Jump to content

Recommended Posts

16 minuter sedan, Prime Mover said:

Fantastiskt, så där vill jag att det ska se ut I min bil också !

Hör man något av kompressorvinandet inne I kupen vid vanlig körning?

Märkvärdigt att Ford inte ställer upp med intyg. Ett intyg att bilen är byggd att klara kompressorn särskilt med de stora Brembobromsarna som är standard I EU borde Ford ställa upp på. Fixar de även intyg på avgas och miljö med kompressor så öppnar sig en stor marknad för Ford Performance I Europa.

Har du någon aning varför Ford tvekar I Europa?

Då måste man ha en sound tube 

9 timmar sedan, Badmanners said:

2018 gt med procharger stage 2, inga gpf filter, långa grenrör med racekatalysatorer.

Skruva upp ljudet och lyssna. Byggd av oss. 

 

Läckert då måste Anders vara nöjd med pärlan nu!!!

9 timmar sedan, Badmanners said:

2018 gt med procharger stage 2, inga gpf filter, långa grenrör med racekatalysatorer.

Skruva upp ljudet och lyssna. Byggd av oss. 

 

Satan vad gött det låter 😄

 

Ser ni något problem med E85 mapp? På en i övrigt standard 18 eller måste man köra gpf delete?

1 hour ago, RRS550 said:

Satan vad gött det låter 😄

 

Ser ni något problem med E85 mapp? På en i övrigt standard 18 eller måste man köra gpf delete?

Ingen som vet än hur filtren kommer att må av e85. Rent generellt tycker jag e85 på en gatbil är värdelöst. Ska man kunna hålla normala serviceintervaller så är det bensin som gäller.

Sedan slänger jag ut en fundering. Dessa bilar har en del problem med piston slapp. Frågan är om det förvärras eller kan uppkomma snabbare av e85 då det tvättar cylinderväggarna mer effektivt än bensin....bara en tanke

(redigerad)
7 timmar sedan, Badmanners said:

Ingen som vet än hur filtren kommer att må av e85. Rent generellt tycker jag e85 på en gatbil är värdelöst. Ska man kunna hålla normala serviceintervaller så är det bensin som gäller.

Sedan slänger jag ut en fundering. Dessa bilar har en del problem med piston slapp. Frågan är om det förvärras eller kan uppkomma snabbare av e85 då det tvättar cylinderväggarna mer effektivt än bensin....bara en tanke

Hej 

En Procharger är ju inte direkt heller jättebra på en motor med pistonslap :P.

 

Har själv fått en ny motor på min -18, cylinder #3 var repad. På den nya motorn är spridare samt insug bytt. Har fortfarande "piston slap/rattle" vid 2000 varv. Har även typewriter tick. Med Fords meddelande där de säger att typewriter tick är normalt efter oljebyte på tomgång så hävdar man nu att min 2k slap som uppstår när man kör är samma som typewriter tick, suck. 

Med den nya motorn på 18/19 modellerna så får ju bilen ganska så mycket mer häst jämfört med bensinmapparna. Ur ett effektperspektiv så är det en grym ökning med E85.

Ändrade %s av %s (%s)
15 minuter sedan, RRS550 said:

Hej 

En Procharger är ju inte direkt heller jättebra på en motor med pistonslap :P.

 

Har själv fått en ny motor på min -18, cylinder #3 var repad. På den nya motorn är spridare samt insug bytt. Har fortfarande "piston slap/rattle" vid 2000 varv. Har även typewriter tick. Med Fords meddelande där de säger att typewriter tick är normalt efter oljebyte på tomgång så hävdar man nu att min 2k slap som uppstår när man kör är samma som typewriter tick, suck. 

Med den nya motorn på 18/19 modellerna så får ju bilen ganska så mycket mer häst jämfört med bensinmapparna. Ur ett effektperspektiv så är det en grym ökning med E85.

Hör du enbart ljudet vid 2000 varv så skulle jag gissa på ett du har ett annat problem.

 

(redigerad)
22 minuter sedan, Badmanners said:

Hör du enbart ljudet vid 2000 varv så skulle jag gissa på ett du har ett annat problem.

 

Det är det jag hävdar med, men de håller inte med :(. De hänvisar till Fords meddelande som är för typewriter tick...

Själva typewriter tick i sig är konstigt att Ford säger är normalt. Varför skulle en motor börja ticka oregelbundet efter oljebyte, vid över 65 graders arbetstemp och upp till 1700 varv på tomgång. Känns som att de har ifrån fabrik någon haft någon form av friktionshämmande medel likt Cerateq...

Ändrade %s av %s (%s)
10 hours ago, Strinning said:

Längtar till våren.....

 

Fränt ! Är Whipple kittet nyinstallerat eller har du hunnit köra med det ? Intressant också att höra om du har dynat och/eller testat på strippen...  Sen undrar jag om du bytt OPG/CS gears eller kör du original ? 

20 hours ago, Badmanners said:

2018 gt med procharger stage 2, inga gpf filter, långa grenrör med racekatalysatorer.

Skruva upp ljudet och lyssna. Byggd av oss. 

 

Är grymt det där ! Ska ni dyna den ? När det gäller GPF filter delete, vad har ni i praktiken gjort och säljer ni delar och tjänst för att göra det ? 

54 minuter sedan, Richard Nordström said:

Är grymt det där ! Ska ni dyna den ? När det gäller GPF filter delete, vad har ni i praktiken gjort och säljer ni delar och tjänst för att göra det ? 

Den ska upp i dyno senare i år. Vi har tre olika lösningar. Hur vi gjort berättar vi inte men det kommer en kommersiell produkt senare i vår.

10 minutes ago, Badmanners said:

Den ska upp i dyno senare i år. Vi har tre olika lösningar. Hur vi gjort berättar vi inte men det kommer en kommersiell produkt senare i vår.

Ok, intresserad, vi hörs i ärendet, jag behöver bestämma mig för gpf eller inte innan whipple installation. Ingen panik än, ligger för min del en par månader bort...

(redigerad)
13 timmar sedan, Richard Nordström said:

Fränt ! Är Whipple kittet nyinstallerat eller har du hunnit köra med det ? Intressant också att höra om du har dynat och/eller testat på strippen...  Sen undrar jag om du bytt OPG/CS gears eller kör du original ? 

Enligt Whipple så behöver man inte byta OPG/CS gears ....men jag har funderat på det. Det är helt nymonterat och väglaget här i Stockholm känns inte så roligt för provkörning. Tänkte dyna den när ja kört några mil först.

Har även bytt till kolfiberkardan,  3" Catback "Street Version" T409 MBRP och Performance drivaxlar.

//Jonas

 

IMG_4874.jpg

IMG_4876.jpg

IMG_0509.JPEG

IMG_4471.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
1 hour ago, Strinning said:

Enligt Whipple så behöver man inte byta OPG/CS gears ....men jag har funderat på det. Det är helt nymonterat och väglaget här i Stockholm känns inte så roligt för provkörning. Tänkte dyna den när ja kört några mil först.

Har även bytt till kolfiberkardan,  3" Catback "Street Version" T409 MBRP och Performance drivaxlar.

//Jonas

 

IMG_4874.jpg

IMG_4876.jpg

IMG_0509.JPEG

IMG_4471.jpg

Ser ut som ett stabilt bygge. Det är dock ingen 2018

9 hours ago, Strinning said:

Enligt Whipple så behöver man inte byta OPG/CS gears ....men jag har funderat på det. Det är helt nymonterat och väglaget här i Stockholm känns inte så roligt för provkörning. Tänkte dyna den när ja kört några mil först.

Har även bytt till kolfiberkardan,  3" Catback "Street Version" T409 MBRP och Performance drivaxlar.

//Jonas

 

IMG_4874.jpg

IMG_4876.jpg

IMG_0509.JPEG

IMG_4471.jpg

Det här ser ju riktigt, riktigt trevligt ut. Blir spännande att höra hur den går och vad den ger vid bänkkörning. Keep the updates coming.....

Vad gäller kommentaren om att det inte är en 2018 så tar jag mig friheten som trådstartare att säga att alla kompressor trim uppdateringar är välkomna oavsett årsmodell. Jag skulle nog egentligen lagt den här tråden i racing, dragracing och annat bus eller teknik, motorer forumet. Men som sagt uppdateringar i ämnet oavsett årsmodell är välkommet.   

  • 3 weeks later...
On 2019-02-22 at 17:12, Richard Nordström said:

Det här ser ju riktigt, riktigt trevligt ut. Blir spännande att höra hur den går och vad den ger vid bänkkörning. Keep the updates coming.....

Vad gäller kommentaren om att det inte är en 2018 så tar jag mig friheten som trådstartare att säga att alla kompressor trim uppdateringar är välkomna oavsett årsmodell. Jag skulle nog egentligen lagt den här tråden i racing, dragracing och annat bus eller teknik, motorer forumet. Men som sagt uppdateringar i ämnet oavsett årsmodell är välkommet.   

I Onsdags var det torra vägar och sol....fick bli en prov sväng!!!! WOW.......

  • Like 1
  • 3 weeks later...
1 hour ago, Marcus F said:

Fråga ang kompressor. Har kollat på en Kenne Bell

Besiktning Hur gör man ??

Vad ska man tänka på om man är sugen att montera en.

 

Mvh Marcus

1) Köp en sprillans bil, montera kompressorn direkt och sälj den innan första besiktningen.

2) Häng av remmen och hoppas på turen

3) Köp en svartbesiktning,  vet inte hur men med tanke på vad man sett på vägarna som har godkänts så måste det gå om man har rätt kontakter.

4) Regbesiktiga bilen, tveksamt projekt på så ny bil, har dock sett en 2007 GT (S197) som eftermonterat en Roush kompressor 2017 och lyckats regbesiktiga genom att skaffa intyg från Roush och Ford att det är ok.

OBS! 1 och 2 innebär ändå en risk att stå utan ersättning vid en olycka/skada då försäkringsbolaget  inte betalar ut någon som helst ersättning p.g.a  avsevärt ändrad specifikation om kompressorn upptäcks. Finns flera sådana fall. 

 

Besiktning:

Du behöver ett intyg från Ford på att bilen är byggd för att klara en kompressor och du behöver ett intyg på att bilen med kompressor uppfyller EU:s avgas och miljökrav. Inget av detta finns för Europamarknaden än, trodde att Ford Performance skulle fixa detta till sin kompressor. Jag avvaktar till det garanterat går att få en kompressorinstallation genom besiktningen innan jag sätter en kompressor på min bil.

Ett alternativ som fungerar är att flytta över och jobba I USA, köpa en kompressorbil som får gå I trafik drygt ett år innan man flyttar hem och tar med bilen som flyttgods.

Importfirmorna lyckas ta hem en del specialmodeller och jag undrar hur de gör för att registreringsbesiktiga dessa bilar?

Man kan sätta på en kompressor utan rätt papper och hoppas att besiktningsmannen släpper igenom den vid besiktning. Går även att skruva av och på kompressorn inför besiktning (bökigt). Detta är inte någon bra väg att gå. Råkar det hända något med en sån bil så kan det bli problem med ersättning från försäkringen eftersom bilen bryter mot lagen och inte stämmer mot vad som står I registreringsbeviset. Garantier från Ford lär inte heller gälla.

2 timmar sedan, Marcus F said:

Fråga ang kompressor. Har kollat på en Kenne Bell

Besiktning Hur gör man ??

Vad ska man tänka på om man är sugen att montera en.

 

Mvh Marcus

Hej.

Än så länge släpper inte Ford Europa något avgasintyg varken på sin egna Preformens eller andra märken.

Jag kör i två år, sen får ja se hur läget ligger.

Eftersom jag äger en Auktoriserad Fordverkstad i Stockholm så är jag rätt påläst om vad som gäller.

Monterar vi ett kompressorkitt från Ford, så gäller garantierna men det går inte att regga in den.

Det kan hända att dom kommer att släppa intyg på sikt men inget bestämt.

//Jonas

 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...