Henric July 29, 2018 Report July 29, 2018 Hej! Har precis köpt en Musse -16. Tycker ni att man ska investera i en tectyl/dinitrol behandling? Citera
Per Berglund July 29, 2018 Report July 29, 2018 De har en hyffsad skyddsgrund så själva karossen tar tid att ens börja rosta. Däremot många detaljer i chassi som har svagt skydd eller inget alls så det blir snabbt fult Behandling helt bortkastat om du kör bara sommartid. Kör du året om så är en Dinitrol behandling vettigt! Beror lite på vad du bor också. Stockholm och södra delar av Sverige så används stora mängder salt och sånt tar hårt på bilar Norröver känns lite bortkastat. Så egentligen beror det mest på förhålladena och hur mycket av året du tänkt köra så avgör lite själv Har själv lämnat in en Mustang på Dinitrol behandling och det blir grymt bra och jag tyckte det var värt det och inte särskilt dyrt heller. Gör för allt i världen inget själv!!!! Jobbet Dinitrol gör går inte jämföra men "hemmagjort" Citera
Henric July 29, 2018 Author Report July 29, 2018 Tack för ditt svar! Kör bara sommartid men har faktiskt funderat på just dinitrol. Vad fick du betala? Citera
Junkers July 29, 2018 Report July 29, 2018 Svenska bilar behandlas i hamnen innan leverans till kund. Citera
Per Berglund July 29, 2018 Report July 29, 2018 38 minutes ago, Henric said: Tack för ditt svar! Kör bara sommartid men har faktiskt funderat på just dinitrol. Vad fick du betala? Har för mig de har olika nivåer på omfattning Kostnad går på reg nummer så kontakta närmaste verkstad för offert. De kan säkert avgöra det på plats vad som behövs om de är proffesionella Jag hade en Musse för året runt och tog största sprutan men priset var under 5000kr har jag för mig så det var billigt Blev totalt skyddad under och fick en garanti där ingick återbesök/kontroll efter 1år Tog 2dagar Citera
Tobbe1977 July 29, 2018 Report July 29, 2018 Mitt tips är: kör du bara på sommaren utan salt på vägarna så behövs det inte. Kör du på vintern är ett rostskydd inte helt fel. Citera
Prime Mover August 13, 2018 Report August 13, 2018 Är bilen en USA import så måste man kolla om den har något rostskydd alls. Svensksålda 2015 - har ialla fall någon form av rostskydd. De tidiga 2015 - bilarna påstås ha haft varierande kvalite på rostskyddet men när de bättrade sig blev det kanske I smetigaste laget. Citera
Henric August 28, 2018 Author Report August 28, 2018 Nu har bilen fått tuff kote dinitrol. Den hade överhuvudtaget inget rostskydd alls trots att den är svensksåld. Kalaset kosta 8000:- Citera
Duckster August 29, 2018 Report August 29, 2018 2018 är behandlade i alla fall, hade detta smet på min bil när jag skulle hämta den. Så blev gör om gör rätt, lackbehandlingsfirman hade tydligen en riktigt dålig dag...... Luktar en del fortfarande, aj vad jag läntar inte kört på flera dagar.... Får nog hämta bilen på middagen, lite okynneskörning nu när bensinen är så billig! Citera
Calle_M August 31, 2018 Report August 31, 2018 Fick en offert på detta. Så här lyder det, med särskrivingar och allt : Quote Det finns olika rostskyddsbehandlingar och jag rekommenderar dig den mellersta. Nedan finner du en specificering av jobbet: DINITROL® ML omfattar nederdelen av dörrar, stolpar och bagagelucka, tröskellådor, balkar, bottenplatta, hjulhus samt yttre förstärkning på huv efter ett individuellt utformat behandlingsschema för varje bilmodell. Det säkerställer att varje bil rostskydds behandlas på rätt sätt och varnar bland annat för känslig elektronik så att den inte skadas. Motorhuv, motorrum och batterihylla rostskydds behandlas med en tunn hålrumsprodukt. Skärmar, nederdelen av dörrar och stolpar rostskydds behandlas med en tunn hålrumsprodukt. Bagagelucka, bagageutrymme och reservhjulsbalja rostskydds behandlas med en tunn hålrumsprodukt. Underredsbalkar, tröskellådor och hjulupphängning rostskydds behandlas med en tunn hålrumsprodukt. Slutligen rostskydds behandlas underredet med ett tjockt rostskyddande slitskydd, som skyddar den tunna hålrumsprodukten. Även ytorna i hjulhusen som inte är täckta av innerskärmar behandlas med slitskydd. Alla priser är inkl. moms och arbete. 6745:- Citera
Darkis September 12, 2019 Report September 12, 2019 On 2018-07-29 at 19:40, Per Berglund said: Har för mig de har olika nivåer på omfattning Kostnad går på reg nummer så kontakta närmaste verkstad för offert. De kan säkert avgöra det på plats vad som behövs om de är proffesionella Jag hade en Musse för året runt och tog största sprutan men priset var under 5000kr har jag för mig så det var billigt Blev totalt skyddad under och fick en garanti där ingick återbesök/kontroll efter 1år Tog 2dagar Vart skitbra det där, och priset var ju hiskligt billigt, det billigaste jag har fått är 8900kr, vart bor du för stad hahaha kan va värt o åka en bit för att spara pengar Citera
Per Berglund September 13, 2019 Report September 13, 2019 7 timmar sedan, DarKIs said: Vart skitbra det där, och priset var ju hiskligt billigt, det billigaste jag har fått är 8900kr, vart bor du för stad hahaha kan va värt o åka en bit för att spara pengar Det där är nog minst 5år sedan nu! Det var på Dinitrol så dom knappade bara in "regnummer" utan ens titta på bilen och fick fram priset som var samma som typ Ford Fiesta. Jag kanske bara hade tur! Citera
Mustangmike September 13, 2019 Report September 13, 2019 On 2018-07-29 at 19:40, Per Berglund said: Den där uppallningen på stukade pallbocken ser läbbig ut Har två sådan själv men ostukade ännu och man får passa sig var/hur man sätter dom så det inte kalvar när man höjer sänker på andra sidan och det blir sidokrafter. Citera
Carpimp September 13, 2019 Report September 13, 2019 Jag köpte en 2015 GT, och den var väldigt fint skyddad under. Jag lät en rostskyddsfirma titta under den, och deras utlåtande var att inget behövdes göras. Sen köpte jag en ny Focus RS från 2018, men den var enbart skyddad i balkarna. Undersidan hade inget skydd alls. Så den fick en riktig behandling. Citera
Per Berglund September 13, 2019 Report September 13, 2019 2 timmar sedan, Mustangmike said: Jag brukar vara vaksam...I detta fall sitter hela bilen uppe på många pallbockar så jag tror inte just bocken i bild tog upp så mycket last Men helt klart "Safety first" i alla sammanhang! Citera
Per Berglund September 13, 2019 Report September 13, 2019 (redigerad) 1 timme sedan, Carpimp said: Jag köpte en 2015 GT, och den var väldigt fint skyddad under. Jag lät en rostskyddsfirma titta under den, och deras utlåtande var att inget behövdes göras. Sen köpte jag en ny Focus RS från 2018, men den var enbart skyddad i balkarna. Undersidan hade inget skydd alls. Så den fick en riktig behandling. Jag det är nog egentligen rätt generellt så på alla Mustanger från 1994 och lite onödigt med underedsbahandling 1994 började dom med doppa ner hela karossen i någon "grön elektrolyt röra" som har ett bra motstånd mot rost Vet inte hur Ford gör 2015 men troligen väldigt bra skydd! Ford liksom de flesta andra bilproducenter är däremot urdålig på behandla delar som bultas på chassit allt från bakaxel till chassikomponenter....Där känns det som redan första året börjar lysa rött. För den som orkar och vill så räcker ett par burkar "Eastwood Extreme chassi Black" rätt på delarna!.....Helt fantastisk färg!!! Ändrade %s av %s (%s) Citera
Carpimp September 14, 2019 Report September 14, 2019 On 2019-09-13 at 11:29, Per Berglund said: Jag det är nog egentligen rätt generellt så på alla Mustanger från 1994 och lite onödigt med underedsbahandling 1994 började dom med doppa ner hela karossen i någon "grön elektrolyt röra" som har ett bra motstånd mot rost Vet inte hur Ford gör 2015 men troligen väldigt bra skydd! Ford liksom de flesta andra bilproducenter är däremot urdålig på behandla delar som bultas på chassit allt från bakaxel till chassikomponenter....Där känns det som redan första året börjar lysa rött. För den som orkar och vill så räcker ett par burkar "Eastwood Extreme chassi Black" rätt på delarna!.....Helt fantastisk färg!!! Så kan det vara, men min 2015 GT var rostskyddad överallt i underredet. Hjulupphängning, bakaxel och rubbet. Seriöst och fint gjort. Så på den bilen behövde jag inte göra nånting. Bortsett svära över kladdet när jag bytte fjädrar, bussningar o s v. Citera
Darkis September 18, 2019 Report September 18, 2019 On 2019-09-13 at 08:44, Per Berglund said: Det där är nog minst 5år sedan nu! Det var på Dinitrol så dom knappade bara in "regnummer" utan ens titta på bilen och fick fram priset som var samma som typ Ford Fiesta. Jag kanske bara hade tur! Oki fick ett bra pris från Ditec på 5990kr och då tar dom hela dörrarna samt baklucka samt underredet och motorhuv där framkant , skall on om en vecka och lånebil 1 Citera
Darkis September 18, 2019 Report September 18, 2019 On 2019-09-13 at 11:29, Per Berglund said: Jag det är nog egentligen rätt generellt så på alla Mustanger från 1994 och lite onödigt med underedsbahandling 1994 började dom med doppa ner hela karossen i någon "grön elektrolyt röra" som har ett bra motstånd mot rost Vet inte hur Ford gör 2015 men troligen väldigt bra skydd! Ford liksom de flesta andra bilproducenter är däremot urdålig på behandla delar som bultas på chassit allt från bakaxel till chassikomponenter....Där känns det som redan första året börjar lysa rött. För den som orkar och vill så räcker ett par burkar "Eastwood Extreme chassi Black" rätt på delarna!.....Helt fantastisk färg!!! kan säga att på min bil så hade det kommit ytrost på balkarna och inne i hålutrymmen, på 3 år gammal bil skandal säger jag! och inte är den vinterkörd så ännu mer skandal.. så är ni rädda om era mustanger så är det fan värt ett besök och får det kontrollerad, verkar som att det är random som dom gör vissa nogrannare och vissa inte ....my 2 cents Citera
Per Berglund September 19, 2019 Report September 19, 2019 9 timmar sedan, DarKIs said: kan säga att på min bil så hade det kommit ytrost på balkarna och inne i hålutrymmen, på 3 år gammal bil skandal säger jag! och inte är den vinterkörd så ännu mer skandal.. så är ni rädda om era mustanger så är det fan värt ett besök och får det kontrollerad, verkar som att det är random som dom gör vissa nogrannare och vissa inte ....my 2 cents Jag skulle påstå det är helt normal och inte olikt merparten av andra tillverkare. Vi är tillbaka till 70-talet igen då bilar rostade på ett par år och ingen reagerade men skillnaden nu är just att dom rostar innefrån och ut. Har haft Passat som efter 3år visat kraftig rostangrepp och läst om Toyotor som i princip brutits av på mitten. Jag förstår billtillverkarna. Rostskydd är inte längre ett säljargument så varför vräka på med Zink och annat som bilarna hade på 90-talet. Folk köper ju bilarna ändå och konkurensen är säkerligen så hård att det ekonomiskt inte går. Som konsument är det en minioritet som ens frågar om rostskydd och ser bilen som en tom mjölkkartong man kastar efter uppnått 8år. Bilar ska återvinnas numera och inte hållas i liv. Ingen ide egentligen rostskydda bilen så länge man enbart tänkt köra sommartid. Även om du ser begynnande rost så stannar det just vid enbart ytrost på sommarbilar. Jag körde min året om i slask och snö och då är det i princip ett måste med behandling om man vill ha en bil som klarar sig längre än 3år i slasken 1 Citera
Gtttggg September 19, 2019 Report September 19, 2019 11 timmar sedan, DarKIs said: kan säga att på min bil så hade det kommit ytrost på balkarna och inne i hålutrymmen, på 3 år gammal bil skandal säger jag! och inte är den vinterkörd så ännu mer skandal.. så är ni rädda om era mustanger så är det fan värt ett besök och får det kontrollerad, verkar som att det är random som dom gör vissa nogrannare och vissa inte ....my 2 cents Vilken årsmodell har du? Min är 2019 och verkar vara mycket bättre rostskyddad än min fd 2016 där underredet var endast grundlackad. Ingen rostskydd alls. Citera
Darkis September 20, 2019 Report September 20, 2019 20 timmar sedan, Robban1 said: Vilken årsmodell har du? Min är 2019 och verkar vara mycket bättre rostskyddad än min fd 2016 där underredet var endast grundlackad. Ingen rostskydd alls. tillverkad 5/2016 ja min var lite behandlad både från fabrik och privat men slarvigt gjort sa Ditec Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.