Jump to content

Recommended Posts

Hoppas Ford inser hur många kompressor kit de kan sälja och montera med garanti på Ford verkstäder bara de fixar intyg för Europamarknaden.

Intyg för att Mustangen klarar en kompressor borde redan idag gå att släppa eftersom bilen är förberedd och konstruerad för kompressor. På USA marknaden säljs redan bilen med kompressor, och de behöver inget intyg för det räcker med att handlaren väntar ett dygn innan kompressorn åker på (pga en dum regel).

Ett avgas och miljöintyg för EU borde inte kosta mer än 100.000:- som de kan slå ut på hundratals sålda kompressor kit.

Undra var skon klämmer ?

On 2019-04-02 at 18:01, Prime Mover said:

Hoppas Ford inser hur många kompressor kit de kan sälja och montera med garanti på Ford verkstäder bara de fixar intyg för Europamarknaden.

Intyg för att Mustangen klarar en kompressor borde redan idag gå att släppa eftersom bilen är förberedd och konstruerad för kompressor. På USA marknaden säljs redan bilen med kompressor, och de behöver inget intyg för det räcker med att handlaren väntar ett dygn innan kompressorn åker på (pga en dum regel).

Ett avgas och miljöintyg för EU borde inte kosta mer än 100.000:- som de kan slå ut på hundratals sålda kompressor kit.

Undra var skon klämmer ?

Har du frågat dem  ? Jag pratade lite med Bilmånsson sist jag var där. Garantin gälller men det går inte så bra att besiktiga 🙂 

Jag har frågat Ford store I grannstan och de har inte fått någon info om kompressorkit än. Garantin gäller mot Ford och är inget som bilbesiktningen tar intryck av. Bilbesiktningen kräver ett papper där tillverkaren Ford intygar att bilen tål de krafter en kompressor medför. Detta intyg är svårt att få på ett annat sätt än Ford (är du konsult I bilbranchen kan du göra reverse engineering och scanna och FEM beräkna bilen och visa att den tål en kompressor. Mer än ett halvårs jobb. Förstår sig bilprovaren på vad du gjort så får du kanske godkännt) Ett avgasintyg går att fixa genom ett lab som utför sådana prov men det kostar en bra slant. Ford lär gå till ett sådant labb ifall de fixar ett avgasintyg till sitt kompressorkitt.

När Ford säljer sitt kompressorkitt med intyg så att vi kan besiktiga så blir det köpfest på kompressorkitt 🎉🏎️🤪.

Strinning/Jonas (från en bit bak I tråden) kanske har inside information från Ford och vet mer?

1 hour ago, Prime Mover said:

Jag har frågat Ford store I grannstan och de har inte fått någon info om kompressorkit än. Garantin gäller mot Ford och är inget som bilbesiktningen tar intryck av. Bilbesiktningen kräver ett papper där tillverkaren Ford intygar att bilen tål de krafter en kompressor medför. Detta intyg är svårt att få på ett annat sätt än Ford (är du konsult I bilbranchen kan du göra reverse engineering och scanna och FEM beräkna bilen och visa att den tål en kompressor. Mer än ett halvårs jobb. Förstår sig bilprovaren på vad du gjort så får du kanske godkännt) Ett avgasintyg går att fixa genom ett lab som utför sådana prov men det kostar en bra slant. Ford lär gå till ett sådant labb ifall de fixar ett avgasintyg till sitt kompressorkitt.

När Ford säljer sitt kompressorkitt med intyg så att vi kan besiktiga så blir det köpfest på kompressorkitt 🎉🏎️🤪.

Strinning/Jonas (från en bit bak I tråden) kanske har inside information från Ford och vet mer?

Gäller verkligen garantin på motor, drivlina etc som om den vore helt standard i de fem år man har? Inte ens i USA får du det. Ford Performance tar över garantin och då upp till år på nybilar. 

28 minuter sedan, RRS550 said:

Gäller verkligen garantin på motor, drivlina etc som om den vore helt standard i de fem år man har? Inte ens i USA får du det. Ford Performance tar över garantin och då upp till år på nybilar. 

Som jag förstod det på bilmånssson  bara att få de skriva det  🙂    Tror  inte att   besikningen   har så många nya mustang   och det kan kanske vara vät en chansning att prova att besiktiga med det på kul om det  går igenom  🙂  Samma med polisen, de vet nog inte skillnad på orginal och med. Bara om man skulle ha ett väldigt högt avgassystem kanske eller tonade sidoruter eller annat som väcker uppmärksamhet. 

1 hour ago, kanske mustang said:

Som jag förstod det på bilmånssson  bara att få de skriva det  🙂    Tror  inte att   besikningen   har så många nya mustang   och det kan kanske vara vät en chansning att prova att besiktiga med det på kul om det  går igenom  🙂  Samma med polisen, de vet nog inte skillnad på orginal och med. Bara om man skulle ha ett väldigt högt avgassystem kanske eller tonade sidoruter eller annat som väcker uppmärksamhet. 

Med tanke på hur Bilmånsson resonerar kring min bil så hade jag tagit det de säger med en nypa salt. 

När jag precis hade beställt bilen så sa de till mig att garantin ryker med de tunes som finns för 15-17 modellerna....

2 timmar sedan, RRS550 said:

Med tanke på hur Bilmånsson resonerar kring min bil så hade jag tagit det de säger med en nypa salt. 

När jag precis hade beställt bilen så sa de till mig att garantin ryker med de tunes som finns för 15-17 modellerna....

Men är de från ford performance som det här kompressorkittet, är kanske det som är skillnaden eller olika personer på Bilmånsson.

8 timmar sedan, kanske mustang said:

Men är de från ford performance som det här kompressorkittet, är kanske det som är skillnaden eller olika personer på Bilmånsson.

När man väl står där med blocket i två delar så vill jag se hur Bilmånsson eller Ford backar upp det med garanti 😉

De tycker de tre olika missljud jag har ifrån min orörda motor är inget de kommer att åtgärda/ eller tycker är normalt. Som sagt hade tagit det där med garanti med en nypa salt. Så tillvida att du skriftligt får att din normala garanti för motor drivlina etc är bibehållen. 

https://performanceparts.ford.com/part/M-6066-M8627

Läs noga garantitexten. Garantierna brukar gälla tillverkningsfel och inte "normalt slitage". Jag skummade igenom garantitexten för något år sedan och fick intrycket att det mest handlade om garanti på kompressorn och inte motorskador. Använder man kompressorn flitigt och hårdgasar eller kör drifting eller annat som gör att man tar ut rejält med effekt ur motorn under lite längre tid så kortar man livslängden på motorn rejält. Surfar man runt om kompressorn så verkar en del rekommendera att byta vevstakar. Avgasventilerna borde också kunna bli ett problem.

Har man satt kompressor på motorn och drabbas av motorproblemen som 2018 direktinsprutade motorn kan ha så finns risk att man vid garantiärenden skyller på kompressorn.

 

On 12/28/2018 at 4:18 PM, Richard Nordström said:

Som gammal dragracer så kan jag inte hålla mig från att försöka få bra mycket bättre drag under galoscherna än vad vad min 2018 5.0GT, A10, har som standard. Sen var tomten så snäll så han kom med dom här grejorna :-).

image.png.0d339a8195d6e8b2f1df2891cd8d940b.png

Det kommer ta en del tid att både få grejorna och installera dom, räknar inte med att ha installerat före tidig sommar. Men tänkte dela lite erfarenheter här om det kan vara av intresse. Jag är också intresserad av era erfarenheter från liknande installationer, gärna Whipple, men även kompressor kit i allmänhet. Vad har gått bra, mindre bra, vilken effekt har ni fått ut, vem är snabbast i Sverige, hur har det gått med besiktning, har ni gjort avinstallation av kittet om så hur gick det, service på Ford, garantiärenden som inte rör motor eller låda, m.m ? Frågorna är många, förmodar att många är intresserade av svaren.  

I 2018 tråden så kom första frågan upp som handlar om huruvida det är utrönt via delande av VIN/Strategy Code med leverantören huruvida kittet är kompatibelt med våra EU Mussar. Det enkla svaret är att det är det inte så här långt, men ska förstås göra det. Räknar med att Whipple har en lösning för en så pass stor marknad. På återhörande !   

Grattis till ett bra val av kompressorkit, jag är mkt nöjd med min Whipple som jag iofs har på en 2016. För min del är det även 2.9L-arn så
även om jag är sjukt nöjd med min prestanda så lär det ju bara bli bättre på din!

Min installerades på firma i USA och jag valde en custom tune istället för "burktune" från Whipple. Efter bänkning visade kärran stolt upp 672whp.

Bra även att du beställde OPG-satsen, jag har själv sett en havererad Musse på verkstaden där jag gjorde min installation. Det debatteras
brett om kittet skall behövas eller inte men jag ser det som en billig försäkring och så även du, bra!

 

 

  • Like 1

@Richard Nordström följer en på YT han sköt en kolv och har whipple med deras bastune. De har teorier om att det kan varit tunen som varit fel eller en kombo av kolv och mjukvara. 

Kolla med Palm Beach Dyno, Lund eller dylikt om de inte kan ta fram en tune till dig. En av anledningarna till varför folk kör med Whipples tune är att de vill ha kvar den "garanti" som whipple säger sig ha i US. 

Nu är grejorna på plats 🙂 . Blir till att hämta pärlan från vinterförvaring nästa helg och påbörja förberedelserna för installation. Första steg blir att serva den hos lokala Ford handlaren och se till att allt är tipp topp innan det blir dags för installation. @RRS550, tack för infon om han som sköt kolven med Whipple tune. Är dock ganska övertygad om att det var något specifikt med den snurran. Finns massvis med exempel då man kör Whipple base tune med bra resultat och dessutom är den tunen erkänt säker och inte alls aggressiv. Jag är rätt säker på att jag kommer att börja med den. Kan dock i senare skede bli Lund eller PBD för att steppa upp prestandan och kvartsmilstider. Ska också prata ihop med @Badmannersom partikelfilter delete, måste få klart för mig hur jag ska hantera den frågan.

20190422_150938.jpg

20190422_151126.jpg

  • Like 1
  • 3 weeks later...

Whipples nya för -18 och nyare tror jag kan gå att besikta med, även Edelbrocks för 15-17 då de kör med uppochnervända kompressorer som får ett utseende som org plastlock över motorn. Dölj texten "supercharger" bara.

Det är i alla fall min tanke och kan bli sann nästa vinter.

 

  • Like 1
21 hours ago, MustangLelle said:

Whipples nya för -18 och nyare tror jag kan gå att besikta med, även Edelbrocks för 15-17 då de kör med uppochnervända kompressorer som får ett utseende som org plastlock över motorn. Dölj texten "supercharger" bara.

Det är i alla fall min tanke och kan bli sann nästa vinter.

 

Exakt min tanke, tillverka en par "dekaler" där det står Ford Performance som täcker Whipple Supercharger kan göra skillnad... :-), så, så får det bli...

 

20190422_151126.jpg

13 timmar sedan, Richard Nordström said:

Exakt min tanke, tillverka en par "dekaler" där det står Ford Performance som täcker Whipple Supercharger kan göra skillnad... :-), så, så får det bli...

 

20190422_151126.jpg

Vet inte hur det är söderut i vårt vackra långa land men tycker generellt att den gamla skaran stofiler på "Svensk bilprovning" försvunnit i.o.m.  avregleringen och ersatts av yngre, vaknare och medvetnare generation.  Dom kan å andra sidan gilla läget och ha "förståelse" men man ska vara medveten om försäkringsfrågan  vid en olycka där bolaget kan vägra ersätta oavsett orsak i.o.m. effektökninigen.  

Jag hörde igår att Hedbergs bil hade monterat en kompressor på en fabriksny bil innan leverans. Kunden fick också veta att denna inte var laglig på allmän väg, utan endast för bankörning,

och de tar inget ansvar för besiktningen i framtiden. Garantin gäller.

Detta står kvittot som kunden fick,

1 timme sedan, Janne H said:

Jag hörde igår att Hedbergs bil hade monterat en kompressor på en fabriksny bil innan leverans. Kunden fick också veta att denna inte var laglig på allmän väg, utan endast för bankörning,

och de tar inget ansvar för besiktningen i framtiden. Garantin gäller.

Detta står kvittot som kunden fick, 

Gäller garantin på fordonet så är det inte långt till ett intyg att fordonet är byggt för att klara kompressorn. Om Ford utfärdar ett sånt intyg för Mustang 2015 - 2019, så fattas bara ett intyg om att fordonet klarar EU avgaskrav. Sedan med båda intygen är det bara att göra en kontrollbesiktning med kompressor, så skivs kompressorn och den nya högre effekten in I registreringsbeviset och fordonet är godkänt för trafik på allmän väg.

Kan Hedbergs bil hjälpa till med båda intygen så kan de få sälja och montera många kompressorer.

Hej. 

Jag själv har en Fordverkstad och har tagit upp det här med FoS gällande intyg. 

Men det måste tas via FoE. 

Men som sagt, jag driver på det för att jag själv har ett stort intresse också.  

//Jonas. 

  • Like 1
  • 4 weeks later...
On 2019-04-22 at 21:08, Richard Nordström said:

Nu är grejorna på plats 🙂 . Blir till att hämta pärlan från vinterförvaring nästa helg och påbörja förberedelserna för installation. Första steg blir att serva den hos lokala Ford handlaren och se till att allt är tipp topp innan det blir dags för installation. @RRS550, tack för infon om han som sköt kolven med Whipple tune. Är dock ganska övertygad om att det var något specifikt med den snurran. Finns massvis med exempel då man kör Whipple base tune med bra resultat och dessutom är den tunen erkänt säker och inte alls aggressiv. Jag är rätt säker på att jag kommer att börja med den. Kan dock i senare skede bli Lund eller PBD för att steppa upp prestandan och kvartsmilstider. Ska också prata ihop med @Badmannersom partikelfilter delete, måste få klart för mig hur jag ska hantera den frågan.

20190422_150938.jpg

20190422_151126.jpg

Hej Richard!

Vi har nu satt kompressorer på 2018 både med och utan gpf filter. Bilar med gpf och kompressor börjar gå märkbart sämre redan efter 100-150 mil.

Vi bromsade 800,5 hp ur den första procharger mustangen med headers på 9 psi. Vi var uppe på 14 psi som mest men det är inte hållbart.

 

  • Like 1
On 2019-06-10 at 18:29, Badmanners said:

Hej Richard!

Vi har nu satt kompressorer på 2018 både med och utan gpf filter. Bilar med gpf och kompressor börjar gå märkbart sämre redan efter 100-150 mil.

Vi bromsade 800,5 hp ur den första procharger mustangen med headers på 9 psi. Vi var uppe på 14 psi som mest men det är inte hållbart.

 

Har ni något kit för GPF delete? 

1 hour ago, Badmanners said:

Inte än. Men vi kan lösa det om man vill sätta headers. Dock måste bilen till oss

Ahh ok! Vet ni om det kommer behövas omappning om det kommer en gpf delete. 

Jag vågar inte röra bilen vad gäller mapp med tanke på historiken. 

Vad gäller att det funkar med headers är det för att man helt enkelt mappar bort det? Antar att headers med kattar ej behöver omappning i vanliga fall? 

(redigerad)
On 6/11/2019 at 12:29 AM, Badmanners said:

Hej Richard!

Vi har nu satt kompressorer på 2018 både med och utan gpf filter. Bilar med gpf och kompressor börjar gå märkbart sämre redan efter 100-150 mil.

Vi bromsade 800,5 hp ur den första procharger mustangen med headers på 9 psi. Vi var uppe på 14 psi som mest men det är inte hållbart.

 

Hej, 

Ok, låter inte helt bra. Jag är ju hittills inne på att behålla GPF och köra med whipple tune som dom hävdar lirar med GPF. Men man behöver ju inte vara någon einstein för att räkna ut att dom antagligen inte testat whipple på gpf under någon längre tid. Slår en pling till Er för att prata ihop under veckan. Jag skulle komma förbi, men ni håller tyvärr till lite ocentralt i Sverige, åtminstone om man utgår från metropolen Piteå 🙂 🙂 :-).

Grymt bra effekt ur procharger mustangen, kul 🙂 . Men är det verkligen bakhjulshästar ? I så fall är det ju häftigt värre.... och då lär det behöva förstärkas både här och där, men det kanske ni redan hunnit med, vore intressant att höra med vilka grejor i så fall. 

För övrigt så håller vi på med Whipple installationen. Så här långt ser grejorna riktigt fina ut, instruktionen är också helt Ok. Vi har efter nio timmar effektivt arbete, hunnit 70 av 190 steg, det tar sin lilla tid men ser ut att bli grymt bra. 

Ändrade %s av %s (%s)
3 timmar sedan, Richard Nordström said:

Hej, 

Ok, låter inte helt bra. Jag är ju hittills inne på att behålla GPF och köra med whipple tune som dom hävdar lirar med GPF. Men man behöver ju inte vara någon einstein för att räkna ut att dom antagligen inte testat whipple på gpf under någon längre tid. Slår en pling till Er för att prata ihop under veckan. Jag skulle komma förbi, men ni håller tyvärr till lite ocentralt i Sverige, åtminstone om man utgår från metropolen Piteå 🙂 🙂 :-).

Grymt bra effekt ur procharger mustangen, kul 🙂 . Men är det verkligen bakhjulshästar ? I så fall är det ju häftigt värre.... och då lär det behöva förstärkas både här och där, men det kanske ni redan hunnit med, vore intressant att höra med vilka grejor i så fall. 

För övrigt så håller vi på med Whipple installationen. Så här långt ser grejorna riktigt fina ut, instruktionen är också helt Ok. Vi har efter nio timmar effektivt arbete, hunnit 70 av 190 steg, det tar sin lilla tid men ser ut att bli grymt bra. 

Ohh yeah 😄

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...