Jump to content

Recommended Posts

De har en hyffsad skyddsgrund så själva karossen tar tid att ens börja rosta.
Däremot många detaljer i chassi som har svagt skydd eller inget alls så det blir snabbt fult

Behandling helt bortkastat om du kör bara sommartid.
Kör du året om så är en Dinitrol behandling vettigt!
Beror lite på vad du bor också.
Stockholm och södra delar av Sverige så används stora mängder salt och sånt tar hårt på bilar
Norröver känns lite bortkastat.

Så egentligen beror det mest på förhålladena och hur mycket av året du tänkt köra så avgör lite själv

Har själv lämnat in en Mustang på Dinitrol behandling och det blir grymt bra och jag tyckte det var värt det och inte särskilt dyrt heller.
Gör för allt i världen inget själv!!!!   Jobbet Dinitrol gör går inte jämföra men "hemmagjort"

38 minutes ago, Henric said:

Tack för ditt svar! Kör bara sommartid men har faktiskt funderat på just dinitrol. Vad fick du betala?

Har för mig de har olika nivåer på omfattning
Kostnad går på reg nummer så kontakta närmaste verkstad för offert.

De kan säkert avgöra det på plats vad som behövs om de är proffesionella

Jag hade en Musse för året runt och tog största sprutan men priset var under 5000kr har jag för mig så det var billigt
Blev totalt skyddad under och fick en garanti där ingick återbesök/kontroll efter 1år
Tog 2dagar

 

DSC_0583.thumb.JPG.38551ea87f20ab3fc9f687814425d190.JPGDSC_0565.thumb.JPG.436245d2a53b10ad1a303bb454464372.JPG

  • 2 weeks later...

Är bilen en USA import så måste man kolla om den har något rostskydd alls.  Svensksålda 2015 - har ialla fall någon form av rostskydd. De tidiga 2015 - bilarna påstås ha haft varierande kvalite på rostskyddet men när de bättrade sig blev det kanske I smetigaste laget.

  • 3 weeks later...

2018 är behandlade i alla fall, hade detta smet på min bil när jag skulle hämta den.
Så blev gör om gör rätt, lackbehandlingsfirman hade tydligen en riktigt dålig dag......

Luktar en del fortfarande, aj vad jag läntar inte kört på flera dagar....
Får nog hämta bilen på middagen, lite okynneskörning nu när bensinen är så billig!

Fick en offert på detta.
Så här lyder det, med särskrivingar och allt 😁:
 

Quote

Det finns olika rostskyddsbehandlingar och jag rekommenderar dig den mellersta.

 

Nedan finner du en specificering av jobbet:

 

DINITROL® ML omfattar nederdelen av dörrar, stolpar och bagagelucka, tröskellådor, balkar, bottenplatta, hjulhus samt yttre förstärkning på huv efter ett individuellt utformat behandlingsschema för varje bilmodell.

Det säkerställer att varje bil rostskydds behandlas på rätt sätt och varnar bland annat för känslig elektronik så att den inte skadas.

 

Motorhuv, motorrum och batterihylla rostskydds behandlas med en tunn hålrumsprodukt.

Skärmar, nederdelen av dörrar och stolpar rostskydds behandlas med en tunn hålrumsprodukt.

Bagagelucka, bagageutrymme och reservhjulsbalja  rostskydds behandlas med en tunn hålrumsprodukt.

Underredsbalkar, tröskellådor och hjulupphängning rostskydds behandlas med en tunn hålrumsprodukt.

Slutligen rostskydds behandlas underredet med ett tjockt rostskyddande slitskydd, som skyddar den tunna hålrumsprodukten. Även ytorna i hjulhusen som inte är täckta av innerskärmar behandlas med slitskydd.

 

Alla priser är inkl. moms och arbete.

 

6745:-

 

  • 1 year later...
On 2018-07-29 at 19:40, Per Berglund said:

Har för mig de har olika nivåer på omfattning
Kostnad går på reg nummer så kontakta närmaste verkstad för offert.

De kan säkert avgöra det på plats vad som behövs om de är proffesionella

Jag hade en Musse för året runt och tog största sprutan men priset var under 5000kr har jag för mig så det var billigt
Blev totalt skyddad under och fick en garanti där ingick återbesök/kontroll efter 1år
Tog 2dagar

 

DSC_0583.thumb.JPG.38551ea87f20ab3fc9f687814425d190.JPGDSC_0565.thumb.JPG.436245d2a53b10ad1a303bb454464372.JPG

Vart skitbra det där, och priset var ju hiskligt billigt, det billigaste jag har fått är 8900kr, vart bor du för stad hahaha kan va värt o åka en bit för att spara pengar

7 timmar sedan, DarKIs said:

Vart skitbra det där, och priset var ju hiskligt billigt, det billigaste jag har fått är 8900kr, vart bor du för stad hahaha kan va värt o åka en bit för att spara pengar

Det där är nog minst 5år sedan nu!
Det var på Dinitrol så dom knappade bara in "regnummer" utan ens titta på bilen och fick fram priset som var samma som typ Ford Fiesta.
Jag kanske bara hade tur!

On 2018-07-29 at 19:40, Per Berglund said:

Den där uppallningen  på stukade pallbocken ser läbbig ut  😲

Har två sådan själv men ostukade ännu och man får passa sig var/hur man sätter dom så det inte kalvar när man höjer sänker på andra sidan och det blir sidokrafter.

 

DSC_0565.thumb.JPG.436245d2a53b10ad1a303bb454464372.JPG

 

Jag köpte en 2015 GT, och den var väldigt fint skyddad under. Jag lät en rostskyddsfirma titta under den, och deras utlåtande var att inget behövdes göras.

Sen köpte jag en ny Focus RS från 2018, men den var enbart skyddad i balkarna. Undersidan hade inget skydd alls. Så den fick en riktig behandling.

 

2 timmar sedan, Mustangmike said:

 

Jag brukar vara vaksam...I detta fall sitter hela bilen uppe på många pallbockar så jag tror inte just bocken i bild tog upp så mycket last

Men helt klart "Safety first" i alla sammanhang!

(redigerad)
1 timme sedan, Carpimp said:

Jag köpte en 2015 GT, och den var väldigt fint skyddad under. Jag lät en rostskyddsfirma titta under den, och deras utlåtande var att inget behövdes göras.

Sen köpte jag en ny Focus RS från 2018, men den var enbart skyddad i balkarna. Undersidan hade inget skydd alls. Så den fick en riktig behandling.

 

Jag det är nog egentligen rätt generellt så på alla Mustanger från 1994 och lite onödigt med underedsbahandling
1994 började dom med doppa ner hela karossen i någon "grön elektrolyt röra" som har ett bra motstånd mot rost
Vet inte hur Ford gör 2015 men troligen väldigt bra skydd!

Ford liksom de flesta andra bilproducenter är däremot urdålig på behandla delar som bultas på chassit allt från bakaxel till chassikomponenter....Där känns det som redan första året börjar lysa rött.  

För den som orkar och vill så räcker ett par burkar "Eastwood Extreme chassi Black" rätt på delarna!.....Helt fantastisk färg!!!

Ändrade %s av %s (%s)
On 2019-09-13 at 11:29, Per Berglund said:

Jag det är nog egentligen rätt generellt så på alla Mustanger från 1994 och lite onödigt med underedsbahandling
1994 började dom med doppa ner hela karossen i någon "grön elektrolyt röra" som har ett bra motstånd mot rost
Vet inte hur Ford gör 2015 men troligen väldigt bra skydd!

Ford liksom de flesta andra bilproducenter är däremot urdålig på behandla delar som bultas på chassit allt från bakaxel till chassikomponenter....Där känns det som redan första året börjar lysa rött.  

För den som orkar och vill så räcker ett par burkar "Eastwood Extreme chassi Black" rätt på delarna!.....Helt fantastisk färg!!!

Så kan det vara, men min 2015 GT var rostskyddad överallt i underredet. Hjulupphängning, bakaxel och rubbet. Seriöst och fint gjort.

Så på den bilen behövde jag inte göra nånting. Bortsett svära över kladdet när jag bytte fjädrar, bussningar o s v.

On 2019-09-13 at 08:44, Per Berglund said:

Det där är nog minst 5år sedan nu!
Det var på Dinitrol så dom knappade bara in "regnummer" utan ens titta på bilen och fick fram priset som var samma som typ Ford Fiesta.
Jag kanske bara hade tur!

Oki fick ett bra pris från Ditec på 5990kr och då tar dom hela dörrarna samt baklucka samt underredet och motorhuv där framkant , skall on om en vecka och lånebil 

  • Like 1
On 2019-09-13 at 11:29, Per Berglund said:

Jag det är nog egentligen rätt generellt så på alla Mustanger från 1994 och lite onödigt med underedsbahandling
1994 började dom med doppa ner hela karossen i någon "grön elektrolyt röra" som har ett bra motstånd mot rost
Vet inte hur Ford gör 2015 men troligen väldigt bra skydd!

Ford liksom de flesta andra bilproducenter är däremot urdålig på behandla delar som bultas på chassit allt från bakaxel till chassikomponenter....Där känns det som redan första året börjar lysa rött.  

För den som orkar och vill så räcker ett par burkar "Eastwood Extreme chassi Black" rätt på delarna!.....Helt fantastisk färg!!!

kan säga att på min bil så hade det kommit ytrost på balkarna och inne i hålutrymmen, på 3 år gammal bil skandal säger jag! och inte är den vinterkörd så ännu mer skandal.. så är ni rädda om era mustanger så är det fan värt ett besök och får det kontrollerad, verkar som att det är random som dom gör vissa nogrannare och vissa inte ....my 2 cents

9 timmar sedan, DarKIs said:

kan säga att på min bil så hade det kommit ytrost på balkarna och inne i hålutrymmen, på 3 år gammal bil skandal säger jag! och inte är den vinterkörd så ännu mer skandal.. så är ni rädda om era mustanger så är det fan värt ett besök och får det kontrollerad, verkar som att det är random som dom gör vissa nogrannare och vissa inte ....my 2 cents

Jag skulle påstå det är helt normal och inte olikt merparten av andra tillverkare.
Vi är tillbaka till 70-talet igen då bilar rostade på ett par år och ingen reagerade men skillnaden nu är just att dom rostar innefrån och ut.
Har haft Passat som efter 3år visat kraftig rostangrepp och läst om Toyotor som i princip brutits av på mitten.

Jag förstår billtillverkarna.
Rostskydd är inte längre ett säljargument så varför vräka på med Zink och annat som bilarna hade på 90-talet.
Folk köper ju bilarna ändå och konkurensen är säkerligen så hård att det ekonomiskt inte går.
Som konsument är det en minioritet som ens frågar om rostskydd och ser bilen som en tom mjölkkartong man kastar efter uppnått 8år.
Bilar ska återvinnas numera och inte hållas i liv.

Ingen ide egentligen rostskydda bilen så länge man enbart tänkt köra sommartid.
Även om du ser begynnande rost så stannar det just vid enbart ytrost på sommarbilar.

Jag körde min året om i slask och snö och då är det i princip ett måste med behandling om man vill ha en bil som klarar sig längre än 3år i slasken

  • Like 1
11 timmar sedan, DarKIs said:

kan säga att på min bil så hade det kommit ytrost på balkarna och inne i hålutrymmen, på 3 år gammal bil skandal säger jag! och inte är den vinterkörd så ännu mer skandal.. så är ni rädda om era mustanger så är det fan värt ett besök och får det kontrollerad, verkar som att det är random som dom gör vissa nogrannare och vissa inte ....my 2 cents

Vilken årsmodell har du? Min är 2019 och verkar vara mycket bättre rostskyddad än min fd 2016 där underredet var endast grundlackad. Ingen rostskydd alls. 

20 timmar sedan, Robban1 said:

Vilken årsmodell har du? Min är 2019 och verkar vara mycket bättre rostskyddad än min fd 2016 där underredet var endast grundlackad. Ingen rostskydd alls. 

tillverkad 5/2016 ja min var lite behandlad både från fabrik och privat men slarvigt gjort sa Ditec

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...