Jump to content

Recommended Posts

När det är hastighets beroende så tänker jag direkt antingen kardan eller hjul.

Såg även att du har ett bra reg nummer för dig som gillar ban körning.

När det gäller forum eller FB.

Jag tycker forum är absolut bättre då det är sökbart, upplagt i olika delar (kan undvika läsa om vaxning och tvätt).

Jag hade också som förslag att skrota tidningen och medlemsmartikeln för ett par år sedan åtminstone i pappers format.

Detta för att frigöra pengar till roligare verksamhet inom klubben.

Tydligen är det viktigare att sprätta pengar på papper än ha roligt för medlems pengarna.

Har sneglat hårt på Viper klubben (funderat på att byta min Cobra mot en Viper) som brukar hyra en bana varje år och har en del andra tillställningar som inte fokuserar på fika.

1 hour ago, JanneJ said:

Då tar vi en teknikfråga:

Jag har hela tiden haft vibrationer som ökar med hastighet.
Följande är gjort:

Helt nybyggd 8" axel, diff, lager osv, detta garanterar inte att allt verkligen är som det ska..
Helt ny kardan och yoke
Provat med 2 uppsättningar hjul
Testat fram och tillbaka med olika pinjongvinklar
Bytt svängningsdämpare på motorn ( gjorde att det blev mycket bättre men inte bra, hade nog flera vibrationskällor från början )
Nya bladfjädrar och stötdämpare

Börjar komma vid 120, blir gradvis värre och värre,  uppåt 180 är det riktigt otrevligt. Finns kvar om jag frikopplar.

Några idéer?

Behöver absolut kunna köra strax över 200 utan vibrationer, både Mantorp och Anderstorp går såpass fort på rakorna.

Ja lider av liknande vibrationer på min 66:a

testat andra hjul, bytt knutar, kollat pinjongvinkel, men utan förändring. 
har testat ”slangklämms balansering” av kardanen Och det gav en liten förändring iaf. Så nått är ja på spåren.

hade vibrationerna runt 100kmh och uppåt förut men nu har jag lyckats flytta ner vibrationerna till runt 80 kmh, och de känns svagare nu.

ska få iväg kardanen på balansering under vintern så får vi se till våren hur det känns.

/Mattias

 

(redigerad)

Just balansering på så höga hastigheter så är det ju av högsta prioritet.

Har beställt flera kardaner från USA och de har varit mycket bättre än det jag fått i Sverige när det gäller balansen.
Här hemma inte säkert man gör en balansering med att spinna den väldigt fort.
Tex Dennys Driveshaft dom balanserar med höghastigets balansering och det är A & O på banbilar....Kanske borde göras om?

Nu i Juli satte jag in en kardanaxel från https://www.dynotechengineering.com/ 
Man riktigt såg på finishen att här har man gjort rätt och bilen går som silke i landsvägen....Super bra balanserad

Sen kanske ta en funderare om du ska lägga möda på kardanaxeln när du har en 8" axel!!
Just 8" tror jag inte går byta ut pinjong bäraren till en starkare (kanske finns nu eller specialbeställas) vilket borde vara det första man byter på en banbil....Den utsätts för mycket krafter i höga hastigheter.
8" och men även 9" har rätt sprickkänslig bärare och jag sätter dit en såkallad Daytona bärare redan på rätt svag effekt eftersom de är så billigt på 9"
Du vill inte bäraren spricker i 200km/tim!!! 

Med 8" är det risk du målar in dig i ett hörn nu!

Kardanaxeln kanske du redan uppgraderat pinjong/yoke men annars är det samma visa det med originalets små 1310 kors är det rätt riskabelt hålla höga hastigheter med snabba omkast....1310 är gjort för puttra fram på Highway! 🙂
1330 är nog minsta "standard" som rekommenderas.
Konverterade nyligen och tog en bild då som säger lite av hur mycket mer "kött" det blir. med 1330 kontra 1310...Man sätter då även en kortare  längd som minskar vridkrafterna på axeln en gnutta...Syns i bild

20200605_125413.thumb.jpg.ebb8faae14e979b6a286c98b7ffb9a13.jpg

Ändrade %s av %s (%s)

Kardanen är helt nybyggd av Svea i Bromma med Spicerkors, ny yoke och alltsammans balanserat.

Stötdämparna är Öhlins som har gått 250 mil nu och fungerar bra i övrigt, kan ju slänga iväg frågan till Öhlins i Karlstad och bara kolla om de har någon erfarenhet av detta.

Har samma fenomen med både 15 och 17" fälgarna, det som stör mig är att de inte har några navstyrningar, det är muttrar med hylsa och kona och leverantören säger att det är så de centrerar, där är jag lite misstänksam..

2020-09-05-12-57-15_screenshot_2020-09-05_hjulmuttrar_acorn_1_2-20_styr_hoger_standard_-_go_trading_ab.png

Bromsskivorna från Summit har inte heller någon navstyrning, de styr bara på bultarna men har riktigt tight passform, men ändå..

Krökt drivaxel känns möjligt, har tänkt den tanken flera gånger, ska sätta upp en mätklocka och kolla om någon av hjulen slår.

 

Per: Hur går din bil i hastigheter över 150?

(redigerad)

Navstyrningar satte jag runtom och det var skillnad direkt!!

Beställde dom härifrån
https://www.hubcentric-rings.com/sv/

Krökt axel borde kännas hela tiden tycker man men värt kolla upp dom och fälgar

Dom muttrarna skulle inte jag heller ha något förtroende för...Hellre enbart kona

Har också köpt kardanaxel av Svea men senaste gången jag var där fick jag kalla fötter så vågar ej igen🥶.....
När en verkstad ser ut som skit och prylar överallt högt och lågt utan någon röd tråd så undrar man om det avspeglar sig på produkten
Var inget problem dock så ska inte klaga!  Jag gillar snygga verkstäder! 🙂

Nu kör jag inte så vansinnigt som du men bilens känns som man kör en splitterny bil...Inga vibrationer överhuvudtaget...Här 150km/tim iallafall

 

 

Ändrade %s av %s (%s)

Ang. bakaxel.

För bankörning funkar en 8 tum helt perfekt.

1310 knutkors funkar också bra då de är mindre har därmed mindre massa.

Kraftigare och med större förluster är endast dumdristigt.

Komihåg dragracing starter funkar det inte då måste man ha starkare bakaxel och större knutkors.

Även Nascar har kört med "små" grejer för att få så små förluster som möjligt.

Ställde pallbockar under bakaxeln och körde bilen på 2:ans växel,  det finns kast i sidled framför allt på passagerarsidan. Nu hade jag hjulen på så nästa steg är att plocka av hjul och bromsskivor för att se om det går att mäta direkt på drivaxlarna eller om problemet uppstår i bromsskiva-hjul.

3 timmar sedan, JanneJ said:

Ställde pallbockar under bakaxeln och körde bilen på 2:ans växel,  det finns kast i sidled framför allt på passagerarsidan. Nu hade jag hjulen på så nästa steg är att plocka av hjul och bromsskivor för att se om det går att mäta direkt på drivaxlarna eller om problemet uppstår i bromsskiva-hjul.

När du ändå har den på pallbockar driv upp hastigheten till över 100 så kanske du kan utesluta kardanaxeln

(redigerad)

Titta hur glidkolvsdelen på oket rör sig, speciellt tydligt en liten bit in i videon:

Plockade av skivan och mätte skevhet direkt på drivaxeln, inget onormalt.

Synade skivan ordentligt och upptäckte att den inte låg an mot drivaxeln som den skulle, letade vidare och såg att hjulbultarma har en liten krage som sticker upp en dryg mm.
Hålen i skivan var så tighta att den stoppade mot kragen, lite olika deformering och höjd på bultarnas krage gjorde att skivan hamnade snett.

Bromsar-29.thumb.jpg.d022dc8fda7c79fa85dea0811c541002.jpg

Bromsar-30.thumb.jpg.eccf8d95229e0951b7342182e424845d.jpg

 

Konade hålen i skivan lite så att kragen på bultarna går fritt.

Testade med att dra ihop alltsammans och sätta en mätklocka på anläggningsytan för fälgen:

Runt 0,05 mm skevhet känns rimligt, nu ska jag göra likadant på andra sidan innan jag drar ihop alltsammans och testar, först på pallbockar sedan på gatan.

Skivorna kommer från ett kit som Summit satt ihop https://www.summitracing.com/int/parts/sum-bk1626/year/1965/make/ford/model/mustang och jag kan inte rekommendera det.
Oken är GM metric och har väldigt stor kolvarea, något som i mitt fall gav felaktig bromsbalans och för lång pedalväg, och dessutom att skivorna inte sitter rätt på drivaxlarna.

Hoppas detta var orsaken till vibrationerna, vi får se när jag provkört..

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
(redigerad)

Ja det är detaljerna som gör det så hoppas det är så pass enkelt!

Hade förra året ett liknande problem på fram bromsarna där skivan tog i kanten på hubben som jag slipade ned.
Märkte bara av att att det pulserade lite när man bromsade men inget mer

Mätte upp ett kast på bromsskivan på ca 4/10 och efter slipning kom jag ner i mer rimliga 5/100 typ du fick

Med eftermarknad måste man kolla allt! 😞

Ändrade %s av %s (%s)

Resultaten från sprintcupen är klara, jag körde 3 av 5 tävlingar och placerade mig på en 7:de plats av 19 startande i min klass, många körde bara en eller två sprint så resultaten är därefter, hursomhelst är jag jättenöjd!  https://svkg.se/racing/sprintrace/resultat-2020/

På sista deltävlingen 30/8 började pusselbitarna falla på plats och tiderna krypa neråt, inför nästa år behöver jag träna mer på körningen, bilen har potential om bara jag klarar att ta vara på den 🙂

  • Like 1
  • 6 months later...

Under vintern har jag gjort i ordning infästningarna till coilover i framvagnen, satte upp lite 7075 alu i svarven och vevade fram riktiga distanser med bra passform, slut på klonkandet alltså.

Framvagn-16.thumb.jpg.4e823b4759a6a4d60653817a20b53ff0.jpg

 

Samtidigt bytte jag också fjädrar från 80 N/mm till 120 N/mm, upplevde den lite mjuk i framvagnen så det ska bli kul att känna skillnaden.

Framvagn-14.thumb.jpg.202fccfdf071488024f6e68057a0631f.jpg

 

Byggde också riktiga reaktionsstag:

Framvagn-20.thumb.jpg.6ab1aa1f10c4012efae4429bc620853f.jpg

Framvagn-24.thumb.jpg.e9cf6fbc13615f4b97ef4f531bd983ed.jpg

Framvagn-26.thumb.jpg.3b090117ef22505ddb17ff89bb861033.jpg

Första provturen var väldigt positiv, klart mycket bättre uppförande vid kraftiga inbromsningar och skärpan i framvagnen skruvades upp många steg.

Helbild-31.thumb.jpg.44efdc4d29535415ad68a4922e21203c.jpg

 

Har anmält mig till hela SVKG´s sprintcup med konbana, första deltävlingen 22 april.

 

 

  • Like 1
9 timmar sedan, Wirzen said:

Riktigt fränt bygge👍. Tack för inspiration. Hoppas kunna svänga lite med min mustang också så småningom.

Tackar!

Jo, det är riktigt roligt att försöka få en gammal musse att bli så bra som möjligt med rimliga medel och utan att byta hela hjulupphängningarna. Just en sådan sak som reaktionsstagen gjorde en påtaglig skillnad, jag hade polybussningar tidigare men det är helt enkelt inte tillräckligt stabilt, just vid inbromsningar märks skillnaden direkt, den där oprecisa känslan i framvagnen blev mycket bättre. Dessutom kan jag enklare justera caster, inga shims att trassla med, börjar med 4,8° och testar hur det känns. Har 0 i toe och 1,5° negativ camber.

(redigerad)

Nu har jag plöjt igenom tråden, det är svårt att hänga med i svängarna när det pratas om camber vinklar (hueh hueh) och annat. 
Men annars måste jag säga att det är jäkligt imponerade, du jobbar snabbt och tillverkar dina egna lösningar, en riktig hot rodder. 👍

Ändrade %s av %s (%s)
  • Thanks 1
  • 3 weeks later...

Nu har jag kört ett antal testrundor efter vinterns mekande, fick rätt omgående byta sänkblocken bak, satte dit 40mm i vintras men det fungerar inte i verkligheten på min bil, hjulen tar i skärmkanterna och kardanen touchar fästet till handbromsvajrarna. Gick tillbaka till 25mm, klippte lite skärmkant och tog bort lite onödig plåt på fästet.

Reaktionsstagen är en riktig hit, vilken skillnad på precisionen i framvagnen!

Hårdare fjädrar fram var också en hit, 120N/mm ( ca 700 lbs/ins ) gjorde stor skillnad.

Har lagt en hel del tid på att justera stötdämparna, fram är det inga större problem, mina dämpare passar bra ihop med fjädrarna. Bak har det varit lite knixigare, förra året hade jag en tanke om hur mycket dämpning det skulle behövas och justerade efter detta men hittade inte riktigt någon inställning som jag var nöjd med. I år valde jag att vrida på ordentligt på dämparna för att se vad som hände och det som hände var positivt!  Dubbelkollade med Öhlins om inställningar och fick verifierat att jag var på rätt spår. Den stora ofjädrade vikten i bakaxeln ( på min bil ca 115 kg ) kräver ordentligt med både dämpning och mycket rebound.

Nu när jag har börjat hitta rätt blir bilen faktiskt mer komfortabel att åka i trots hårda fjädrar, för lite dämpning/rebound förmår inte att hantera en hård fjäder och bilen blir stötig, alldeles för lite dämpning gör bilen till en sjösjukeskapande gummiboll.

Egentligen är det lite osannolikt att en 65:a mustang kan går så här bra på vägen, hög fart på guppig lappad asfalt och kurvor med fel lutning fungerar förvånansvärt bra. Dessutom har transienta förlopp som att du bromsar kraftigt och svänger eller gasar på kraftigt och släpper av tvärt blivit mycket mindre dramatiska.

Det känns som att jag är på god väg att få bilen dit jag vill väghållningsmässigt.

  • Like 1

Kul och lärorika uppdateringar. Tyvärr funkar inte att trycka på ett inlägg och ge en like,  på paddan, så det får bli en här 👍.

Så fort bakskärmarna blivit åtgärdade på min ska jag börja fila på väghållningen igen. Så fortsätt och lägg upp.

 

/Christer

  • 2 weeks later...
On 2021-04-24 at 13:34, JanneJ said:

Premiär på konbana 2021:

 

Precis lagom nivå!!  Varken för mesigt eller för riskabelt.
För tankarna tillbaka till när klubben hyrde landningsbanan på Bromma och gjorde likadant.
Nu vill ingen göra det längre oavsett årsmodell på bil verkar det som.

Längtar till nya GTR banan här i Eskilstuna blir klar så man får nära till göra nått sådant troligen helt ensam

Ja, det är en riktigt kul och utmanande form och det finns inga garantier för att snabbaste bil på pappret vinner.

Den banan vi kör är tidningen Automobils A-sprint med en extra 180° vändning på slutet.

1210286770_Screenshot_2021-04-25Konbana.thumb.png.456feef38826d3919fd4b0caa11eec97.png

 

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...