och justerbara casterstag, om jag hinner. Har ju fallbacklösning med Delrinbussningarna.

Link to comment
Share on other sites

Skitväder idag, inga grader och snö, men något måste jag ända göra. Så det blev att sätta dit nya bromsrör och fästet för dubbla avgasrör. Passform på rören var väl sådär, men nu sitter de på plats.

Egentligen hade jag kunnat vara lite lat för stunden och återanvänt de gamla bromsarna. Då hade bytet av axel gått lättare och jag hade  sluppit lufta bromsarna. Men bromsslangen från axel till bromsrör fästa i karossen är ju säkert lika gammal som axeln och risken att den snart kommer att fungera som backventil kan vara stor, så det var inget realistiskt alternativ.

så jag får fortsätta i veckan.

IMG_3528.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Sådär, äntligen ur. Lite pillande, och hu vad tunga prylar. Så nu blir det lite färg på bladfjädrarna och fjäderfästena. Men nya hänken måste till, så jag får väl skicka en beställning till VP. Hoppas kunna påbörja montering av ny axel i helgen. Den ska bara fraktas ut till Mustanggaraget.

IMG_20240422_181848456.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat olika kombinationer med bussningar till bladfjädern, den jag har just nu fungerar absolut bäst och det är poly i den stora främre öglan och helt vanliga gummibussningar i den bakre schackeln.

Den främre delen av bladfjädern ( från öglan till axeln ) är nästan att betrakta som en länkarm, där finns det många blad som är klampade med varandra, där passar poly bra för då blir det stabilt. Den bakre delen ( från axeln till schackeln ) är den delen där vi har den mesta fjädringsrörelsen, där passar det bra med gummi så vi får en mjuk rörelse utan tendens till bindningar.

Vid krängning får man en vridande kraft på bladfjädrarna och då vill man ha ett visst mått av elasticitet för att undvika låsningar.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, JanneJ said:

Jag har provat olika kombinationer med bussningar till bladfjädern, den jag har just nu fungerar absolut bäst och det är poly i den stora främre öglan och helt vanliga gummibussningar i den bakre schackeln.

Den främre delen av bladfjädern ( från öglan till axeln ) är nästan att betrakta som en länkarm, där finns det många blad som är klampade med varandra, där passar poly bra för då blir det stabilt. Den bakre delen ( från axeln till schackeln ) är den delen där vi har den mesta fjädringsrörelsen, där passar det bra med gummi så vi får en mjuk rörelse utan tendens till bindningar.

Vid krängning får man en vridande kraft på bladfjädrarna och då vill man ha ett visst mått av elasticitet för att undvika låsningar.

Ibland börjar jag nästan tro på tankeöverföring! Har suttit ikväll och funderat på om jag ska beställa poly- eller gummibussningar eller del-a-lum till bakvagnen och hur jag ska göra.  Och ditt resonemang låter mycket klokt. Det blir också många tusenlappar billigare än t ex del-a-lumbussningar från Opentracker. 

Sen blir det väl en match att få ut den där tjocka gummibussningen antar jag.

 

Tack Janne för tipset.

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Tungelsta HT-67 said:

https://www.summitracing.com/parts/clv-6411/make/ford/model/mustang/year/1966

Lite många pengar men kanske kan snickras ihop i garaget .

 

clv-2101_le_xl.jpg

Ja, det blir en hel säck med stålars innan de vore hemma i garaget. Så det blir poly och gummi i kombination. Fjäderbladen, 4 1/2 mid-eye, har funkat bra hittills så jag ångar på meddem. Men närmast på inköpslistan är subframe connectors och panhardstag.

Link to comment
Share on other sites

Det blev en paus från bakaxeln och liten tripp från Uppsala till Sundsvall. Så nu är har jag en komplett uppsättning med 6x14 fram och 7x14 bak. Tror jag ängnar morgondagen till lite fälgtvätt, polering och lackering av fälgar. Vi får se om det blir denna uppsättning eller om det blir mina 6x15 som åker på, men det visar sig när bakaxeln är på plats.

IMG_20240424_130635377_HDR.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ibland är det rätt okej att se färg torka. Första färglagret lagt. Förarbete per fälg ca 2 timmar, lackering 30 sekunder. Nu får det torka en stund.

 

IMG_20240427_155714671.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...