JanneJ August 23, 2022 Author Report August 23, 2022 Banmöte på Knutstorp med SVKG. Vinterns uppgraderingar har gjort gott, förra året åkte jag på 1.18.7 som snabbast, i år blev det 1.15.2! Nu när det börjar gå såpass fort så visar sig andra brister i kedjan, har lite nya idéer på hur de ska gå ännu fortare Vill ni åka med? 2 Citera
Per Berglund August 23, 2022 Report August 23, 2022 Känns att det går riktigt bra i kurvorna så det verkar vara en trevlig kärra! Förslag på uppgradering! Nytt stabilare kamerastativ! Jag blir sjösjuk! Citera
JanneJ August 23, 2022 Author Report August 23, 2022 30 minuter sedan, Per Berglund said: Känns att det går riktigt bra i kurvorna så det verkar vara en trevlig kärra! Förslag på uppgradering! Nytt stabilare kamerastativ! Jag blir sjösjuk! Kameran sitter stenhårt i bågen men jag tror det är något med GoPros stabilisering som gör att det blir så, hade samma tendens på filmerna från Falkenberg. Ska prova att stänga av stabiliseringen och se vad som händer. Inte helt ovanligt att en del blir åksjuka när de själva kör... Citera
Corvette August 31, 2022 Report August 31, 2022 alltid lika spännande att se dina förbättringar av pärlan Citera
JanneJ September 1, 2022 Author Report September 1, 2022 Tackar! Kul att ni gillar vad jag gör. Har kontakt med Öhlins om att göra en coiloverdämpare fram, har dämpare från Leda idag men de skulle må bra av service och uppdatering så jag tänkte att det kunde vara intressant att se om Öhlins kan hitta på något. Har ju redan Öhlinare bak som funkar ypperligt så det hade varit kul med samma typ runt om. Citera
JanneJ September 11, 2022 Author Report September 11, 2022 Sprintfinalen gick igår på Vårgårda flygfält, finalbanan passade mussen bra, den var längre och hade lite öppnare karaktär vid vändningen. Förutom ombyggnaden av länkarmsinfästningen hade jag bytt den bakre krängningshämmaren från 14 till 16mm, allt för att få bort lte understyrning. Framvagnen är såå mycket bättre, cambern faller inte över på positiv i tighta svängar vilket gör att det blir mer gummi mot asfalten och mer grepp. 16mm krängare bak gav en något överstyrd karaktär men ändå väldigt snällt och kontrollerbart, inga plötsliga bryt eller annat konstigt bara lite lagom överstyrt. Kommer ändå att gå tillbaka till 14mm krängare då detta just nu känns som den bästa balansen, över eller understyrt betyder att du har en obalans i grepp i fram eller bakvagn och när man kommer nära ett neutralt beteende så blir bilen känslig för inställningar och även små ändringar märks. Jag blev 4:a i totalen i min klass 2022, resultaten finns här: https://svkg.se/racing/sprintrace/resultat-2022/ Tidsdifferenserna mot de snabbaste i klassen har minskat under hela säsongen men ska jag komma ännu närmre kommer det att krävas ännu mer av mig som förare, bilen har potential, det är mig det hänger på.. 2 Citera
JanneJ September 25, 2022 Author Report September 25, 2022 (redigerad) Har haft kontakt med Matts på Öhlins i Karlstad om att göra en coilover till min framvagn, har ju redan Öhlinsdämpare bak så det känns som en naturlig uppdatering. Leda coilover som jag har där idag är i akut behov av renovering så beslutet att köpa nytt var inte svårt. Öhlins fick olika data om bilen och de hade redan lite koll på den då Matts följer min tråd på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112576 , de satte in värdena i sitt beräkningsprogram och kom fram med ett förslag. En vecka senare kom detta paket: Snabbt jobbat av Öhlins! Nu blir det lite anpassning av distanserna till fästskruvarna innan de kan monteras. Ändrade %s av %s (%s) Citera
JanneJ October 8, 2022 Author Report October 8, 2022 (redigerad) Dämparna är på plats, satte höjden till 60cm från skärmkant till marken ( eller egentligen 19cm från rambalk vid länkarmsfästet till marken, det är ju inte säkert att skärmarna sitter perfekt.. ) Har även sänkt bilen 15mm bak: Självklart så skrapar det i när jag backar ut från min gårdsplan.. ja, ja, det får jag ta tag i under vintern. Växellådsfäste och avgasrör ställer till det så det får bli lite modifiering och förhoppningsvis får jag typ 3 cm mer markfrigång. Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
JanneJ October 9, 2022 Author Report October 9, 2022 Tog en åktur längs södra sidan av Lygnern och vände på Fjärås bräcka, den första längre turen med nya dämpare, det handlade mest om att få lite känsla för hur bilen rör sig och inte någon direkt utsortering. Det som märks direkt är hur slutkörda de gamla dämparna var, det räcker att köra över en skarv i asfalten så känner man det. I övrigt lät jag bara milen rulla och njöt av den fantastiska höstmorgonen. Jag kan inte annat än att imponeras av hur lugnt och harmoniskt bilen går på vägen, framfjädrarna är ytterligare något hårdare än vad jag hade tidigare men när dämparna är matchade blir helheten bara så bra. Citera
Tungelsta HT-67 October 10, 2022 Report October 10, 2022 (redigerad) Har plöjt igenom halva din tråd i Rejsa , phuu ...... Mycket nyttig info om väghållning bla. Min vardagsbil , Audi A6 , är fabrikssänkt och hård som en huggkubbe , varje skarv / vägmärke känns . Kanske dags att byta dämpare Ändrade %s av %s (%s) Citera
JanneJ October 10, 2022 Author Report October 10, 2022 (redigerad) 3 timmar sedan, Tungelsta HT-67 said: Har plöjt igenom halva din tråd i Rejsa , phuu ...... Mycket nyttig info om väghållning bla. Min vardagsbil , Audi A6 , är fabrikssänkt och hård som en huggkubbe , varje skarv / vägmärke känns . Kanske dags att byta dämpare Förstår att du pustar, den är ju snart 100 sidor! En anpassad dämpare gör att man kan åka med riktigt hårda fjädrar, har man en klen eller trasig dämpare så blir färden väldigt stötig. Jag har just nu 170 N/mm ( eller ca 970 lbs/in ) fjädrar på mussen och den upplevs bara som tight och körglad. De flesta nya bilar är ganska hårt fjädrade men med dagens teknik på dämpare så blir upplevelsen inte stötig utan bara säker och förtroendeingivande. Tyvärr är ju många av de dämparna som säljs som reservdelar till gamla Mustanger rätt mediokra prylar, det säger sig själv , ger du 500:- för en dämpare så är det inte mycket till kvalitet du får för pengarna. Hade jag valt tre komponenter att lägga pengarna på i hjulupphängningarna så hade det varit stötdämpare, panhardstag och strut rods med länklager. Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
JanneJ October 11, 2022 Author Report October 11, 2022 Valde att redan nu ta hem r-däck till nästa säsong, mina nuvarande Yokohama A052 är hårt slitna och framdäcken så gott som slut. Efter en hel del efterforskningar och goda råd från medlemmar på Rejsa så valde jag Nankang AR-1, pris-tillgång-prestanda gav 2 tänkbara däck: Michelin PS2C och Nankang AR-1, de sistnämnda fick bäst recensioner av flera som kört på dem under 2022 så det fick det bli. Citera
JanneJ October 16, 2022 Author Report October 16, 2022 Nästa punkt på listan påbörjad: - Lös problemet med skvalpande bränsle och att den suger luft när man kommer ner mot ½ tank. Min nuvarande tank är så vitt jag bedöma bilens originaltank från 1965, den har en rejäl buckla längst bak ( någon har i forntiden backat på något som var hårdare än tanken, kanske en runsten.. ), den rymde innan påbackningen 60 liter och saknar all form av interna skvalpskydd. Istället köpte jag en helt ny tank från en 1969-70 mustang, den har samma L-B mått men är lite högre och rymmer 83 liter, den extra höjden är inget problem då jag redan nu har den marginalen under golvet i bagaget. Gjorde lite markeringar för ett ingrepp: Nästa steg är att klippa till några plåtar som kan bli skvalpskott, frågan är om dessa behöver vara hela höjden eller om det räcker med ½?. Så här ser det ut på insidan: På arbetsbänken ligger också delar för en intank pump med catch, mer om det senare. Citera
Tungelsta HT-67 October 16, 2022 Report October 16, 2022 (redigerad) Brukar inte bränsletankar för racebilar ha en tank som är fylld med ngt poröst material https://dalhems.com/sv/p/cd5735a07c2d438cbbc94211ebf6441a/tankskum-liter https://www.speeding.nu/p/branslesystem-an-kopplingar/branslesystem-108/skum-for-tankar/skum-for-bransletankar-gul.html https://www.j-spec.se/motor/bransle/bransletank-ledning/bransletankar/skum-for-bransletank-3.16dm3-370x95x90mm?vat=1&gclid=Cj0KCQjw166aBhDEARIsAMEyZh5X4NMy9CCZeiAFeVdjhzERiMXqJoerTI4D9yUkG9U28oxcmpgfaF0aAgQgEALw_wcB Ändrade %s av %s (%s) Citera
JanneJ October 16, 2022 Author Report October 16, 2022 Vanligtvis är det ett krav om du ska köra i någon serie, jag kör bara trackdays och liknande så jag slipper. Skummet har en livslängd och när man inte måste ha det så är det bättre att bygga en mekanisk lösning på skvalpandet. 1 Citera
Per Berglund October 16, 2022 Report October 16, 2022 Varför köpte du inte den färdiga tanken med skvalp skydd klart och dessutom slippa givarhålet som är ett problem Då har du ju pump klart dessutom…..Eller kanske vill ha pysslet! Bygg skvalpplåt hela vägen upp soppan ska ju helst inte vispas och fyllas med luft. Skulle även helt blockera givarhålet direkt Citera
JanneJ October 17, 2022 Author Report October 17, 2022 Att klura, fundera och sedan bygga är ju halva grejen Då bygger jag skvalpplåtarna hela vägen upp, tackar Citera
Per Berglund October 17, 2022 Report October 17, 2022 4 timmar sedan, JanneJ said: Att klura, fundera och sedan bygga är ju halva grejen Då bygger jag skvalpplåtarna hela vägen upp, tackar Jepp det är ju så! En kompis tog en rostfri typ kakburk och punktade fast i botten det såg riktigt stiligt ut. Sätter du vanlig plåt 240B/DC01 så är rosten blixtsnabbt igång. Jag tror de som tillverkar tankar som inte är rostfri använder en plåt liknande Corten eller annan legering. Går ju även med Zinkad 25/25 plåt den är jättelätt att svetsa i fäller inte ut flagor som varmförzinkat gör Citera
JanneJ March 21, 2023 Author Report March 21, 2023 Uppdatering av vad som hänt under vintern. Tanken är färdig: Returen från insprutningen går in i röret på armaturen ( givetvis modifierad på insidan ) Pumpen kommer från en 2003 Mustang och är lite modifierad för att passa, fördelen är att den sitter i en form av catchtank redan. Passade också på att göra en kryssförstärkning mellan de bakre hjulhusen: Markfrigången var rätt usel och när jag sänkte bilen ytterligare 15mm så blev den inte bättre om man säger så.. Byggde en ny växellådsbalk och använde ett växellådsfäste från cheva ( modifierat..) så jag fick 30mm extra där: Avgasrören tog också lite onödigt med plats så jag sågade isär alltsammans och byggde nytt, tidigare var det en mix av 2 och 2.5" beroende på att jag byggt om delar av det under säsongen, nu blir det bara 2.5". Nu finns det risk att jag blir idiotförklarad men jag ville testa en grej Japp, ni ser rätt, jag går över till ett enkelt 2.5" rör.. Det är sjukt dåligt med plats över bakaxeln på förarsidan och panhardstaget gör inte livet lättare så jag tänkte skippa dubbelt system och bara släppa ut på passagerarsidan: Det har hänt mer grejor under vintern 1 Citera
JanneJ March 23, 2023 Author Report March 23, 2023 En av punkterna på listan var detta: Byggde en jigg: Delarna till projektet: Ingen återvändo... Provmontering: Tig:ade svetsmuttrarna Färdigsvetsat: Distanser till infästningen: Klart och monterat: 2 Citera
JanneJ March 25, 2023 Author Report March 25, 2023 Trotsade regnet, eller, det spelar ingen roll egentligen, bilen är ändå grymt smutsig.. Liten runda upp och ner för gatan, mycket värdefullt med provtur, avgasrör slår mot golvet någonstans och måste åtgärdas, bilen skrapar inte i kantstenen när jag backar ut på gatan = bra! Nästa steg, hjulinställning. Om någon är nyfiken på hur 4° negativ camber ser ut så... Citera
JanneJ April 29, 2023 Author Report April 29, 2023 (redigerad) Banmöte med Svkg på Falkenbergsbanan, sänkte tiderna med 2 sekunder sedan förra året, bästa för dagen 57:34. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.