Jump to content

Recommended Posts

Banmöte på Knutstorp med SVKG.
Vinterns uppgraderingar har gjort gott, förra året åkte jag på 1.18.7 som snabbast, i år blev det 1.15.2!
Nu när det börjar gå såpass fort så visar sig andra brister i kedjan, har lite nya idéer på hur de ska gå ännu fortare 😉

 

Vill ni åka med?

 

  • Like 2
30 minuter sedan, Per Berglund said:

Känns att det går riktigt bra i kurvorna så det verkar vara en trevlig kärra!

Förslag på uppgradering!   Nytt stabilare kamerastativ! Jag blir sjösjuk! 😂

Kameran sitter stenhårt i bågen men jag tror det är något med GoPros stabilisering som gör att det blir så, hade samma tendens på filmerna från Falkenberg. Ska prova att stänga av stabiliseringen och se vad som händer.

Inte helt ovanligt att en del blir åksjuka när de själva kör... 😉

 

  • 2 weeks later...

Tackar!

Kul att ni gillar vad jag gör.

Har kontakt med Öhlins om att göra en coiloverdämpare fram, har dämpare från Leda idag men de skulle må bra av service och uppdatering så jag tänkte att det kunde vara intressant att se om Öhlins kan hitta på något. Har ju redan Öhlinare bak som funkar ypperligt så det hade varit kul med samma typ runt om.

  • 2 weeks later...

Sprintfinalen gick igår på Vårgårda flygfält, finalbanan passade mussen bra, den var längre och hade lite öppnare karaktär vid vändningen.

Förutom ombyggnaden av länkarmsinfästningen hade jag bytt den bakre krängningshämmaren från 14 till 16mm, allt för att få bort lte understyrning.
Framvagnen är såå mycket bättre, cambern faller inte över på positiv i tighta svängar vilket gör att det blir mer gummi mot asfalten och mer grepp. 16mm krängare bak gav en något överstyrd karaktär men ändå väldigt snällt och kontrollerbart, inga plötsliga bryt eller annat konstigt bara lite lagom överstyrt. Kommer ändå att gå tillbaka till 14mm krängare då detta just nu känns som den bästa balansen, över eller understyrt betyder att du har en obalans i grepp i fram eller bakvagn och när man kommer nära ett neutralt beteende så blir bilen känslig för inställningar och även små ändringar märks.

Jag blev 4:a i totalen i min klass 2022, resultaten finns här: https://svkg.se/racing/sprintrace/resultat-2022/

Tidsdifferenserna mot de snabbaste i klassen har minskat under hela säsongen men ska jag komma ännu närmre kommer det att krävas ännu mer av mig som förare, bilen har potential, det är mig det hänger på..

 

  • Like 2
  • 2 weeks later...
(redigerad)

Har haft kontakt med Matts på Öhlins i Karlstad om att göra en coilover till min framvagn, har ju redan Öhlinsdämpare bak så det känns som en naturlig uppdatering. Leda coilover som jag har där idag är i akut behov av renovering så beslutet att köpa nytt var inte svårt.

Öhlins fick olika data om bilen och de hade redan lite koll på den då Matts följer min tråd på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112576 , de satte in värdena i sitt beräkningsprogram och kom fram med ett förslag.

En vecka senare kom detta paket:

846114642_hlins-1.thumb.jpg.23d1677c4adf65b9b9d8a23e76e22c26.jpg

Snabbt jobbat av Öhlins!

Nu blir det lite anpassning av distanserna till fästskruvarna innan de kan monteras.

Ändrade %s av %s (%s)
  • 2 weeks later...
(redigerad)

Dämparna är på plats, satte höjden till 60cm från skärmkant till marken ( eller egentligen 19cm från rambalk vid länkarmsfästet till marken, det är ju inte säkert att skärmarna sitter perfekt.. wink.gif )

30424245_hlins-4.thumb.jpg.82b55f58b7fa4cc817d1d34fa90859f9.jpg

Har även sänkt bilen 15mm bak:

Helbild-48.thumb.jpg.5e43970ecc81431a2dabac1c59692a1d.jpg

Självklart så skrapar det i när jag backar ut från min gårdsplan.. ja, ja, det får jag ta tag i under vintern. Växellådsfäste och avgasrör ställer till det så det får bli lite modifiering och förhoppningsvis får jag typ 3 cm mer markfrigång.

 
Ändrade %s av %s (%s)
  • Thanks 1

Tog en åktur längs södra sidan av Lygnern och vände på Fjärås bräcka, den första längre turen med nya dämpare, det handlade mest om att få lite känsla för hur bilen rör sig och inte någon direkt utsortering.

Det som märks direkt är hur slutkörda de gamla dämparna var, det räcker att köra över en skarv i asfalten så känner man det. I övrigt lät jag bara milen rulla och njöt av den fantastiska höstmorgonen.

Jag kan inte annat än att imponeras av hur lugnt och harmoniskt bilen går på vägen, framfjädrarna är ytterligare något hårdare än vad jag hade tidigare men när dämparna är matchade blir helheten bara så bra.

 

Helbild-49.thumb.jpg.4b0f56f8bc17810598c5a26a16ea6129.jpg

(redigerad)

Har plöjt igenom halva din tråd i Rejsa , phuu ......

Mycket nyttig info om väghållning bla. 🖕

Min vardagsbil , Audi A6 , är fabrikssänkt och hård som en huggkubbe , varje skarv / vägmärke känns .

Kanske dags att byta dämpare 🤔

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)
3 timmar sedan, Tungelsta HT-67 said:

Har plöjt igenom halva din tråd i Rejsa , phuu ......

Mycket nyttig info om väghållning bla. 🖕

Min vardagsbil , Audi A6 , är fabrikssänkt och hård som en huggkubbe , varje skarv / vägmärke känns .

Kanske dags att byta dämpare 🤔

Förstår att du pustar, den är ju snart 100 sidor!

En anpassad dämpare gör att man kan åka med riktigt hårda fjädrar, har man en klen eller trasig dämpare så blir färden väldigt stötig. Jag har just nu 170 N/mm ( eller ca 970 lbs/in ) fjädrar på mussen och den upplevs bara som tight och körglad. De flesta nya bilar är ganska hårt fjädrade men med dagens teknik på dämpare så blir upplevelsen inte stötig utan bara säker och förtroendeingivande.

Tyvärr är ju många av de dämparna som säljs som reservdelar till gamla Mustanger rätt mediokra prylar, det säger sig själv , ger du 500:- för en dämpare så är det inte mycket till kvalitet du får för pengarna. 

Hade jag valt tre komponenter att lägga pengarna på i hjulupphängningarna så hade det varit stötdämpare, panhardstag och strut rods med länklager.

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1

Valde att redan nu ta hem r-däck till nästa säsong, mina nuvarande Yokohama A052 är hårt slitna och framdäcken så gott som slut. Efter en hel del efterforskningar och goda råd från medlemmar på Rejsa så valde jag Nankang AR-1, pris-tillgång-prestanda gav 2 tänkbara däck: Michelin PS2C och Nankang AR-1, de sistnämnda fick bäst recensioner av flera som kört på dem under 2022 så det fick det bli.

 

NankangAR-1-1.thumb.jpg.5f06ccda84992fd7246d5e389d189828.jpg

Nästa punkt på listan påbörjad:
- Lös problemet med skvalpande bränsle och att den suger luft när man kommer ner mot ½ tank.

Min nuvarande tank är så vitt jag bedöma bilens originaltank från 1965, den har en rejäl buckla längst bak ( någon har i forntiden backat på något som var hårdare än tanken, kanske en runsten.. ), den rymde innan påbackningen 60 liter och saknar all form av interna skvalpskydd.

Istället köpte jag en helt ny tank från en 1969-70 mustang, den har samma L-B mått men är lite högre och rymmer 83 liter, den extra höjden är inget problem då jag redan nu har den marginalen under golvet i bagaget.

 

Tank-4.thumb.jpg.78d5beea2c88b11ab71e7811ad24cfef.jpg

Gjorde lite markeringar för ett ingrepp:

Tank-5.thumb.jpg.f2b18e2fae0e5d855cd8f828bb779a16.jpg

Tank-6.thumb.jpg.009984660b149f26cf89a11b3310a70c.jpg

Tank-7.thumb.jpg.ca219dc6ed4458b90feb86502bbba917.jpg

Tank-8.thumb.jpg.b5faa098bac415e4c7e3280dc5e22be7.jpg

Nästa steg är att klippa till några plåtar som kan bli skvalpskott, frågan är om dessa behöver vara hela höjden eller om det räcker med ½?.
Så här ser det ut på insidan:

Tank-9.thumb.jpg.0f3470fbea55aeea41648fde415edf5f.jpg

På arbetsbänken ligger också delar för en intank pump med catch, mer om det senare.

Vanligtvis är det ett krav om du ska köra i någon serie, jag kör bara trackdays och liknande så jag slipper. Skummet har en livslängd och när man inte måste ha det så är det bättre att bygga en mekanisk lösning på skvalpandet.

  • Like 1

Varför köpte du inte den färdiga tanken med skvalp skydd klart och dessutom slippa givarhålet som är ett problem
Då har du ju pump klart dessutom…..Eller kanske vill ha pysslet! 😅

Bygg skvalpplåt hela vägen upp soppan ska ju helst inte vispas och fyllas med luft.
Skulle även helt blockera givarhålet direkt

 

4 timmar sedan, JanneJ said:

Att klura, fundera och sedan bygga är ju halva grejen 😉

Då bygger jag skvalpplåtarna hela vägen upp, tackar 👍

Jepp det är ju så!
En kompis tog en rostfri typ kakburk och punktade fast i botten det såg riktigt stiligt ut.

Sätter du vanlig plåt 240B/DC01 så är rosten blixtsnabbt igång.
Jag tror de som tillverkar tankar som inte är rostfri använder en plåt liknande Corten eller annan legering.

Går ju även med Zinkad 25/25 plåt den är jättelätt att svetsa i fäller inte ut flagor som varmförzinkat gör
 

  • 5 months later...

Uppdatering av vad som hänt under vintern.

Tanken är färdig:

Tank-21.thumb.jpg.9dafbe3fc457a61bb39878a7c9adfd44.jpg

Tank-22.thumb.jpg.18669d17f678c28f7e14c00a8c6ff4b3.jpg

Returen från insprutningen går in i röret på armaturen ( givetvis modifierad på insidan )

Tank-23.thumb.jpg.2130b28d384bca3c3c77badf455e73c5.jpg

Pumpen kommer från en 2003 Mustang och är lite modifierad för att passa, fördelen är att den sitter i en form av catchtank redan.

Tank-24.thumb.jpg.3c86beda804cf970217ab8d120bfbd75.jpg

 

Passade också på att göra en kryssförstärkning mellan de bakre hjulhusen:

Kryssfrstrkning-11.thumb.jpg.db0a259cfdfd383255ecd96426d5b43c.jpg

 

Markfrigången var rätt usel och när jag sänkte bilen ytterligare 15mm så blev den inte bättre om man säger så..
Byggde en ny växellådsbalk och använde ett växellådsfäste från cheva ( modifierat..) så jag fick 30mm extra där:

Vxelldsfste-6.thumb.jpg.92ba830266515e51f87eb41af1e1a73a.jpg

 

Avgasrören tog också lite onödigt med plats så jag sågade isär alltsammans och byggde nytt, tidigare var det en mix av 2 och 2.5" beroende på att jag byggt om delar av det under säsongen, nu blir det bara 2.5".
Nu finns det risk att jag blir idiotförklarad men jag ville testa en grej 😉

Avgas-25.thumb.jpg.1472773d677a11001d53ee8abfd73bef.jpg

Avgas-26.thumb.jpg.650e60bae223f956d7494fedcf80f6b5.jpg

Avgas-27.thumb.jpg.4b14ec7c16ab71c35d46485c1ec44aee.jpg

Avgas-28.thumb.jpg.6c2b7cd1f7b318d6231dfe26d67412ee.jpg

Japp, ni ser rätt, jag går över till ett enkelt 2.5" rör..

Det är sjukt dåligt med plats över bakaxeln på förarsidan och panhardstaget gör inte livet lättare så jag tänkte skippa dubbelt system och bara släppa ut på passagerarsidan:

Avgas-36.thumb.jpg.f0efd8b02587b29f04d7c517d714ea56.jpg

 

Det har hänt mer grejor under vintern 🙂

  • Thanks 1

En av punkterna på listan var detta:

Lnkarm-1.thumb.jpg.8473f0338166240c6222ea7b6c2f3d8e.jpg

Byggde en jigg:

Lnkarm-2.thumb.jpg.e4c47045d6af1d70bb2d2ce3150e9b23.jpg

Delarna till projektet:

Lnkarm-3.thumb.jpg.a529fe1cb47d85be46c2f23f0ed5fdc0.jpg

Ingen återvändo...

Lnkarm-4.thumb.jpg.e02b2bb29582a23b08d0a2f4289765bc.jpg

Provmontering:

Lnkarm-5.thumb.jpg.b80cf806ca7472c54f6df9199fdfa7ee.jpg

Tig:ade svetsmuttrarna

Lnkarm-6.thumb.jpg.19f582e7d01ee7dce5c0df0ba3872099.jpg

Färdigsvetsat:

Lnkarm-7.thumb.jpg.ed11632b6ba351da0d9ab2ca509f22fe.jpg

Lnkarm-8.thumb.jpg.4fa4e437a9acee9dca40ff35f1e0df32.jpg

Distanser till infästningen:

Lnkarm-11.thumb.jpg.18b712b37017635df91e383c1c62430e.jpg

Lnkarm-13.thumb.jpg.39052515b7e63bdef1c02670edfa1c48.jpg

 

Klart och monterat:

Framvagn-34.thumb.jpg.3f098136d44fadae32932be3d1c0efa0.jpg

  • Like 2

Trotsade regnet, eller, det spelar ingen roll egentligen, bilen är ändå grymt smutsig..

Liten runda upp och ner för gatan, mycket värdefullt med provtur, avgasrör slår mot golvet någonstans och måste åtgärdas, bilen skrapar inte i kantstenen när jag backar ut på gatan = bra!

2023-03-25-12-26-58_helbild-51.jpg

Nästa steg, hjulinställning.

Om någon är nyfiken på hur 4° negativ camber ser ut så... biggrin.gif

2023-03-25-12-26-58_helbild-52.jpg

 
  • 1 month later...
(redigerad)

Banmöte med Svkg på Falkenbergsbanan, sänkte tiderna med 2 sekunder sedan förra året, bästa för dagen 57:34.

 

Ändrade %s av %s (%s)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...